Wat? Nee hoor, nope! Mijn oude i5-2500k, trekt gerust 140Watt of meer uit de muur met een overklok. Je hebt het hier over een "K" versie dat stock snelheden aan de 95Watt komt. Ga je vanuit de Intel sealing (binnen Intel specs als Vcore voltage limiet of bijv. temperatuur tot Tcase ofwel Tjunction van 100 graden) dan is dat ruim eroverheen.
TJUNCTION ; 100°C ; TJUNCTION
Junction Temperature is the maximum temperature allowed at the processor die.
Of dat gelijk is aan Tcase, geen idee, maar 90 graden is TEveel. Ooit eens leuke Q6600 gehad en was aan de bovenkant flink beschadigd en kwam in de BIOS aan 70 graden. Hem weggegeven aan iemand en draaide daar gewoon op respectvolle temperaturen en tja, mooi! Het lag 100% aan mijn (standaard Intel)koeler die ik toen gebruikte en het zat er gewoon niet vlak erop wat men boven al beschrijft.
iceheart schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 02:07:
Nou ja. Gevaarlijk. Alle beetje moderne CPU's throttlen wel terug als ze te heet worden. Natuurlijk heeft het wel wát impact op de levensduur maar de kans dat dat ding het in de eerste vijf of zo jaar begeeft is als het goed is nog steeds minuscuul.
Directer nadeel van zo'n (kennelijk) brakke koeling is dat je heel snel je turbo kwijt bent en vervolgens (waarschijnlijk dus) zelfs gaat throttlen onder de base clock. het kost gewoon een bak performance die met een betere koeler van een paar tientjes wel gewoon beschikbaar zou zijn.
Of het er stuk van kan, och. Die kans is tegenwoordig echt vrij gering met CPU's (graka's hebben er geloof ik idd nog wel eens een handje van, maar zelfs dat is dan meestal eerder een paar opgeblazen FETs/regulators dan dat het de GPU zelf is).
Helaas, verscheidende Intel CPU's defect met de jaren opgespaard in huis. Of zelfs half defect. Ja, als de CPU combi beeld gaat geven, word het normaal gesproken gethrottled maar je bent afhankelijk van de componenten op je moederbord dat een seintje krijgt van de CPU. Werkt dat eens niet? Hang je.
Ik zal ook de Topic starter adviseren om een CPU monitor tool te gebruiken. Ik gebruik altijd en eeuwig een programma genaamd "Core Temp" deze kan je instellen en anders ernaast nog een programma
@
iceheart i5-2500, i5-2500k, i7 3700, i7 3770k(alleen single mem), i7 2600, i5 3350P, i5 4590S
Mijn mening is als voorbeeld, kan het geen (zijn);
i7 3770k , word het een
i7 3770, word het een,
i7 3770S, word het een,
i7 3770T, word het een,
Mislukte batch.
[
Voor 35% gewijzigd door
XRayXI op 26-12-2017 02:22
]
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt