Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 18:44
In het topic 'Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen' is een paar keer gediscussieerd over noodzaak en wenselijkheid van een buffervat i.c.m. een warmtepomp.
Mijn situatie is omgekeerd: ik wil nl. graag een warmtepomp toevoegen in een opstelling waarin al een (groot) buffervat zit.
Mijn huis wordt voor 80% verwarmd met warmtecollectoren en een houtkachel; de resterende 20% wordt nu opgevangen door een gas-cv-ketel, die over de top van de buffer stookt.
Vraag en aanbod zijn d.m.v. deze buffer volledig gescheiden. Een Honeywell Evohome zoneregeling stuurt via Opentherm een besturing naar eigen ontwerp aan, die eerst de warmte uit de buffer benut, en pas als er geen warmte meer beschikbaar is overschakelt naar plan B: de cv-ketel.
Deze cv-ketel wil ik vervangen door een lucht/water warmtepomp. Op de websites van de verschillende aanbieders kom ik er echter niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aansturen.
Kunnen de hier bekende warmtepompunits rechtstreeks worden aangestuurd met een aan/uit contact, of met een 0-10V of 4-20mA stuursignaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:33
Het je een voorkeur voor een bepaald merk?
Ik neem aan dat spilt l/w de voorkeur heeft,

Volgens mij is een kamerthermostaat aansluiting al voldoende als daar een aan/uit kamerthermostaat op kan, want dat kan een relais ook.

De panasonic H-serie heeft 0-10V en aan/uit mogelijkheid, naast de kamerthermostaat mogelijkheid die je kunt gebruiken.
Een Panasonic monoblok F en G serie hebben een aan/uit mogelijkheid, maar waterzijdig benodigen deze wel enige voorzieningen
Dat er flow door de WP blijft zodat ze niet bevriesen, als de houtkachel het werk doet.

In 2018 zijn er Panasonic monoblocks van de H-serie met 0-10V en aan/uit eventueel met 2-zone regeling.
Maar ook Mitsubishi heeft oa ecodan (spilt), die je kan inpassen door gebruik maken van aan/uit van de kamerthermostaat aansluiting.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 18:44
Dank voor de tip. Split l/w heeft inderdaad de voorkeur.
Ik ga wat handleidingen doorspitten ...

[ Voor 26% gewijzigd door JW te R op 26-12-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
JW te R schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:51:
Mijn huis wordt voor 80% verwarmd met warmtecollectoren en een houtkachel; de resterende 20% wordt nu opgevangen door een gas-cv-ketel, die over de top van de buffer stookt.
Hieruit maak ik op de de CV alleen je buffer op temperatuur houdt?
Domba schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:00:
Volgens mij is een kamerthermostaat aansluiting al voldoende als daar een aan/uit kamerthermostaat op kan, want dat kan een relais ook.
Ja een aan/uit schakeling moet voldoende zijn.
Domba schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:00:
Dat er flow door de WP blijft zodat ze niet bevriesen, als de houtkachel het werk doet.
Dit hangt natuurlijk van het schema van JW te R af. Normaliter laat je de pomp van de Warmtepomp al het CV water rond pompen (al dan niet met hulp) en moet dit geen probleem zijn.

Je kunt natuurlijk ook met de Warmtepomp alleen het vat warm houden. Dit is echter minder efficiënt en je kunt dan ook geen gebruik maken van de koel mogelijkheid van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LG doet ook een 230V (!) aan/uit contact. Die 0-10V geeft dat ook modulering? Verander je dan de watertemperatuur of hoe moet ik dat zien? :) Klinkt interessant.

In de praktijk moduleer je voornamelijk op tijd, maar vermogenssturing zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funwar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 10:05
JW te R schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:07:
Dank voor de tip. Split l/w heeft inderdaad de voorkeur.
Ik ga wat handleidingen doorspitten ...
Waar ben je op uitgekomen? Heb je een goede oplossing weten te vinden?
Pagina: 1