Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjchriz
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
ik ben een beetje rond aan het kijken naar een camera zoom lens voor mn camera.

heb zelf een beetje rondgesurft been een apsolute n00b op dit onderwerp dus ik dacht laat ik een topic starten. waarschijnlijk hebben mensen wel handige adviesen op dit gebied.

ik heb nu een 16-85mm lens en ik heb problemen meet de (niet bestaande) zoom.
wou bijvoorbeeld een foto maken van een bruine rat die in mn tuin zat. moest zowat bovenop m gaan zitten om hem duidelijk in beeld te krijgen.

zou graag meer de mogenlijkheid hebben om hier op de veluwe wild te fotograferen.

zag de: Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70–300mm f/4.5–5.6G IF-ED als een goede lens voor een redelijke prijs.
zie hem echter voor uiteenlopende prijzen op de markt staan. het enige wat dan verschilt is het "4.5–5.6" gedeelte. hoe zit dat?

iemand op een gearchiveerde forumpost op een ander forum raade deze aan: AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

die heeft als voordeel dat de prijs een stuk lager is. en ook een stuk lichter.
maar ook minder zoom.

nou vroeg ik me af. hoe erg merk je dat verschil in zoom? heb je voor bijvoorbeeld het fotograferen van vogels echt 300+ zoom nodig. hoe is/voelt dat IRL?

bij voorbaat bedankt voor het antwoorden. :D

(voor de verandering getypt op een divice zonder autocorrect.. halp :P snel instellen hierna...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Voor wilde dieren geldt: je hebt altijd mm te kort :Y) . Maar die 70-300mm VR is een prima beginpunt en een uitstekende lens. Je zult misschien nog steeds een plaatje missen omdat zelf 300 mm iets te beperkend is maar dit is al heel vele beter dan 85mm. Daarnaast is een telelens (zeker als je boven de 300mm gaat) best wennen in het begin...

Er zijn inderdaad een paar Nikon 70-300mm's maar eigenlijk wil je gewoon de VR AF-S versie hebben. Die is optisch veel beter dan de andere 70-300s en 2e hands voor 250 a 300 euro wel te vinden. De 55-200 is compacter en goedkoper en schijnt ook wel goed te zijn.

En als je echt helemaal verslingerd raakt aan wilde dieren, kun je in de toekomst altijd nog eens een 200-500mm of 150-600mm kopen.... Maar das wel andere prijsklasse.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 12:36

Samueldw

ISO 516

Ik heb zelf de Canon 70-300mm. Dat is een leuk bereik om mee te beginnen, ook voor het fotograferen van vogels. In de dierentuin en de achtertuin heb je genoeg aan 300mm. Wanneer je vogels in het wild gaat spotten is 300mm vaak aan de krappe kant. Het maakt je wel inventief en je leert er vanzelf handig gebruik van te maken.

Afhankelijk van je budget kun je kijken naar de Sigma 150-600 Contemporary. Ik weet niet precies hoe goed hij presteert voor Nikon, maar er zijn meer dan genoeg reviews van te vinden. Deze lens is wel een prijsklasse hoger dan de 70-300.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8