1 Stereo > 2 Mono (L en R) Spliter? [Djay Pro Windows 10]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-10 10:29
Hallo allemaal,

Naast tijd voor familie, is er tijdens kerst ook best tijd voor wat geknutsel.

Ik zou graag 2 apparaten (speakers en koptelefoon) willen aansluiten op 1 aux-ingang (laptop). Met een splitter, is het logische antwoord. Echter ben wil ik graag dat mijn speakers enkel Links uitzenden en mijn koptelefoon enkel Rechts. (Een beetje?) mono geluid door beide apparaten dus.

Weet iemand hoe ik dit voor mekaar kan krijgen, of welk type kabel ik hiervoor nodig heb? Met mijn creatieve benamingen voor zo'n potentiële kabel kom ik er niet echt uit.

(Meer context)
Ik heb het nodig voor Djay Pro Windows 10. Ik wil graag terwijl ik muziek over mijn speakers afspeel (voor 'het publiek'), op mijn koptelefoon luisteren naar het nummer dat ik er binnenkort doorheen ga mixen (pre-cueing). Djay Pro ondersteunt echter niet 2 audio outputs, maar kan wel 2 decks (dus 2 afzonderlijke nummers) splitsen en daarmee de ene op de koptelefoon en de ander op de speakers zetten door middel van deze links/rechts scheiding.

Met mijn beperkte kennis maar al helaas nodige gepuzzel tot nu toe lijkt bovenstaande methode mij de enige. Op het forum van Djay Pro wordt ik ook niet echt wijzer, ook niet met de Virtual Audio Bridge of Cable die ze daar noemen. Ook andere handleidingen over 2e geluidskaarten doen niet wat ik wil dat ze doen...

Weet iemand toevallig een manier om dit voor mekaar te krijgen? Of anders, hoe die splitter zou heten?

Alvast veel dank voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door oscarwashere op 26-12-2017 01:15 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:04
Simpele 3.5mm stereo -> dual mono splitter moet toch lukken?

[ Voor 57% gewijzigd door Goudstalen op 26-12-2017 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Goudstalen schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:22:
Simpele 3.5mm stereo -> dual mono splitter moet toch lukken?
Nee, want de koptelefoon ontvangt graag stereo (of in elk geval twee kanalen). Sluit je die op mono aan, dan hoor je alleen in je linkeroor wat. Zelfde geldt natuurlijk ook voor de speakers.

Wat @oscarwashere nodig heeft is een verloopje dat de twee kanalen opsplitst en die afzonderlijk weer verdeelt over de links en rechts pool van de uitgang. Dat doe je dan voor de links en rechts op de mannelijke stekkers. Dit zijn verloopjes die niet direct bestaan, dus zul je ze zelf moeten maken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
Dat wil je niet want je gaat dan mono gebruiken en dingen in de muziek missen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-10 10:44

Glewellyn

is er ook weer.

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 07:31:
[...]

Nee, want de koptelefoon ontvangt graag stereo (of in elk geval twee kanalen). Sluit je die op mono aan, dan hoor je alleen in je linkeroor wat. Zelfde geldt natuurlijk ook voor de speakers.

Wat @oscarwashere nodig heeft is een verloopje dat de twee kanalen opsplitst en die afzonderlijk weer verdeelt over de links en rechts pool van de uitgang. Dat doe je dan voor de links en rechts op de mannelijke stekkers. Dit zijn verloopjes die niet direct bestaan, dus zul je ze zelf moeten maken.
Dat zou waar zijn als de splitter stereo connectoren zou gebruiken voor de mono kanalen. Maar de kabel die hierboven gelinkt is heeft juist wel mono connectoren.

Een female mono jack waarin een stereo male jack wordt geplugd geeft over zowel links als rechts hetzelfde signaal.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@.Maarten en @Glewellyn Ik lees in de ts toch echt dat het de bedoeling is dat je links en rechts scheidt over de twee apparaten.
Ik zou graag 2 apparaten (speakers en koptelefoon) willen aansluiten op 1 aux-ingang (laptop). Met een splitter, is het logische antwoord. Echter ben wil ik graag dat mijn speakers enkel Links uitzenden en mijn koptelefoon enkel Rechts. (Een beetje?) mono geluid door beide apparaten dus.
Het is deels waar dat je dingen in de muziek mist. Je kan wel op de computer het geluid van links en rechts samenvoegen waardoor je geen geluid mist, maar alleen het bedachte stereo.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:04
Snap niet waarom je het überhaupt zou willen.
Maargoed je zou het dan kunnen doen met eerder genoemde splitter en dan nog mono naar stereo converters erbij, mocht dat bestaan.

Wat ook kan; iets in de richting van een Schiit Fulla 2.
Dat is een USB DAC en Amp, met input voor 3.5mm en output voor headphones en speakers (zowel normale als variabele output).
Deze mute ook automatisch de speakers als je een koptelefoon inplugt. Dan heb je gewoon stereo geluid en kun je makkelijk switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpelste manier: 3,5 mm splitter, en daar (haaks) weer twee 3,5 mm splitters op. Pak je van beiden links respectievelijk rechts om je speakers cq headphone aan te sluiten.

Having said that:
Als je een 5.1 geluidskaart hebt, kijk eens naar virtual DJ. Die snapt al jaren aansturing van meerdere uitgangen op 1 geluidskaart voor jouw doeleinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-10 10:29
Bedankt voor de vele en uitgebreide reacties allemaal!

Dit kunstje probeer ik uit te voeren op mijn laptop, die heeft dus helaas geen ingewikkelde geluidskaart. Op mijn desktop PC is het wel gelukt, door de optische/surround aux ingang (denk ik? 't is de zwarte ingang, naast o.a. aux voor geluid, microfoon, etc.) te gebruiken. Dat verschil kan ik dan instellen met de Realtek HD Audio software.

Maar goed, terug naar m'n laptop waar ik het op gedaan wil krijgen (DJ'en en je hele desktop meenemen staat zo stom).

Ik heb zo'n externe geluidskaart (aangesloten via USB) toevallig, dit heb ik dan ook geprobeerd. Hierbij gebruikte ik gelijktijdig de aux-uitgang van m'n laptop en die van m'n geluidskaart. Maar helaas, Djay "pro" is daar niet pro genoeg voor, dat programma (en ik denk sowieso programma's binnen Windows?) kan niet als 1 programma afzonderlijk/uniek geluid uitzenden aan 2 apparaten.

Omslachtige oplossing lijkt dus inderdaad zo'n splitter, maar zoals ik het begrijp uit jullie reacties bestaan zoiets niet (direct) of heb je meerdere kabels nodig? Ik wil dus inderdaad het linker en rechter kanaal scheiden, en op beide een ander nummer laten klinken, terwijl beide kanalen dan inderdaad wel weer een stereo-apparaat (speaker of koptelefoon) aansturen. En je dan dus je in speakers in stereo luistert naar het linker kanaal, en op je koptelefoon in stereo naar het rechter. Volgen jullie het nog... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
Wat je wil kant niet. Je kunt niet een stereo aansluiting splitsen in 2 verschillende stereo kanalen. 2x mono kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:36
Klein mengpaneeltje?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:24
En je dan dus je in speakers in stereo luistert naar het linker kanaal, en op je koptelefoon in stereo naar het rechter.
Hmm, je wil een stereo opsplitsen in twee keer stereo, dat is natuurlijk niet mogelijk.

Wat je zou kunnen bereiken is dat je op je speakers in mono luistert naar het linker kanaal, en op je koptelefoon in mono naar het rechterkanaal. Dan zul je dus het signaal van stereo naar mono moeten splitten, en daarna de beide mono-signalen weer splitsen zodat het op links en rechts binnenkomt op je ontvangende apparaat. Overigens kunnen sommige apparaten ook gewoon mono-signalen ontvangen en deze over beide kanalen weergeven.

Een simpel koptelefoonversterkertje zou bijvoorbeeld al uitkomst kunnen bieden. Sluit gewoon links en rechts op de L/MONO ingangen aan van kanaal A en B, en je hebt 4 groepen die je per kanaal kunt switchen, en je krijgt daar een stereo signaal uit (wat dus mono gedubbeld is, want meer krijgt hij niet binnen) wat je naar je gewenste apparatuur kunt lussen (gebruik de Link Out voor lijnniveau gok ik). Hier heb je de kabel die dit kan verbinden met je laptop (betere merken zijn ook beschikbaar).

Of dit soort apparatuur de gewenste oplossing is weet ik niet. Ik zou persoonlijk eerder zoeken naar usb audio-interfaces die gewoon meerdere stereo-uitgangen hebben (mixers bijvoorbeeld?). Waarschijnlijk ondersteunt je software het dan wel.

Edit: Na wat rondzoeken, lijkt me dit wel een nuttige audio interface te zijn voor de dingen die jij ermee wil doen. Voordeel is dat je dan dus gewoon 3 volledige stereo uitgangen hebt om mee te werken, ipv moeilijk te moeten doen met mono.

[ Voor 7% gewijzigd door ThoNohT op 02-01-2018 23:03 ]

Pagina: 1