Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-05 10:38
Beste Tweakers,

Ik heb dit probleem al voor een tijdje en ik wordt er nu langzaam erg moe van. Wanneer ik een game speel of aan het benchmarken ben gaat de kaart na een tijdje stotteren. Mijn FPS is verder prima (boven 60) dus ik snap zelf het probleem niet. Wel een ding, als ik Vsync gebruik stottert hij niet meer. Ik heb zelf de drivers opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht niet baten. Ik heb daarna zelf Windows 10 Home opnieuw geïnstalleerd maar ook zonder resultaat.

Hier zijn mijn PC specificaties;

- Intel Core i5 4690K (Geen OC)

- 8 GB 1600mhz ddr3 ram

- MSI Radeon R9 290 4GB

- 750W 80plus Voeding

Daarbij heb ik ook zelf wat video's gemaakt op het probleem te laten zien:
* Deze video's zijn opgenomen op een telefoon *

Assetto corsa Benchmark 1 3 schermen setup

Link: YouTube: Assetto Corsa Triple screen benchmark

Resolution: 5010 x 1080

Rendering mode: Triple Screen

Fullscreen rendering: On

Framerate limit: Off

Anisotropic Filtering: Off

Anti-alliasing Samples: Off

Word detail: Low

Shadow: Low

Zoals je ziet bij deze clip is de FPS erg snel aan het schommelen.

Assetto corsa Benchmark 2 Single Screen. (na hersinstal win 10)
Link: YouTube: Assetto Corsa Benchmark single screen

Settings:
Resolution: 1920 x 1200

Rendering mode: Single

2x Anisotropic Filtering

2x Anti-alliasing Samples

Word detail: High

Shadow: High

In het begin werkt ie prima, maar na 20 seconden stottert hij weer.

Steam VR Benchmark
Link: YouTube: Steam VR Benchmark

Zelfde verhaal als de 2de Assetto Corsa Benchmark

Ik hoop dat iemand wellicht een oplossing heeft voor dit probleem.

Mvg,

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Wat is de temperatuur van de videokaart als deze volledig belast is? Zou kunnen zijn dat die te warm wordt waardoor hij gaat throttelen. Als dit het geval is zou je kunnen proberen om de clock snelheid of spanning iets te verlagen om het verbruik en dus warmte naar beneden te halen.

Succes met het vinden van een oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Die kaarten kunnen idd heel erg warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
ParaVince schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:21:
Wat is de temperatuur van de videokaart als deze volledig belast is? Zou kunnen zijn dat die te warm wordt waardoor hij gaat throttelen. Als dit het geval is zou je kunnen proberen om de clock snelheid of spanning iets te verlagen om het verbruik en dus warmte naar beneden te halen.

Succes met het vinden van een oplossing!
Ik heb weer een Steam vr Benchmark gedaan met MSI Afterburner op de achtergrond. Mijn kaart wordt 94° tijdens de test. Ik ga het proberen om de clock en de spanning iets te verlagen. Hoop dat het resultaat boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Ik heb net getweaked aan de settings. Nog steeds het zelfde liedje.... Ik ga morgen de kaart fatsoenlijk schoonmaken en kijken of dat wat wordt. Anders ga ik nieuwe pasta ertussen gooien

[ Voor 12% gewijzigd door JoostvDiermen op 23-12-2017 20:43 . Reden: Extra reden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 21:21
Fan snelheid handmatig zetten zodat je rond de 86 graden uitkomt. Ik heb zelf een 290. De kaart throttled op 90+ graden om te verkomen dat hij te warm word. Dus dan vliegt de clocksnelheid omhoog en omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvDiermen
legendareN schreef op zondag 24 december 2017 @ 02:41:
Fan snelheid handmatig zetten zodat je rond de 86 graden uitkomt. Ik heb zelf een 290. De kaart throttled op 90+ graden om te verkomen dat hij te warm word. Dus dan vliegt de clocksnelheid omhoog en omlaag.
Ik heb zelf net nog een benchmark gedaan. Daarbij heb ik de fan snelheid op 100% gezet en heb ik de kaart een onderklok gegeven. Het resultaat is er. Ik krijg geen stotteringen meer. Maar de kaart blijft toch iedere keer naar de 90 graden kruipen onder load.
JoostvDiermen schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:35:
Ik heb net getweaked aan de settings. Nog steeds het zelfde liedje.... Ik ga morgen de kaart fatsoenlijk schoonmaken en kijken of dat wat wordt. Anders ga ik nieuwe pasta ertussen gooien
Ik ga dit later vandaag nog doen als het lukt. Ik zal dan ook weer even terug posten :).

[ Voor 0% gewijzigd door JoostvDiermen op 24-12-2017 10:29 . Reden: Spellingsfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:44
JoostvDiermen schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb zelf net nog een benchmark gedaan. Daarbij heb ik de fan snelheid op 100% gezet en heb ik de kaart een onderklok gegeven. Het resultaat is er. Ik krijg geen stotteringen meer. Maar de kaart blijft toch iedere keer naar de 90 graden kruipen onder load.

[...]

Ik ga dit later vandaag nog doen als het lukt. Ik zal dan ook weer even terug posten :).
Ik heb hetzelfde probleem met mijn r290 (met reference koeler).
Voor mij was de oplossing MSI afterburner met een custom fan profiel.
Sinds ik dat gebruik zijn de stotters verleden tijd, echt een wereld van verschil!
Bij mij fancurve als volgt:

20 graden: fan op 20%
40 graden: fan op 30%
60 graden: fan op 40%
80 graden: fan op 50%
94 graden: fan op 60%

Wellicht helpt dit jou met het vinden van de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
Mijn reference kaart krijg ik gewoon op de 70 graden met 60% Fan snelheid en overclocked. 1060mhz core en 5400 mem.

Nu weet ik ook dat iedere kaart iets anders is. En het ook aan airflow in de kast ligt. Vooral bij deze heethoofden van kaarten. Ik heb 2x 200mm fans voor in mn kast op 600 rpm

Misschien toch maar even de koeler demonteren en schoonmaken en pasta vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door legendareN op 24-12-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amnesia85
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 15:32
Inderdaad een bekend probleem bij de R9 290's. Max temp is standaard 95 graden Celsius dus zodra de kaart 94 graden haalt gaat hij atoumatisch downclocken om de temperatuur te regelen. Er zijn een paar dingen die je kan doen om dit enigszins onder controle te houden.

1. Reinig je GPU eens degelijk en ververs eventueel de cooling pasta

2. Koop een aftermarket cooler(niet echt nodig in jou geval maar voor reference cards zeker een optie)

3. Verbeter de airflow in je case en plaats je pc niet op een plek waar lucht circulatie gehinderd word.

Voor mezelf heb ik me gewoon een accelero xtreme 3 koeler aangekocht en die werkt perfect (ik heb de reference R9 290 dus ik had niet veel keuze)

Ook zag ik in je instellingen "shadows" op high staan, shadows in games zorgt voor onnodige stress op de GPU dus die zet ik meestal af of minstens op low, zelfde doe ik met reflecties

[ Voor 11% gewijzigd door Amnesia85 op 25-12-2017 06:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Ik heb zojuist de kaart afgestoft. Helaas had ik geen perslucht. Dus ik heb het gedaan met wattenstaafjes en een stofzuiger. Voordat ik begon heb ik wat foto´s gemaakt.

Dit is de kaart voordat ik hem heb schoongemaakt: https://drive.google.com/...SUjx2PoU/view?usp=sharing

Nadat ik een bonk stof uit de kaart gehaald had begon ik met het open schroeven van de kaart.
De pasta was uitgedroogd. Er zat niet veel op en wat er nog erop zat was hard/zachthard.

Foto 1: https://drive.google.com/...BueX54a5/view?usp=sharing
Foto 2: https://drive.google.com/...oWRL-hcA/view?usp=sharing

Na de pasta vervanging ging de temperatuur enorm omlaag. Bij idle rond de 40-45 en onder load (Steam vr benchmark) 50-69 graden.

Assetto Corsa Benchmark:

Assetto corsa Benchmark 3 schermen setup

Resolution: 5010 x 1080

Rendering mode: Triple Screen

Anisotropic Filtering: 2x

Anti-alliasing Samples: 2x

Word detail: High

Shadow: High

Voor: 63 Avg, Min 24, Max 103
Na: 84 Avg, Min 25, MAx 146

Steam VR Benchmark:

Voor: https://drive.google.com/...KHetl_xN/view?usp=sharing
Na: https://drive.google.com/...eG458OwB/view?usp=sharing

De kaart runt weer zo als hij moet. En het beste is dat hij niet meer stottert. Ook is de performance behoorlijk omhoog gegaan.
rainier15 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:57:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn r290 (met reference koeler).
Voor mij was de oplossing MSI afterburner met een custom fan profiel.
Sinds ik dat gebruik zijn de stotters verleden tijd, echt een wereld van verschil!
Bij mij fancurve als volgt:

20 graden: fan op 20%
40 graden: fan op 30%
60 graden: fan op 40%
80 graden: fan op 50%
94 graden: fan op 60%

Wellicht helpt dit jou met het vinden van de oplossing.
toon volledige bericht
Ik heb ook zelf gelijk het fan profiel aangepast. Dit hielp ook erg veel in de temperatuur. Ik heb wel alleen het iets anders gedaan voor mijn kaart.

20 graden: fan op 25%
40 graden: fan op 40%
60 graden: fan op 50%
70 graden: fan op 70%
80 graden: fan op 90%
80+ graden: fan op 100%

Mag ik elke Tweaker in deze form bedanken voor de moeite en tijd om mij uit de brand te helpen.

SUPER BEDANKT!! (ECHT! ben echt super blij en dankbaar :D)

Mvg,

Joost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
Dat is echt goed nieuws. Ik hoop dat je er nog even tegen aan kan! De 290 is eigenlijk een beest van een kaart nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvDiermen
legendareN schreef op maandag 25 december 2017 @ 17:23:
Dat is echt goed nieuws. Ik hoop dat je er nog even tegen aan kan! De 290 is eigenlijk een beest van een kaart nog.
Jazeker! Ik hoop dat ik er nog een tijdje mee door kan. Was van plan om een Oculus Rift aan te schaffen. En als het er zo uit ziet moet dat wel lukken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Gaaf! Ik heb daar geen verstand van verder. Ik doe niet aan VR. Maar ben wel benieuwd hoe het allemaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Ik dacht ik geef een kans. Heb al eerdere ervaringen gehad met VR en die waren geweldig!
Pagina: 1