Elektronisch slot sturen via relay

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:32

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een elektronisch slot waar 3 draden aanzitten. Graag wil ik deze verbinden met een relay. Gewoon 3 draden aansluiten op de relay dacht ik... niet dus :)

Ik heb begrepen dat er een bepaald voltage (12V) en amperage (min 1A) door moet om het slot te sturen. Ik bedacht me net dat het slot zelf niet van stroom voorzien is. Op de relay zelf kan ik geen voltage en amperage instellen.

Zoals ik het nu begrijp:
- Moet ik er een 12V transformator tussenplaatsen.
- met de transfo min 1A op de + en - plaatsen
- Met een relay de controledraad schakelen

Maar welke draad moet ik dan aan wat koppelen op de relay (NO / COM / NC) ?

Hierbij het schema uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I3pnE8E.png

Alvast bedankt !
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
WhiteDog schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:50:
Ik heb een elektronisch slot waar 3 draden aanzitten. Graag wil ik deze verbinden met een relay. Gewoon 3 draden aansluiten op de relay dacht ik... niet dus :)
Wat had je hier in gedachten dat er zou gebeuren dan? :?
Ik heb begrepen dat er een bepaald voltage (12V) en amperage (min 1A) door moet om het slot te sturen. Ik bedacht me net dat het slot zelf niet van stroom voorzien is. Op de relay zelf kan ik geen voltage en amperage instellen.
Wat dacht je dat een relay doet dan?
Zoals ik het nu begrijp:
- Moet ik er een 12V transformator tussenplaatsen.
- met de transfo min 1A op de + en - plaatsen
- Met een relay de controledraad schakelen

Maar welke draad moet ik dan aan wat koppelen op de relay (NO / COM / NC) ?

Hierbij het schema uit de handleiding:
[afbeelding]

Alvast bedankt !
...
Kun je nog even specificeren wat voor onderdelen je nu precies hebt (dus merk, type en model)? :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:59:
[...]
Wat had je hier in gedachten dat er zou gebeuren dan? :?
Ik had een apparaat (bv. elektronsich projector scherm) in gedachten die zelf van stroom voorzien is en zelf stroom op de 12V zet. Klopt dat?
Wat dacht je dat een relay doet dan?
Ik zag dit altijd als een soort schakelaar (trigger) die gewoon een korte puls geeft. Alleen moet dat slot ook los en vast en moet er dus wat langer dan een puls stroom heen kunnen staan. Bijvoorbeeld als je aan de greep komt zou hij ook los gaan.
Kun je nog even specificeren wat voor onderdelen je nu precies hebt (dus merk, type en model)? :)
De deur heb ik al, dit is de volledige PDF van het slot: https://schmidfenster.de/...anleitungen-A-Oeffner.pdf
De relay die ik in gedachten had is deze: http://www.robot-electronics.co.uk/files/eth484.pdf (aan te sturen via http, ook met inputs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Pas je een beetje op? Heb het idee dat stroom niet helemaal jouw ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
DoeEensGek schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:31:
Pas je een beetje op? Heb het idee dat stroom niet helemaal jouw ding is.
Dat klopt. Lampen, schakelaars en stekkers lukt me nog wel, maar dat is natuurljk maar een kwestie van de juiste draad op de juiste terminal. Geen paniek, ik ga geen 230V op mijn slot zetten en bij twijfel haal ik er wel iemand bij.

Ik ben helaas niet helemaal mee met hoe zo'n relay nu juist werkt.

Ander voorbeeld, mijn garagepoort motor wil ik ook graag ook kunnen schakelen. Dat ziet er dan weer heel anders uit. Gaat dat bv. met de controller die ik wil gaan gebruiken? Zie dit schema:
https://downloads.sommer....utput-OC_S10890-00000.pdf

Als ik op zijn minst al de juiste componenten in huis haal scheelt het al wat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom noemen we het niet gewoon op zijn Nederlands een relais ?

Een normaal relais werkt heel simpel, een magneetspoel trekt aan een schakelaar als de spoel op spanning komt, en laat je de spanning weg vallen zal de schakelaar terug vallen. De schakelaar zelf kent afhankelijk van het type relais meestal een wissel contact waarbij de aansluiting NC voor normally closed en NO voor normally open staat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

<door irritatie ingegeven reactie; had ik niet moeten doen>

[ Voor 111% gewijzigd door Brahiewahiewa op 26-12-2017 19:58 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:01:
[...]

Je hebt nu al de verkeerde componenten gekocht
Ik heb nog niets gekocht hoor :) Wat is er verkeerd aan wat ik zelf gevonden had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

<door irritatie ingegeven reactie; had ik niet moeten doen>

[ Voor 89% gewijzigd door Brahiewahiewa op 26-12-2017 19:58 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Point taken, maar het slot kwam mee met de deur, daar had ik niet veel aan te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat point ging het niet zozeer om. Maar kijk, iedereen kan een koperdraadje onder een schroefje steken en 'm dan aandraaien, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen een deuropener-systeem kan aanleggen.

Jij zoekt nu iemand die al eens zo'n systeem heeft aangelegd en jou precies kan voorkauwen hoe je e.e.a. aansluit. En daarna zoek je iemand die al eens een garagadeur-opener heeft aangelegd en je dat kan voorkauwen. En daarna zoek je iemand die dat kan voor een projectiescherm. Maar dat is niet hoe tweakers.net werkt.

De insteek van tweakers.net is dat wij samen met jou, gaan ontdekken hoe de individuele componenten precies in elkaar zitten. En als we dat weten, kunnen we afleiden hoe het moet worden aangesloten. En daarna ben je zelf in staat om een garagedeur-opener of een projectiescherm te installeren.

Maar je technische kennis is onvoldoende om dit traject binnen afzienbare tijd te voltooien. We moeten jou steeds vragen stellen en die vragen begrijp je niet en dan geef je de verkeerde antwoorden en dan worden de reacties geïrriteerd. Dat willen we helemaal niet en jij ook niet maar het gebeurt toch.

Daarom lijk het me beter dat je een topic opent op http://circuitsonline.net. De mensen daar zijn wat oplossingsgerichter ingesteld en hebben misschien wel ervaring met de installatie van zo'n deur.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:56:
Dat point ging het niet zozeer om. Maar kijk, iedereen kan een koperdraadje onder een schroefje steken en 'm dan aandraaien, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen een deuropener-systeem kan aanleggen.
Geen probleem hoor we hebben allemaal wel is een slechte dag. Ik weet dat er eea van mij verwacht wordt maar ik zit hier echt wel al een aantal dagen op te zoeken en YT videos over te kijken. Van zodra die dingen aangekoppeld zijn en via een script of het web aanspreekbaar zijn kan ik er zelf ook wel mee verder. Alleen heb ik nu een heel idee in mijn hoofd zitten en valt of staat dit bij het aansluiten van een paar draadjes. Ik vind het vooral sneu voor mezelf dat ik het niet meteen snap (how hard can it be?) :|

Moest iemand me gewoon kunnen vertellen dat ik met het "gekozen" relais bord al een eind kom ben ik al heel gelukkig hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30
Waarom wil je het slot op een relais aansluiten als je niet weet hoe je het slot moet aansluiten aan de hand van het schema in de handleiding? Hoe wil je het slot openen?

In de handleiding staat namelijk al alles wat je wilt weten.

De 3 draden op een relais aansluiten gaat inderdaad niet werken, je hebt namelijk 4 draden nodig als je de bekrachtiging van het relais niet mee telt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:55
Ik ben niet heel erg thuis in dit soort dingen, maar zou je geen transistor hiervoor kunnen gebruiken? Lijkt me betrouwbaarder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Het hoeft niet "per se" een relais te zijn natuurlijk. Echter als je het eerste beste filmpje neemt over hoe je bv. een garage opent met een raspberry pi dan gebruikt men een relais met 2 draden. Ik snap ondertussen hoe dat werkt. Dat probeer ik dan toe te passen op mijn poort die echter boven en beneden apart kan sturen. Ik dacht dat ik deze dan op de NO en NC tegelijk moest aansluiten maar zie nu in hoe belachelijk dat klinkt. Toegepast op mijn poort zou ik dan boven en beneden op een apart relais (of transistor) aansluiten en 1 sec open moeten zetten. Beide zijn mogelijk met het bordje dat ik in gedachten had.

Wat betreft de deur, deze is recent geplaatst en wordt binnenkort nog door de installateur aangesloten op de bestaande parlofoon en voorzien van een codeklavier. Echter wil ik hem ook graag zelf kunnen aansturen en te begrijpen hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30
WhiteDog schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:47:
Het hoeft niet "per se" een relais te zijn natuurlijk. Echter als je het eerste beste filmpje neemt over hoe je bv. een garage opent met een raspberry pi dan gebruikt men een relais met 2 draden. Ik snap ondertussen hoe dat werkt. Dat probeer ik dan toe te passen op mijn poort die echter boven en beneden apart kan sturen. Ik dacht dat ik deze dan op de NO en NC tegelijk moest aansluiten maar zie nu in hoe belachelijk dat klinkt. Toegepast op mijn poort zou ik dan boven en beneden op een apart relais (of transistor) aansluiten en 1 sec open moeten zetten. Beide zijn mogelijk met het bordje dat ik in gedachten had.
Dan heb je toch geen probleem? Kwestie van COM en NO/NC aansluiten zoals in het schema in de handleiding staat.
Wat betreft de deur, deze is recent geplaatst en wordt binnenkort nog door de installateur aangesloten op de bestaande parlofoon en voorzien van een codeklavier. Echter wil ik hem ook graag zelf kunnen aansturen en te begrijpen hoe dat werkt.
Hoe het werkt is simpel, als het contact naar de zwarte draad van je slot dicht gaat (en dus 12-24V op de zwarte draad zet) gaat de deur open. Meer is er niet te weten tenzij je de interne werking van het slot wilt weten, en daarvoor moet je het slot open maken om te kijken hoe het er intern uit ziet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
NO, normally open, wil zeggen dat de gestuurde kant van het relais onderbroken is (geen stroom dus).
NC, normally closed, wil zeggen dat de gestuurde kant doorverbonden is en dus geleidt.
Aangezien je slot normaalgesproken een onderbroken stuurdraad heeft, zul je van het relais dus de NO aansluiting moeten gebruiken.
Door je relais aan te sturen, zal die (met de bekende klik) de NO sluiten; verbinding maken en presto je slot is open.

Afhankelijk van de specs van je relais kan het stuurcircuit (datgene wat je gebruikt om het relais open of dicht te zetten) volledig anders zijn dan het geregelde circuit (datgene wat aan of uit gezet wordt met het relais). Zo zou je met een 5V circuit een 230V circuit kunnen regelen, bijvoorbeeld.

Tot slot nog een tip; gebruik een vrijloopdiode om de levensduur van je relais te verlengen (als die er al niet inzit, ik ben te lui om de specs van je relais door te spitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 18:49:
Waarom noemen we het niet gewoon op zijn Nederlands een relais ?
Omdat relay Engels is en relais Frans. :)
Pagina: 1