Toon posts:

Videokaartje kopen. Welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn broertje kwam laatst naar me toerennen: ik wile en 3D-kaart kopen. Welke moet ik hebben?! Dus ik antwoord meteen: een goede. Maar daar had 'ie dus niet genoeg aan en aangezien ik er wle iets van weet, maar (denk ik) lang niet zoveel als jullie op die forumpje stel ik de vraag hier.

De PC waar het om draait is een (Compaq) PII 300 met AGP-slotje, het is ene LX-board. 128 MB Ram, Win2000.

We zoeken naar een kaartje voor tussen de 200 en 300 gulden, die in goede verhouding staat met de PC. eze machine moet nog wel een jaartje mee ofzo, en wanneer deze vervangen wordt woon ik hier niet meer in huis dus knutslene zit er dan niet meer in, in deie nieuwe PC zit dan gewoon een kaart van die tijd.
Ik hoef dus geen videokaart die "te snel" si voro deze PC maar in een neiuw systeem goed werkt, hij blijft gewoon voor altijd in deze PII300.

Ik dacht zelf aan een TNT1-kaartje met 16 MB ofzo. Of een TNT2 met 16 MB (vallen ook in de goede prijsklasse). Of een S3? Wie heeft een goede tip?

Joost

Verwijderd

Weet je zeker dat de AGP kaart los zit en niet vastgebakken op het mainbord, dit doet compraq namelijk nog al veel.

Als ie inderdaad los zit (of een on-board met een jumper uit te zetten is) is een TNT2 een goeie keuze, misschien kan je in jouw prijsklasse zelfs een TNT2-ultra met 32 MB kopen.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:53
tnt2ultra is meer als 300 piek. En misschien ook wel een beetje een overkill. Misschien de tnt2 vanta 32mb. Of als je een tnt1 wil nemen neem dan liever een voodoo banshee!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Voodoo3 2000 is ook een optie om te overwegen.

/me denkt dat alle budget 3d kaarten weer langs komen :)

Verwijderd

Bij graficall kost de Creative TNT2 Ultra (dus met tv-out) 299,- Ik heb die kaart gekocht en hij bevalt perfect.
Deze heeft 32MB

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen on-board videokaart. (wel geluid & netwerk, maar da's minder boeiend). Momenteel zit er een door Compaq bestempelde Matrox Millennium 220 2 MB PCI in. Maar onder dat PCI slot zie ik een bruin slot zitten dat wel behoorlijk op een AGP-slot lijkt.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-08 18:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
ONDER dat pci-slot?? moet dat er niet naast zitten?

Nouja...ik zou in ieder geval geen TNT2 nemen, en wel om de volgende redenen:

a) proc is niet snel genoeg om daar gebruik van te maken. Ik spreek uit ervaring. Met een Viper 770 (TNT2) haal ik uit mijn PII 300 niet meer fps dan met een Viper 550 (TNT)
Het enige voordeel is dat je met de TNT2 wel vrijwel altijd met 32 bits kleur kan spelen, en met de TNT minder vaak. Maar om daar nu weer F 100,- voor neer te tellen...
b) LX chipset + TNT2 = problemen. De meeste LX-borden kunnen niet voldoende stroom voor het AGP-slot leveren om de TNT2 foutloos te laten werken. Enige oplossing: APG-texturing in DirectX uitschakelen (kost performance)

Dus: als je een nVidia wil: (gouwe ouwe) TNT
Andere opties: S3 Savage4: alleen supersnel in lage resoluties (boven de 800x600 zakt de boel als een pudding in elkaar) voordeel: 32 Mb voor weinig, en S3TC (zeer coole graphics bij games die het ondersteunen)
3DFX Voodoo3 2000: sneller dan een TNT, en niet veel duurder. Makkelijk over te klokken. Nadeel: alleen 16 bits rendering en geen AGP-texturing

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05
Komen ze: (uit de pricewatch) http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=4

3dfx Voodoo 3 2000 AGP 16 MB oem FL 230,-
3dfx Voodoo3 2000 16MB (AGP, TV-out, Retail) FL 251,-
Asus V3800 TNT2 16MB FL 209,- (AGP)
Asus AGP-V3800 Magic 32MB FL 278,- (M64)
Creative Labs 3D Blaster TNT2 Ultra FL 299,-
Matrox Millennium G400 16MB SH (OEM) FL 290,-

En natuurlijk alle Savage 4 kaarten van Diamond.
Let er wel op dat sommige prijzen oud zijn en eventueel niet meer leverbaar zijn.

Als je dit zo ziet, zou ik voor de Creative Labs 3D Blaster TNT2 Ultra FL 299,- gaan.
Die is hiervan inderdad het beste.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:07
>ONDER dat pci-slot?? moet dat er niet naast zitten?

Die PCI-slot (of juist de AGP) zit op een riser-card zodat het in dat kastje past. Of althans, dat heeft ie me verteld...

Verwijderd

Topicstarter
Jep, CubicQ heeft gelijk. De PCI- en ISA-sloten zitten op een Riser-card. Aan de ene kant van de riserkart hangen als takken ISDN-kaartje enzo en nog twee lege sl;oten, aan de andere kant hangt nu m'n PCI videokaart. Wanneer je die eruit haalt zie je daar haaks op een AGP-slot, direct op het mobo. (zal wel te ingewikkeld zijn geweest om ook AGP via de Riser-card te doen) Dat PCI-slot kun je dan ivm de ruimte echter niet meer gebruiken (tenzij je een PCI-kaart hebt waar in de lengterichting een grote gleuf zit voro de AGP-kaart maar die kaarten zijn vrij zeldzaam geloof ik :) )

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 16:37

Mex

Gewoon een Voodoo 3 2000 kopen, koelertje er op en overklokken die handel. Naar 175mhz, heb je een snelle kaart voor weinig knaken. Ongeveer 100 knaken om precies te zijn.

De groeten
Pagina: 1