Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:39
Na het bouwen van mijn nieuwe systeem start deze niet op. Gister avond al een tijd bezig geweest om alles te controleren maar ik kom er niet uit.

Moederbord heeft de 24 pin en 8 pin kabel aangesloten. De koeler aangesloten op het moederbord (juiste pin) en is ook aangesloten op de sata voeding. De USB van de koeler is niet aangesloten Verder alles los gehaald om de basis te testen.

Bij het inschakelen van de voeding gaat de RGB van het moederbord wel aan. Ook het stand-by led op het moederbord gaat aan. De aan/uit knop reageert niet, stekkertje van de aan/uit knop omgedraaid op het moederbord en via een kleine schroevendraaier verbinding gemaakt tussen de 2 pins. Maar geen reactie van het systeem.

Nu denk ik dat er iets mis is met de 8 pin kabel richting de CPU? Omdat het moederbord wel licht en stand-by geeft.
Of kan het zijn dat de Ryzen 180 graden moet draaien?

Ik ben vooral op zoek naar een bevestiging voor dat ik uit mijn oude pc de voeding ga los halen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 345,-€ 345,-
1Asus ROG Strix X370-F Gaming€ 202,95€ 202,95
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 155,-€ 155,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 249,-€ 249,-
1Corsair RM550x Zwart€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,45

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

heb je foto's van hoe alles in elkaar zit?
Eventueel los opnieuw opbouwen op een stuk karton oid, kun je er wat beter bij en onderdelen controleren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
Link boven in de 8 pin voeding. Rechts de 24 pin aansluiting op het moederbord. Onder de kabels van de koeler heb ik de ventilator op het moederbord aangesloten.

Het licht bij het logo werkt. Rechts onder in is het stand-by lampje ook aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8c426bAODSkGbGlb1aSeAxL9/full.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Tjeerdtq op 24-12-2017 11:22 . Reden: Edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 00:38
Ik zie geen RAM modules op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie ook geen videokaart, aangezien ryzen geen igp heeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
de cpu kan er maar op een manier in, dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
Ik heb inderdaad nog geen RAM of videokaart geplaatst. Maar kan een Ryzen systeem wel starten zonder RAM of videokaart?

Ik ga er vanuit dat de Bios een fout gaat geven zonder RAM of videokaart (verwacht een pieptoon) maar er komt totaal geen reactie van de koeler of het systeem behalve dat het logo kleurtjes laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjeerdtq schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:32:
Ik heb inderdaad nog geen RAM of videokaart geplaatst. Maar kan een Ryzen systeem wel starten zonder RAM of videokaart?

Ik ga er vanuit dat de Bios een fout gaat geven zonder RAM of videokaart (verwacht een pieptoon) maar er komt totaal geen reactie van de koeler of het systeem behalve dat het logo kleurtjes laat zien.
Speaker wel aangesloten?
Toch handig om het systeem met ram en videokaart aan te sluiten, zie je meteen of er beeld verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zonder geheugen blijft het systeem sowieso al snel hangen, zonder ver te komen. Zonder beeld (videokaart) weet je ook weinig over hoe ver het systeem komt. Misschien staat er dan wel een code in beeld om weer mee verder te kunnen.

De speaker moet er dan wel op zitten, dat is niet standaard. Weet je zeker dat er iets is om te piepen?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
Ook met een videokaart en met 1 en 2 geheugen modules lijkt het systeem niet te reageren. Ik bedoel de error led's op het moederbord, koeler, ventilators, videokaart ventilator of iets waaruit blijkt dat er leven in zit.

Ik denk dat het probleem zit in de Bios van het moederbord |:( Deze moet eerst een update krijgen naar de nieuwste versie voordat deze wil opstarten met een Ryzen CPU. Tenminste als in het lees op de forums van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Tjeerdtq schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:14:
Ik denk dat het probleem zit in de Bios van het moederbord |:( Deze moet eerst een update krijgen naar de nieuwste versie voordat deze wil opstarten met een Ryzen CPU. Tenminste als in het lees op de forums van Asus.
Nee, dat is onzin. Alle AM4 moederborden zijn met ondersteuning voor Ryzen 7 geleverd en initiële support voor Ryzen 5 en 3. Dat is het niet. Dat de ondersteuning is verbeterd, ja. Maar opstarten doet-ie met alle Ryzen chips.

Het lijkt er trouwens op alsof de 8-pin er niet helemaal lekker in zit. Zijn het twee losse 4-pins? Zo ja, dan lijkt het alsof de rechter er niet goed in zit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 19:05
ik heb het gehad met een FM2+ setje dat ik verkeerd geheugen had, dat bleek ecc geheugen te zijn wat mijn mobo niet ondersteunde (ik wist in eerste instantie alleen niet dat het ecc was)

ook wel actie, maar geen enkel leven.

verhaal dat de bios een update moet hebben lijkt mij ook wel vreemd, want am4 was toch de grote lancering van ryzen. Als het echt nodig is om te updaten voordat je wat kun heb ik hier wel een A8 9600 APU liggen, die dan wel zou moeten werken, dan zou je iig kunnen updaten.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Pagina: 1