Aankoop advies stereo setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-07 10:41
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een eigen appartement, waar ik wil gaan voorzien van een mooie geluidsinstallatie. Momenteel bezit ik een (vintage?) Onkyo AT-22 met 4 bij elkaar geraapte speakers. Deze sloot ik vooral aan via de 3.5mm aux op mijn telefoon/laptop.

Nu wil ik het wat grondiger aanpakken, en ben ik mij aan het oriënteren op een set waar ik mijn tv/muziek/game en eventueel een platenspeler op kan aansluiten.

Benodigdheden:
  • Speakers
  • Versterker
  • Platenspeler
Budget: 1000 euro

Mijn vraag: waar kan ik het beste het meeste in investeren, en wat kan ik wellicht beter tweedehands kopen?

Wat ik nu overweeg:

Speakers: KEF Q350, omdat goeie review op whathifi: 560 euro

Versterker: YAMAHA HTR-3069, omdat veel aansluitingen voor dit prijspunt, weet niet zo veel over kwaliteit geluid: 220 euro

Platenspeler: Audio Technica AT-LP 120, omdat volgens reviews goed geluid voor dit prijspunt: 250 euro

Totaal: 1030 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
Paar vraagjes:
Welke aansluitingen heeft je versterker nodig? Nog andere bronnen dan de platenspeler?
Wil je later het aantal speakers uitbreiden voor home cinema?

Voor een eenvoudige stereoset vind ik dit nogal veel geld. Maar als je de vele aansluitingen van de Yamaha wilt gebruiken en de speakers passen in een upgrade-pad naar multichannel, dan kan ik de keuze wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
Het leek mij hanig dat mijn versterker een HDMI aansluiting had, zodat ik mijn tv erop kan aansluiten. Voor zover ik weet zit je dan gelijk in een segment dat 5.1 of meer speakers ondersteunt, iets dat ik met twee speakers niet nodig heb eigenlijk.Ik heb geen plannen uit te breiden naar meer dan twee speakers.

Verder leek het mij handig als hij wat draadloze mogelijkheden had (bluetooth/airplay), die andere bronnen zullen dan ook mijn laptop/telefoon zijn, naast mijn tv en eventuele platenspeler.

Het ontbreken van airport connectiviteit is trouwens ook wel op te lossen met een airport mocht het niet in de receiver zitten. Dan moet de receiver wel een optical-in hebben volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door stijn0927 op 25-12-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 10:42
Ik kan je aanraden eens een echte winkel binnen te lopen. Dan kun je de kwaliteit zelf beoordelen in plaats van te gissen naar kwaliteiten van de apparaten die je wil aanschaffen.

Zeker in het geval van audioapparatuur is er nogal wat verschil in geluidskwaliteit. Dat verschil is ook nog eens behoorlijk smaakgevoelig.

Voor wat jij wil: een platenspeler en een TV aansluiten en de mogelijkheid van streaming is bijvoorbeeld de NAD C338 zeer geschikt. Je komt dan voor het totaalpakket met speakers en platenspeler wel wat boven je budget uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@stijn0927 een tv aansluiten kan net zo goed met toslink of coax-spdif. Zelfs analoog zal niet veel kwaliteitsverschil / verslechtering brengen. AirPlay heb ik bereikt door hem op mijn AirPort aan te sluiten. Voor andere opties kun je de audio chromecast gebruiken.
Dan kun je voor alle andere zaken net zo goed een gewone stereoversterker en speakers gebruiken. Met zo’n vraag naar een “echte winkel” zoals @christiaans voorstelt lijkt me erg verstandig. Ik verwacht niet veel geluidsverschil van de versterker. Maar speakers moet je echt luisteren voor je ze koopt. Liefst in je eigen huis. Maar anders zeker in de winkel.

[ Voor 21% gewijzigd door blissard op 25-12-2017 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helemaal fout. Speakers zijn zeer smaakgevoelig en zijn bovendien bepalend voor het geluid van jouw set - veel meer dan bijvoorbeeld een versterker.
Mijn eerste serieuze speakers kocht ik op basis van reviews en ze waren een miskoop. Ze waren goed maar gewoon niet mijn smaak. Gebruik reviews alleen om een shortlist te maken van meerdere typen speakers en ga die dan zelf bij een dealer vergelijken. Dus ga die Q350’s beluisteren en vergelijk ze vooral ook met andere types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies hoort in CEA, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
@christiaans Dank voor je reactie, de NAD C338 is helaas wel wat boven mijn budget.

@blissard Dank voor de tip van de toslink op de tv!

@beiden jullie hebben gelijk dat ik beter naar een winkel kan gaan om te gaan luisteren. Echter vind ik het ook gewoon leuk om mij op deze manier alvast te verdiepen en te leren wat ik precies wil en nodig heb :).

Hebben jullie nog tips wat betreft goede tweedehands receivers/speakers/platenspelers om de kosten wat te drukken?

[ Voor 15% gewijzigd door stijn0927 op 26-12-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47

Videopac

Rommelt wat aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Volgens mij is zo’n beetje elke review over speakers positief, daar zou ik niet op af gaan.

2e hands een optie? Dan kan je met jouw budget wellicht 1 of 2 segmenten hoger gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Malt007 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 07:59:
Volgens mij is zo’n beetje elke review over speakers positief, daar zou ik niet op af gaan.

2e hands een optie? Dan kan je met jouw budget wellicht 1 of 2 segmenten hoger gaan kijken.
Voorbeeld uitstekende 2e hands platenspeler:
https://www.marktplaats.n...platenspeler-cs-728q.html

Edit: nog een:
https://www.marktplaats.n...atische-platenspeler.html

[ Voor 13% gewijzigd door Videopac op 26-12-2017 09:39 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
@Videopac Thanks, de Onkyo receiver heb ik nu ook op het oog. Ook bedankt voor de tweedehands platenspeler tips :)

@Malt007 Tweedehands is zeker een optie. Ik keek zojuist naar de KEF LS50. Schijnen erg goed te zijn, tweedehands voor 700-800 euro. Komt op mijn lijstje om te beluisteren in de winkel.

[ Voor 9% gewijzigd door stijn0927 op 26-12-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@stijn0927 als je kiest voor een 2e hands platenspeler moet je er wel op letten dat de versterker die je kiest een phono ingang heeft, of dat je een losse phono-voorversterker koopt. Daarnaast kan de naald+element vervangen moeten worden. Kost je de kop niet, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hoeft helemaal geen duur merk als NAD te kopen om een goede versterker te hebben. Zeker als je ook je tv wilt aansluiten, kom je aan bij een receiver. Dat deze 5.1 of zelfs 9.2.4 kan aansturen, wil natuurlijk niet zeggen dat stereo geen optie is. Allemaal spelen ze prima 2.0 en 2.1 (stereo met ondersteuning door subwoofer). Let even op dat je HDMI-versie minimaal 2.0a of 2.0b is. 2.1 komt binnenkort uit, maar voor 4k-tv en dergelijke is 2.0a/b al voldoende.

Met een budget van circa duizend Euro zou ik ongeveer € 250 voor de receiver reserveren; € 100 voor de platenspeler en € 650 voor de 2 stereospeakers. Houd er rekening mee dat de bekabeling er nog los bij komt. Speakerprijzen staan soms per paar en soms per stuk. Voor elk van deze onderdelen kan je nog best iets leuks uitzoeken, maar helemaal top zal nog niet lukken. Dan is eventueel tweedehands een betere optie. Bij speakers moet je sowieso altijd zelf luisteren. Verschillen in geluid tussen versterkers en receivers zijn zeer klein, danwel niet bestaande. Verschillen in geluid/klankkleur tussen speakers kunnen enorm zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 27-12-2017 01:18 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Jorgen schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:13:
Je hoeft helemaal geen duur merk als NAD te kopen om een goede versterker te hebben. Zeker als je ook je tv wilt aansluiten, kom je aan bij een receiver. Dat deze 5.1 of zelfs 9.2.4 kan aansturen, wil natuurlijk niet zeggen dat stereo geen optie is. Allemaal spelen ze prima 2.0 en 2.1 (stereo met ondersteuning door subwoofer). Let even op dat je HDMI-versie minimaal 2.0a of 2.0b is. 2.1 komt binnenkort uit, maar voor 4k-tv en dergelijke is 2.0a/b al voldoende.

Met een budget van circa duizend Euro zou ik ongeveer € 250 voor de receiver reserveren; € 100 voor de platenspeler en € 650 voor de 2 stereospeakers. Houd er rekening mee dat de bekabeling er nog los bij komt. Speakerprijzen staan soms per paar en soms per stuk. Voor elk van deze onderdelen kan je nog best iets leuks uitzoeken, maar helemaal top zal nog niet lukken. Dan is eventueel tweedehands een betere optie. Bij speakers moet je sowieso altijd zelf luisteren. Verschillen in geluid tussen versterkers en receivers zijn zeer klein, danwel niet bestaande. Verschillen in geluid/klankkleur tussen speakers kunnen enorm zijn.
Waarom kiezen voor een AV receiver als hij dat helemaal niet nodig heeft? En 5, 7 of zelfs 9 eindversterkers voor hetzelfde geld betekent gewoon dat ze van mindere kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heel simpel. Een gewone versterker heeft bijna nooit hdmi. En het verschil tussen versterkers en receivers is discutabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Videopac schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:59:
[...]

Waarom kiezen voor een AV receiver als hij dat helemaal niet nodig heeft? En 5, 7 of zelfs 9 eindversterkers voor hetzelfde geld betekent gewoon dat ze van mindere kwaliteit zijn.
Nee dat betekent het helemaal niet. Receivers zijn massa producten en daarmee veel goedkoper te produceren met dezelfde kwaliteit als stereo of versterkers. Geluidskwaliteit is simpelweg vergelijkbaar (audiofiele blabla en elven daargelaten).

Dus als een receiver specificaties heeft die je wilt hebben (HDMI, connectivity), dan is "zonde want ik gebruik maar twee kanalen" zeker geen argument om het niet te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 27-12-2017 11:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Jorgen schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:34:
Heel simpel. Een gewone versterker heeft bijna nooit hdmi. En het verschil tussen versterkers en receivers is discutabel.
Ik mis even de relevantie van hdmi voor de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat TS aangeeft ook tv en game aan te willen sluiten en dus heb je daarvoor HDMI nodig over het algemeen. Daarnaast is het verschil echt hoofdzakelijk bestaande in het hoofd van audiofielen en niet gestaafd op enige technische onderbouwing. Als je dus het geluid van je televisie of gameconsole wilt laten horen, is HDMI bijna altijd de betere keuze en daarmee kom je dus uit op een receiver en niet op een versterker.

Pagina: 1