Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ZTE H369A aangesloten. Problemen met Sonos en Whatsapp web.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cabritsanscor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08 12:47
Dag medetweakers,

Sinds KPN mij op hun glasvezelnetwerk heeft aangesloten en ik een ZTE H369A router gebruik i.p.v. mijn vertrouwde Netgear R7000 heb ik een vreemd probleem. Whatsapp Web werkt niet meer als zowel mijn telefoon als mijn pc op hetzelfde wifi-netwerk zitten. Hij doet het wel als ik wifi op mijn telefoon uitschakel. Ook Sonos geeft problemen. Ik heb één component bekabeld aan mijn router en één component los. Ze werken allebei als ik radio speel over Sonos, maar muziek opgeslagen op mijn pc speelt hij niet af.

Nu kan je je afvragen of dit geen separate problemen zijn. Echter kom ik met wat gegoogle bij beide issues altijd dezelfde suggestie tegen; Er zou sprake zijn van een firewall o.i.d. Nu geef ik via mijn Windows firewall ruim baan aan beide applicaties en heb ik in mijn routerinstellingen gezocht naar bolkkades/firewalls, maar kan die niet vinden.

Iemand enig idee over de oorzaak of beter, de oplossing? Hieronder mijn specs:

Intel i7 4790
16GB Ram
Asus GTX1080Ti
Windows 10 pro

Alle reacties

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Cabritsanscor schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:32:
Dag medetweakers,

Sinds KPN mij op hun glasvezelnetwerk heeft aangesloten en ik een ZTE H369A router gebruik i.p.v. mijn vertrouwde Netgear R7000 heb ik een vreemd probleem. Whatsapp Web werkt niet meer als zowel mijn telefoon als mijn pc op hetzelfde wifi-netwerk zitten. Hij doet het wel als ik wifi op mijn telefoon uitschakel. Ook Sonos geeft problemen. Ik heb één component bekabeld aan mijn router en één component los. Ze werken allebei als ik radio speel over Sonos, maar muziek opgeslagen op mijn pc speelt hij niet af.

Nu kan je je afvragen of dit geen separate problemen zijn. Echter kom ik met wat gegoogle bij beide issues altijd dezelfde suggestie tegen; Er zou sprake zijn van een firewall o.i.d. Nu geef ik via mijn Windows firewall ruim baan aan beide applicaties en heb ik in mijn routerinstellingen gezocht naar bolkkades/firewalls, maar kan die niet vinden.

Iemand enig idee over de oorzaak of beter, de oplossing? Hieronder mijn specs:

Intel i7 4790
16GB Ram
Asus GTX1080Ti
Windows 10 pro
Zou het misschien hieraan liggen?
https://tweakers.net/nieu...ver-wegvallende-wifi.html

• Cabritsanscor
Zeker niet. Mijn wifi signaal is prima en nog nooit weggevallen sinds de huidige situatie met de KPN router. Ik had het nieuwsbericht ook gelezen en was hier al alert op, maar gelukkig nog geen last van gehad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Cabritsanscor schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:17:
[...]

Zeker niet. Mijn wifi signaal is prima en nog nooit weggevallen sinds de huidige situatie met de KPN router. Ik had het nieuwsbericht ook gelezen en was hier al alert op, maar gelukkig nog geen last van gehad.
Heb je gekeken/gecontroleerd (waarschijnlijk wel) of op jouw NetGear geen portforwards stonden ingesteld of dat zaken als uPNP wel/niet aan stonden? En dat vergeleken met de nieuwe apparatuur?

Persoonlijk, maar dat is in een aantal andere topics te vinden: ik gebruik de apparatuur van KPN niet. Direct na 1 dag de Experiabox ontkoppeld, mijn Asus 68U omgekat met custom firmware en geen greintje pijn. Maar dat was meer ingegeven omdat ik meer portforwards heb dan de EB10 aankan :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Qlimaxxx
Cabritsanscor schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:17:
[...]

Zowel mijn schoonouders als mijn oma hebben KPN(met V10) en een Sonos in gebruik. Mijn oma zit op glas en mijn schoonouders op een snelle DSL lijn(BVVDSL voor de techneuten onder ons). Ik heb geen problemen met Sonos en WhatsApp kunnen merken de laatste maanden.

Ik heb verder nog wat bekenden met ofwel een V10, sommigen met een Sonos. Geen klachten gehoord(ik krijg meestal gelijk een berichtje als er wat loos is).

Nu valt het niet aan te raden met 2 routers te werken(zeker als je niet goed weet wat je doet, wat ik dus niet zomaar kan bepalen zonder je te kennen). Ik zou echter bij wijze van test eens die R7000 aan je V10 hangen en kijken of als alles via je R7000 loopt de problemen zich ook voordoen. Je kunt uiteraard ook je V10 geheel vervangen door een router(en een R7000 met alternatieve firmware vast ook, behalve de void dan), maar dat is wat meer werk. Bijkomend nadeel is dat wanneer je een storing hebt KPN geen ondersteuning biedt.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het klinkt alsof er in je router is ingesteld dat WiFi clients en Wired clients geen contact met elkaar kunnen hebben. Ik weet dat dat een optie is in veel firmwares maar ik heb nog nooit gehoord dat dat een standaard instelling zou zijn.

Je kunt proberen in je router die optie te vinden en uit te schakelen.

Je kunt ook een workaround proberen, namelijk door de WiFi koppeling van je netwerk te laten verzorgen door je R7000. In de praktijk werkt dat door het LAN adres van je R7000 in dezelfde IP reeks in te stellen als die van je KPN modem (bijv. KPN modem 192.168.1.1, dan R7000 instellen op 192.168.1.2) Sluit vervolgens je R7000 met de LAN poort aan op het KPN modem. De WAN poort van je R7000 blijft dus ongebruikt. (Daardoor functioneert de router als een switch met WiFi, niet meer als een router)
Schakel WiFi uit in het KPN modem of zorg ervoor dat ze beiden een andere SSID naam hebben.

• Cabritsanscor
@MAX3400 Mijn kennis reikt niet ver genoeg voor die optie. Bij een storing heb ik KPN-support nodig.
@Qlimaxxx @Joolee Ik zal inderdaad mijn R7000 eens aan de KPN router hangen. Nu geen tijd, maar zeer binnenkort wel en daar kom ik op terug.

• Qlimaxxx
Joolee schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:06:
Je kunt ook een workaround proberen, namelijk door de WiFi koppeling van je netwerk te laten verzorgen door je R7000. In de praktijk werkt dat door het LAN adres van je R7000 in dezelfde IP reeks in te stellen als die van je KPN modem (bijv. KPN modem 192.168.1.1, dan R7000 instellen op 192.168.1.2) Sluit vervolgens je R7000 met de LAN poort aan op het KPN modem. De WAN poort van je R7000 blijft dus ongebruikt. (Daardoor functioneert de router als een switch met WiFi, niet meer als een router)
Schakel WiFi uit in het KPN modem of zorg ervoor dat ze beiden een andere SSID naam hebben.
Nu heb ik zelf geen ervaring met de R7000. Is het een feature dat een R7000 dit automatisch detecteert en dan DHCP en NAT uitschakelt? In de meeste routers moet je dit namelijk handmatig instellen. De situatie zoals jij die beschrijft levert volgens mij namelijk een netwerk met 2 routers in dezelfde IP-range(192.168.1.x) waarbij beide gateway enkel een ander ip hebben. Dit gaat in dat geval natuurlijk nog steeds mank.

Je kunt overigens in de Experiabox niet de DHCP/NAT uitzetten en ook de ip-range is niet te wijzigen. Voor zover ik weet is dit voor consumenten 192.168.2.x en voor zakelijk 192.168.1.x .

In dit deel van het forum hoef je overigens niet lang te zoeken om topics over eigen router als AP en eigen router als gateway(KPN glas) te vinden. :) (dit laatste meer gericht aan TS)

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Qlimaxxx schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:21:
[...]

Nu heb ik zelf geen ervaring met de R7000. Is het een feature dat een R7000 dit automatisch detecteert en dan DHCP en NAT uitschakelt? In de meeste routers moet je dit namelijk handmatig instellen. De situatie zoals jij die beschrijft levert volgens mij namelijk een netwerk met 2 routers in dezelfde IP-range(192.168.1.x) waarbij beide gateway enkel een ander ip hebben. Dit gaat in dat geval natuurlijk nog steeds mank.

Je kunt overigens in de Experiabox niet de DHCP/NAT uitzetten en ook de ip-range is niet te wijzigen. Voor zover ik weet is dit voor consumenten 192.168.2.x en voor zakelijk 192.168.1.x .

In dit deel van het forum hoef je overigens niet lang te zoeken om topics over eigen router als AP en eigen router als gateway(KPN glas) te vinden. :) (dit laatste meer gericht aan TS)
Je hebt helemaal gelijk! @Cabritsanscor Vergeet DHCP niet uit te zetten op de R7000, anders heb je 50/50 kans dat je geen internet meer hebt op je devices :)

NAT hoef je niet uit te schakelen zo lang je de WAN poort op je router niet gebruikt. Als je een extra poortje wil en je router heeft die optie kun je dat alsnog doen.

Wat betreft de eerste optie; Zoals ik al zei lijkt het erop dat het KPN modem geen communicatie tussen wired en wireless clients toe staat. Dat heet 'client isolation'. Als ik daarop google kom ik meer KPN klanten tegen die er last van hebben icm chromecasts.
Pagina: 1