Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haanhoefforum
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-09 07:16
Hallo

Even het volgende;

Ik heb een macbook pro sinds een jaar, erg blij met de overstap van windows naar mac maar....
Ik loop tegen één groot probleem aan;

Docx (word, office) documenten worden een bende als ik ze open in pages. Met name wanneer er afbeeldingen in staan, tekstvakken en tabellen dan verspringt er een hoop, staan teksten door afbeeldingen heen etc.

Is dit gewoon een compatibiliteitsprobleem of doe ik wat verkeerd? Hoe kan ik zorgen dat een docx zijn originele lay-out behoud?

En wat gebeurd er als ik een docx krijg, deze aanpas zodat hij er weer fatsoenlijk uit ziet binnen pages en deze weer (als docx) naar een officegebruiker stuur? Krijgt die gebruiker dan ook zo'n bende te zien?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is een compatibiliteitsprobleem. Zodra een docx wat meer opmaak heeft laat Pages het afweten. Kun je zelf weinig aan doen behalve Word for Mac installeren. Dit kan ook het hele Office for Mac zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat Sypie zegt. Het is gewoon lastig om deze files uit te wisselen tussen programma's. Wanneer je geen Office wilt aanschaffen dan kun je wellicht een van de volgende zaken proberen:
  • Files openen in Google docs
  • Een opensource Office suite downloaden zoals Libre office
  • De docx file omzetten naar een doc file.
Het kan overigens ook liggen aan de manier waarop de docx file opgemaakt is. Wordt er gebruik gemaakt van goede lay-out indelingen of staat het hele document vol met spaties en tabjes?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haanhoefforum
Dank voor de snelle reacties!

Jammer dat dit een compatibiliteitsprobleem is...

Google docs ga ik eens bekijken.

Open source suites heb ik slechte ervaringen mee, ook daarin zijn vaak beperkingen te vinden en zitten er soms compatibiliteitsproblemen.

En docx naar doc, lost dat alle compatibiliteitsproblemen op dan? Want doc is toch gewoon de oudere versie van docx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
En docx naar doc, lost dat alle compatibiliteitsproblemen op dan? Want doc is toch gewoon de oudere versie van docx?
Het zal zeker niet alles oplossen, maar je kunt het altijd proberen. Het zou het probleem ook kunnen verergeren. Ligt er maar net aan hoe het desbetreffende document opgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

De enige manier om dit echt op te lossen is door Microsoft Word aan te schaffen. Dat ga je niet oplossen met een Openoffice, Google Docs etc. Kan zijn dat het ene alternatief wat beter is met een bepaald opmaak dan de ander. Dit soort issues kom je gewoon tegen met complexe documenten.

Je hebt een paar opties. Office aanschaffen. Office365 online gebruiken, is volgens mij gratis, Je nieuwe documenten voortaan in pages maken.
Ik heb het laatste gedaan met mijn overstap van Office naar de apple suite. Delen van documenten doe ik met PDF formaat. Ik vindt het toch al een no-go als mensen een Docx opsturen. (of het moet zijn om samen aan het document te werken)

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haanhoefforum
Ik denk dat ik het voorlopig maar hou mij Google docs. Jammer dat het nodig is, dat vind ik echt nog wel een enorm gebrek.

Het een no-go noemen als mensen docx opsturen gaat mij wat te ver. Zou m.i. een beetje vreemd zijn om als minderheid de meerderheid te vragen zijn gedrag aan te passen. Iets met pietendiscussie :-)

Google docs werkt op zich niet verkeerd, alleen kun je daar geen pages openen en ben je dus altijd aan twee verschillende programma's gebonden...
En docs kent geen Excel mogelijkheden geloof ik? want ook Excel en Powerpoint geven wat problemen...

Nog wel ff een vraagje: een pages als docx opslaan is mogelijk, maar krijgt de officegebruiker dan dezelfde opmaak te zien als ik zie in pages? (dus andersom dan de initiele vraag die ik stelde)

En stel dat ik uiteindelijk toch besluit om voor open source te gaan, wat zou dan de beste zijn voor zowel docx als excel als powerpoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Google heeft naast Docs ook Sheets (Google-versie van Excel) en Slides (Google-versie van Powerpoint). En vanuit Docs/Sheets/Slides kan je het exporteren naar Office-formaten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
als je nog studeert kun je mogelijk via de onderwijsinstelling office aanschaffen. Dan ben je van het compatibiliteitsprobleem af...

of zoals eerder al werd aangegeven office aanschaffen. (bijv office 365 zodat het ook op de iPad etc is te gebruiken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Overigens is het handig om in het achterhoofd te houden dat Microsoft zich niet aan de open document standaarden houdt, dus als er één partij is die een tik verdient dan is het wel Microsoft. Zit je vast aan hun formaten, dan idd gewoon Office voor Mac installeren of naar Open danwel Libre Office. Apple's iWork applicaties zijn nou eenmaal niet denderend.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nog wel ff een vraagje: een pages als docx opslaan is mogelijk, maar krijgt de officegebruiker dan dezelfde opmaak te zien als ik zie in pages? (dus andersom dan de initiele vraag die ik stelde)
Nee dat gaat ook mis wanneer je zaken gebruikt die MS Word niet herkent.
Ik vindt het toch al een no-go als mensen een Docx opsturen.
Ja vind ik ook. Krijg soms CV's opgestuurd die ik nog kan bewerken. Niet echt professioneel.
En stel dat ik uiteindelijk toch besluit om voor open source te gaan, wat zou dan de beste zijn voor zowel docx als excel als powerpoint?
Volgens mij liggen Libre office en open office niet echt ver uit elkaar. Ik zou als ik jou was vooral kijken naar hoe vaak je het gebruikt. Maak je er dagelijks gebruik van dan is de investering van het Office365 abonnement wellicht gewoon waard.

Tip: als student kun je een licentie voor 4 jaar a €80 krijgen. En misschien kun je via het account van je werkgever ook gewoon office installeren (tot 10 machines per user).

Pagina: 1