Toon posts:

3D voedsel printen, wat wil jij dat er mogelijk wordt?

Pagina: 1
Acties:
  • 617 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is al een paar keer in het nieuws geweest: 3D printen van voedsel is de toekomst. Maar het blijft nog een beetje vaag hoe het nou precies allemaal werkt en wat je ermee kan. Voor mijn scriptie aan de universiteit van Wageningen wil ik graag weten wat jij zou willen of zou kunnen met het 3D printen van voedsel.

Even een korte uitleg over het 3D printen voedsel. Het is het opbouwen van een product laagje op laagje, waarbij je er dus voor kunt zorgen dat elk laagje zijn eigen smaak, kleur of textuur heeft. Hierdoor kun je producten personaliseren en dit kan vooral handig zijn voor mensen met specifieke behoeftes.

Vragen:
1. Welk soort voedsel zou jij willen 3D printen en waarom?
2. Hoeveel en wat wil jij zelf doen bij het voorbereiden van het eten en wat juist niet?
3. Wat is de belangrijkste reden waarom jij wel of niet zou willen 3D printen van voedsel? En wat zou er veranderd moeten worden om wel voedsel te willen 3D printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Misschien moet je er een discussie van maken ipv een enquete, wel interessant.

Maar ik hoop op een betaalbare combo van lekker en gezond. Een malse wagyu ribeye waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten ofzo.

[ Voor 46% gewijzigd door Malt007 op 23-12-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:21
Vrij simpel toch?

1. Alles. Zolang de kwaliteit net zo goed of beter dan 'echt' voedsel is, is er geen reden om het niet te eten.

2. Zodra het geprint wordt, verwacht ik niks meer verder te doen, behalve even wachten tot het klaar is natuurlijk.

3. Er zal steeds meer mogelijk worden, maar de prijs zal uiteraard eerst onder die van vergelijkbaar 'echt' voedsel moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Ik zie er helemaal niks in, en dat dit te toekomst zou zijn, geloof ik helemaal niet.

Een biefstuk gemaakt van een of ander prutje wat ze gebruiken om te printen, zal altijd anders smaken, ruiken, voelen, als een echte biefstuk.

3d printen is ook veel ingewikkelder als "normaal" eten. Het zal ook nog heel lang veel duurder zijn als normaal eten.

Net als dat (plastic) 3d printen de toekomst zou zijn. Het is leuk voor iemand die prototypes maakt, of iemand die er een beetje mee wil hobbyen, maar voor de rest?
Het gaat in de komende 10 jaar nooit massa geproduceerde producten verslaan.

Het is minder sterk, bij eten denk ik dan aan minder lekker.
Het is duurder, en duurt langer.

Nee, ik zie het niet.

En met eten zouden ze met 100den verschillende prutjes? Papjes? Moeten komen, die je dan achteraan de printer hangt, voor verschillende ingredienten? Anders zie ik niet hoe het zou moeten werken.
Zie je het al voor je?

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 23-12-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Helemaal flauwekul dat 3d voedsel printen.
Eerst voedsel malen tot een brei en dan weer in een andere vorm printen, zinloos.
Bovendien hebben we al honderd jaar 3d geprint voedsel : pasta is geëxtrudeerd tarwedeeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 09:15
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:29:
Vragen:
1. Welk soort voedsel zou jij willen 3D printen en waarom?
2. Hoeveel en wat wil jij zelf doen bij het voorbereiden van het eten en wat juist niet?
3. Wat is de belangrijkste reden waarom jij wel of niet zou willen 3D printen van voedsel? En wat zou er veranderd moeten worden om wel voedsel te willen 3D printen?
Misschien ben ik onder-geinformeerd, maar persoonlijk zie ik nog geen grote voordelen, i.i.g. niet voor de allerdaagse kost. Of ik nou mijn aardappel schil en in een pan gooi of dat een soort aardappelpuré geprint wordt en dat ik alsnog dat figuurtje sta af te bakken...

Eigenlijk ben je om voedsel 3D te printen voedsel twee maal (of zelfs meer...) aan het voorbereiden; eerst om het geschikt te maken als "card-ridge" en vervolgens als "geprint voedsel" om het gereed te maken om te koken/bakken (bij mijn weten komt er geen gekookt of gebakken voedsel uit als resultaat).

Ik denk niet dat 3D printen koken of het (voor)bereiden van voedsel (compleet) zal vervangen. Het voordeel van plastic (of andere materialen) printen was duidelijk; je kan uiterst precies iets maken. Van een kroon (tandartsen) tot een specifiek moertje of een stuk vervangend bot... maar dat voordeel is volledig irrelevant voor voedsel (if you ask me).

In het kort;
1. Eigenlijk niets. Hooguit wat pure's voor leuke vormpjes.
2. een structuur selecteren o.i.d.
3. Geen noodzaak, voegt niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24

Just_I

What did you just say?

Even bij het het begin beginnen, welk probleem wil je oplossen met het printen van voedsel?
Wat gebruik je als grondstof voor het voedsel, natuurlijke producten of kunstmatige grondstoffen?

Overigens, als het gaat om wat men nodig heeft, dan kan je het ook zo doen als in The Matrix:

Desgewenst per bakje/vakje naar gelang smaak.

Om toch je vragen te beantwoorden:
1. Niets, ik zie geen reden voor een specifieke vorm voor zoiets kunstmatigs als 3D geprint voedsel.
2. Keuze maken voor smaak, print, (verwarmen), eten.
3. Ik zou het niet willen omdat het niets toevoegd (onnodig), het kunstmatig. Voor het dagelijks leven lijkt het me niet bruikbaar, hooguit in een restaurant als “kunstwerkje”

[ Voor 47% gewijzigd door Just_I op 23-12-2017 19:34 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:26
Als ik al zoiets zou willen dan een taart.
Dat is toch al zacht en hiervoor kan ik wel wat toepassingen voor bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!
Aangezien je dit dus niet hebt gedaan, gaat hier een slotje op.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.