B Box 3 AC netwerkschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren eens een 1TB seagate schijf aan de USB poort van mijn bbox gehangen, en vervolgens toegevoegd als netwerklocatie op mijn Windows 10 PC. (\\192.168.1.1\Disk_b1)

DLNA en Samba heb ik, geactiveerd door in te loggen in de modem via 192.168.1.1

Nu zit ik echter met het probleem dat ik in de verkenner de schijjf kan zien én openen, al kan ik er niets op kopieren. Krijg alitjd de melding dat het bestand die ik, wil kopieren niet meer beschikbaar is.

De reden dat ik dit probeer en niet een eenvoudige NAS aanschaf is omdat ik vooral bepaalde bestanden op die manier makkelijk wil kunnen back-uppen en bereiken indien nodig. Bovendien had ik die externe harde schijf gewoon in de kast liggen. Ik heb namelijk maar 512GB geheugen op mijn laptop, waar ik, in principe alles op doe.

Iemand die me kan helpen?

Beste antwoord (via rens-br op 28-12-2017 22:22)

• killerbie
topic mag dicht, ik vermoed dat de router niet goed kan omgaan met grote externe schijven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Over welke SMB-versies gaat het? Volgens mij praat Windows 10 sinds kort geen SMB1 meer tenzij je expliciet aanzet.

Het is trouwens veeeeeeel sneller om de externe disk direct aan je PC te hangen en dan je bestanden te backuppen; gemiddelde router haalt "enkele MB's" per seconde over USB.

[ Voor 43% gewijzigd door MAX3400 op 25-12-2017 18:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kijk ook even in de handleiding hoe je schijf geformatteert moet zijn , misschien gebruik je nu NTFS en is de schijf enkel read-only gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
De schijf is zo ook alreeds gebruikt geweest dus die staat gewoon op NTFS read/write. hoe kan ik die SMB versie nagaan? (SMB staat trouwens aan in de modem instellingen)

[ Voor 17% gewijzigd door killerbie op 25-12-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

killerbie schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:36:
De schijf is zo ook alreeds gebruikt geweest dus die staat gewoon op NTFS read/write. hoe kan ik die SMB versie nagaan?
Ik ben bang dat de SMB versie je niet eens verder gaat helpen. De meeste van die boxen draaien een versie van Linux en kunnen misschien nog net NTFS lezen, maar echt niet schrijven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
Freee!! schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:40:
[...]

Ik ben bang dat de SMB versie je niet eens verder gaat helpen. De meeste van die boxen draaien een versie van Linux en kunnen misschien nog net NTFS lezen, maar echt niet schrijven.
FAT32 kan me dus verderhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
Misschien toch een goedkoop nasje aanschaffen.. als iemand enige tips heeft?

Ik ga de schijf eens formatteren in FAT32 en bekijken of ik beter resultaat heb, gezien ik niet zeer veel bestanden heb die groter dan 4GB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
oké het rare is dus dat wanneer ik de usb hdd in moijn laptop plug, ik er enkel in kan via de 'netwerkschijf' en mooi alle bestanden etc kan bekijken.. schijf staat idd in NTFS

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 28-12-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

killerbie schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:42:
[...]
FAT32 kan me dus verderhelpen?
Waarschijnlijk wel, met wat beperkingen betreffende de schijfgrootte, of een Linux file system dat grotere schijven aan kan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
Freee!! schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:47:
[...]

Waarschijnlijk wel, met wat beperkingen betreffende de schijfgrootte, of een Linux file system dat grotere schijven aan kan.
ik kan in windows 10 vblijkbaar ekel in exFAT formatteren? ik vermoed dat dit nog meer problemen zal opleren? ervan uit gaande dat de systeemtaal van de bbox linux is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik lees nu een aantal aannames maar geen onderzoek/troubleshooting. 99% van alle routers maakt standaard een readonly mountpoint aan, noch afgezien van het filesystem van de disk.

Waarom kan je dit niet omzetten naar read/write?
Waarom weet je je SMB-versies niet?
Waarom ga je nu met 4 filesystems goochelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
MAX3400 schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:59:
Ik lees nu een aantal aannames maar geen onderzoek/troubleshooting. 99% van alle routers maakt standaard een readonly mountpoint aan, noch afgezien van het filesystem van de disk.

Waarom kan je dit niet omzetten naar read/write?
Waarom weet je je SMB-versies niet?
Waarom ga je nu met 4 filesystems goochelen?
Simpel, het is de eerste keer dat ik zo iets probeer en ondankt dat de bbox het ondersteund wordt er niets van technische uitleg of wat dan ook verschaft vanuit proximus want zijzelf ondersteunen het officieel niet.

Heb enorm veel zitten googlen en blijkbaar hebben heel veel mensen hier problemen mee, en gaven ze het gewoonweg op na een tijdje. met NTFS kon ik de schijf 'openen', maar niets van bestanden in bekijken of er op kopieren.
de SMB staat 'open' net als 'DLANA' in via de webpage van de bbox, maar daar staatb niets bij mbt filesystem of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

http://ee.co.uk/help/phon...89-router-sharing-content
https://crowdsupport.tels...Gateway-Modem/td-p/256243

Mogelijk dat ik net het verkeerde type heb geGoogled maar ik vond in het topic geen typenummer/merk terug van "b box" dus heb maar een gooi gedaan dat het dat ding van Telenet is en niet de + versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
MAX3400 schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:02:
http://ee.co.uk/help/phon...89-router-sharing-content
https://crowdsupport.tels...Gateway-Modem/td-p/256243

Mogelijk dat ik net het verkeerde type heb geGoogled maar ik vond in het topic geen typenummer/merk terug van "b box" dus heb maar een gooi gedaan dat het dat ding van Telenet is en niet de + versie.
het is het ding van proximus, niet van telenet :) :)

mediaaccess tg233 denk ik dat het zou moeten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door killerbie op 25-12-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

killerbie schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:03:
[...]

het is het ding van proximus, niet van telenet :) :)
Appel / peer... Ik vind het best lastig om constructieve antwoorden en Google-opdrachten en mogelijke oplossingen te vinden als jij niet voldoende info lijkt te willen/blijft geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
MAX3400 schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:05:
[...]

Appel / peer... Ik vind het best lastig om constructieve antwoorden en Google-opdrachten en mogelijke oplossingen te vinden als jij niet voldoende info lijkt te willen/blijft geven.
Ik tracht zoveel mogelijk info te geven hoor :) wat kan ik u nog meer verschaffen welke nuttig kan zijn?

--> mediaaccess tg789vac xtream (deze is het!) :p

als ik onlog op de pagina van mijn 'modem' kan ik de schijf wel zien, maar neit benaderen

[ Voor 15% gewijzigd door killerbie op 25-12-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
Oke het rare is dat ik nu dus via de webpage van mijn router de schijf kan zien, het wordt dus eindelijk herkend als "\\192.168.1.1\Disk_a1"

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
topic mag dicht, ik vermoed dat de router niet goed kan omgaan met grote externe schijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
killerbie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:47:
Probeer je schijf is te formateren als EXT3. Word (waarschijnlijk) gewoon ondersteund, en daar het linux is gaat het vele malen beter werken dan NTFS
'HDD file systems: FAT32 (NTFS, EXT2, EXT3, HFS+ optional)'

FF met een ubuntu of andere linux livecd/liveusb opstarten, gparted starten partities verwijderen, zorgen dat je msdos partitionering gebruikt (dus geen gpt, mocht het ding daar moeite mee hebben) en 1 grote EXT3 partitie maken.
Betekent wel dat je de schijf niet in windows kan uitlezen via de USB, over het netwerk zal alles prima werken.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
terror538 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:49:
[...]

Probeer je schijf is te formateren als EXT3. Word (waarschijnlijk) gewoon ondersteund, en daar het linux is gaat het vele malen beter werken dan NTFS
'HDD file systems: FAT32 (NTFS, EXT2, EXT3, HFS+ optional)'

FF met een ubuntu of andere linux livecd/liveusb opstarten, gparted starten partities verwijderen, zorgen dat je msdos partitionering gebruikt (dus geen gpt, mocht het ding daar moeite mee hebben) en 1 grote EXT3 partitie maken.
Betekent wel dat je de schijf niet in windows kan uitlezen via de USB, over het netwerk zal alles prima werken.
Zeer vriendelijk, bedankt. Heb besloten me vorlopige met een home bridge bezig te houden, en er na gewoon een eenvoudige NAS aan te schaffen en aan mijn netwerk te hangen samen met een rasbery pie aan de tv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Hoe krijgt de schijf stroom? misschien dat de usb poort bbox net te weinig stroom levert.
Pagina: 1