Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-02 18:36
Hallo beste mede-Tweakers,

Als eerste, fijne Kerstdagen. :)

Ik heb wat vraagjes voor jullie, anders open ik dit topic natuurlijk niet.

Mijn achtergrond
-Eind 20
-Universitaire beta-opleiding met grote duurzaamheidscomponent
-Opleiding gericht op software-developelement in JAVA

Nu werk ik met plezier bij een bedrijf dat veel goed met veiligheid, netwerken, berichtenverkeer en ben bijna niet met ontwikkelen bezig.

Op zich vind ik dat wel prima. Hoewel ik ontwikkelen wel leuk vind, denk ik dat veel mensen het beter kunnen zou het vermoedelijk niet veel willen doen.

Ik wil zelf meer focussen op duurzaamheid/security/business. Ik kom dan uit bij toepassingen van bvb blokchain en security in het kader van energietransitie.

Ik heb dit bespreekbaar gemaakt en krijg ook de ruimte ervoor. Voor beiden valt er iets uit het te halen dus dat is mooi. :)

Maar ik moet ook aan mijn loopbaan denken, nu ik ook nog flexibel ben. En ik ben een beetje het overzicht kwijt en vind het lastig voorspellen waar ik mij het beste op kan focussen. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar hier zijn mensen die wat inzicht hebben in de markt en de ontwikkelingen. Hopelijk zijn er mensen die mij willen helpen meedenken.

Wat ik leuk vind:
-Security
-Linux
-Duurzaamheid
-Blockchain
-Werken met mensen
-Maatschappelijke relevantie
-Java

Wat ik wat minder leuk vind
-Diehard ontwikkelen (ik vind het wel leuk, maar ben niet een supertalent, en anderen kunnen het beter)

Wat ik belangrijk vind
-In de toekomst ook zelf aan de slag kunnen (gedeeltelijk ZZP, klussen bvb)
-Financiën spelen ook mee, binnen de bandbreedte van wat ik leuk vind, zou ik ook iets willen kiezen wat goed verdient en wat de komende tijd relevant is. Dit lijkt mij geen zonde.

Vraag: Waarop moet ik mij focussen? Wat zijn goede trainingen en cursussen? Wat zal (vermoeden jullie) in de toekomst relevant blijven?

Ik denk dat meer mensen iets aan dit topic kunnen hebben.

Alvast heel erg bedankt en nogmaals fijne feestdagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Goed verdienen en de zekerheid van toekomstbestendigheid moet je uit je hoofd zetten. Goed verdienen is een heel slechte motivator en niemand weet met zekerheid wat de dag van morgen gaat brengen.

Ik snap dat je er van wil kunnen rondkomen maar ik denk niet dat je in je keuze mee moet nemen wat het verwachte salaris is. Of je nu 2500 of 5000 per maand krijgt, de eerste 2 maanden is dat leuk, daarna niet meer.

Verder:
- Wat is je motivatie om een ZZP bestaan na te streven?
- Vind je techniek of juist beleid interessanter
- WIl je een pure ICT baan of wil je juist breder
- Voel je je meer thuis bij een MKB of een grote organisatie
- Overheid/NGO of bedrijfsleven

Je geeft aan dat je hardcore developement niet leuk vind, wil je wel blijven developen of de hele development wereld uit? Wil je wel hardcore blijven, dus beheer, of wil je juist meer de zachte kant op?

Wat goede trainingen en cursussen zijn, is pas iets over te zeggen als je zelf meer beld hebt waar je heen wil in de toekosmt. :) (Fin, daar is dit topic voor.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
unezra schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:51:
Goed verdienen en de zekerheid van toekomstbestendigheid moet je uit je hoofd zetten. Goed verdienen is een heel slechte motivator en niemand weet met zekerheid wat de dag van morgen gaat brengen.

Ik snap dat je er van wil kunnen rondkomen maar ik denk niet dat je in je keuze mee moet nemen wat het verwachte salaris is. Of je nu 2500 of 5000 per maand krijgt, de eerste 2 maanden is dat leuk, daarna niet meer.

Verder:

Je geeft aan dat je hardcore developement niet leuk vind, wil je wel blijven developen of de hele development wereld uit? Wil je wel hardcore blijven, dus beheer, of wil je juist meer de zachte kant op?

Wat goede trainingen en cursussen zijn, is pas iets over te zeggen als je zelf meer beld hebt waar je heen wil in de toekosmt. :) (Fin, daar is dit topic voor.)
Hallo, allereerst dank voor je reactie!

Wellicht heb ik het goed verdienen stukje niet duidelijk genoeg geformuleerd. Het is voor mij zeker niet de primaire drijfveer. Ik zou niet in een sector terecht willen komen, waar ik geen toekomst in heb of waar er geen vraag is, of zodanig weinig vraag dat we aan lonen moeten denken waar maar net van rond te komen is.

Als je het over 2500 hebt, ben ik al dik tevreden hoor. Mijn motivatie is ook niet rijk worden, dat ga ik niet worden, maar gewoon in Nederland aardig kunnen leven, met niet veel stress op dit gebied. :)

Maar alsnog bedankt dat je de moeite doet om uit te leggen, waarom het inderdaad niet een goede motivator is. Binnen de korste keren raak je gefrustreerd of heb je een burn-out als dat je motivatie is.

Ik zal de rest van je vragen in een aparte reactie beantwoorden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Niemand kan voorspellen waar 'het' heen gaat. Maar als je zelf niet die ideeën hebt en je beperkt jezelf tot Java, dan zou mijn eerste ingeving zijn om een detacheerder 'consultancy-bedrijf' te zoeken die jou kan inzetten bij bedrijven die op de gebieden actief die jij leuk vindt. En dan gewoon gaan praten met de werknemers van die bedrijven, om er zo achter te komen waar eventuele uitdagingen liggen. Wat niemand heeft een glazen bol. De uitdagingen van morgen zijn al te zien bij de bedrijven van vandaag, maar iemand die daarmee te maken heeft doet: Of de connectie tussen die problemen en die uitdagingen wordt niet gezien, of die connectie wordt wel gezien en deelt die kennis niet op een openbaar forum. ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
Ik zal de vragen even beantwoorden. Moet toegeven dat ik voor een deel ook niet over alles heb nagedacht. Maar het zijn goede vragen. :)
unezra schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:51:

Verder:
Eigenlijk om het uit te proberen.
Ik zou zelf willen kijken hoe het is, om "zelf aan het roer" te staan en wat meer vrijheid te hebben. En daarmee kijken hoe het is, en of het iets voor mij is.

De onzekerheid, de verantwoordelijkheden (veel meer wat je zelf moet regelen) en de stress die erbij komt kijken, vind ik echter weer een nadeel en een te groot risico om "zomaar" even te doen.
Dus daarom zou ik het part-time willen doen. Ooit..
Lastig, denk stiekem toch wel beleid. Maar wil nu nog een paar jaar juist de techniek in duiken, om later meer beleid te doen. Qua loopbaan.
Breder, zonder twijfel
Dat maakt mij niet uit. Beide heeft zijn voor- en nadelen.
Om het even, maar maatschappelijke relevantie is zelf zwaarwegend.
Ik wil even een paar jaar hard, om daarna de zachte kant op te gaan. Doe verder heel weinig met developement nu hoor. Meer veiligheid, berichtenverkeer en een beetje netwerk/linuxbeheer.
Eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
naitsoezn schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:02:
Niemand kan voorspellen waar 'het' heen gaat. Maar als je zelf niet die ideeën hebt en je beperkt jezelf tot Java, dan zou mijn eerste ingeving zijn om een detacheerder 'consultancy-bedrijf' te zoeken die jou kan inzetten bij bedrijven die op de gebieden actief die jij leuk vindt. En dan gewoon gaan praten met de werknemers van die bedrijven, om er zo achter te komen waar eventuele uitdagingen liggen. Wat niemand heeft een glazen bol. De uitdagingen van morgen zijn al te zien bij de bedrijven van vandaag, maar iemand die daarmee te maken heeft doet: Of de connectie tussen die problemen en die uitdagingen wordt niet gezien, of die connectie wordt wel gezien en deelt die kennis niet op een openbaar forum. ;)
True...

Ben eigenlijk al bij zo een soort bedrijf werkzaam nu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Twieeker schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:12:
[...]

True...

Ben eigenlijk al bij zo een soort bedrijf werkzaam nu. ;)
Gokte ik al, maar maakt m'n opmerking niet minder relevant. Als jij dat nu niet al ziet, waarom denk je dat je het licht kunt zien naar aanleiding van een topic hier? ;)

offtopic:
Edit:
Je kunt je laatste reactie ook aanpassen ipv een nieuwe reactie te plaatsen. Dat voorkomt dat er twee reacties van jou onder elkaar komen te staan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 24-12-2017 20:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Twieeker schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:58:
[...]
Wellicht heb ik het goed verdienen stukje niet duidelijk genoeg geformuleerd. Het is voor mij zeker niet de primaire drijfveer. Ik zou niet in een sector terecht willen komen, waar ik geen toekomst in heb of waar er geen vraag is, of zodanig weinig vraag dat we aan lonen moeten denken waar maar net van rond te komen is.
Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. :) Heb op Tweakers wel eens wat topics voorbij zien komen van mensen die de ICT in willen met als belangrijkste motivator het geld. Ik geloof daar totaal niet in. Denk niet dat je een echt goede ICTer kunt zijn als je primaire motivatie je loonstrookje is.

Niets mis met toevallig in een tak van sport zitten waar de lonen relatief hoog zitten en daar lol in hebben, maar zo'n tak van sport kiezen enkel vanwege het loon lijkt me de verkeerde motivatie.

Ik merk het zelf als ik weer eens een avond, nacht of weekend moet werken. Tuurlijk is het fijn dat ik daardoor aan het eind van de maand wat extra geld krijg maar mijn motivatie voor zoiets haal ik uit het werk waar ik op dat moment mee bezig ben, het team waarmee ik werk, de adrenaline van de klus (vaak is het met een strakke deadline), etc.

Salaris om fatsoenlijk van te kunnen leven is belangrijk, maar je kunt bijna altijd ook je leefpatroon aanpassen aan je inkomsten zonder ongelukkiger te leven met een lager inkomen. Het enige dat ècht funest is voor je leefplezier zijn financiële zorgen. Dat is meer een kwestie van je uitgaven aanpassen aan je inkomsten, dan andersom.
Als je het over 2500 hebt, ben ik al dik tevreden hoor. Mijn motivatie is ook niet rijk worden, dat ga ik niet worden, maar gewoon in Nederland aardig kunnen leven, met niet veel stress op dit gebied. :)
€2500 bruto kom ik mijn bed niet meer voor uit, netto zou ik het overwegen als de baan heel leuk is. (Ik zit er nu iets boven. Voor 38 uur.)
Maar alsnog bedankt dat je de moeite doet om uit te leggen, waarom het inderdaad niet een goede motivator is. Binnen de korste keren raak je gefrustreerd of heb je een burn-out als dat je motivatie is.
Dat dus. :)
Twieeker schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:12:
Ik zal de vragen even beantwoorden. Moet toegeven dat ik voor een deel ook niet over alles heb nagedacht. Maar het zijn goede vragen. :)
:)
[...]
Eigenlijk om het uit te proberen.
Ik zou zelf willen kijken hoe het is, om "zelf aan het roer" te staan en wat meer vrijheid te hebben. En daarmee kijken hoe het is, en of het iets voor mij is.

De onzekerheid, de verantwoordelijkheden (veel meer wat je zelf moet regelen) en de stress die erbij komt kijken, vind ik echter weer een nadeel en een te groot risico om "zomaar" even te doen.
Dus daarom zou ik het part-time willen doen. Ooit..
Ik heb zelf ook een tijdje nagedacht of een ZZP bestaan me zou passen. Vooralsnog denk ik van niet. Mijn grote behoefte aan autonomie en verantwoordelijkheid kan ik gelukkig invullen bij mijn huidige werkgever. Voor mij denk ik de ideale combinatie van alle vrijheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid die ik nodig heb om gelukkig te zijn, zonder de lasten van een bestaan als ZZPer.

Wellicht is zo'n soort plek ook iets voor je.
[...]
Lastig, denk stiekem toch wel beleid. Maar wil nu nog een paar jaar juist de techniek in duiken, om later meer beleid te doen. Qua loopbaan.
Ok. Als je uiteindelijk richting beleid wil, is het denk ik goed nu al daar aan te gaan snuffelen. Beleid is een heel ander feestje dan techniek. Wellicht dat je nu al langzaam na kunt gaan denken over beleid zodat je het later kunt combineren.

Ook moet je je afvragen of het echt is wat je wil. :) Ik heb een paar jaar geleden gedacht dat ik juist de techniek uit wilde. Inmiddels geleerd dat als ik een paar weken bijna alleen met regelwerk bezig ben, ik nukkig word. Ik heb mijn "fix" nodig op gebied van techniek. Misschien dat ik ooit wel de overstap maak, maar aan de andere kant en ik nu al zo lang verslaafd aan een stuk techniek dat ik niet weet of ik ooit nog zonder zou willen.
[...]
Breder, zonder twijfel
Ok.
[...]
Dat maakt mij niet uit. Beide heeft zijn voor- en nadelen.
Eens. Ik heb zelf bij en voor zowel heel kleine als heel grote organisaties gewerkt. Zelf heb ik geleerd dat het MKB meer past zolang het niet te kleinschalig is. Van een bedrijf van 5 man werd ik niet heel gelukkig, dan zit je zo te fiedelen op de vierkante mm. Is een PC al duur. Werk nu bij een bedrijf van rond de 50 FTE en de nodige eisen op gebied van ICT. Dat levert opeens budgetten op die interessant genoeg zijn om mooie dingen mee te doen, zonder dat het geld over de randen van de pan klotst en het niet meer uit maakt of je 10K of 100K uit geeft voor iets.

Ook fijn aan een klein bedrijf is dat alles wat je doet, direct invloed heeft op het bedrijf en je heel zichtbaar bent. Het is heel persoonlijk.
[...]
Om het even, maar maatschappelijke relevantie is zelf zwaarwegend.
Dat herken ik. Voorlopig zit ik best bij de organisatie waar ik werk maar mocht ik ooit (al dan niet noodgedwongen) op zoek gaan naar wat anders, zal ik de maatschappelijke relevantie zwaarder laten wegen en daar specifiek op zoeken. Aan de andere kant, als ik moet kiezen tussen een geweldige baan bij een bedrijf met minder maatschappelijke relevantie en een mindere baan met meer maatschappelijke relevantie, kies ik voor het eerste. (Het enige dat ik niet doe, is gaan werken bij een bedrijf waar ik absoluut tegen ben. Het bedrijf moet wel bij mijn persoonlijke normen en waarden passen.)

Ook al gekeken naar wat voor soort bedrijven daar bij passen?
[...]
Ik wil even een paar jaar hard, om daarna de zachte kant op te gaan. Doe verder heel weinig met developement nu hoor. Meer veiligheid, berichtenverkeer en een beetje netwerk/linuxbeheer.
Waarom niet nu al de zachte kant op gaan? Het leuke van de zachte kant is dat je geen harde ICT gedaan hoeft te hebben dat prima te kunnen. Vrouwlief is zo'n voorbeeld. Heeft nooit iets gedaan met de harde kant van ICT, is na wat omzwervingen juist in de zachte kant beland. (beleid, dataveiligheid, etc)

Een technische achtergrond kan helpen maar hoeft dus niet. In dat soort functies gaat het ook niet zelden om conceptueel dingen te snappen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
Dank voor je reactie.

Hier kan ik wat mee. :)

Met vriendelijke groet,
Pagina: 1