Synolog NAS uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Synology noodzakelijk als externe Backup?

Ik kon het antwoord op mijn vragen niet zo onmiddellijk vinden.

Zowel mijn Hoofd-Nas als mijn 2de Backup-Nas lopen vol.
De Hoofd-Nas DS415+ de Backup-Nas: DS412+ hebben beiden 4x 4TB schijf (12TB) aan boord.

Momenteel gebruik ik mijn oude Synology DS412+ puur als externe backup gekoppeld via het netwerk aan een Synolgy DS415+. Zodat er dagelijks via taakplanner een backup wordt gemaakt naar de Synology DS412 die in een bijgebouw naast mijn woning enkel als backup-doel staat opgesteld.

Mijn Hoofd-Nas lijkt me voor de meeste zaken meer dan voldoende snel om er nog verschillende jaren tegenaan te kunnen gaan. Om de kostprijs te drukken zou ik de Backup-Nas eventueel kunnen vervangen door goedkopere alternatieven.

Wat betreft de Hoofd-Nas lijkt me de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing, de 4x schijven gewoon te vervangen door 4x WD Red 6TB.

Ivm de Backup-Nas zie ik momenteel diverse mogelijkheden.
- Oude Nas te vervangen door bv een externe HD, zoals de WD MY BOOK DUO 20TB +/- €700 en deze koppelen aan een Mini Nas-server voor externe USB HD Digitus Mini NAS-server voor externe USB HDD
- Oude Nas te vervangen door bv een NAS, bv een WD MY CLOUD EXPERT 20TB +/_ €1099
- 4x schijven te vervangen door 4x WD Red 6TB +/_ €800 Eventuele andere alternatieven waar ik even niet aan denk :?

Ivm compatibiliteit is het wel de bedoeling dat er dagelijks een volautomatisch backup vanuit mijn Hoofd-Nas kan blijven lopen.

[ Voor 1% gewijzigd door Moris op 24-12-2017 15:04 . Reden: Onderwerp niet correct geplaatst. ]

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarom wil je je 412+ vervangen? Ik neem aan dat je "Backup Nas" bedoelt als NAS waar je backups naartoe geschreven worden, niet dat deze het overneemt van je 415+. Ik vermoed dat je zoekt naar capaciteitsuitbreiding van je backup NAS.

De handigste optie lijkt mij de laatste: de 4x4TB vervangen door 4x6 of 3x8TB disks. De oude schijven wissen en indien nog in goede staat (qua SMART waardes etc) via V&A of Marktplaats proberen te verkopen om zo de prijs van de nieuwe disks te drukken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die mini-nas server kun je maar beter vergeten. De netwerk poort is 100Mbit, dus het backuppen wordt een langdurige geschiedenis.
Maar je kunt die externe schijf ook gewoon aan je Synology hangen, natuurlijk. Of als die 20TB in een MyBook Duo goedkoper is dan 'losse 20TB', kun je de schijven eruit halen en in je Synology stoppen.

• Moris
spone schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:08:
Waarom wil je je 412+ vervangen? Ik neem aan dat je "Backup Nas" bedoelt als NAS waar je backups naartoe geschreven worden, niet dat deze het overneemt van je 415+. Ik vermoed dat je zoekt naar capaciteitsuitbreiding van je backup NAS.

De handigste optie lijkt mij de laatste: de 4x4TB vervangen door 4x6 of 3x8TB disks. De oude schijven wissen en indien nog in goede staat (qua SMART waardes etc) via V&A of Marktplaats proberen te verkopen om zo de prijs van de nieuwe disks te drukken.
Met Backup Nas bedoel ik inderdaad de Nas die enkel fungeert als doel om de backups van mijn hoofd-Nas te nemen, verder staat deze gewoon in rust.

Ik hoop dat de 4x oude disks voor de nieuwe schijven te sponseren inderdaad nog wat centjes in het schuifje kunnen opbrengen :)
Mijzelf schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:25:
Die mini-nas server kun je maar beter vergeten. De netwerk poort is 100Mbit, dus het backuppen wordt een langdurige geschiedenis.
Maar je kunt die externe schijf ook gewoon aan je Synology hangen, natuurlijk. Of als die 20TB in een MyBook Duo goedkoper is dan 'losse 20TB', kun je de schijven eruit halen en in je Synology stoppen.
Dat de Backup wat aan de trage kant gebeurd lijkt me tijdens het proces in de nacht geen probleem te zijn.

Externe schijven aan de HoofdNas hangen lijkt me als Backup geen goed idee, zeker gezien dit bij brand, kortsluiting, etc... op dezelfde locatie in de meterkast staat opgesteld. Vandaar dat het Backup-doel al enige tijd hier op een andere locatie staat opgesteld.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Eerste reactie: Data opruimen? Kijken wat je niet meer nodig hebt en dat verwijderen.

Tweede reactie: Welke data ben je aan het backuppen en hoe vaak draai je een backup daarvan met history en is dat nodig? Vaak heb je statische data oftewel 1x backup is voldoende. Heb je de hoofdnas als raid ingesteld? Dan hoef je je backupnas natuurlijk niet raid in te stellen, scheelt heel veel ruimte.

Maar dat is misschien niet je vraag. Ik zou kijken of je niet ergens de boel online kan backuppen. Scheelt je een nas die niets staat te doen en voor de kosten van 4 nieuwe schijven kun je redelijk wat jaren een online backup nemen.
Ik maak al geruime tijd gebruik van Hubic voor de online backups (met encryptie!) van mijn nas, maar ja Hubic gaat tot 10TB dus daar heb je ook niets aan als je zulke gigantische hoeveelheden data hebt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
Topictitle fix, "ik kon het antwoord niet vinden' zegt natuurlijk weinig.

Verder is dit meer een opslagdingetje dan een netwerkdingetje.

On-topic
- Wat heb je wat zoveel ruimte nodig heeft? 12Tb is veel.. heel veel
- Kun je niet een selectie maken van wat belangrijk is? bespaart je de kosten van het upgraden van je backupNAS.
- Hoe gebruik je nu je backup-NAS? Bedenk wel dat een nas in hetzelfde netwerk welke synced geen backup is, maar een extra kopie.

Beveiligt je niet tegen cryptolockers of een goede brand oid. Een echte backup bestaat uit
- Offsite
- File versioning

• Moris
BB-One schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:26:
Eerste reactie: Data opruimen? Kijken wat je niet meer nodig hebt en dat verwijderen.

Tweede reactie: Welke data ben je aan het backuppen en hoe vaak draai je een backup daarvan met history en is dat nodig? Vaak heb je statische data oftewel 1x backup is voldoende. Heb je de hoofdnas als raid ingesteld? Dan hoef je je backupnas natuurlijk niet raid in te stellen, scheelt heel veel ruimte.

Maar dat is misschien niet je vraag. Ik zou kijken of je niet ergens de boel online kan backuppen. Scheelt je een nas die niets staat te doen en voor de kosten van 4 nieuwe schijven kun je redelijk wat jaren een online backup nemen.
Ik maak al geruime tijd gebruik van Hubic voor de online backups (met encryptie!) van mijn nas, maar ja Hubic gaat tot 10TB dus daar heb je ook niets aan als je zulke gigantische hoeveelheden data hebt.
Overbodige data is reeds meermaals verwijderd, er rest enkel nog eigen foto’s, video’s, muziek en andere belangrijke data.

De dagelijkse Backup bestaat uit het backupen van de fotohobby, hiernaast eigen video’s en data.
Online Backup lijkt me gezien de hoeveelheid aan data geen of te wel een zeer dure oplossing.
De hoofdnas staat als SHR (Synologs Raid) ingesteld en lijkt me bij uitval van 1 schijf doeltreffend, zodat alle gebruikers hier probleemloos verder kunnen blijven werken.
DJSmiley schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:43:
Topictitle fix, "ik kon het antwoord niet vinden' zegt natuurlijk weinig.

Verder is dit meer een opslagdingetje dan een netwerkdingetje.

On-topic
- Wat heb je wat zoveel ruimte nodig heeft? 12Tb is veel.. heel veel
- Kun je niet een selectie maken van wat belangrijk is? bespaart je de kosten van het upgraden van je backupNAS.
- Hoe gebruik je nu je backup-NAS? Bedenk wel dat een nas in hetzelfde netwerk welke synced geen backup is, maar een extra kopie.

Beveiligt je niet tegen cryptolockers of een goede brand oid. Een echte backup bestaat uit
- Offsite
- File versioning
Het onderwerp/titel is tijdens het posten helaas niet meegenomen :/

Foto’s (raw) vragen nu eenmaal in de loop der jaren een grote hoeveelheid backupruimte.
De Backup-Nas is inderdaad gesynchroniseerd met de Hoofd-Nas, mbt tot een dagelijkse Backup / kopie van de geselecteerde data. Zola’s eerder vermeld staat de 2de Nas niet op dezelfde locatie, maar elders buitenhuis in het zelfde netwerk.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Als het voornamelijk foto's zijn heb je dus veel statische data. Dan hoeft dat dus niet continu in een backup reeks te zitten. Voor oude jaren kun je dan een andere manier voor een backup zorgen.

• Moris
BB-One schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:41:
Als het voornamelijk foto's zijn heb je dus veel statische data. Dan hoeft dat dus niet continu in een backup reeks te zitten. Voor oude jaren kun je dan een andere manier voor een backup zorgen.
Aangezien ik niet altijd de discipline heb, wil ik dat de Backup volautomatisch gaat.
Vandaar dat verschillende externe harde schijven op een manuele wijze voor me geen optie zijn.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:33
Moris schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:30:
[...]

Aangezien ik niet altijd de discipline heb, wil ik dat de Backup volautomatisch gaat.
Vandaar dat verschillende externe harde schijven op een manuele wijze voor me geen optie zijn.
Synology C2 gebruiken?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarom zou je raid draaien op je back-up NAS?. Druk er 2x10Tb in en je bent klaar voorlopig. Risco dat zowel op je bron als back-up locatie ter gelijk iets fout gaat lijkt me nihil?.
C2 is leuk als je relatief weinig data hebt, je betaal echter ~€60 per TB. In dit geval gaat je dat dus >€600/jaar kosten. Daarvoor kun je goedkoper een self hosted oplossing regelen op basis van een (oudere) Synology met een paar flinke hdd's.
BB-One schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:41:
Hyperbackup regelt dit automatisch, voegt alleen maar nieuwe data toe (incl versioning etc).

[ Voor 44% gewijzigd door Tortelli op 25-12-2017 01:50 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
Ik vermoed dat hij bedoelt om het oudere spul op te slaan op tape drives, blue ray disks, of gewoon een disk die in de kast ligt.
Of heb je echt alle bestanden van je 10TB elke maand nodig?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Moris
Tortelli schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:48:
Waarom zou je raid draaien op je back-up NAS?. Druk er 2x10Tb in en je bent klaar voorlopig. Risco dat zowel op je bron als back-up locatie ter gelijk iets fout gaat lijkt me nihil?.
Helaas heb ik vroeger bij niet gebruik van Raid al eens last gehad van corrupte data, want bij niet gebruik van raid heb je namelijk niets dat je inconsistenties op je data detecteert of foto's kan herstellen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Moris schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:01:
[...]

Dat de Backup wat aan de trage kant gebeurd lijkt me tijdens het proces in de nacht geen probleem te zijn.

Externe schijven aan de HoofdNas hangen lijkt me als Backup geen goed idee
Ik bedoelde natuurlijk de backup nas.
Moris schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:46:
[...]

Helaas heb ik vroeger bij niet gebruik van Raid al eens last gehad van corrupte data, want bij niet gebruik van raid heb je namelijk niets dat je inconsistenties op je data detecteert of foto's kan herstellen.
Heeft raid dit inderdaad voorkomen? Je draait blijkbaar raid5, wat betekent dat je de files verdeelt hebt over drie schijven, en een xor van de inhoud op de 4e.
Nu valt er een bitje om. Dat kun je inderdaad waarnemen, omdat de xor niet meer matched met de data. Maar zonder extra informatie kun je dat niet herstellen. Je weet niet welk bitje er is omgevallen, er zijn 4 mogelijkheden.
Bij mijn weten gebruikt een Synology ext4, en die heeft geen checksums. Dus tenzij de NAS een database heeft met de checksums van alle files, valt er niets te herstellen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij is dat specifiek de bracht van BTFRS?. Grote voordeel van geen raid draaien is het besparen van schijfruimte natuurlijk.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Persoonlijk zou ik hier gewoon voor nieuwe/andere schijven gaan. Bij voorkeur 3x8 of 3x10 TB, zo heb je nog een slot vrij voor eventuele uitbreiding mocht je data honger blijven groeien. Naar de cloud backuppen klinkt leuk, en werkt prima, maar is voor dit soort hoeveelheden eigenlijk wat mij betreft geen optie, zeker als je de extra Nas al hebt.

Zoals eerder gezegd, als je schijven nog oké zijn qua smart waardes kun je ze wissen en verkopen om de totaalprijs te drukken.

Zit je bijgebouw behalve op hetzelfde netwerk ook op dezelfde stroom aansluiting? Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld bij bliksem je niet alsnog beide stuk hebt. Ik heb ook een backup nasje staan, maar deze staat echt 50 km verderop, net om dit risico uit te sluiten.

• Moris
gastje01 schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:46:
Persoonlijk zou ik hier gewoon voor nieuwe/andere schijven gaan. Bij voorkeur 3x8 of 3x10 TB, zo heb je nog een slot vrij voor eventuele uitbreiding mocht je data honger blijven groeien. Naar de cloud backuppen klinkt leuk, en werkt prima, maar is voor dit soort hoeveelheden eigenlijk wat mij betreft geen optie, zeker als je de extra Nas al hebt.

Zoals eerder gezegd, als je schijven nog oké zijn qua smart waardes kun je ze wissen en verkopen om de totaalprijs te drukken.

Zit je bijgebouw behalve op hetzelfde netwerk ook op dezelfde stroom aansluiting? Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld bij bliksem je niet alsnog beide stuk hebt. Ik heb ook een backup nasje staan, maar deze staat echt 50 km verderop, net om dit risico uit te sluiten.
Aangezien ik ook niet zo onmiddellijk als extra Backup andere en betaalbare mogelijkheid voor mijn doel zie, zal het wisselen naar grotere schijven de enige oplossing zijn, zekers.

De 2de Nas staat in een bijgebouw naast de woning op een eigen en onafhankelijke zekeringkast, maar wel in het zelfde netwerk. De kans op een eventuele blikseminslag lijkt me echter zeer klein met een kerktoren als bliksemafleider op maximaal 200m afstand.

• DJSmiley
Moris schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:05:
[...]

Aangezien ik ook niet zo onmiddellijk als extra Backup andere en betaalbare mogelijkheid voor mijn doel zie, zal het wisselen naar grotere schijven de enige oplossing zijn, zekers.

De 2de Nas staat in een bijgebouw naast de woning op een eigen en onafhankelijke zekeringkast, maar wel in het zelfde netwerk. De kans op een eventuele blikseminslag lijkt me echter zeer klein met een kerktoren als bliksemafleider op maximaal 200m afstand.
Blikseminslag zal niet te voorkomen zijn, en ook je kabels kunnen als 'antenne' fungeren. Ben het wel eens dat de kans relatief klein is.

Blijft nog wel de vraag hoe je nu je data synced. Is dat gewoon van A naar B of zit er versioning op? Bij versioning zul je wel moeten zorgen dat de ruimte op je backup-NAS groter is: Immers, dat is dan max 10Tb + de ruimte die je wilt hebben voor je versioning.

• Moris
DJSmiley schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:12:
[...]
Blijft nog wel de vraag hoe je nu je data synced. Is dat gewoon van A naar B of zit er versioning op? Bij versioning zul je wel moeten zorgen dat de ruimte op je backup-NAS groter is: Immers, dat is dan max 10Tb + de ruimte die je wilt hebben voor je versioning.
Mijn dagelijkse backup gebeurt via de standaard Netwerk-Backup gewoon via A naar B.
Wat bedoel je precies met versioning :?

• DJSmiley
Moris schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:39:
[...]

Mijn dagelijkse backup gebeurt via de standaard Netwerk-Backup gewoon via A naar B.
Wat bedoel je precies met versioning :?
Versioning = ook oudere versies beschikbaar hebben. Dan pas kun je over een backup spreken.

Als je nu een cryptolocker krijgt of files verwijderd op je NAS, dan wordt dat vrolijk ook op je 2e nas gesynced... en weg is je data

Met versioning kun je zeggen: "ow, gisteren was ik nog niet de l*l, haal maar de situatie terug zoals de map 'trouwfoto's' gisteren was"

• Moris
DJSmiley schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:41:
[...]
Versioning = ook oudere versies beschikbaar hebben. Dan pas kun je over een backup spreken.

Als je nu een cryptolocker krijgt of files verwijderd op je NAS, dan wordt dat vrolijk ook op je 2e nas gesynced... en weg is je data

Met versioning kun je zeggen: "ow, gisteren was ik nog niet de l*l, haal maar de situatie terug zoals de map 'trouwfoto's' gisteren was"
Bedankt voor deze tip :)
Ik ga me hierin toch eens verdiepen hoe ik dit het best in mijn huidige setup kan toepassen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
Zoals ik eerder zei (maar het hangt er van af hoe vaak je de data aanpast of moet opvragen):

Stel dat je alle foto’s per jaar verzameld in een map, dan kan je per jaar de map weg schrijven op een blue ray of tape drive.

Offline dus er kan geen virus of cryptolocker aan, geen blimseminslag of elektronisch falen van de NAS wat in het slechtste geval al je harde schijven naar de vaantjes helpt.

Leg een kopietje van de disks of tapes in een kluis of bij familie en het is beveiligd tegen inbraak en brand.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door Voyarch op 25-12-2017 17:50 ]

• Moris
@iedereen.
Bedankt voor alle hulp en tips :)
Ik heb gekozen voor het vervangen van de 4 te kleine harde schijven door 3x nieuwe WD Red 8TB, zodat iedere nas kan blijven werken.

Oude situatie in SHR-mode
4x 4TB=12TB

Nieuwe situatie in SHR-mode
3x 8TB=16TB

Als ik het goed heb, kan ik uit iedere Nas 1 oude schijf verwijderen en deze vervangen door een nieuwe zodat deze zich terug gaat herstellen, toch :?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Volgens mij wil ie dan ook weer graag 4 schijven terug zien, aangezien je van 4 naar 3 gaat, gaat dit volgens mij niet werken. Daarbij speel je een beetje onnodig roulette met je data, als een van je schijfjes stuk gaat tijdens t rebuilden heb je een hap uit je data.

Waarom zou je dit doen als je al een 2e NAS hebt staan? Persoonlijk zou ik alle data daar op zetten, oude schijven er uit, nieuwe er in en dan alles weer overzetten. Nadeel is wel dat je alle packages en zo dan opnieuw moet installeren, je gaat met 3 schijven naar een schone installatie.

• Moris
@gastje01
Dat lijkt me inderdaad wel de meest efficiënte methode.
Pagina: 1