Toon posts:

Nieuwe proccesor pentium naar i7 wat aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben van een pentium naar een I7-7700 gegaan. En ik las op verschillende fora's dat het verstandig is om je windows te herinstalleren.

Ik kreeg ook een melding bij me POST dat mijn CPU of Ram is verandert of ik instellingen wou veranderen.
Iemand enig idee wat ik zou moeten doen?

Kan ik me oude key gewoon weer hergebruiken van me os? os zelf staat op een bootable usb.
Mocht ik de topic verkeerd geplaatst hebben mijn excuses.

Mijn MOBO is: pricewatch: MSI B250I Pro

Bij voortbaat dank!

Dit zijn de temperaturen van mij mobo en cpu is dat schrikkwekkend of zijn dat normale temperaturen?

Bureaublad;
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35bwo3t.png

Overwatch;
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/j16avt.png

Volledig systeem;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 295,-€ 295,-
1MSI B250I Pro€ 89,-€ 89,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish)€ 49,30€ 49,30
1Silverstone 8pin to PCI-E 8pin(6+2) connector (Red)€ 7,62€ 7,62
1LG 29UM59-P Zwart€ 190,80€ 190,80
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit ESD€ 144,-€ 144,-
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY€ 89,95€ 89,95
1BenQ Zowie EC2-A Zwart€ 64,90€ 64,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 161,99€ 161,99
1Kingston HyperX Cloud II Gun metal€ 79,-€ 79,-
1Corsair SF450€ 80,50€ 80,50
1Intel 600p 256GB€ 99,99€ 99,99
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
1Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.435,65

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:19
Als je hetzelfde bord gebruikt is er meestal geen probleem met windows , had je onderhand ook wel gemerkt (BSoD of andere error). Opnieuw installeren kan altijd en je kan je key (indien niet van een OEM bak o.i.d) gewoon opnieuw gebruiken.
Temperatuur is prima !
POST bericht lijkt te kloppen aangezien de cpu verandert is ;-), maarja je hoeft op dit bord dus niks aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raketje schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:21:
Als je hetzelfde bord gebruikt is er meestal geen probleem met windows , had je onderhand ook wel gemerkt (BSoD of andere error). Opnieuw installeren kan altijd en je kan je key (indien niet van een OEM bak o.i.d) gewoon opnieuw gebruiken.
Temperatuur is prima !
POST bericht lijkt te kloppen aangezien de cpu verandert is ;-), maarja je hoeft op dit bord dus niks aan te passen.
Idd indien hetzelfde bord socket hoef er niks aangepast te worden. De moederbord doet de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:33
Ff kijken of er nog een bios update is en ik zou met deze cpu ook eens kijken voor een andere koeler.
Je cpu stookt 65w en je block heeft een max van 65w dat is wel op het randje.
Voor de rest heeft een cpu upgrade geen veranderingen nodig, alleen ff keer in je bios ingaan en save and exit doen dan slaat ie je nieuwe cpu meteen op. (dan is de post melding weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
franssnarf schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:25:
Ff kijken of er nog een bios update is en ik zou met deze cpu ook eens kijken voor een andere koeler.
Je cpu stookt 65w en je block heeft een max van 65w dat is wel op het randje.
Voor de rest heeft een cpu upgrade geen veranderingen nodig, alleen ff keer in je bios ingaan en save and exit doen dan slaat ie je nieuwe cpu meteen op. (dan is de post melding weg)
Bedoel je deze cpu koeler? pricewatch: Noctua NH-L9i het was de enige die eigen ook low profile was en geschikt was voor me behuizing heb ik erop gedaan met artic silver pasta. Dus hij is niet geschikt voor me i7? bios update heeft de laatste en nieuwste versie.

En de melding heb ik eigenlijk alleen gehad toen ik hem voor het eerst op starten en sindsdien niet meer dus ik verwacht hem ook niet meer op te poppen bij me POST. Dus ik hoef dan niks in me bios te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Nou hij is wel geschikt voor jou cpu alleen zit ie wel op het randje qua tdp hij kan max 65w aan en jou cpu kan 65w stoken.
Tijdens gamen zou je hier problemen mee kunnen krijgen aangezien je ook nog eens een mini atx kast hebt kan de koeling minder zijn dan normaal.
En bij het omzetten naar je nieuwe cpu wel nieuwe koelpasta gebruikt neem ik aan of was de koeler ook nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:16

Harrie

NederVlaming

Als de 67 graden maximum uit je screenshot ook echt de maximum is die je processor bereikt, lijkt me dat nog wel OK.

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 24-12-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Bij dezelfde chipset hoef je niet opnieuw te installeren.
Ga je van de ene chipset naar de ander, is het zeker wel aan te raden.

Temperaturen is alleen iets over te zeggen bij ongeveer 10 minuten 100% load, met prime95 bijvoorbeeld.
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:17:
[...]

Idd indien hetzelfde bord socket hoef er niks aangepast te worden. De moederbord doet de rest.
Sorry, moet toch even bijdehand doen, chipset.

Er zijn nu bijvoorbeeld 3 verschillende chipsets op socket 1151. 100, 200 en 300 serie.

Als je van een 7700 naar een 8700 gaat bijvoorbeeld, zelfde socket, andere chipset. (200 naar 300)
Zou ik ook aanraden om opnieuw te installeren.

[ Voor 52% gewijzigd door WEBGAMING op 24-12-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Voor de 8700 heb je een z370 bord nodig, de 7700 werkt op z270 borden of lager. Dus een cpu omwisselen tussen deze 2 series kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Raketje schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:13:
Voor de 8700 heb je een z370 bord nodig, de 7700 werkt op z270 borden of lager. Dus een cpu omwisselen tussen deze 2 series kan niet.
Dat zeg ik dan ook niet.

Ik reageer op iemand dat de socket belangrijk zou zijn, maar het gaat om de chipset.

Kan nuttig zijn als iemand het topic leest, en een moederbord en cpu upgrade doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Inderdaad, maar vond het wel een goede toevoeging. Als een leek het leest lijkt het net of het zomaar kan op socket 1151😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Raketje schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:19:
Inderdaad, maar vond het wel een goede toevoeging. Als een leek het leest lijkt het net of het zomaar kan op socket 1151😀
Klopt helemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 24-12-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssnarf schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:37:
Nou hij is wel geschikt voor jou cpu alleen zit ie wel op het randje qua tdp hij kan max 65w aan en jou cpu kan 65w stoken.
Tijdens gamen zou je hier problemen mee kunnen krijgen aangezien je ook nog eens een mini atx kast hebt kan de koeling minder zijn dan normaal.
En bij het omzetten naar je nieuwe cpu wel nieuwe koelpasta gebruikt neem ik aan of was de koeler ook nieuw.
Een I7 zal toch nooit 100% belast worden tijdens games en ik kan nergens vinden dat de koeler 65w max kan stoken? en dat die problemen zal opleveren voor te.

Ik heb meerdere builds gezien met dezelfde koeler of zelfs hoger en zij hebben nooit problemen gehad ermee tijdens games. TS zal toch niet overklokken ga ik ervan uit kan die überhaupt toch niet.

Mijn excuses van hierboven klopt helemaal. Verkeerd geformuleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
https://noctua.at/en/nh_l9i_tdp_guidelines 65w wordt als maximaal aangehouden daarboven kan wel maar wordt niet aangeraden of enkel bij goede koeling.
Maar idd een cpu zal misschien niet maximaal 65w halen op 100% enkel Misschien iets om wel rekening mee te houden voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Veilige marge van 80 graden bij piekbelasting houden en dan is er geen probleem.
Hou er wel rekening mee dat het nu winter is en dat scheelt enorm althans bij mij.

Uiteraard is lager beter maar de degradatie van de cpu bij hogere temps is marginaal tenzij je echt +80 graden laat lopen en minstens 10 jaar met de cpu wil doen.

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de Prime95 uitvoeren. Maar hierboven wordt beschreven dat bij volle belast ''65W'' het niet goed zou zijn voor de koeler? is het verstandig om dan toch de test uit tevoeren aangezien hij voor 100% belast gaat worden? of kan het geen kwaad?

-Update
Ik merkte met CPUID HW Monitor dat hij max 86 graden werd tijdens het draaien van PUBG. Dat is niet goed. Misschien toch teveel koelpasta erop gezet. Heb de ertje methode gebruikt. Ik denk dat ik het gewoon lichtje insmeer met een plastic zakje de koelpasta..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een 65w TDP koelertje gaat prime niet trekken ,je cpu zal direct tegen de 80 graden aanlopen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Speedy-J schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:53:
Een 65w TDP koelertje gaat prime niet trekken ,je cpu zal direct tegen de 80 graden aanlopen.
Yep dacht ik ook al aan. Mijn proces koeler zit via low noise kabel gekopeld. Wat als ik nou dat kabel loskoppeld zonder de low noise gedoe kan hij dan koeler draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Waarom wil je eigenlijk testen ? Je PC draait prima, toch ? Die koeler zal bij normaal gebruik voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:58:
[...]
Yep dacht ik ook al aan. Mijn proces koeler zit via low noise kabel gekopeld. Wat als ik nou dat kabel loskoppeld zonder de low noise gedoe kan hij dan koeler draaien?
Ja die er tussenuit laten zorgt ervoor dat de koeler wat harder kan draaien (is een weerstand zodat het aantal volt lager is). Verder als je geen al te gekke temperaturen hebt, gewoon lekker blijven draaien zo met die Noctua. 80 graden of iets hoger is ook totaal geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 26-12-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raketje schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:00:
Waarom wil je eigenlijk testen ? Je PC draait prima, toch ? Die koeler zal bij normaal gebruik voldoende zijn.
Omdat er mij verteld werd dat bij 80 graden of hoger het schadelijk kan zijn voor de pc hierboven.
ToFast schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:01:
[...]

Ja die er tussenuit laten zorgt ervoor dat de koeler wat harder kan draaien (is een weerstand zodat het aantal volt lager is). Verder als je geen al te gekke temperaturen hebt, gewoon lekker blijven draaien zo met die Noctua. 80 graden of iets hoger is ook totaal geen probleem.

Aangezien hij 86 graden draaide bij PUBG.
Ah mooi ff de lownoise eruit halen dan maar en kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Ik had die 86 graden update hierboven inderdaad gemist, dit op zich lijkt mij genoeg reden om een betere koel oplossing te zoeken (waarom testen wat je al weet). Indien er echt niks anders past in de toren, is het misschien een idee om alles maar om te bouwen naar een andere toren met wat meer plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raketje schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:23:
Ik had die 86 graden update hierboven inderdaad gemist, dit op zich lijkt mij genoeg reden om een betere koel oplossing te zoeken (waarom testen wat je al weet). Indien er echt niks anders past in de toren, is het misschien een idee om alles maar om te bouwen naar een andere toren met wat meer plaats.
Kan het ook zo zijn dat ik teveel pasta op de processor hebt gezet? heb de ertje methode gebruikt en gevolgt via een youtube filmpje. Ik zou ook nieuwe pasta erop kunnen zetten maar dan uitsmeren in plaats van een ertje. Ik moet nog de kabel eraf halen en dan kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Je kan jezelf altijd controleren maar ertje word ook gebruikt voor high end watercooling, en werkt hier altijd prima. Je kan eventueel nog een turbo fanprofiel in je BIOS uitproberen, veel succes ik ben uren weg nu :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen probeem, ik heb van de cpu en systeem fan de low noise kabel eraf gehaald. Hij ziet er stabieler uit maar wannner de temps weer oplopen misschien toch naar een nieuwe ITX kast kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat jou kastje niet geschikt is voor dat setup wat je nu hebt, slechte cooling binnen in kan de oorzaak zijn. Een wat ruimere kast zou miss wat geschikter waardoor je processor ook koeler zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Netoj Of gewoon de bekende Intel TIM, kun je koelen wat je wilt maar helpt allemaal maar weinig aan :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:29:
@Netoj Of gewoon de bekende Intel TIM, kun je koelen wat je wilt maar helpt allemaal maar weinig aan :(
Tim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
sapphire schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:29:
Ja, inderdaad, daarom vind ik het ook zo vreemd dat iedereen praat over onder de 80C houden, bij de nieuwste generaties intel processors is dat praktisch onmogelijk, of je moet een gigantische koeler hebben.
Als je de stock cooler gebruikt gaat hij ook ver over de 80C heen. Dat is de koeler die Intel bij de processor levert. Die koeler is volgens Intel voldoende.

De tim is gewoon baggerslecht. Kort uitgelegd de koelpasta die intel onder de kap gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 26-12-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Netoj De koelpaste tusen de core en de heatspreader die Intel sinds enkele generaties gebruikt ipv soldeer.

Die is gewoon minder qua warmtegeleiding dan soldeer (maar wel iets goedkoper) en daardoor word de warmte van de core niet optimaal geleid naar de heatspreader en dus komt het niet (lees: minder) terecht bij de CPU koeler.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik gebruik een pricewatch: Noctua NH-L9i met pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram . Niet de standaard koeler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat snappen we.

Ik heb ook al eerder gezegd, temperatuur kunnen we eigenlijk pas iets van zeggen als je 10 minuten prime draait.
Dat mensen hier anders beweren, tja.
Ik zal gelijk toegeven, 86 klinkt hoog. Maar al die processors worden heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:50:
Dat snappen we.

Ik heb ook al eerder gezegd, temperatuur kunnen we eigenlijk pas iets van zeggen als je 10 minuten prime draait.
Dat mensen hier anders beweren, tja.
Ik zal gelijk toegeven, 86 klinkt hoog. Maar al die processors worden heet.
Was ik ook van plan maar het werd niet aangeraden omdat de koeler maar 65W aankan en bij 100% 65w tdp draait? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je koeler kan 65W aan, en je processor verstookt maximaal 65W. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat hierboven werd aangegeven dat prime95 schadelijk kon zijn voor zijn processor vandaar dat hij het niet aan durft als ik de rest lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als de processor te heet word, throttlet hij toch wel terug.
Er was een bepaalde load bij prime95, die intel processors ontzettend heet stookte, maar dat is tegenwoordig al niet meer van toepassing.
Als je dat risico helemaal niet wil nemen, gebruik intelburntest.

Nogmaals als een processor te heet word, throttlet hij terug. Dan gaat de kloksnelheid omlaag, tot hij weer op een acceptabele temperatuur is.
Je moet een hele hoop doen om een processor te beschadigen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik raad sterk af tegen throttle temperature aan te zitten. Cpu's kunnen weldegelijk stuk. En dat bepaalde versies van prime hogere load hebben is ook nog steeds van toepassing. Kortom @WEBGAMING , lees je wat beter in voordat je je advies als absolute waarheid post! Verder is 85c onder prime geen enkel probleem. Ook voor langere tijd.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
millman schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:39:
Ik raad sterk af tegen throttle temperature aan te zitten. Cpu's kunnen weldegelijk stuk. En dat bepaalde versies van prime hogere load hebben is ook nog steeds van toepassing. Kortom @WEBGAMING , lees je wat beter in voordat je je advies als absolute waarheid post! Verder is 85c onder prime geen enkel probleem. Ook voor langere tijd.
Ik hoef me niet in te lezen, ik weet prima waar ik het over heb.
Als je nu prime download, is het niet de versie waar intel processors ontzettend heet van worden. Dan zal je een oude versie moeten downloaden.

Heb je wel eens de temperaturen van intel processors in mac's gezien? Veel mac's met intels throttelen constant, als je er een hoge load op zet.
En de meeste mac's gaan langer als 10 jaar mee.

De beveiligingen bij in ieder geval Intel processoren is zo goed, dat dat letterlijk geen enkel probleem is.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 27-12-2017 16:27 ]

Pagina: 1