Oude back ups Time Machine deleten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik wil graag de oude back ups die op mn Apple Time Capsule staan deleten en opnieuw beginnen. Nou ben ik al twee dagen aan het google hoe ik dat het beste kan doen. Maar word er niet veel wijzer van. Ik had bedacht dat ik de map 'Data' gewoon weg kan gooien op mn Time Capsule. En dan via Time Machine handmatig een back up weer maken. Maar blijkbaar geeft dat een risico dat er 'dakloze' snapshots ergens op mn schijf blijven staan die dan de harde schijf vervuilen. En daar zit ik niet op te wachten.

Ik heb nu automatische back-ups uit gezet. En maak handmatig een nieuwe back-up. Terwijl hij gisteren nog een automatische back-up heeft gemaakt is Time Machine nu weer vrolijk bezig aan een back-up van 27 GB..? Ook is mn gele balkje van System (in 'About my Mac' -> Storage) weer ineens meer dan 40 GB. Terwijl die gisteren na de automatische back-up een nette 12 GB was.

Omdat System eerst heel erg groot was had ik een back-up gedaan. Ik de hoop dat ik nieuwe snapshots kan voorkomen (die al binnen een dag mn harde schijf vol gooien dus) heb ik het automatisch back-uppen uit gezet.

Wat ik nu graag wil is mn Mac opruimen. Oude back-ups weg gooien en weer opnieuw beginnen. Wat is het beste stappenplan hiervoor?

Mn Mac draait op MacOS Sierra.

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:41
Time machine reguleert zichzelf, en zal oude backups weg gooien als er minder ruimte is, en opnieuw beginnen is niet echt nodig.

YouTube: How To Free Storage On Time Machine Backup Drive

Maar als je echt opnieuw wilt beginnen is de snelste manier is de gehele disk opnieuw formatteren, en opnieuw Time machine aanzetten. (dit verwijdert alles op de schijf, ook niet time machine bestanden)
https://support.apple.com/en-us/HT202174

kijk uit dat je inderdaad niet handmatig mappen weg gooit, die zijn moeilijk uit de prullenbak te vewijderen.

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 26-12-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je de console niet schuwt kan je ook naar tmutil kijken, daarnaast, zoals hierboven ook aangegeven: oude time machine uitzetten, schijf formatteren en weer opnieuw instellen al tmschijf gaat het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Wat wil je nou precies bereiken? Ruimtegebruik is niet wat je denkt dat het is, en Time Machine is net als Local Backups en Caches gewoon een automatisch zelfregulerend systeem. Als je user data meer ruimte nodig heeft en het systeem door heeft dat je weinig schijfruimte over hebt worden caches, logs, backups enz. automatisch getrimd. Voor externe schijven geldt dat je als je Time Machine in ruimtegebruik wil beperken je het beste gewoon een kleinere partities voor Time Machine kan maken zodat de rest van de schijf niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AppleFangirl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:42:
…Time Machine nu weer vrolijk bezig aan een back-up van 27 GB..? Ook is mn gele balkje van System (in 'About my Mac' -> Storage) weer ineens meer dan 40 GB. Terwijl die gisteren na de automatische back-up een nette 12 GB was.
Draai je toevallig een Virtual Machine? Stel Time Machine dan zo in dat die niet meegenomen wordt in de back-up. Iedere keer wanneer je die start wordt het bestand gewijzigd en zal die daar een back-up van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 21:07
Als je handmatig items uit je TM backup wiltverwijderen zou je dat op deze manier kunnen doen:

https://support.apple.com/kb/PH25630?locale=nl_NL

Als je de TC schijf helemaal leeg wilt krijgen, zet je eerst TM backups uit, verwijderd de TC schijf in de instellingen, Wis de schijf via het Airport Configuratieprogramma, en voegt de schijf dan weer toe aan de TM voorkeuren.

Als je wilt voorkomen dat je TM backups snel te groot worden, sluit je bepaalde mappen op je systeem uit van de backups: https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=nl_NL

[ Voor 20% gewijzigd door Geronimous op 26-12-2017 21:06 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
Ik ben wat info vergeten zie ik. Ik gebruik mijn Time Capsule niet alleen als back up. Ik gebruik die ook om films en tv series op te slaan. Zodat ik deze vanaf mn Apple Tv kan kijken zonder dat mn MacBook aan staat.
Voor een MacBook van 256GB harde schijf te back uppen heb ik natuurlijk geen 2 TB nodig.
johnkeates schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:34:
Wat wil je nou precies bereiken? Ruimtegebruik is niet wat je denkt dat het is, en Time Machine is net als Local Backups en Caches gewoon een automatisch zelfregulerend systeem. Als je user data meer ruimte nodig heeft en het systeem door heeft dat je weinig schijfruimte over hebt worden caches, logs, backups enz. automatisch getrimd. Voor externe schijven geldt dat je als je Time Machine in ruimtegebruik wil beperken je het beste gewoon een kleinere partities voor Time Machine kan maken zodat de rest van de schijf niet gebruikt wordt.
Ik denk dat dit dus inderdaad de beste optie is. Is er een manier om die partitie aan te maken, de oude back ups te wissen en op de nieuwe partitie weer schoon te beginnen, zonder mn hele film en serie collectie te verkassen..? :'(

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 21:07
Een TC schijf kun je niet partitioneren zover ik weet... je kunt 'm niet mounten in disk utility in ieder geval. Wellicht staan er cretieve oplossing online, maar of dat raadzaam is...

Je zou een extra usb schijf aan je TC kunnen hangen om een tweedeling te krijgen. Maar ook dan moet je verkassen.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
backups zijn via de shell vij eenvoudig te verwijderen met tmutil, daarnaast wordt op het internet ook gewag gemaakt van de parameter MaxSize in /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine, wellicht werkt het zetten daarvan, ik heb het niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
AppleFangirl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:23:
Ik ben wat info vergeten zie ik. Ik gebruik mijn Time Capsule niet alleen als back up. Ik gebruik die ook om films en tv series op te slaan. Zodat ik deze vanaf mn Apple Tv kan kijken zonder dat mn MacBook aan staat.
Voor een MacBook van 256GB harde schijf te back uppen heb ik natuurlijk geen 2 TB nodig.

[...]

Ik denk dat dit dus inderdaad de beste optie is. Is er een manier om die partitie aan te maken, de oude back ups te wissen en op de nieuwe partitie weer schoon te beginnen, zonder mn hele film en serie collectie te verkassen..? :'(
Ik weet niet of Time Machine het leuk gaat vinden, maar je zou kunnen proberen een fixed size HFS+ disk image te maken op de Time Capsule en die dan als Backup Disk aanwijzen in Time Machine preferences. Nope dat kan niet. Wat wel kan is een sparse bundle maken, daar een harde limiet op instellen, daarna de inhoud van de bestaande sparsebundle overzetten naar de nieuwe, en dan herkent TM hem vanzelf.

Als je zoekt op "limit time machine backip size on time capsule" krijg je iets van 10 complete video how-to's die het uitleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 27-12-2017 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@AppleFangirl Wil je mijn vraag nog even beantwoorden? Kan verklaren waarom je backup zo groot is.

Als aanvulling : toevallig niet met torrents bezig op je Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
sypie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:24:
@AppleFangirl Wil je mijn vraag nog even beantwoorden? Kan verklaren waarom je backup zo groot is.

Als aanvulling : toevallig niet met torrents bezig op je Mac?
Nee ik draai geen virtual machines.

Torrents wel. Ik denk dat hij inderdaad mn torrent map mee telt bij system. Want als ik daaruit wat weg gooi is system ineens kleiner. Wel apart want normaal telt hij video formats als 'documents'. Voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
johnkeates schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:14:
[...]

Ik weet niet of Time Machine het leuk gaat vinden, maar je zou kunnen proberen een fixed size HFS+ disk image te maken op de Time Capsule en die dan als Backup Disk aanwijzen in Time Machine preferences. Nope dat kan niet. Wat wel kan is een sparse bundle maken, daar een harde limiet op instellen, daarna de inhoud van de bestaande sparsebundle overzetten naar de nieuwe, en dan herkent TM hem vanzelf.

Als je zoekt op "limit time machine backip size on time capsule" krijg je iets van 10 complete video how-to's die het uitleggen.
Dank. Dan ga ik daar even verder mee.

Pagina: 1