Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC schakelt zichzelf uit... kom er niet achter de oorzaak

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:57
Gisteravond begon uit het niks mijn zelfbouw PC zichzelf uit te schakelen, en ging daarna heel moeilijk weer aan.

Zal eerst beginnen met de componenten :
Intel i7 8700k (all cores 4700Mhz, adaptive mode 1.280 met een offset van -0.015)
NZXT Kraken X62 AIO
Asus Prime Z370-A
G.Skill Ripjaws IV Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit
Asus Strix GTX 1080Ti OC
Intel 750 800GB PCI-E SSD
Samsung 850 EVO 250 GB SSD
WD Blue 4 TB harddisk
Soundblaster Z PCI-E geluidskaart
Corsair RM750x voeding.

Situatie uitleg :
Zat gisteravond een tv serie te kijken via de desktop, waar ineens uit het niks de desktop zich uitschakelt.
Niet ineens uitvallen, maar afsluiten alsof je op de power knop gedrukt heb. (afsluitscherm etc)

Daarna koste het heel veel moeite om hem weer aan te krijgen.

Okay, eerste idee is natuurlijk een voeding die niet goed meer is:
Als je naar de voltage kijkt zie je weinig bijzonders, alleen de 12v lijn lijkt een iets grote afwijking te hebben :
12v = 12,192v
+5V = 5.040
3VCC = 3.344

Volgende idee is dat 1 van de componenten te warm is geworden :
CPU komt niet boven 75 graden belast (package temp)
Videokaart komt niet boven de 65 graden.
PCH zit tussen de 55 en 60 graden belast.

Weer lijkt er weinig bijzonders aan de hand...

Na wat zoek weer op internet schijnt dat een kapot keyboard ook dit soort problemen kan veroorzaken.
Jammer genoeg heb ik geen extra keyboard liggen om het uit te proberen.

Een paar dagen geleden heeft Windows 10 zich wel geupdate naar Windows 10 1709 (Creator's fall editie)
Sindsdien hebben zowel CAM als Asus GPU tweak problemen met opstarten.

Gisteravond, nadat de desktop eindelijk weer zover gemotiveerd was dat hij wat wou doen met IXTU een paar keer gebenchmarkt met het idee "als de voeding niet goed is zou het met volledig belasten naar boven moeten komen"
Benchmark kwam hij feilloos doorheen.
De temperaturen waren ook niet hoger als normaal.

Zelf denk ik dat het probleem veroorzaakt word door Windows 10.

Heeft iemand anders nog opties/ideeën :?

PS :
Ook heb ik event viewre bekeken, gekeken wat de meldingen waren rond de tijd dat de desktop zichzelf uitschakelde.
Er staat geen 1 melding van een te hoge temperatuur of een afwijking in de voeding.
Wel diverse meldingen dat hij contact verloor met een server.

[ Voor 6% gewijzigd door dierkx36 op 24-12-2017 11:00 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
dierkx36 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:43:
Situatie uitleg :
Zat gisteravond een tv serie te kijken via de desktop, waar ineens uit het niks de desktop zich uitschakelt.
Niet ineens uitvallen, maar afsluiten alsof je op de power knop gedrukt heb. (afsluitscherm etc)

Daarna koste het heel veel moeite om hem weer aan te krijgen.

Okay, eerste idee is natuurlijk een voeding die niet goed meer is:
Zeker niet! Als je daadwerkelijk een 'windows is shutting down' scherm hebt gekregen, is de voeding wat mij betreft het laatste dat ik zou verdenken. Bij voedingsproblemen verwacht ik vastlopers, spontaan uit en niet meer aan willen - geen net afsluitscherm.
Als je naar de voltage kijkt zie je weinig bijzonders, alleen de 12v lijn lijkt een iets grote afwijking te hebben :
12v = 12,192v
+5V = 5.040
3VCC = 3.344
Nee, dat is geen afwijking. Hij mag dacht ik maximaal 5% afwijken, dus 11.4V...12.6V zijn acceptabele waardes. 12,2V is dus erg netjes.
Overigens zeggen die waardes lang niet alles over de betrouwbaarheid van de voeding. Plotselinge pieken, dips, ripple op de DC waardes zie je niet en kunnen ook funest zijn. Dus ALS je hier duidelijk te hoge of te lage waardes ziet is er iets mis, maar andersom werkt dat helaas niet: zie je nette waardes binnen toleranties, kan de voeding alsnog brak zijn (maar heb je dure apparatuur nodig om dat te kunnen meten).
Volgende idee is dat 1 van de componenten te warm is geworden :
CPU komt niet boven 75 graden belast (package temp)
Videokaart komt niet boven de 65 graden.
PCH zit tussen de 55 en 60 graden belast.
Ook bij temperatuurproblemen zou ik eerder vastlopers dan een mooi afsluitscherm verwachten.
Weer lijkt er weinig bijzonders aan de hand...

Na wat zoek weer op internet schijnt dat een kapot keyboard ook dit soort problemen kan veroorzaken.
Jammer genoeg heb ik geen extra keyboard liggen om het uit te proberen.
Nah, dat is wat te makkelijk, hè... Ongetwijfeld heb je wel kennissen, vrienden, familie waar je wat zou kunnen lenen, zeker zo iets simpels als een toetsenbord.
Heeft iemand anders nog opties/ideeën :?
Toetsenbord is wel een mogelijke oorzaak, maar een hangende aan/uitknop zou ook een mogelijkheid zijn. Als het vaker gebeurd zou je een andere kast moeten proberen, of de aan/uitknop los van het moederbord moeten halen en aan/uitschakelen met de paperclipmethode. Maar da's wel riskanter, een verkeerde pin aanraken en je kan een nieuw moederbord bestellen.

• dierkx36
Denk dat het zometeen even een ritje word naar Breda om een ander keyboard te kopen ;)
(Wou het ding toch al vervangen, hierbij excuus aangeleverd :+ )

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Een virus kan dit ook veroorzaken.
Misschien toch maar eens scannen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dierkx36
Gisteren een nieuw keyboard gekocht, Corsair K70 en deze aan de desktop gehangen.
Later ook een virus scan uitgevoerd : desktop was schoon.
Vanochtend voor de zekerheid Windows 10 opnieuw geïnstalleerd (had het vermoeden dat het probleem mogelijk veroorzaakt werd door de Creator'fall update).

Het ging de hele dag goed tot ongeveer een 30 minuten geleden : weer ineens uit het niks shutdown scherm en vervolgens heel moeilijk weer aan te krijgen.
Net weer in eventviewer gezocht, kom ik deze melding tegen :
"Er is een overgang naar afsluiting gestart door het kernel-energiebeheer.

Reden voor afsluiten: Button or Lid"

Dus misschien toch iets met de power knop, wat vanaalten al aangaf.
Morgen de aansluitingen op het moederboord en de powerknop zelf schoonmaken :)

Desktop staat nou ook met de zijplaat eraf, als hij weer uitvalt kan ik meteen aan de voeding voelen :)

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Wat je kan proberen (voorzichtig, en ontlaad jezelf statisch vooraf) is de pc aandoen en daarna de stekker van de power button los trekken van het moederbord. Klinkt inderdaad als een brakke power button.

• EvilWoutertje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 16:57
Het kan ook het kabeltje van de power button naar het mobo zijn, of het priegelige connectortje aan het eind wat niet goed vast geprikt zit. Misschien eerst daar even naar kijken voordat je je kast vervangt :)

Edit never mind, ik las over Zorian's bericht heen

[ Voor 11% gewijzigd door EvilWoutertje op 28-12-2017 21:24 ]

• dierkx36
Er is een nieuw probleem bij gekomen :
Waar hij normaal Windows gewoon afsloot en opnieuw bleef opstarten, schakelt hij nou ook uit in POST om daarna opnieuw op te starten.

Het ging een aantal dagen goed, alleen in het afgelopen uur is de desktop al zo'n 10+ keer uit zijn eigen opnieuw opgestart.

Is dit gedrag, nu ook met uitschakelen en opnieuw opstarten tijdens POST, nog gelijk aan een brakke power knop :?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Haal de aansluitingen van de kast los en je weet het.
Jouw moederbord heeft precies boven de ATX24pin aansluiting een handig power knopje, kun je hem alsnog makkelijk aanzetten zonder de aansluitingen van de kast te gebruiken.

• dierkx36
rdejongjr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:52:
Haal de aansluitingen van de kast los en je weet het.
Jouw moederbord heeft precies boven de ATX24pin aansluiting een handig power knopje, kun je hem alsnog makkelijk aanzetten zonder de aansluitingen van de kast te gebruiken.
Gedaan :Y

Aansluitingen van de aan/uit knop zijn los, kast staat open.
Tot zo ver gaat het goed.

Nu de kast openstaat hoor ik wel de voeding erg goed.
Kan niet precies horen/zien of het de fan van de voeding is of 1 van de condensatoren....

Pagina: 1