Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-04 16:25
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een Acer GN256HL 144hz scherm aangeschaft via Cooblue tweede kans. Deze heb ik met een DVI dual link kabel van 10 meter lang aangesloten op mijn GTX 970's DVI-D poort. Windows herkent het paneel want ik kan 144hz selecteren in de monitor settings, alleen geeft mijn beeldscherm dan wazig beeld en geeft aan dat ik moet checken of ik wel de juiste kabel heb aangesloten. Bij 120hz geeft hij geen foutmelding, maar ik zie echt totaal geen verschil in snelheid tussen 60hz en 120hz.
Met de kabel die bij het scherm komt, krijg ik geen foutmelding bij het instellen van 144hz. Dit geeft aan dat de kabel (valueline van kabelshop.nl) wellicht niet goed genoeg is in die lengte, maar wat ik vreemd vind is dat ik ook op 120hz totaal geen verschil zie. Ik heb zoveel verhalen gehoord van mensen die het verschil meteen heel duidelijk merken alleen in Windows al aan de cursor en in de browser etc.

Kan dit probleem aan de kabel liggen of kan dit ook aan het scherm (een product van Coolblue die gerepareerd via tweedekans weer in de verkoop is geraakt) liggen?

Linkjes kabel en scherm:
https://www.kabelshop.nl/...P32000B100-i522-t242.html
https://www.coolblue.nl/product/456990/acer-gn246hlbbid.html

Greetz Oane

Edit:
Ik heb het ook in verschillende games getest en in Mafia III op low settings kreeg ik merkbaar last van screen tearing op een fps tussen de 80 en de 110. In Skyrim, wat een fps cap van 60 heeft, zag ik geen screen tearing. Met de monitor settings in Windows op 120hz en 144hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Technoane op 24-12-2017 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:13
Wellicht is het scherm toe aan een derde kans ? Klinkt mij als een defect scherm.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
Als je een game hebt die op 60FPS draait en je scherm staat op 120Hz, dan past er precies 1 frame in 2Hz, dan zie je dus inderdaad geen tearing. Heb je een game op 120fps en je scherm op 120Hz, dan hetzelfde verhaal. Heb je echter een variabele framerate tussen de 80 en 120fps en een scherm op 120Hz, dan moeten er ergens dingen "bij verzonnen" worden; de genoemde tearing.

Wat je in jouw geval denk ik zoekt is een scherm met G-Sync, waarbij de refreshrate van het scherm wordt aangepast aan de FPS van het spel om tearing te voorkomen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-04 16:25
Ramon schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:03:
Als je een game hebt die op 60FPS draait en je scherm staat op 120Hz, dan past er precies 1 frame in 2Hz, dan zie je dus inderdaad geen tearing. Heb je een game op 120fps en je scherm op 120Hz, dan hetzelfde verhaal. Heb je echter een variabele framerate tussen de 80 en 120fps en een scherm op 120Hz, dan moeten er ergens dingen "bij verzonnen" worden; de genoemde tearing.

Wat je in jouw geval denk ik zoekt is een scherm met G-Sync, waarbij de refreshrate van het scherm wordt aangepast aan de FPS van het spel om tearing te voorkomen.
Hier had ik inderdaad ook over gelezen. Wat mij wel verbaast is dat ik in het spel maar ook in Windows helemaal geen verschil merk. Nog steeds zie ik al heel snel ghosting als ik de cursor een beetje heen en weer beweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:57
Als je boven de 60 Hz zit en Skyrim dat limiteert tot 60 Hz, dan valt dat netjes in 2x60=120, dus geen tearing.

Alles onder de 120 Hz geeft je tearing: Als je V-sync uit hebt staat, waar het dus op lijkt.

Als je V-sync aan hebt staan, dan valt het aantal getoonde frames terug naar 60 als het tussen de 120 en 60 zit en als het onder de 60 is, valt het terug naar 30 frames.

De kabel van 10 meter is sowieso bijzonder lang. Bij 5 meter krijg je al beperkingen, laat staan op 120 /144 HZ.

Wiki: Wikipedia: Digital Visual Interface
Cable length
The maximum length recommended for DVI cables is not included in the specification, since it is dependent on the pixel clock frequency. In general, cable lengths up to 4.5 metres (15 ft) will work for display resolutions up to 1920 × 1200. Longer cables up to 15 metres (49 ft) in length can be used with display resolutions 1280 × 1024 or lower. For greater distances, the use of a DVI booster—a signal repeater which may use an external power supply—is recommended to help mitigate signal degradation.
Jij gebruikt Dual Lane DVI, dus je zou ongeveer ook op die 4.5 meter moeten uitkomen "in general".

Probeer eerst eens te kijken welke issues er nog zijn met de originele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 09:53
60 hz en 120 hz is een wereld van verschil, zou je zeker moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Technoane schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:14:
[...]

Hier had ik inderdaad ook over gelezen. Wat mij wel verbaast is dat ik in het spel maar ook in Windows helemaal geen verschil merk. Nog steeds zie ik al heel snel ghosting als ik de cursor een beetje heen en weer beweeg.
draai snelle circles met je muis op een "normaal" scherm en dan op het scherm met de hoge frequentie. Dat zou je direct moeten zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 20:21

Zorian

What the fox?

Ik zou inderdaad eens een kortere kabel ertussen zetten. 10 meter is enorm lang voor een DVI kabel.
Pagina: 1