Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Sinds een paar weken geeft mijn monitor (een Dell u2311h uit 2010) problemen. Het begon met het knipperen van het beeld, maar uiteindelijk is hij ook uitgevallen.

Met uitvallen bedoel ik dat het beeld op zwart gaat. Het led-lampje bij de aan-knop blijft echter blauw branden (normaal gesproken betekent blauw aan, geel stand-by).
  • Als het scherm aanstaat knippert deze onregelmatig en varieert de helderheid constant
  • Het scherm valt na verloop van tijd uit bij een ingestelde helderheid van 40%
  • Het scherm valt (vooralsnog) niet uit bij een ingestelde helderheid van 0%
De problemen verschijnen zowel binnen als buiten Windows en zowel op mijn desktop als via mijn laptop. In beide gevallen gebruik ik de DVI-connector van de monitor, echter wel met verschillende kabels: desktop dvi-dvi; laptop hdmi-hdmi + hdmi-dvi-verloopstekker.

Een software- of kabelprobleem lijkt mij uitgesloten, connectorprobleem onwaarschijnlijk. Volgende idee was om met een zaklamp op het scherm te schijnen, in de hoop contouren te zien van het beeld wat hij gaf voordat hij uitviel. Het lukt mij echter niet om dan nog beeld te zien.

Mijn conclusie zou zijn dat de monitor defect is, de vraag is dan alleen nog even waarom of hoe kan ik dit verhelpen? Ik hoopte op een duidelijke defecte condensator. Zodoende heb ik de monitor geopend. Er blijken twee printplaatjes in te zitten. Helaas kan ik geen afwijkende condensator ontdekken. Ik heb gelet op lekkages, scheuren of bollingen, ik kan ze geen van allen waarnemen. Voor de zekerheid heb ik nog wat foto's bijgevoegd.

Gele printplaat u2311h
Blauwe printplaat u2311h

Dan is nu eigenlijk mijn vraag aan jullie: wat is wijsheid? Zouden de condensators alsnog defect kunnen zijn, dus zou het de moeite waard zijn deze te kopen en ze dan allemaal te vervangen? Of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn? En zo ja, zou dat ook (met enig soldeerwerk) te verhelpen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Meten is weten, even de multimeter gebruiken :)

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-10 20:47

wowi

Ja maar dan moet je wel een low esr meter hebben, of je moet alles los solderen en de waarde van de condensator meten, dan kun je net zo goed meteen de condensatoren vervangen van de voedings print.

Probleem lijkt dus in je voeding's printplaat te zitten.

Waar die zwarte lijn omheen zit van de voeding lijkt mij zo het 230 volt gedeelte.
dus dat zou ik even met rust laten en die andere condensatoren vervangen.

Grootste kans dat het in die 6 bruine condensatoren zit, maar dat hoeft niet. Vaak zie je dat die als goldcaps(zoals die groene met dat gouden bandje erop) erin zitten dat is hier niet het geval dus.

[ Voor 55% gewijzigd door wowi op 24-12-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels wel geleerd dat je echt moet weten wat de ESR-waarde moet zijn van een condensator om vast te stellen welke er kapot zijn. Je kunt wat dat betreft beter meteen alles vervangen zoals voorgaande poster zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:58
Dit is nog een CCFL scherm, die hebben de vervelende eigenschap dat die ook "op" kunnen zijn. In dat geval is het niet meer rendabel om te fixen. Kenmerkend is dat het scherm dan binnen seconden uitvalt. Dat lijkt hier niet het geval als ik dat zo lees. Kapotte condensatoren hoeven inderdaad niet altijd zichtbaar te zijn, over het algemeen kan je meer vinden op www.badcaps.net

Hier lees ik wat gelijke issues: https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=31286

[ Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 24-12-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
Dank je wel voor de snelle reacties! Wat betreft het meten en solderen van elektronica, die wereld is nieuw voor mij, maar lijkt mij de moeite waard om mij in te verdiepen bij een redelijke slagingskans (en dan ook spullen aan te schaffen). Nu heb ik wel een eenvoudige multi-meter liggen, maar wellicht geen Low ESR meter.

Dankje Houtenklaas voor je opmerking, wat je zegt kom eigenlijk best wel dicht in de buurt van mijn probleem. Als het scherm bij hogere helderheid uitvalt, kun je hem proberen weer uit en aan te zetten, maar dan valt hij daarna binnen 2 seconden uit. Bij de eerste start hoeft dit niet te gebeuren, maar na een 'warme start' wel. Als ik het goed begrijp is er dan meer versleten dan enkel condensators?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:58
Het_Eendje schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:27:
Dank je wel voor de snelle reacties! Wat betreft het meten en solderen van elektronica, die wereld is nieuw voor mij, maar lijkt mij de moeite waard om mij in te verdiepen bij een redelijke slagingskans (en dan ook spullen aan te schaffen). Nu heb ik wel een eenvoudige multi-meter liggen, maar wellicht geen Low ESR meter.

Dankje Houtenklaas voor je opmerking, wat je zegt kom eigenlijk best wel dicht in de buurt van mijn probleem. Als het scherm bij hogere helderheid uitvalt, kun je hem proberen weer uit en aan te zetten, maar dan valt hij daarna binnen 2 seconden uit. Bij de eerste start hoeft dit niet te gebeuren, maar na een 'warme start' wel. Als ik het goed begrijp is er dan meer versleten dan enkel condensators?
Begin hier even te lezen: https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=10419
Als het de backlight is (CCFL buisjes), dan ben ik bang dat het klaar is met het scherm ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
Nog even een update. Inmiddels heb ik een nieuwe monitor gekocht met het idee om van de zomer, als ik wat meer tijd heb, eens naar mijn oude scherm te kijken. Vandaag heb ik hem nog even in elkaar gezet en zo te zien heb ik hem vooral nog iets meer gesloopt.

Gemold

Het verbaast me niet dat de beschadiging nu onderin zit. Als je de schroeven los hebt gedraaid achterop moet je de bezel los wrikken. Ik heb dat eerst vanaf de buitenkant geprobeerd, maar dat lukte niet. Het plastic begon ook al te beschadigen, daarom nam ik een plek 'uit het zicht' (dus aan de onderkant van het scherm). Blijkbaar heb ik er toch teveel kracht op gezet.

Daarna heb ik de bezel vanaf de binnenkant geprobeerd los te wrikken met een geodriehoek, toen ging het wel. Aan het ontbreken van beschadigingen elders te zien is dat de juiste methode. Dus nog een tip voor iedereen die zo'n scherm wil openen: doe dat alsjeblieft vanaf de binnenkant (dus iets tussen het scherm en de bezel) en niet vanaf de buitenkant.

Voor nu, tja. Ik denk dat ik hem nog even aan laat staan om te kijken wanneer hij weer uitvalt. Ik heb nog niets veranderd, dus hij zal het nu ook niet beter doen dan voorheen. Op zich was ik al blij dat ik hem weer 'goed' in elkaar heb gezet. Mijn motivatie om er nu nog veel mee te doen is wel wat afgenomen nu ik deze extra schade heb gezien.. :p

[update]Nog een kleine update. Het scherm heb ik een uur aan gelaten op mijn bureaubladachtergrond op volle helderheid en dat leek gek genoeg goed te gaan (oké, op m'n eigen mol-actie na). Echter, zodra ik er een film op zet valt hij uit en gaat hij ook niet meer aan. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar ik vond het wel frappant. Voor nu berg ik hem maar weer op.

[ Voor 10% gewijzigd door Het_Eendje op 03-01-2018 17:45 ]

Pagina: 1