Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Videokaart defect?

Pagina: 1
Acties:

• Y451N
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:09
Hey,

Ik krjig af en toe (zeg 2 á 3 keer per dag) groen/zwarte lijnen/balken op mijn beeldscherm.

Dit gebeurt op willekeurige momenten, bijv. als ik aan het browsen of video's aan het bekijken ben.

https://i.imgur.com/qw9BXjj.jpg

Is dit een defect aan de videokaart? Kan ik dit met een of andere tool testen?

Ik heb een MSI Radeon RX 470.

Bedankt

[Voor 5% gewijzigd door Y451N op 26-12-2017 01:26]

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 31-03 21:17
Dit is inderdaad wel kenmerkend voor een dooie videokaart, je kunt het testen door in de driver de geheugen/core snelheid te verlagen en door te kijken of het dan aanhoud.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 30-03 18:59
Inderdaad, start eens een spel op en kijken wat het doet. Zou met de schakeling van 2D naar 3D te maken kunnen hebben. Zit er nog garantie op of zou je het op een ander bordje kunnen testen? (Zo niet, DM me)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Y451N
quote:
aminam schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:45:
Dit is inderdaad wel kenmerkend voor een dooie videokaart, je kunt het testen door in de driver de geheugen/core snelheid te verlagen en door te kijken of het dan aanhoud.
Dit moet ik doen zodra ik de groen-zwarte balkjes op het scherm zie, klopt dat?

• XRayXI
quote:
Y451N schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 02:53:
[...]

Dit moet ik doen zodra ik de groen-zwarte balkjes op het scherm zie, klopt dat?
Gewoon even kijk of je "artifacts" krijgt met een spel. Het gaat dan wat schakelingen doen om het weer te geven. Ook even kijken met GPU-Z hoe warm het word. En dat het liefst als eerste.
quote:
Y451N schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 02:57:
[...]

Ik heb dit tooltje (https://benchmark.unigine.com/heaven) gedraait en alles verliep zonder problemen (geen groen-zwarte balkjes gezien)...

De kaart is 1 jaar oud dus er zou nog garantie op moeten zitten, heb helaas geen ander bordje :(
@Y451N Dat benchmark tool heb ik zien falen bij een laptop. Ging prima daarmee en met het kijken van Twitch.tv ging het fout.

Hoe warm word deze? Ik had mijn post ge-edit. Zie: https://www.techpowerup.com/gpuz/

[Voor 42% gewijzigd door XRayXI op 26-12-2017 03:02]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Y451N
quote:
XRayXI schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:54:
Inderdaad, start eens een spel op en kijken wat het doet. Zou met de schakeling van 2D naar 3D te maken kunnen hebben. Zit er nog garantie op of zou je het op een ander bordje kunnen testen? (Zo niet, DM me)
Ik heb dit tooltje (https://benchmark.unigine.com/heaven) gedraait en alles verliep zonder problemen (geen groen-zwarte balkjes gezien)...

De kaart is 1 jaar oud dus er zou nog garantie op moeten zitten, heb helaas geen ander bordje :(

• Y451N
quote:
XRayXI schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 02:55:
[...]

Gewoon even kijk of je "artifacts" krijgt met een spel. Het gaat dan wat schakelingen doen om het weer te geven. Ook even kijken met GPU-Z hoe warm het word. En dat het liefst als eerste.
Bedankt, ga ik nu even doen. Ik hou je op de hoogte.

• XRayXI
quote:
Y451N schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:01:
[...]

Bedankt, ga ik nu even doen. Ik hou je op de hoogte.
Ja, dat Edit is soms lastig. Gewoon bij je post even refreshen ;)

• Y451N
quote:
XRayXI schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:03:
[...]

Ja, dat Edit is soms lastig. Gewoon bij je post even refreshen ;)
Haha :)

Ik heb HWMonitor en CPU-Z gebruikt, hieronder de resultaten. De game (League of Legends) werkt soepel, geen problemen mee... Alleen in het eerste minuut van de game had ik een soort van FPS drop waardoor mijn karakter tijdens het lopen niet liep naar de positie waar ik klikte, maar sprong van positie naar positie (na ong. 1 minuut was dit vanzelf weer normaal).

De fan speed staat op 0%, dit is een passieve fan die draait wanneer het nodig is of zoiets :P

https://i.imgur.com/GSdpBFt.png

• XRayXI
@Y451N pak eens een oudere driver of de laatste. Simuleer of lok het probleem uit. Anders bij RMA (retour kaart) kunnen ze het ook niet vinden. En je garantie periode is zo voorbij.

• Y451N
quote:
XRayXI schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:14:
@Y451N pak eens een oudere driver of de laatste. Simuleer of lok het probleem uit. Anders bij RMA (retour kaart) kunnen ze het ook niet vinden. En je garantie periode is zo voorbij.
Ik draai nu AMD 17.12.1 zal even updaten naar 17.12.2 (misschien maakt dat het verschil). Het probleem is inderdaad dat ik het niet zomaar kan reproduceren helaas -.- Het lijkt random te gebeuren :P

Bedankt iig voor de tips en hulp ;)

• XRayXI
quote:
Y451N schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:16:
[...]

Ik draai nu AMD 17.12.1 zal even updaten naar 17.12.2 (misschien maakt dat het verschil). Het probleem is inderdaad dat ik het niet zomaar kan reproduceren helaas -.- Het lijkt random te gebeuren :P

Bedankt iig voor de tips en hulp ;)
Succes, lok het uit. Vindt dingen uit. Ervaar de momenten en info en deel het hier. Zo word hier ook een database voor anderen. Maak het gek en als je kundig bent, overklok het HEEL iets (noemt 10Mhz). Dát is aan jou Maak er wel een erg schone installatie van. Niet zomaar even de setup uitvoeren, maar gewoon een frisse videokaart drivers. Zoek op google wat "DDU" is ;)

• Y451N
quote:
XRayXI schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:20:
[...]

Succes, lok het uit. Vindt dingen uit. Ervaar de momenten en info en deel het hier. Zo word hier ook een database voor anderen. Maak het gek en als je kundig bent, overklok het HEEL iets (noemt 10Mhz). Dát is aan jou Maak er wel een erg schone installatie van. Niet zomaar even de setup uitvoeren, maar gewoon een frisse videokaart drivers. Zoek op google wat "DDU" is ;)
Zal ik doen, thanks ;) Voor nu fijne dagen toegewenst!

• XRayXI
quote:
Y451N schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:22:
[...]

Zal ik doen, thanks ;) Voor nu fijne dagen toegewenst!
Ook aan jou, fijne jaren aan je toegewenst ;)
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

• Y451N
Ik krijg het echt niet gereproduceerd, maar toevallig gebeurde het vandaag weer... Ik was op Twitch een stream aan het kijken toen het gebeurde. Ik sloot de tab af en het bleef staan (zie afbeelding).

Wel raar dat het alleen maar op mijn linkerscherm gebeurt, mhm...

https://i.imgur.com/lNLmpuC.jpg

Ik had trouwens ook Windows opnieuw geïnstalleerd, helaas helpt dat blijkbaar ook niet :P

[Voor 20% gewijzigd door Y451N op 29-12-2017 19:01]

• ParaVince
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19-02 18:39
Weet niet of het probleem er zou kunnen zijn, maar ik heb een rx480 en mij is laatst het exact zelfde gebeurt. Ik gaf zelf de schuld aan drivers en heb een oudere versie geïnstalleerd. Sinds dien geen issue meer gehad.

• Y451N
quote:
ParaVince schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:02:
Weet niet of het probleem er zou kunnen zijn, maar ik heb een rx480 en mij is laatst het exact zelfde gebeurt. Ik gaf zelf de schuld aan drivers en heb een oudere versie geïnstalleerd. Sinds dien geen issue meer gehad.
Thnx voor je comment.

De mijne is terug van RMA en blijkbaar is de videokaart 'goed' (No Trouble Found), hoewel ik er nog steeds last van heb. Geen zin om de videokaart nog een keer terug te sturen naar Polen...

Zou je mij kunnen vertellen welke driver versie jij nu gebruikt?

Bedankt

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Ik neem aan dat je de kaart niet overgeklokt hebt? Dit soort artifacts zie je ook wel als je de kaart te ver overklokt. Als je wel een overclock hebt draaien, zet de kaart terug naar defaults.

Als je geen overclock hebt toegepast dan kun je eerst proberen er een filmpje van te maken. Dan heb je in ieder geval bewijs dat jouw videokaart kuren heeft en kun je de kaart opnieuw inleveren. Als je daar geen zin in hebt kun je proberen om het voltage iets hoger te zetten of de snelheid van de kaart juist iets lager. Soms kan dit werken. (LET OP!!! GEGARANDEERD DAT JE JE GARANTIE KWIJT BENT NA DEZE ACTIE!) Natuurlijk wil je niet je garantie kwijt raken, maar je lijkt er ook weinig voor te voelen de kaart opnieuw terug te sturen. (en gelijk heb je. Als het random voorkomt, dan is het heel lastig voor de winkel om vast te stellen dat de kaart defect is)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:05
quote:
hoi1234 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:19:

Als je daar geen zin in hebt kun je proberen om het voltage iets hoger te zetten of de snelheid van de kaart juist iets lager. Soms kan dit werken. (LET OP!!! GEGARANDEERD DAT JE JE GARANTIE KWIJT BENT NA DEZE ACTIE!)
Welke actie :? Voltage verhogen kan ik begrijpen, maar een videokaart gaat natuurlijk niet kapot als je 'm langzamer laat draaien, dus daarmee ga je de garantie in ieder geval niet kwijtraken.

The devil is in the details.

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 22:27

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

quote:
Ik neem aan dat je de kaart niet overgeklokt hebt? Dit soort artifacts zie je ook wel als je de kaart te ver overklokt. Als je wel een overclock hebt draaien, zet de kaart terug naar defaults.

Als je geen overclock hebt toegepast dan kun je eerst proberen er een filmpje van te maken. Dan heb je in ieder geval bewijs dat jouw videokaart kuren heeft en kun je de kaart opnieuw inleveren. Als je daar geen zin in hebt kun je proberen om het voltage iets hoger te zetten of de snelheid van de kaart juist iets lager. Soms kan dit werken. (LET OP!!! GEGARANDEERD DAT JE JE GARANTIE KWIJT BENT NA DEZE ACTIE!) Natuurlijk wil je niet je garantie kwijt raken, maar je lijkt er ook weinig voor te voelen de kaart opnieuw terug te sturen. (en gelijk heb je. Als het random voorkomt, dan is het heel lastig voor de winkel om vast te stellen dat de kaart defect is)
Winkel gaat niet door hebben als jij het voltage een beetje verhoogd (tenzij je dit met een bios flash doet). Dus onzin dat je de garantie kwijtraakt. Lager clocksnelheden is de veilige manier.

Battle.net tag

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
quote:
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:38:
[...]

Winkel gaat niet door hebben als jij het voltage een beetje verhoogd (tenzij je dit met een bios flash doet). Dus onzin dat je de garantie kwijtraakt. Lager clocksnelheden is de veilige manier.
Je hebt een punt, het is inderdaad erg lastig aan te tonen dat de kaart kapot is gegaan door overclocken. Maar ik vind niet dat ik hem het advies moet geven om eens met de kloksnelheden/voltage te gaan spelen, zonder erbij te vermelden, dat het gevolgen kan hebben voor je garantie.

• Y451N
quote:

Bedankt voor de tips!

Nee, de kaart is niet overgeklokt. Ik heb een afbeelding van mijn monitor (waar het defect zichtbaar was) als bewijs meegestuurrd maar daar trekken ze zich blijkbaar niets van aan :(

Ik denk dat ik het voorlopig ga proberen met een oudere driver.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:02

MsG

Forumzwerver

De meeste video's spreken tegenwoordig de video-versnelling aan van de videokaart. Gebeurt het echt random of elke keer 'toevallig' als je iets met video's kijken doet?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Y451N
quote:
MsG schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:49:
De meeste video's spreken tegenwoordig de video-versnelling aan van de videokaart. Gebeurt het echt random of elke keer 'toevallig' als je iets met video's kijken doet?
Nu je het zegt, het is inderdaad alleen als ik op het ene scherm video's kijk en op het andere iets anders doe.

• Y451N
-

[Voor 105% gewijzigd door Y451N op 17-05-2018 00:18]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True