Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hallo allemaal.

Sinds dit jaar is de bijtelling voor niet electrische nieuwe auto's naar 22% gegaan. Ik heb dit jaar een nieuwe auto van de zaak gekregen met een catalogus waarde van €35450, 22%. Dit is een heel stuk duurder dan mijn vorige auto. Door zowel de nieuwe belasting regels als de waarde van de auto. Daarnaast nog een kleine auto voor mijn vrouw. Daarom denk ik erover na om alleen nog zakelijk te gaan rijden per 1 januari.

Ik realiseer me dat ik een stuk luxe inlever, maar waar ligt de grens wanneer het privé rijden met een auto van de zaak nog interessant is?

Wellicht zijn er mensen die dit dit jaar ook ervaren hebben, en hoe gaan jullie hiermee om?

Mvg Peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

petertje30 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:17:
Ik realiseer me dat ik een stuk luxe inlever, maar waar ligt de grens wanneer het privé rijden met een auto van de zaak nog interessant is?
Doorrekenen? Met enige nuance; jouw leasebak kost je, bij prive rijden, ongeveer 4500 Euro op jaarbasis netto. Dus tenzij jij al je prive-kilometers voor minder dan 4500 Euro/jaar weet te realiseren in een niet-leasebak, ben je er dus uit met je "grens".

En die 4500 Euro is dus alles voor je prive-wagen: aanschaf-afschrijving, wegenbelasting, brandstof, verzekering, onderhoud.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:19
Tsja, dat is natuurlijk compleet afhankelijk van wat je betaalt voor je zakelijke auto en hoeveel je privé rijdt. Betaal je bijvoorbeeld ook een eigen bijdrage als je de auto alleen privé gebruikt? Je moet ook zorgen voor een goede administratie van je ritten.

Wij rijden zelf een grotere leaseauto met daarnaast een kleine auto voor mijn vrouw, met twee kinderen erg makkelijk en nodig om een grotere auto te rijden we rijden zeker 15.000 km privé. Daar hoef ik nu geen brandstof en afschrijving voor te betalen en geen grotere auto privé aan te schaffen om bijvoorbeeld kinderwagen mee te nemen. Wat weer meer verzekering kost, hogere aanschaf, meer afschrijving, meer wegenbelasting, meer onderhoud, etc. En als ik thuiswerk kan mijn vrouw de auto meenemen naar haar werk, ook een win-win.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertje30
Ik betaal inderdaad ook €32 eigen bijdrage per maand. De 2e auto kost ons maandelijks €100. Belasting verzekering en brandstof. Het onderhoud even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

petertje30 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:38:
Het onderhoud even buiten beschouwing gelaten.
Ja, als ik het onderhoud van mijn Audi buiten beschouwing laat, kost die wagen met ook maar 900 Euro per jaar... :X Als je een vraag stelt waar de grens ligt tussen leasebak rijden of prive rijden, moet je de exacte kosten doorrekenen.

Oftewel, pak maar eens wat sites erbij zoals Autoweek of Independer en reken eens door wat jouw leasebak zou kosten (incl. aanschaf) als je die alleen prive zou rijden. Gok; zelfs bij "maar" 2K afschrijving per jaar, kan je er geen 5K kilometer mee rijden tegen dezelfde kosten die ik in mijn eerste post heb voorgespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Ik bedoel hiermee dat als ik de onderhoudskosten van de 2e auto er bij reken, ik nu maandelijks nog meer kwijt ben, naast de leaseauto.
Als ik zou stoppen met de bijtelling moet hier een gezinsauto voor in de plaats komen die minimaal 1200kg mag trekken ivm de caravan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

Ja en die kleine auto schrijf je ook niet meer af? Je bent je een beetje te rijk aan het rekenen denk ik.

Kosten kan je uitrekenen op de ANWB site. Zal er op neer komen dat je rond de 40 cent per km zal uitkomen dus als je privé meer dan 11000 km per jaar rijdt is een lease voordelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

petertje30 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:47:
Ik bedoel hiermee dat als ik de onderhoudskosten van de 2e auto er bij reken, ik nu maandelijks nog meer kwijt ben, naast de leaseauto.
Als ik zou stoppen met de bijtelling moet hier een gezinsauto voor in de plaats komen die minimaal 1200kg mag trekken ivm de caravan.
Nogmaals: ga rekenen! Het klakkeloos posten "ja, nu moet ik prive 1200kg kunnen trekken", dat kan ook met een goede landbouwtrekker.

Net als andere topics op GoT, zoals het aankopen van een PC: beschrijf nou eens wat je actuele uitgaven zijn. En dan je budget als je afscheid wil nemen van je leaseauto. En dan alle requirements aan een vervangende auto die prive gebruikt moet gaan worden.

Het is nu een beetje met hagel schieten op niets; ik weet niet eens (bijvoorbeeld) in welke salarisschaal je zit en in hoeverre het eventuele verzamelinkomen goed/slecht is om een andere auto te rechtvaardigen. Dat wil ik ook helemaal niet weten; dat zijn jouw cijfers/bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Los daarvan is het schier onmogelijk om voor de kosten van de bijtelling een auto prive te rijden die in de buurt komt. Een leasebak is echt behoorlijk goedkoop.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Ligt er maar net aan hoe noodzakelijk de privé auto is. Als hij noodzakelijk is vanwege bijvoorbeeld woon-werk van dr partner, dan is het vaak gunstig om je leaseauto alleen zakelijk te rijden. Je hebt zomaar tot 10k privékilometers nodig. Maar de som is per auto anders, dus altijd narekenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:37
Je leest het hierboven al: Excel sheetje bouwen en je uitkomst rolt eruit.

Teaser: Als je voor 4k een tweedehands Volvo V60 koopt/hebt voor je priveritten dan blijf je misschien per jaar (inclusief alles: wegenbelasting & verzekering a 1250e, 1000e afschrijving, 1250e onderhoud, 1000e benzine voor 10k km) net onder die 4500 euro die de leasebak je zou kosten

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07 20:22
WWAS schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:10:
Je leest het hierboven al: Excel sheetje bouwen en je uitkomst rolt eruit.

Teaser: Als je voor 4k een tweedehands Volvo V60 koopt/hebt voor je priveritten dan blijf je misschien per jaar (inclusief alles: wegenbelasting & verzekering a 1250e, 1000e afschrijving, 1250e onderhoud, 1000e benzine voor 10k km) net onder die 4500 euro die de leasebak je zou kosten

Succes
Maar een besparing waardoor je nét onder de kosten van leaseauto blijft schiet natuurlijk ook niet op. 1x aanrijding, lekke band of tegenvaller met onderhoud/APK en je gaat nat.

Enige manier om echt eronder te duiken is te kijken naar een auto van jaar of 15 oud voor max budget van 2000 euro. Dan rij je niet de nieuwste maar met knap onderzoek kan je een prima (en veilige!) auto kopen waar je nog jaren mee vooruit kan.
Echter rij je dan niet meer die knappe auto die je voorheen had, en de reactie van de buurt ("he, ineens een oude auto, zou het slecht gaan?). Dat is voor een hoop mensen bepalend :X Als je daar botweg schijt aan hebt, kan het een hoop geld schelen, ondanks eventuele tegenvallers in onderhoud...

(wij rijden 2 auto's voor nog geen 4500 per jaar, en in beide kan makkelijk de kinderwagen, kind en hond mee. airbags, ABS dus kan makkelijk :Y Moet wel zeggen, doe het simpele onderhoudzoals olie en remblokken e.d. zelf)

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 26-12-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:13

Bever!

3

Berekening van wwas klopt ook niet als je 1000 euro een benzine kwijt bent rijd je met een baksteen onder het gaspedaal. Eerder 2000 euro. Lease auto is veel geld, maar niet duur vergeleken met prive rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
qadn schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 00:06:
Los daarvan is het schier onmogelijk om voor de kosten van de bijtelling een auto prive te rijden die in de buurt komt. Een leasebak is echt behoorlijk goedkoop.
Misschien met een niet al te hoog salaris en een goedkope auto (zo’n 308). Anders echt niet per se hoor.

Ik had een lease V60 die me bijna € 450 netto kostte in de maand. Die heb ik nu niet meer, dus ik krijg reiskosten vergoeding ww en km vergoeding voor zakelijke ritten waardoor ik meer dan € 600,- budget heb om een andere auto van te rijden, wat makkelijk kan. Misschien wel 1 klasse minder (als je nieuw wilt rijden), maar goed, ik zit er ook 15k km minder in per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bever! schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:58:
Berekening van wwas klopt ook niet als je 1000 euro een benzine kwijt bent rijd je met een baksteen onder het gaspedaal. Eerder 2000 euro.
:X :X Want jij rijdt 1 op 7 met Euro95 over een afstand van 10K kilometer? Denk dat ik met enige nuance 1000 Euro aan benzine verstook over 6500km in mijn hoogst "onzuinige" 1810kg zware auto met V6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:13

Bever!

3

MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:39:
[...]

:X :X Want jij rijdt 1 op 7 met Euro95 over een afstand van 10K kilometer? Denk dat ik met enige nuance 1000 Euro aan benzine verstook over 6500km in mijn hoogst "onzuinige" 1810kg zware auto met V6.
Je hebt gelijk, rekenfoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier bewust ook gekozen om een 14% bijtelling auto (station) niet langer prive te rijden.

Rede:
3e is op komst en past niet in de lease auto.
Dus waarom dan nog betalen voor iets dat een stuk minder / niet wordt gebruikt.

Daarnaast heeft vrouwlief ook een station wagen (prive) dus die kosten maken we toch al. Ja, er zullen wat extra kilometers gereden worden, maar het gros van de lasten hebben we al. Daarnaast is er prive redelijk weinig gereden afgelopen jaar.

En mocht het tegenvallen, dan pas ik het in 2019 weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ybos schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:52:
[...]

Maar een besparing waardoor je nét onder de kosten van leaseauto blijft schiet natuurlijk ook niet op. 1x aanrijding, lekke band of tegenvaller met onderhoud/APK en je gaat nat.

Enige manier om echt eronder te duiken is te kijken naar een auto van jaar of 15 oud voor max budget van 2000 euro. Dan rij je niet de nieuwste maar met knap onderzoek kan je een prima (en veilige!) auto kopen waar je nog jaren mee vooruit kan.
Echter rij je dan niet meer die knappe auto die je voorheen had, en de reactie van de buurt ("he, ineens een oude auto, zou het slecht gaan?). Dat is voor een hoop mensen bepalend :X Als je daar botweg schijt aan hebt, kan het een hoop geld schelen, ondanks eventuele tegenvallers in onderhoud...

(wij rijden 2 auto's voor nog geen 4500 per jaar, en in beide kan makkelijk de kinderwagen, kind en hond mee. airbags, ABS dus kan makkelijk :Y Moet wel zeggen, doe het simpele onderhoudzoals olie en remblokken e.d. zelf)
Tsja. Hier gaat ook de leaseauto uit de bijtelling. Hebben sowieso al 2 auto's nodig, dus de vaste lasten had ik sowieso al gehad. Dan blijven de variabele lasten over als ik er iets meer mee rijd met de eigen auto. Je kan stiekem erg veel privé rijden op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou er rekenin mee dat bij alleen zakelijk rijden, de belasingdienst een hele strakke kilometerregistratie vereist. Simpele excel is niet meer voldoende, en als jij zegt dat je onderweg je kind moest ophalen telt de hele rit als een priverit. Ze zijn er echt heel strak in geworden en voor je het weet mag je alles terugbetalen dat hoor je dan ergens in mei van het jaar er op :X
Bovendien kun je alleen per jaar switchen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 11:05

Theo

moederbord

MAX3400 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:20:
[...]

Doorrekenen? Met enige nuance; jouw leasebak kost je, bij prive rijden, ongeveer 4500 Euro op jaarbasis netto. Dus tenzij jij al je prive-kilometers voor minder dan 4500 Euro/jaar weet te realiseren in een niet-leasebak, ben je er dus uit met je "grens".

En die 4500 Euro is dus alles voor je prive-wagen: aanschaf-afschrijving, wegenbelasting, brandstof, verzekering, onderhoud.
Voor dat bedrag kun je best goed een auto rijden! Vergeet niet dat als je geen leasebak rij je wel recht hebt op een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer omdat je met eigen vervoer komt. Met 60 kilometer per dag is dat 2500 euro aan reiskosten per jaar.

Dus wanneer is een eigen auto goedkoper dan een leasbak? Bij 60km zakelijke km per dag is dat zolang je totale autokosten onder de 7.000 euro blijven.

En voor die 7000 euro (580 euro per maand) kun je best een nette auto rijden :)

Leasebak is dus leuk, maar niet alleen heb je (extra) bijtelling, je hebt ook geen reiskostenvergoeding meer.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@The Eagle (en anderen); de ANWB heeft voor modernere auto's een dongle en ze bevestigen dat de uitleesmogelijkheden voldoen aan fiscale bewijslast. Best handg als je 100% zakelijk wil kunnen bewijzen.

@Theo nou, je hebt niet "automatisch" recht op 19ct/km. Maar het is wel iets om na te vragen en in een rekenmodel mee te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 26-12-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 09:27
Als ik het goed begrijp is het idee om die leaseauto alleen nog te gebruiken voor zakelijk gebruik, dus incl. woon-werk verkeer. Hij wil niet de leaseauto inleveren. En dan krijg je natuurlijk geen 19 ct/km over die kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:04
Ga er vanuit dat wanneer je een middenklasse leasebak hebt en je voor privégebruik niet in een aftandse veel kleinere auto wilt rijden, je in vrijwel alle gevallen voordeliger uit bent met die leasebak.
In de gevallen dat je duurder uit bent zal dat niet veel zijn en zal het opwegen tegen het gehannes van een sluitende kilometerregistratie bijhouden en het regelen van alle rompslomp rond schade en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
The Eagle schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:13:
Hou er rekenin mee dat bij alleen zakelijk rijden, de belasingdienst een hele strakke kilometerregistratie vereist. Simpele excel is niet meer voldoende, en als jij zegt dat je onderweg je kind moest ophalen telt de hele rit als een priverit. Ze zijn er echt heel strak in geworden en voor je het weet mag je alles terugbetalen dat hoor je dan ergens in mei van het jaar er op :X
Erm, de regels staan hier:
https://www.belastingdien...istratie/gegevens_per_rit

Waarom zou dat niet in excel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:30

KabalA!

[ No-Life ]

Theo schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:16:
[...]

Voor dat bedrag kun je best goed een auto rijden! Vergeet niet dat als je geen leasebak rij je wel recht hebt op een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer omdat je met eigen vervoer komt. Met 60 kilometer per dag is dat 2500 euro aan reiskosten per jaar.

Dus wanneer is een eigen auto goedkoper dan een leasbak? Bij 60km zakelijke km per dag is dat zolang je totale autokosten onder de 7.000 euro blijven.

En voor die 7000 euro (580 euro per maand) kun je best een nette auto rijden :)

Leasebak is dus leuk, maar niet alleen heb je (extra) bijtelling, je hebt ook geen reiskostenvergoeding meer.
MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:17:

@Theo nou, je hebt niet "automatisch" recht op 19ct/km. Maar het is wel iets om na te vragen en in een rekenmodel mee te nemen.
Waarom zou je een kilometervergoeding krijgen als je een auto van de zaak hebt om je zakelijke kilometers mee te rijden?
Want als dat zo was dan ging ik ook mn bijtelling stoppen want dat betekend dat ik 50.000+km per jaar a 0.19ct/km extra salaris krijg en gewoon nog met de leaseauto mn zakelijke kilometers maak :D

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

KabalA! schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:47:
[...]

[...]

Waarom zou je een kilometervergoeding krijgen als je een auto van de zaak hebt om je zakelijke kilometers mee te rijden?
Want als dat zo was dan ging ik ook mn bijtelling stoppen want dat betekend dat ik 50.000+km per jaar a 0.19ct/km extra salaris krijg en gewoon nog met de leaseauto mn zakelijke kilometers maak :D
Omdat je niet op de hoogte bent van de fiscale mogelijkheden voor de werkgever en de regels die per werkgever gelden? Dat is dus precies dat ik niet lease, 19ct/km krijg (woon-werk en werk-werk) en dus prive een auto heb waar ik me plezieriger/fijner in voel dan wat ik zou kunnen leasen binnen budget.

En ook hier geldt: reken het door. Ja, leuk, 9500 Euro netto op je rekening per jaar en dan prive lekker een auto kunnen aanschaffen. Ik ben aan vaste kosten (set banden, brandstof, wegenbelasting en verzekering) al goed 8K verder (in mijn auto-keuze en afstanden). Daar zit dus nog geen cent afschrijving/aanschaf, overige onderhoud/APK en prive-kilometers bij.

Nogmaals: niet elke werkgever gaat hierin mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:30

KabalA!

[ No-Life ]

MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 18:26:
[...]

Omdat je niet op de hoogte bent van de fiscale mogelijkheden voor de werkgever en de regels die per werkgever gelden? Dat is dus precies dat ik niet lease, 19ct/km krijg (woon-werk en werk-werk) en dus prive een auto heb waar ik me plezieriger/fijner in voel dan wat ik zou kunnen leasen binnen budget.

En ook hier geldt: reken het door. Ja, leuk, 9500 Euro netto op je rekening per jaar en dan prive lekker een auto kunnen aanschaffen. Ik ben aan vaste kosten (set banden, brandstof, wegenbelasting en verzekering) al goed 8K verder (in mijn auto-keuze en afstanden). Daar zit dus nog geen cent afschrijving/aanschaf, overige onderhoud/APK en prive-kilometers bij.

Nogmaals: niet elke werkgever gaat hierin mee.
Ja dat snap ik, maar dan heb je dus geen leaseauto. Nu is de vraag (zoals ik hem begrijp) wel of niet in de bijtelling rijden. Met andere woorden dus wel de leaseauto voor werk km's en prive een eigen auto.
Zoals het hierboven geroepen wordt heb je dus en 19 ct/km en een leaseauto, dat is een combi die volgens mij bij geen enkele werkgever van toepassing zal zijn, want dan betalen zij jouw km's dubbel :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik snap ts niet helemaal, je kiest voor een dure leaseauto (je moet zelfs een eigen bijdrage betalen) en dan zet je hem alleen zakelijk en ga je een privé auto er bij doen. Volgens mijn berekeningen rij je bijna nooit goedkoper dan een leaseauto of je moet een hele grote stap terug doen in luxe of leeftijd in auto en ts heeft juist een dure auto geleased vanwege de luxe. Anders had ie wel een simpele Skoda Fabia station ofzo geleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een collega en die heeft afscheid genomen van zijn 22% Polo en rijdt tegenwoordig privé een Zoe welke hij voor 12k heeft aangeschaft.

Hij krijgt nu 19ct/km, kan gratis laden op de zaak en heeft loonsverhoging gehad.
Dan is een lease auto ineens een stuk minder interessant.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik blijf er ook bij dat een lease auto niet per definitie goedkoper is dan zelf rijden. Wel als je je nog zo’n 14% bakkie rijdt en niet zoveel verdient (en dus weinig belasting betaalt). Rij je een 22% en zit je in de hoogste belastingschijf, dan is dat echt niet per definitie zo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:20:
Doorrekenen? Met enige nuance; jouw leasebak kost je, bij prive rijden, ongeveer 4500 Euro op jaarbasis netto.
Zonder nuance:
€35450 cataloguswaarde. 22% bijtelling.
€7799 bijtelling
€4055 uitgaande van het hoogste belasting tarief.

Ik rijd zelf een goede tweedehands Megane. Die heeft mij in een half jaar tijd, alles inclusief, €2600 gekost en €2280 opgeleverd (aan €0.19 per kilometer). Gewoon werkelijke kosten, zo uit mijn administratie.
Uitgaande van alleen privé kilometers zou hij onder de €2k gebleven zijn.
Nee, niet zo luxe als een Laguna/Talisman (die rond die €35k van TS zou zitten) maar een goede, degelijke auto.

Ofwel: Ja hoor, het is best redelijk te doen. Zowel de lease auto gewoon helemaal inleveren als alleen privé een eigen auto rijden is best goed te doen.

Nee, het is nagenoeg onmogelijk om de luxe van een gloednieuwe lease auto goedkoper te krijgen. Maar aan de andere kant is dat ook helemaal niet waar de meeste mensen naar op zoek zijn. En als je kijkt waar de meeste mensen naar op zoek zijn is lease nagenoeg altijd de duurdere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 15:24
revolution-nl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:31:
Ik heb een collega en die heeft afscheid genomen van zijn 22% Polo en rijdt tegenwoordig privé een Zoe welke hij voor 12k heeft aangeschaft.

Hij krijgt nu 19ct/km, kan gratis laden op de zaak en heeft loonsverhoging gehad.
Dan is een lease auto ineens een stuk minder interessant.
Er zijn meer bedrijven die zoiets hebben. Een keuze tussen leaseauto of mobiliteitsvergoeding + kilometervergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:13:
Waarom zou een simpele excel volgens jou niet voldoen?
Je moet iedere rit registreren (van A naar B evt naar C/D/E/etc en weer terug naar A). Dat kan prima in Excel...

Daarnaast “even omrijden” voor boodschappen, kinderopvang, school betekend niet dat je hele rit direct als prive wordt aangemerkt. Je geeft aan dat je een omrijd route hebt genomen en alleen de extra kilometers worden als prive aangemerkt. Je moet dan natuurlijk wel aangeven via welke route je bent omgereden (dus de tussenstop ook vastleggen).

Overigens schijnt het ook zo te zijn, dat als je voor maart ‘18 aangeeft de lease auto prive te willen rijden dat dit nog mogelijk is. Wel moet je dan nog onder de 500km prive (of maar rato) zitten en voor dat deel een sluitende registratie hebben. Uiteraard betaal je over de eerste maanden dan alsnog bijtelling.
Heb dit van horen zeggen, dus weet niet of dat het ook echt zo is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertje30
Bedankt alvast voor jullie reacties allemaal!

Even iets meer details over onze situatie, dat zal het verhaal wel wat meer duidelijkheid geven.

Leaseauto met cataloguswaarde: €35450, 22% bijtelling, €620 bruto. (geen vrije autokeuze). Inclusief tankpas onbeperkt. Zelf heb ik een trekhaak laten plaatsen met toestemming van de lm. De leaseauto wordt als gezinsauto gebruikt en gaan we er dus ook (met caravan) mee op vakantie. Enkel van de brandstofkosten buitenland krijgen we het belastingdeel terug. Mijn inkomen is 36k per jaar. Op jaarbasis maak ik 26k zakelijke kilometers, en 28k prive kilometers. Hierbij rekening gehouden dat voor iedere kleinigheid de leaseauto gebruikt wordt. Hier zitten gevallen bij die makkelijk per fiets of te voet afgelegd hadden kunnen worden :) Naar schatting kunnen de prive kilometers terug naar 16k.

Hiernaast staat een Hyundai I10 (2008) die 3k per jaar rijdt ivm woon-werkverkeer van mijn vrouw.

Omdat de leaseauto geen vrije autokeuze betreft, en omdat ik ook verwend ben vanuit het verleden (Fabia met 14%, en een paar astra's met 20% bijtelling) is de huidige auto een flink stuk duurder geworden. Mijn werkgever kiest voor deze duurdere auto wellicht met reden dat men het prive gebruik wil ontmoedigen?

Maar goed:

Zelf kom ik tot de conclusie dat de huidige situatie iets duurder is, maar ivm het gemak we toch de leaseauto in ieder geval het komende jaar blijven bijtellen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
28k km privé is wel erg veel. Dan wordt net plaatje idd wel wat voordeliger om privé te blijven rijden. Dan kom je denk ik op zo’n € 300,- netto kosten? Dat is zo’n 12 cent per km (heel iets meer als t veel buitenland is).

Aan de andere kant blijft t wel een relatief dure auto tov je inkomen, maar goed, daar heb je dus geen invloed op.

Wat moet je doen om die 12k km privé terug te incasseren? Dat is 1000km in de maand, veel mensen rijden dat überhaupt maximaal privé :).

Maar nogmaals; 28k km privé kunnen rijden voor 300 netto is niet zo heel raar. Ik reed 15k km privé voor € 450,- (auto van 40k, 20%)...dat is per km 3x zo duur :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij 28k prive zou ik lekker de bijtelling houden. Dat je werkgever niet gaat sputteren... Wij zitten zo rond de 5-7k privé en dan is de bijtelling wel hoog per km.

Pagina: 1