Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

PC voor DBA/Data analyst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• RonaldH71
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-12-2017
Ik ben al jarenlang ITer, en ik schaam mij altijd een beetje om dit soort dingen niet zelf te weten...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil SQL Server draaien en data analyse doen (R en Python) voor thuisstudie

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel RAM, veel processorkracht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Windows

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik en laag geluidsniveau zou erg prettig zijn

Ga je overklokken?
Ben ik nog niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Ik ben handig genoeg met computers, maar niet met de hardware. Computers heb ik daarom ook altijd kant en klaar gekocht.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 31-03 11:23

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo heb je veel RAM nodig? SQL zegt me niks; ik beheer machines met databases van 500MB maar ook van 100GB. Moet ik dan 100GB RAM hebben?
Sowieso is RAM nu erg duur; 32GB DDR4 is bijna 40% van je budget.

Als je SQL data zelf "genereert", zou ik sowieso ECC aanraden en dat is nog een stukje duurder, zeker als je een bijbehorende CPU (Xeon) en moederbord wil aanschaffen.

En een dikke CPU heb je ook niet (echt) nodig; ik lees nergens "metingen" van je bestaande werk en dus geen vereiste voor hoeveel GHz je nodig gaat hebben. Een SQL-instance is alleen druk als je queries draait; neem aan dat je dat niet 24/7 doet dus een hele dikke CPU is 22/7 kapitaalvernietiging?

Ik zou focussen op snelle storage en backup; dan zou je met relatief goedkope SSD's een RAID0 kunnen maken om data snel te raadplegen & swappen. Zeker als je raadpleegbare data > beschikbaar RAM.

En nog een korte vraag; SQL draait "minder goed" op Windows 8 of 10 en gezien recente licentiekosten, kost Server 2012R2 & SQL 2016 je een meervoud van het systeembudget. Of moeten we dit buiten enige beantwoording van de vraag houden?

[Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 23-12-2017 23:41]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:30
ECC ram en platform voor iets voor zelfstudie lijkt mij erg duur... Een coffeelake setup zou hier toch goed moeten voldoen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:30
Even een stuk langere reactie, de vorige was erg summier en op mijn telefoon.

Mijn kennis van SQL server is erg beperkt - "Het is een database systeem" - en daar blijft het wel bij. Generiek weet ik wel het een en ander van database systemen, maar van de specifieke wensen en eisen van dat systeem weet ik niet genoeg.

Als je SQL server met name wil gebruiken als dataopslag voor R en Python, dan zullen de eisen van SQL server niet zo hoog zijn - er wordt dan niet veel geschreven en gelezen worden ten opzichte van een transactionele database.

R is erg geheugen hongerig en in de basis niet zo goed multithreaded. De multicore implementaties zijn voor zover ik weet makkelijker op linux dan op windows (ik heb het op windows niet aan het werken gekregen). Python heeft weer meer multithreaded implementaties.

Ik heb zelf een vergelijkbaar vraagstuk gehad laatst (een deep learning / machine learning PC), en kwam uit op de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 376,-€ 376,-
1Asus ROG Strix Z370-E GAMING€ 230,-€ 230,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 345,90€ 345,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 194,-€ 194,-
1Corsair RM750x Zwart€ 106,25€ 106,25
1Samsung 960 EVO 500GB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.517,04

De SSD had ook prima een langzamere kunnen zijn, ik merk de extra snelheid (nog) niet. Mijn voeding is te sterk voor de hele PC - dit is gekocht met een andere videokaart in de toekomst in gedachten.

Als je niet wil overklokken, is een Z370 moederboard en een i7-8700k overkill. Als je tot begin volgend jaar wacht, dan komend de wat goedkopere moederboarden voor coffee lake beschikbaar, waarbij je niet kan overclocken. Combineer die met ene i7-8700 in plaats van de "k" variant en je hebt de basis voor een eurootje of 450.

Hieronder heb ik een schets geplaatst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 310,50€ 310,50
1ASRock Z370M Pro4€ 114,45€ 114,45
1Fractal Design Define Mini C€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 194,-€ 194,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,86

Opmerkingen:
- Een Z370 moederboard, want de H en B versies zijn nog niet verkrijgbaar
- Een aftermarket cooler, want je hebt budget over, en zo is het systeem simpelweg wat stiller.
- Case ook op stilte uitgezocht.

Met het budget dat over is, kan je ofwel kiezen het RAM naar 32GB te brengen, ofwel een traditionele harddisk er in te zetten (voor als je echt grote datasets hebt) ofwel een kleine videokaart als je toch een spelletje wil spelen.

Edit: Hmm ik zie nu dat die case niet goed leverbaar is. Een andere mATX case zal dan ook nog gezocht moeten worden ;)

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True