Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kapotte psu/mobo/cpu/ram door enorme vonk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Best Tweakers,

Eergisteren heb ik mijn cpu gedelid. Vrij vlot daarna kwam ik erachter dat ik geen dual channel ram meer kon gebruiken. In de bios komen lukte alleen met 1 stickje ram in het 3e of 4e slot.

Hierna ben ik verder gaan troubleshooten. Buiten de case met alleen de voeding, mobo, cpu en ram. Ik had de case nog gekoppeld aan de mobo zodat ik gemakkelijk zonder schroevendraaier kon opstarten. Knal ik dus per ongeluk tegen de case aan en valt hij van de tafel. Reset kabel komt strak te staan en knapt. Een dikke vonk en doorgeslagen stoppen is het resultaat.

Ik heb alles al gecheckt voor brandlucht en vlekken op het moederbord, ram en cpu. Niks te bekennen. Alleen het reset kabeltje stonk. Nu start ik de computer op in de hoop dat er toch niks kapot is (wat ik al totaal niet geloof, maarja...).

Zodra ik de computer aan doe gaat m'n monitor in standby mode. Ik heb ergens gelezen dat dit een teken is van een kapotte cpu. Ik heb de ram al verwisseld (slots en verschillende sticks) maar dat mocht ook niet baten.

Wat is nu de makkelijkste manier om te kijken wat er vervangen moet worden? Nieuw moederbord op de kop tikken en kijken of hij dan wel opstart? Ram vervangen? Ik heb helaas geen moederbord speaker om te checken of die wat aangeven. Is er überhaupt nog hoop dat iets het overleeft heeft?

Wat ik ook nog even kan checken is of de voeding problemen geeft, maar ik denk zelf echt dat sowieso het moederbord een probleem is. De vonk ontstond namelijk daar. dan zou ik even met de multimeter van 't werk moeten testen maar dat sluit ook niet alles uit.

Ik ben bijna geneigd om te zeggen dat dit een mooi moment is om te upgraden naar Ryzen.

Deze setup is socket 1155 met 3570k. Als ik die moet vervangen zit ik al op 150 euro voor een tweedehands setje van 4 jaar oud. Dan kan ik net zo goed gaan upgraden denk ik. Zeker als de ram ook nog eens kapot is.

TLDR; waarschijnlijk halve computer vermoord door een geknapte reset kabel en enorme vonk. Bestaat er de kans dat iets het overleeft heeft of is dit een mooi moment om te gaan upgraden?

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:37
Moeilijk te zeggen wat er allemaal kaduuk is, Maar grote kans dat de cpu en ram nog wel leeft op zich, Alleen lastig te bevestigen zonder een ander systeem ernaast te hebben om onderdelen te swappen.

Verwijderd

Topicstarter
popie schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:43:
Moeilijk te zeggen wat er allemaal kaduuk is, Maar grote kans dat de cpu en ram nog wel leeft op zich, Alleen lastig te bevestigen zonder een ander systeem ernaast te hebben om onderdelen te swappen.
Misschien dan toch maar een tweedehands bordje op de kop tikken om te kijken wat er werkt. En de voeding? Zou die het ook begeven hebben?

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:37
Een beetje voeding zou in beveiliging moeten schieten bij sluiting, Weet niet wat voor merk en type voeding je hebt, Je zou eens kunnen kijken of de voeding uberhoud nog wel aan gaat door 2 pennen door te verbinden op de 24 pins connector.

Is Er niet ergens iemand waarvan je een bordje kan lenen of proberen?, het is wel een risico natuurlijk wat je loopt om gelijk een ander bord te kopen, Upgraden naar een nieuwer systeem is ook wel aantrekkelijk lijkt me.

Welk gedeelte van de moederbord kwam de vonk ongeveer weg? En het is eigenlijk wel raar dat de stoppen eruit sloegen, de voeding zou in protectie moeten gegaan zijn lijkt mij.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:06
Was de PC wel aangesloten op een geaard stopcontact? Anders heeft op de behuizing 115V gestaan en dat kan rare effecten geven als hij ergens sluiting met de massa van de PC maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Brokencore schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:57:
Was de PC wel aangesloten op een geaard stopcontact? Anders heeft op de behuizing 115V gestaan en dat kan rare effecten geven als hij ergens sluiting met de massa van de PC maakt.
Hij was aangesloten met een stekkerdoos die geaard is en op een geaard stopcontact.

Verwijderd

Topicstarter
popie schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:53:
Een beetje voeding zou in beveiliging moeten schieten bij sluiting, Weet niet wat voor merk en type voeding je hebt, Je zou eens kunnen kijken of de voeding uberhoud nog wel aan gaat door 2 pennen door te verbinden op de 24 pins connector.

Is Er niet ergens iemand waarvan je een bordje kan lenen of proberen?, het is wel een risico natuurlijk wat je loopt om gelijk een ander bord te kopen, Upgraden naar een nieuwer systeem is ook wel aantrekkelijk lijkt me.

Welk gedeelte van de moederbord kwam de vonk ongeveer weg? En het is eigenlijk wel raar dat de stoppen eruit sloegen, de voeding zou in protectie moeten gegaan zijn lijkt mij.
Ik heb een Silverstone Strider Plus 750W. Hij gaat nog aan, dat heb ik al getest. De vonk kwam bij front i/o weg. om heel specifiek te zijn de twee pinnen voor de reset kabel. Nu je het zegt: ik heb al wel vaker gehad dat de stoppen er uit vlogen toen ik mijn computer aan deed. Toen was er alleen geen vonk. Misschien is dit het resultaat van een moederboord dat al langer kuren had.

Ik zal kijken of ik iemand kan vinden in omgeving Leeuwarden met eenzelfde bordje. Als het blijkt dat 1 component stuk is ga ik die vervangen, zijn het er meerdere dan ga ik upgraden. Hopelijk kan ik iemand vinden die me kan helpen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 11:47
het is me niet duidelijk waar de vonk vandaan kwam; de draden van het 'aan' en resetknopje mag je gewoon kortsluiten want dat zijn schakelaars.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:08:
het is me niet duidelijk waar de vonk vandaan kwam; de draden van het 'aan' en resetknopje mag je gewoon kortsluiten want dat zijn schakelaars.
Dat snap ik. De draden kwamen strak te staan toen de behuizing op de grond viel en daardoor zijn ze geknapt bij het plastic omhulsel wat je om de pinnetjes in het moederbord steekt. Het gevolg was een enorme vonk. Die kabel was ook de enige die stonk. Alle andere onderdelen stonken niet en ik kan ook nergens zwarte brandplekken vinden. Ook geen bolle of lekkende capacitors. De voeding heeft ook geen kapotte capacitors.

• Tens
Voeding werkt nog zeg je, maar heb je ook 5 Volt op de rode, 12 Volt op de gele en 3.3 Volt op de oranje draden van de connector? Niet alleen onbelast, maar ook aangesloten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:32:
Voeding werkt nog zeg je, maar heb je ook 5 Volt op de rode, 12 Volt op de gele en 3.3 Volt op de oranje draden van de connector? Niet alleen onbelast, maar ook aangesloten?
Dat weet ik op dit moment niet. Ik kom donderdag weer op 't werk en dan kan ik dat testen. Hoe kan ik de voeding belast testen?

• Tens
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:40:
[...]

Dat weet ik op dit moment niet. Ik kom donderdag weer op 't werk en dan kan ik dat testen. Hoe kan ik de voeding belast testen?
Aangesloten op een mobo, het kan zijn dat je voeding onbelast nog wel bv 5 Volt kan maken, maar geen vermogen meer kan leveren. Overigens, als je maar met één stuks ram kan opstarten duidt dat mogelijk ook al op voedingsproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:46:
[...]

Aangesloten op een mobo, het kan zijn dat je voeding onbelast nog wel bv 5 Volt kan maken, maar geen vermogen meer kan leveren. Overigens, als je maar met één stuks ram kan opstarten duidt dat mogelijk ook al op voedingsproblemen.
Ik begin al in de gaten te krijgen dat ik van alles 1 extra component nodig moet hebben om uit te kunnen sluiten wat het probleem is. Tenzij ik natuurlijk mazzel heb en het eerste de beste component ook de boosdoener is.

Ik denk dat ik het mezelf makkelijk hou en maar voor een upgrade ga. Nieuwe mobo, ram, cpu en nieuwe voeding en dan kan ik weer een tijd vooruit.
Pagina: 1