Sonos playbase aan pc koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 08:41

Squats

Wereldreizende tweaker

Topicstarter
Beste tweakers,

Gisteren is helaas mijn oude z5500 overledenen en ben toe aan wat nieuws. Nu lees ik her en der veel over boekenplankspeakers etc, maar ik ben inmiddels zo gewend aan 5.1 dat ik niet meer zonder kan. Daarbij heb ik eigenlijk geen ruimte voor zulke kasten op mijn bureau.

Toen kwam ik langs de sonos playbase, die eigenlijk gemaakt is voor televisies. Echter heb ik een 35” monitor dus het komt aardig in de buurt.
Verder heb ik al twee sonos play:1 voor muziek, en las ik dat ik deze ook in surround kon opzetten. Nouja, goed idee dacht ik? Toch?
Dan past de playbase mooi onder mn monitor die dan gelukkig een stukje hoger komt te staan, en heb ik geen kabels meer door mn hele kamer lopen.

Even iets verder gezocht, kwam ik op het volgende; de playbase heeft natuurlijk alleen een optische aansluiting, nu heeft mijn mobo er ook een (ax370 gaming 5), maar ben ik bang dat ik eindig met stereogeluid uit mn playbase en helemaal niks uit mn achterspeakers. :’( sinds het vaak op televisies zo is dat optisch stereo geluid gebruikt.

Dus stel, ik zou een playbase aan mn pc aansluiten, met twee play:1 als achterspeakers(en een sub), krijg ik dan als nog wel 5.1 geluid? Of zal ik het echt alleen krijgen bij netflix, sinds die dolby digital ondersteund Ipv dts(wat sonos weer niet ondersteund).

Het gaat me nu even daar om, of het uberhaupt zal werken, niet over dat de playbase niet zo geschikt is voor gebruik op kleine afstand. (<1,5m)

Alvast bedankt en fijne kerst iedereen!

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Hoi Squats,
goeie vraag, dat is exact wat ik me ook afvraag (ik overweeg precies hetzelfde). ;)
Heb zelf even wat research gedaan
en het schijnt dat als je een 'audio controller' hebt met de Dolby Digital Live (5.1 Surround)-feature.
(zoals bijvoorbeeld met de Realtek ALC1150 chip mogelijk is. Ook onder Windows 10 werkend te krijgen met wat extra moeite.)
Controleer of de geluidschip, die je (moederbord of wat ook) gebruikt, Dolby Digital Live ondersteunt.
Dolby Digital Live stuurt een AC3 5.1 signaal uit, ongeacht wat je afspeelt, via de digitale optische of coaxiale SPDIF uitgang, voor zover ik 't begrepen heb. Er vindt dan dus 'live/realtime' een audiosignaal conversie plaats. Is eigenlijk ergens net zoiets als de "DTS Connect"-feature maar daar kan de Playbase niet mee overweg.

Ik weet niet wat er precies zal gebeuren bij een werkelijk AC3 5.1 bronsignaal wanneer de "Dolby Digital Live (5.1 Surround)"-feature ingesteld is. Je mag hopen en verwachten dat dat dan als RAW signaal uitgestuurd wordt om door de Playbase verwerkt te kunnen worden.
Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurd als je op de PC dan een DTS geluidsspoor vanuit bijvoorbeeld een film afspeelt, of dan de "Dolby Digital Live"-feature zijn werk zal doen of niet. Ook qua downmixing van HD Audio sporen.
Wie het weet mag het zeggen...

;)

[ Voor 10% gewijzigd door PaulX op 27-12-2017 00:58 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanusJaap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 10:54
Voor het geld van een playbase, kan je toch beter een losse PC geschikte 5.1 set kopen?