Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook voor programmeren

Pagina: 1
Acties:

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 11:01
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Programmeren

Wat is je budget?
€5/600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Misschien een uurtje in de bus van en naar werk, maar de laptop zal voornamelijk thuis op de bank of achter mijn bureau gebruikt worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Apple, osX

Ik ben recentelijk begonnen met het volgen van een aantal online cursussen om te leren programmeren. Ik ben begonnen met python, en ga hierna verder naar ruby en javascript om de basis principes te leren, om hierna verder te leren naar de complexere talen.

Na verschillende fora te hebben gelezen ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het osx toch het fijnste werkt omdat dit een unix based os is. Dus moet ik er toch maar aan geloven om een mac computer te halen.

Omdat ik het geld niet heb voor een nieuwe macbook, zit ik voor 2ehands te kijken.

Nu is mijn vraag dus voorbamelijk, is het nog waard om 5/600 te betalen voor een 5-6 jaar oude macbook (2011/2012), en presteerd dit nog voldoende voor mijn doeleinden.
En is het verschil in prestaties erg groot tussen een i5 of i7 en 4/6/8 gb ram en is het die €100 extra waard of gaat het niet veel verschil maken tussen een i5 met 4gb of i7 met 6/8gb?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
Een 2de hands MacBook is mogelijk maar wat voor specs heb je minimaal nodig?

Anders volstaat een MacBook air bijv nog... die kun je voor een 600 met aardige specs nog wel op de kop tikken. Al zou ik persoonlijk eerder voor de pro versie gaan en de mogelijkheid tot retina schermen. Maar of dat allemaal samengaat met jouw budget weet ik niet.

Kijk anders eens in vraag en aanbod. Filter op jouw prijs en zoek criteria. Zit mogelijk vast wat tussen 😎

...

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Dat maakt tegenwoordig niet zo veel meer is vooral een persoonlijke voorkeur. Ik vond het vooral vervelend omdat je toetsen moet zoeken, omdat Apple.... op Windows kun je prima programmeren, ook een numpad vind ik persoonlijk onmisbaar. Oké, ik ben geen programmeerder maar een systeembeheerder. Maar ik doe ook Linux, en dat vind ik met een Windows keyboard leuker dan met een Apple. Als je echt Linux nodig hebt kun je ook een vm inrichten voor je programmeren. Er zijn Distro’s die alles daarvoor in zich hebben.

Je kunt een macboook pro krijgen misschien maar dat is dan inderdaad een ouder model.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel_Elessar op 26-12-2017 11:31 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• koentjuh1987
Daniel_Elessar schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:30:
Dat maakt tegenwoordig niet zo veel meer is vooral een persoonlijke voorkeur. Ik vond het vooral vervelend omdat je toetsen moet zoeken, omdat Apple.... op Windows kun je prima programmeren, ook een numpad vind ik persoonlijk onmisbaar. Oké, ik ben geen programmeerder maar een systeembeheerder. Maar ik doe ook Linux, en dat vind ik met een Windows keyboard leuker dan met een Apple. Als je echt Linux nodig hebt kun je ook een vm inrichten voor je programmeren. Er zijn Distro’s die alles daarvoor in zich hebben.

Je kunt een macboook pro krijgen misschien maar dat is dan inderdaad een ouder model.
niet elke laptop heeft een numpad. daarbij is de vraag om een macbook te gebruiken voor programmeer werkzaamheden. Er zijn diverse MacBooks waar dat meer dan prima op kan.

...

• Daniel_Elessar
koentjuh1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:40:
[...]

niet elke laptop heeft een numpad. daarbij is de vraag om een macbook te gebruiken voor programmeer werkzaamheden. Er zijn diverse MacBooks waar dat meer dan prima op kan.
Klopt, Maar ik wilde enkel aangeven dat je daar wel rekening mee moet houden. Zelf wil ik om die reden geen Macbook voor "professionele" redenen. Je leestekens waar je naar moet zoeken als je in Linux zit omdat het toch niet zo overeen komt. Ip adressen invoeren is een hel zonder numpad, ja het kan, nee ik kon er niet aan wennen. Daarnaast moest ik een bakbeest hebben en zat ik dus bij Apple verkeerd> minimaal 16GB Ram, liefst 32 GB. Dat heb ik gevonden in de Zbook reeks. Ja die is lomper en zwaarder maar een goede rugzak doet wonderen. En als je dan erop typt, groot verschil met de Macbook Pro's.

Nu terug naar programmeren, dat is écht net wat je zelf wilt. Je kunt prima in windows programmeren. Ja sommige zweren bij MacOs, anderen kunnen prima uit de voeten met wat erop windows te vinden is aan programma's. Desnoods een VM opzetten ervoor met een linux Dstro die alles ervoor heeft zoals Debian/CentOs/en zelfs Ubuntu :) Dan heb je een omgeving waar je ook nog iets in kunt verknallen zodner dat het invloed heeft op je hoofd OS.

• koentjuh1987
Daniel_Elessar schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:01:
[...]

Klopt, Maar ik wilde enkel aangeven dat je daar wel rekening mee moet houden. Zelf wil ik om die reden geen Macbook voor "professionele" redenen. Je leestekens waar je naar moet zoeken als je in Linux zit omdat het toch niet zo overeen komt. Ip adressen invoeren is een hel zonder numpad, ja het kan, nee ik kon er niet aan wennen. Daarnaast moest ik een bakbeest hebben en zat ik dus bij Apple verkeerd> minimaal 16GB Ram, liefst 32 GB. Dat heb ik gevonden in de Zbook reeks. Ja die is lomper en zwaarder maar een goede rugzak doet wonderen. En als je dan erop typt, groot verschil met de Macbook Pro's.

Nu terug naar programmeren, dat is écht net wat je zelf wilt. Je kunt prima in windows programmeren. Ja sommige zweren bij MacOs, anderen kunnen prima uit de voeten met wat erop windows te vinden is aan programma's. Desnoods een VM opzetten ervoor met een linux Dstro die alles ervoor heeft zoals Debian/CentOs/en zelfs Ubuntu :) Dan heb je een omgeving waar je ook nog iets in kunt verknallen zodner dat het invloed heeft op je hoofd OS.
grofweg geef je dan aan dat je voorkeur uitgaat naar een laptop van 15,6 inch met minimaal een numpad?
een extern toetsenbord is ook aan een macbook te koppelen. Zeker als je de macbook thuis gebruikt.

...

• Daniel_Elessar
koentjuh1987 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:12:
[...]

grofweg geef je dan aan dat je voorkeur uitgaat naar een laptop van 15,6 inch met minimaal een numpad?
een extern toetsenbord is ook aan een macbook te koppelen. Zeker als je de macbook thuis gebruikt.
Daar zou ik persoonlijk inderdaad de voorkeur aan geven. Maar dat is aan de topic starter om te beslissen.
Ik heb inderdaad ook gehoord en gezien dat veel graag een MBP hebben om te programmeren maar dat is op niks gebaseerd dat voorkeur. Ze zien er inderdaad zeer mooi uit, heb zelf ook een 13" exemplaar voor als ik niet al te veel moet doen en meer privé. Maar als ik echt aan het werk ben start ik de Zbook op :)

Ik wil enkel laten weten dat je je niet moet blindstaren op de MBP je kunt eigenlijk op elke laptop/computer programmeren.

• Rever7ed
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-11-2023

Rever7ed

Mememaster

Voor € 600 wordt het toch wel lastig om een goede MacBook te vinden. Je vind in deze prijsklasse voornamelijk pre-Retina MacBook Pro's die qua performance nog aardig goed presteren, maar de resolutie van het scherm is daarentegen behoorlijk laag (1280x800 voor 13'3"; 1440x900 (standaard) of 1680x1050 (mat scherm) op de 15,4"). De accuduur zal waarschijnlijk ook niet meer heel top zijn - en een nieuwe accu kost natuurlijk ook weer geld. De laptop kan, in tegenstelling tot moderne Apple laptops, wel geupgradet worden (nieuwe HDD/SDD, RAM, etc.)

Anders kan je kiezen voor een MacBook Air; ik denk dat je wel een 2013/2014 moet kunnen vinden voor dit geld. Ik gebruik zelf regelmatig een 2015 13" en ik ben zeer tevreden met de performance - en programmeren (in PyCharm) gaat gemakkelijk. Accuduur kan nog heel goed zijn - mits de batterij in goede staat is (die van mij heeft nog geen eens 250 cycli). Scherm is behoorlijk slecht als je het vergelijkt met een Retina MacBook (TN en een lage resolutie van 1440x900), maar er valt best mee te leven. Zoek er wel een met minimaal 8GB RAM, want je kan het werkgeheugen in de toekomst niet upgraden. En ik zou de 11" vermijden, want die is echt te klein.

Je zou wel een Retina kunnen vinden, maar ik denk dat de meesten wel behoorlijk gebruikt zijn (beschadigd of veel cycli op de accu). Ik raad je aan om misschien nog € 200,- door te sparen en dan te kijken voor een nette Retina of om wellicht een Windows-laptop te overwegen, tenzij je echt een probleem hebt met Windows.

Succes! :)
Pagina: 1