Zekeringen missen in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
Allereerst iedereen fijne kerst toegewenst :+

De 12V aansluiting van m'n vriendin haar citroen c2 (2007) deed het niet.

Dus ik de boekjes erbij gepakt om te kijken welke zekering ik moet vervangen. Nu viel het me op dat er in het hele zekeringen bakje onder het dashboard er maar 1 zekeringen present was; die van de 12V. Vervangen en de boel doet het weer (er zat een 5A zekering terwijl er een 30A in moet, maargoed, 12V doet het weer iig).

Volgens het boekje:

https://www.gebruikershan...iding-3247.html?page=0102

moeten er dus veel meer zekeringen aanwezig zijn, maar die ontbreken dus. Alleen nummer 9 is aanwezig. De rest is leeg. Op zich zou zonder zekeringen het circuit onderbroken moeten zijn en dus de gekoppelde apparatuur niet werken toch? Maar alle elektronica werkt verder zoals het zou moeten. Is het slim toch zekeringen te plaatsen op de plekken waar het moet?

En is er een reden voor te bedenken waarom er zoveel missen?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Omdat de lege circuits niet zijn gekocht?

Zo kan er voor elke optie een aparte zekering zijn; heb je een "kale" auto, is er zomaar kans dat je minder zekeringen nodig hebt dan een full-option auto.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Maar alle basale features hebben geen zekering; zoals airbags, ruitensproeiers, stuurslot, elektrische vergrendeling, ontwaseming achteruit.

Die features zijn wel aanwezig en werken ook gewoon namelijk, alleen mist ze zekering gek genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 25-12-2017 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@MAX3400
Dat lijkt mij sterk, als ik die handleiding zo lees dan zitten een hoop basisdingen (bijv. ruitenwissers) achter die zekeringen.

@spokje kan het niet zijn dat je het verkeerde boekje hebt? Ik vind het wel bijzonder.
Misschien heeft de vorige eigenaar alles direct door gelust omdat veel zekeringen er steeds uit vlogen? Het blijft elektra in een Franse auto.
Wellicht eens een professional bellen of naar laten kijken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Eerst even kijken of er ook echt 2 stekkertjes zitten waar de zekering in moet. Als dit niet zo is hoort er geen zekering in.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24

iichel

Gazoooo

Indelingen van zekeringkasten verschillen nog wel eens van jaar tot jaar. Je zou eens kunnen testen of de feaures van missende zekeringen wel werken voor zover mogelijk.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

@spokje

Ja, Daar zit maar 1 zekering in. Die van de aansteker.( e Samen met de obd stekker normaal. Voor de belangrijkere zekeringen moet je het kasje sluiten en aan de onderkant kijken van dat handschoenkastje. Daar zit normaal een klepje met de rest van je zekeringen achter.

Staat ook in de handleiding. ONDER dashboard. Niet in het handschoenkastje. Die in onderste zekeringkast is 30A, die in bovenste 5 of 10A (best laag houden)

[ Voor 22% gewijzigd door SadisticPanda op 25-12-2017 18:30 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
offtopic:
@azz_kikr is jouw naam van Con Air? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Haha azz_kikr heeft gelijk, er zijn dus 2 zekeringskasten 1 in en 1 onder het dashboardkastje. Franse elektronica, het blijft me verbazen :P De nummering van de zekeringen ook, alles zit op rij maar door elkaar genummerd: F1, F4, F3, F13 etc

Overigens moet er inderdaad geen 30A in maar een 5A. Dat terwijl de 12V aansluiting 120watt kan leveren volgens het boekje, moet je dus even door 2 delen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij is die handleiding zo generiek als wat, ik heb een maandje of wat in een C3 gereden en daar stond precies hetzelfde in. De belangrijkste zitten apart bij dashboardkasje (motor zekeringen), maar ik kan me herinneren dat er ook maar 2 of 3 in die andere zekeringen zat (1 voor de airco, die ging steeds kapot :P)

edit, nog minder dus :P
http://imgsweb.ebuga.es/u...e/odex/photos/40451_m.jpg
https://citroenc3owners.c...he-same-as-the-manual/692
https://teon-files.s3.ama...rmarked_large_Dsocket.jpg
allemaal met maar 1 zekering.

De rest lijkt mij puur opties voor de auto, alarm, centrale deurvergrendeling, alsof die er gewoon niet opzitten of minder luxe dat er geen zekering hoort. (zonder zou die het niet doen lijkt me).

eind van de rit: rare fransen.

[ Voor 45% gewijzigd door SinergyX op 25-12-2017 19:14 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Oeh, dat moet ik morgen dan ff checken! En zal ik er weer een 5 in duwen.

Alleen deze zat links onder het stuur, niet in of onder handschoenen kastje. Ik zal het morgen nog ff checken, en deze 30 iig weer vervangen voor een 5 :)

Onder de motorkap zaten ook nog andere zekeringen, maar die waren voor andere /belangrijker zaken :)

[ Voor 69% gewijzigd door spokje op 25-12-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Wel weer apart dit, ik had er dus nieuwe zekering in geduwd. Wilde de auto na een nacht stilstaan niet meer starten, vloog meteen in eco mode als je 'm op contact zette. Gisteravond zekering er maar weer uit getrokken, met startkabels de C2 weer gestart gekregen, even tijdje mee rondgereden en vanmorgen starte ie weer prima uit zichzelf. Er lijkt iets niet helemaal goed met het ding op elektrisch vlak. Nog geen werkende aansteker dus :'( ik vind 't wel ff prima. Garage van m'n vriendin moet er maar ff naar kijken. Ik brand m'n vingers niet meer aan die auto :p dank voor alle suggesties mannen! Heb iig weer wat bijgeleerd!
Pagina: 1