Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Advies bouwen NAS met oude server

Pagina: 1
Acties:

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:54
Hoi allen.

Ik heb onlangs voor een prikkie een HP ML330 G6 op de kop kunnen tikken, met daarin een 4 bay hotswap en 32GB geheugen.

Nu heb ik al wat jaartjes een Ubuntu Plexservertje draaien, maar die wil ik nu eigenlijk gaan gebruiken voor andere doeleinden. Dit is dus het moment om wat schijven bij te halen en een knappe NAS te bouwen.

Ik heb momenteel een redelijk nieuwe 4TB seagate schijf, die tot 3.5 TB vol zit.
Ik heb een oudere 1TB schijf waar voornamelijk mijn dropbox data op word bewaard (heb een 1TB account).
Ook heb ik nog 3 SSD's (256, 128, 120) liggen waarvan de 120 GB de Ubuntu plexserver aandrijft.

Huidige situatie:

- Ubuntu 16.04 server met: qbittorrent, flexget, plex media server, domoticz, SMB, dropbox sync
1 x 4TB films/series
1 x 1TB documenten/dropbox
1 x 120GB OS

Nieuwe situatie:

- Ubuntu server => Ubuntu Desktop voor dagelijkse computerbezigheden met:
1 x 256 GB ssd OS Linux
1 x 128 GB ssd voor Windows (evt soms games)
1 x 1TB documenten (via dropbox gebackuped)

- Raspberry Pi in meterkast: Domoticz + Homebridge
- Pine64 in meterkast: Flexget, Qbittorrent via VPN => wegschrijven naar NAS

- FreeNAS server (HP) met:
2 x 16GB USB stick voor OS
1 x 4TB (zonder duplicatie) voor films/series (eenmaal gedownload is het kijken en daarna weggooien, dus niet belangrijke data)
3 x 2TB (nieuw) voor 4-5 TB veilige opslag voor documenten/foto's/dropbox/prive videos/etc

Dus het plan:

- 3 x 2 TB bijhalen en inprikken in de HP als documenten/dropbox/foto's opslag (duplicated/errorproof)
- 4 TB inprikken als downloadschijf met films en series (waarvan het niet erg is als ze ooit crashen)

De vragen:

- Kan ik de huidige EXT4 Linux schijf zonder dataverlies inzetten op een FreeNAS systeem (of ander alternatief) zodat ik niet 4TB hoef over te pompen?
- Qua schijven: ik wil ongeveer 4-5TB aan veilige data opslag creëren op de NAS. 2 x 3TB of 3 x 2TB?

Ik zie door de bomen het bos niet meer met alle opties die er zijn. Misschien dat iemand me in de juiste richting kan sturen _/-\o_

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
quote:
Edwin88 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:52:

- Kan ik de huidige EXT4 Linux schijf zonder dataverlies inzetten op een FreeNAS systeem (of ander alternatief) zodat ik niet 4TB hoef over te pompen?
- Qua schijven: ik wil ongeveer 4-5TB aan veilige data opslag creëren op de NAS. 2 x 3TB of 3 x 2TB?
1
Ook al zou dit gaan, dit zou ik nooit doen, als je de operating systen dit zelf laat maken, dan weet je zeker dat dit goed werkt, en goed samen past, en dat het niet geformatteerd is met een afwijkende controller.
Of dit gaat weet ik niet.

2
Wat is hier veilig aan?
Je hebt een backup nodig en x 3TB of 3 x 2TB is geen backup.
Dus maak een backup plan op, dan weet je ook welke hardware je nodig hebt.

• Rob
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
quote:
jan99999 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:40:
Wat is hier veilig aan?
Je hebt een backup nodig en x 3TB of 3 x 2TB is geen backup.
Dus maak een backup plan op, dan weet je ook welke hardware je nodig hebt.
Kortgezegd: RAID is geen backup

RAID zorgt ervoor dat er een schijf uit kan vallen, maar als je je bestanden verwijderd, dan zijn ze alsnog gewoon weg

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True