Ik ben het eens met een hoop andere mensen dat crypto's momenteel vooral een piramidespel zijn.
Het enige dat de waarde lijkt te bepalen, is vraag en aanbod. De mensen die crypto's bezitten, hebben er dus alle belang bij dat zoveel mogelijk andere mensen ook crypto's willen kopen. Dat drijft de prijs op, waardoor ze hun crypto's met winst kunnen verkopen.
Dat is dus een spel waarvan het nog maar de vraag is hoe goed je daar in bent.
Ik kan het helemaal mis hebben, maar ik denk dat de Bitcoin bubble op het punt staat te barsten. Andere munten hebben wellicht wel toekomst. Zelf heb ik wat Ripple gekocht.
De truc voor mij is dan eigenlijk hetzelfde als bij mijn andere beleggingen (in "echte" aandelen) : trek je niets aan van koersschommelingen op de korte termijn, maar beleg puur met het oog op de lange termijn. Laat je niet verleiden tot het maken van snelle winsten, want het is onmogelijk om dat goed te timen.
Je zal de eerste niet zijn dat zijn assets verkoopt "op de top" om ze later weer terug te kopen, om er vervolgens achter te komen dat het de top nog lang niet was. Of andersom ze "goedkoop" te kopen, om er vervolgens achter te komen dat ze een duikvlucht nemen.
En dan is het paniek.
Wat ik ervan geleerd heb het afgelopen halfjaar - zowel met "echte" aandelen en crypto's - is dat ik in bijna alle gevallen de assets beter had kunnen aanhouden over een langere periode.
Daytraden kan ik niet. Ik faal daar elke keer in
Bij mijn aandelen kan ik gelukkig vrij simpele ijkpunten kiezen. Namelijk de volgende kwartaal- of jaarcijfers. Die tonen immers aan hoe het gaat met het bedrijf en dat zie je meteen terug in de waarde van de aandelen. En dan kan ik kiezen om ze aan te houden of te verkopen (of meer bij te kopen).
Alles wat in de tussentijd gebeurt, boeit mij in principe niet. Zolang er geen duidelijk nieuws is dat van invloed op die cijfers is. Dalen mijn aandelen met 5% op een dag omdat de beurs in mineur is? Tsja, jammer. Komt wel weer goed, zolang er niks mis is met het bedrijf.
Crypto's zijn wat dit betreft wat complexer, omdat de waarde behoorlijk door het sentiment wordt bepaald. Maar ook hier geldt in principe: zolang er geen grote veranderingen in de markt zijn, gebeurt er niks.
Ik heb relatief "veilig" in Ripple belegd toen ik het nieuws hoorde dat diverse banken een test met het netwerk gingen uitvoeren om het daadwerkelijk te gebruiken. De koers steeg toen in korte tijd van 0,20 naar 0,80 ongeveer. Gezien ik het meeste op 0,20 en 0,40 (grofweg) heb gekocht, staat ik mooi in de plus.
En nu is het gewoon afwachten. Ik heb het geld niet nodig. Zelfs al daalt hij terug naar 0,40 dan boeit het me nog niet. Maar nu verkopen - wat ik een paar maanden geleden nog had gedaan - komt nu ook niet meer in mij op.
Ik vind dat ik ze minimaal een half jaar moet aanhouden om te kunnen beoordelen waar dit heen gaat. Misschien zijn ze dan wel 5 euro waard? Misschien ook niet. Maar ik moet mij iig weinig aantrekken van kortstondige koersontwikkelingen.
Die zijn puur sentiment en vaak van korte duur.
Even uit het leven gegrepen: ik heb een half jaar geleden Litecoins gekocht. Ze daalden in waarde op een gegeven moment en vanwege allerlei regulatie geruchten in China geloofde ik er niet meer in. Inmiddels zijn ze letterlijk 5 keer zoveel waard geworden
Kortom, zoals wel vaker: raak niet in paniek als de boel daalt en hou ze aan. En verkoop ze ook niet te snel bij een stijging.
"The Stock Market is a device for transferring money from the impatient to the patient"

Ik denk dat dit ook geldt voor de crypto's...
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.