Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Testprogramma voor verschillende hardware-onderdelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 06:18
Goedemorgen Tweakers,

Ik gok dat deze vraag al wel een keer eerder is gesteld, maar ik heb niet echt een antwoord kunnen vinden op het forum. Ik heb de afgelopen paar dagen problemen gehad met mijn computer, en ik heb het gevoel dat er iets qua hardware kapot aan het gaan is, maar ik ben niet technisch genoeg om dat zelf te kunnen zoeken.

Ik vroeg mij dus af of er een programma is, of programma's zijn, waarbij ik kan testen of er iets qua hardware in mijn computer achteruit aan het gaan is.

Om wat problemen te noemen waar ik de afgelopen paar dagen tegenaan ben gelopen...
* Het opstarten duurt lang, veel langer dan normaal.
* Internet stopt soms in één keer met werken. Het rare is, bij Firefox en IE heb ik dan geen internet. Chrome werkt dan nog wel, alleen als ik bij de google diensten blijf. Als ik een programma start waarbij internet nodig is, dan blijkt dat nog wel te werken. Ik heb internet via een vaste aansluiting, en de kabel eruit trekken, en weer terug in lijkt niet te werken.
* Games die ik speel beginnen meer en meer problemen te krijgen, dat de games beginnen te haperen (zowel online als offline), of dat de connectie niet goed meer lijkt te werken.
* Als ik de problemen krijg, en ik probeer de computer opnieuw op te starten, dan blijft de computer hangen bij het afsluiten, en moet ik de computer handmatig opnieuw opstarten.

Het probleem ligt dus niet bij 1 stuk hardware lijkt me, vandaar dat ik op zoek ben naar een programma die hopelijk verschillende hardware onderdelen kan testen naar problemen. Ik heb al een antivirus scan laten lopen, maar die heeft niks kunnen vinden.

Beste antwoord (via Yusunoha op 29-12-2017 11:30)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Yusunoha Twee simpele dingen die je sowieso kunt proberen is de S.M.A.R.T. waarde van de hardeschijf uit lezen met bijvoorbeeld Crystal Disk Info. En het geheugen testen met Memtest86+ welke je start vanaf een bootable CD of DVD bijvoorbeeld.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Lijkt of je hd defect is.
En nee er bestaat geen programma die je even verteld wat het probleem is, want dan was deze forum er niet.

Hier op deze en ander hardware forums kun je veel leren, kijk bij andere probleem gevallen, daar vind je ook software om steeds iets te kunnen testen, of hoe je in windows fouten kunt uitlezen.

*knip* doe even normaal. Modjes hebben we genoeg.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Storingen.

Overzicht belangrijke topics

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 26-12-2017 19:49 ]

• Yusunoha
jan99999 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:45:
Lijkt of je hd defect is.
En nee er bestaat geen programma die je even verteld wat het probleem is, want dan was deze forum er niet.

Hier op deze en ander hardware forums kun je veel leren, kijk bij andere probleem gevallen, daar vind je ook software om steeds iets te kunnen testen, of hoe je in windows fouten kunt uitlezen.

En zoek op het forum wat de regels zijn hoe je een vraag stelt op deze forum!!!!!

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Storingen.

Overzicht belangrijke topics
Het probleem is dus dat ik niet weet wat er kapot is, dus ik kan wel in andere topics lezen hoe andere gebruikers antwoord krijgen op hun probleem, maar als ik niet weet wat er bij mij kapot in de computer kapot kan zijn dan heb ik niet veel aan die antwoorden.

Ik hoopte dat je met bijvoorbeeld een benchmark programma kon achterhalen of een bepaald stuk hardware achteruit aan het gaan was qua productiviteit. Maar er zijn vele benchmark programma's, ook vele soorten, dus daar wist ik ook niet precies waar ik moest zoeken.

Normaal gesproken was ik met de computer naar de winkel gegaan, maar dat zal deze dagen niet echt lukken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het simpele antwoord is deductie. Gewoon uitsluiten van wat het probleem kan zijn.
Software matg is lastg, hardwarematig kom je een heel eind met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht kan software helpen om te detecteren of er iets langzamer draait dan normaal; zo zijn er voldoende benchmark-programma's die bekijken of jouw systeem wel snel genoeg RAM kan aanspreken of jouw HDD/SSD testen op doorvoer of je GPU kunnen aanspreken en daar een meting op kunnen doen.

Daarbij zijn er programma's die zaken als voltage en fan-speeds in de gaten kunnen houden maar die maken gebruik van moederbord-sensoren. Als dan het verbindende draadje niet goed is, hoef je dus geen "error" te zien maar kan een sensor net niet goed uitlezen, bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yusunoha
Het lijkt helaas al te laat te zijn, de computer wil nu niet meer volledig opstarten. Ik kom niet meer verder dan het Windows laad icoontje

Ik had geprobeerd SeaTools te installeren om een paar tests te laten lopen, maar nadat ik het programma had geinstalleerd, en probeerde te starten liep de hele computer vast.

Meerdere keren proberen opnieuw op te starten, maar na die installatie is het mij nog maar 1 keer gelukt om volledig in windows te komen. Daarna een keer geprobeerd het SeaTools programma te starten, maar toen liep alles weer vast.

Hopelijk is de computerwinkel in de buurt morgen los :/

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Yusunoha Twee simpele dingen die je sowieso kunt proberen is de S.M.A.R.T. waarde van de hardeschijf uit lezen met bijvoorbeeld Crystal Disk Info. En het geheugen testen met Memtest86+ welke je start vanaf een bootable CD of DVD bijvoorbeeld.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Yusunoha
Ik heb gisteren de computer weer kunnen ophalen bij de computerwinkel. Ze hadden wat problemen met sectoren gevonden op de C, en hebben die met een foutcontrole kunnen oplossen. Ook hebben ze het één en ander verwijderd wat niet nodig was, en het andere iets anders ingesteld.

De computer starte daarna weer snel op bij hun in de winkel en het was allemaal opgelost. Maar natuurlijk is het nooit zo makkelijk.

Zodra ik thuis kwam heb ik maar gelijk de computer weer aangezet, maar naarmate de computer langer aanbleef, hoe meer problemen er weer kwamen. De computer is weer langzaam met opstarten, bepaalde spellen werken nog steeds niet zoals ze horen te werken, en ik hoor ook nog steeds een bepaald geluid van de computer afkomen. Dat geluid kan niet de ventilatoren zijn, want ze hebben die allemaal nagekeken en de kast helemaal schoon geblazen.

Ik heb dus zelf nog maar een keer een foutcontrole over de C laten lopen, maar dat leverde niks op, dus dan maar eens de D proberen. Nou, de C is een SSD van 250GB, dus dat ging snel, maar de D is een HDD van 1TB, en die had meer dan 12 uur voor nodig voordat de fountcontrole klaar was.

De computer had hier wel het één en ander gevonden van slechte sectoren, en ook gelijk aangepakt. Op aanraden van -The_Mask- en een andere vriend, heb ik Crystal Disk Info geinstalleerd en laten draaien, en hierbij de uitslagen... De C schijf na de 12 uur foutcontrole, dat ziet er niet slecht uit. De computer even uitgezet, en weer aangezet, en gelijk nog maar een keer CDI opstarten, dat ziet er nogmaals niet slecht uit. Dan maar eens de D bekijken na de 12 uur foutcontrole. Uhooh, dat ziet er een stuk slechter uit. Dan nog maar een keer na het opnieuw opstarten. Nope, dat ziet er niet goed uit.

Het is dus de D die problemen aan het geven is. Dat verklaart ook de spellen, van die staan op de D. Ik kan alleen niet uitvogelen waarom de computer zo langzaam opstart als het probleem bij de D ligt... Dus toch nog maar een keer contact opnemen met de winke.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:22
Yusunoha schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:45:
Ik heb gisteren de computer weer kunnen ophalen bij de computerwinkel. Ze hadden wat problemen met sectoren gevonden op de C, en hebben die met een foutcontrole kunnen oplossen. Ook hebben ze het één en ander verwijderd wat niet nodig was, en het andere iets anders ingesteld.
Vage winkel, geen advies gehad om schijven te vervangen bij slechte sectoren?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Yusunoha
Tens schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:52:
[...]

Vage winkel, geen advies gehad om schijven te vervangen bij slechte sectoren?
Nee, ze hebben een foutcontrole laten lopen en het één en ander gewijzigd in de instellingen.
Ik was er zelf ook wel een beetje verbaasd over, maar oké, bij de winkel weten ze meer van computers af dan ik, dus dan ga ik maar op vertrouwen.

EDIT: Maar ik blijf er wel mee zitten... kan de D, die aan het begeven is, ervoor zorgen dat Windows slomer opstart? Zover ik kan zien staat er niks van Windows zelf op de D, hooguit de backups van de C.

[ Voor 19% gewijzigd door Yusunoha op 29-12-2017 11:30 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:33
Yusunoha schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:57:
[...]

Nee, ze hebben een foutcontrole laten lopen en het één en ander gewijzigd in de instellingen.
Ik was er zelf ook wel een beetje verbaasd over, maar oké, bij de winkel weten ze meer van computers af dan ik, dus dan ga ik maar op vertrouwen.

EDIT: Maar ik blijf er wel mee zitten... kan de D, die aan het begeven is, ervoor zorgen dat Windows slomer opstart? Zover ik kan zien staat er niks van Windows zelf op de D, hooguit de backups van de C.
Dit kan zeker de oorzaak zijn van je problemen, dit is een schijf die namelijk aan het begin van het einde staat om het maar zo te zeggen. Het kan nog lang goed gaan, maar aangezien je problemen zou ik toch zeer zeker een backup maken van de data die er op staat en de schijf vervangen....

• Yusunoha
livranca schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:19:
[...]

Dit kan zeker de oorzaak zijn van je problemen, dit is een schijf die namelijk aan het begin van het einde staat om het maar zo te zeggen. Het kan nog lang goed gaan, maar aangezien je problemen zou ik toch zeer zeker een backup maken van de data die er op staat en de schijf vervangen....
Gelukkig staat er niet zoveel op de schijf, het is dan ook maar een D. Ik ben al wel begonnen met het overzetten van de gegevens naar de C, zodat ik kan gaan kijken naar een nieuwe schijf.

• Yusunoha
Okee, ik heb het meeste kunnen overzetten van de D, de laatste paar bestanden gingen niet meer, en ik heb de D los gekoppeld. En nu lijkt alle problemen te zijn opgelost. De computer start weer in een fatsoenlijke tijd op, het rare geluid hoor ik ook niet meer, en de spellen, die inmiddels op de C staan, draaien weer zonder problemen.

Inmiddels ook al contact met de winkel gehad, die hebben alleen de C gechecked in de winkel, en niet de D, vandaar dat de problemen er nog steeds waren toen ik de computer weer had opgehaald.

Ik denk dat ik maar een tweede SSD neem, ik ben er nog niet uit of ik een 250GB of 500GB SSD neem, en de nieuwe SSD als C schijf ga gebruiken, en de huidige C als D ga gebruiken, aangezien de huidge C ook al een paar slechte sectoren had.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:37
Het is wel raar dat ze beiden slechte sectoren hebben. Ik zou inderdaad een nieuwe SSD als C gebruiken en dan zo groot mogelijk. Die dingen zitten zo vol :)

• Yusunoha
Arjantje72 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:53:
Het is wel raar dat ze beiden slechte sectoren hebben. Ik zou inderdaad een nieuwe SSD als C gebruiken en dan zo groot mogelijk. Die dingen zitten zo vol :)
Het zijn niet zoveel slechte sectoren op de C

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oTRiPoC.png

Maar ze zijn er wel, en alleen een SSD van 250GB gebruiken is toch wel wat aan de krappe kant, dus er zal toch een nieuwe schijf bij moeten komen.

Vandaar dat ik er dan ook over nadacht om een nieuwe SSD van 500GB als de C te gaan gebruiken, en de huidige C als de D.
Pagina: 1