Ik ondersteun een klein goed doel in Afrika, Sierra Leone. Het gaat om Mabel’s Cottage (http://www.mabelscottage.org/), een goed doel met redelijk beperkte scope waar we in een huis een tiental zwangere tienermeisjes en hun kinderen opvangen voor enkele tijd en ze onderdak en scholing aanbieden. Bij dit project willen we het huis nu voorzien van elektriciteit via zonnepanelen. Dit gedeeltelijk om geld uit te sparen maar ook een grote factor is dat de energielevering gewoon heel erg onbetrouwbaar is.
Nu heb ik hier echter bijna geen ervaring mee. Als ingenieur weet ik een beetje hoe een elektrisch netwerk in elkaar zit en weet ik hoe ik er aan moet rekenen, echter heb ik totaal geen praktische ervaring. Nu zie ik op dit forum vrij vaak mensen met eigen zonne-energie systemen langskomen en hoopte ik dat jullie mij een beetje op weg konden helpen.
Met een snelle achterkant envelop berekening en een paar metingen kwam ik er op uit dat we ongeveer 4 tot 5 kWh per dag nodig hebben (voornamelijk koelkast, verlichting, wifi, radio en opladers.) Als ik dan bedenk hoe dit eruit ziet dan bestaat het systeem in ieder geval uit een paar zonnepanelen, een transformator om 12V DC naar 220V AC om te zetten en eventueel een batterijsysteem van enkele kWh.
Een aantal vragen:
- Wat voor elementen heb ik verder allemaal in zo’n systeem nodig;
- Hoeveel zonneopbrengst ten opzichte van het piekopbrengst van de panelen kan ik verwachten;
- Hoe groot is de impact van bewolking op de opbrengst;
- Hoe grote energieopslag buffer zouden jullie aanraden (meer dan 1 dag);
- Kan je überhaupt een huis stabiel van zonne-energie voorzien?
Nu heb ik hier echter bijna geen ervaring mee. Als ingenieur weet ik een beetje hoe een elektrisch netwerk in elkaar zit en weet ik hoe ik er aan moet rekenen, echter heb ik totaal geen praktische ervaring. Nu zie ik op dit forum vrij vaak mensen met eigen zonne-energie systemen langskomen en hoopte ik dat jullie mij een beetje op weg konden helpen.
Met een snelle achterkant envelop berekening en een paar metingen kwam ik er op uit dat we ongeveer 4 tot 5 kWh per dag nodig hebben (voornamelijk koelkast, verlichting, wifi, radio en opladers.) Als ik dan bedenk hoe dit eruit ziet dan bestaat het systeem in ieder geval uit een paar zonnepanelen, een transformator om 12V DC naar 220V AC om te zetten en eventueel een batterijsysteem van enkele kWh.
Een aantal vragen:
- Wat voor elementen heb ik verder allemaal in zo’n systeem nodig;
- Hoeveel zonneopbrengst ten opzichte van het piekopbrengst van de panelen kan ik verwachten;
- Hoe groot is de impact van bewolking op de opbrengst;
- Hoe grote energieopslag buffer zouden jullie aanraden (meer dan 1 dag);
- Kan je überhaupt een huis stabiel van zonne-energie voorzien?