Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

BSOD na installatie x299, i5 en Ram

Pagina: 1
Acties:

• micbro777
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 28-03 13:32
Beste Tweakers!

Mijn zus heeft deze week via alternatief een upgrade set besteld, en nu mag broerlief het natuurlijk allemaal in elkaar zetten. Dat is allemaal gelukt, maar nu krijg ik bij het opstarten van Windows steeds een BSOD. Ik heb de ram module in alle 4 de verschillende slots geprikt, maar dat helpt niets.
Het enige wat lijkt te werken (al is het naar heel minimaal) is als ik in de bios, of UEFI zoals dat tegenwoordig heet, wat rotzooi met alle ram settings.
De progressie die ik hiermee boek is dat ik het Windows logo 1 seconde langer zie lopen voor ik een BSOD krijg.

Ik ben ook op zoek geweest naar de mogelijkheid om het ram geheugen lichtelijk te overvloeien, in de hoop dat dat werkt, maar helaas kan ik niet vinden in de UEFI waar ik dat kan doen :/

De Specsavers zijn als volgt:
Moederbord: Gigabyte Aorus x299
Cpu: i5- 7640X
Ram: Crucial Ballistic sport DDR4 @ 2400mhz
Asus GTX 560
550W voeding van Recom
Crucial M4 SSD 128GB

Hierbij ook de alternatieve link.
https://www.alternate.nl/...l/product/1388214?lk=9527

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Windows opnieuw geinstalleerd na de upgrade ?

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
De voeding is om te beginnen al bagger.

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16:43

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Weet niet welke voeding je precies hebt, maar dat zijn geen goede voedingen (qua kwaliteit).

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Die 550W Recom is zo te zien in de PW al minimaal 6 jaar oud.

• micbro777
Ik heb gedacht aan de voeding, maar zou de pc dan niet gewoon moeten uitvallen ipv een BSOD?
De Windows-trouble Shooter werkt volledig naar behoren, maar Windows opstarten niet.
Daarom lijkt het mij dat het nu niet aan de voeding ligt, die inderdaad bagger is en binnenkort wordt vervangen.

Windows is nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat de Windows CD onvindbaar is momenteel.

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15:39
Windows wel/al opnieuw geïnstalleerd, probeer je niet vanaf een bestaande installatie op te starten ?

Ah kijk, Windows opnieuw instaleren is de eerste stap.
Het is altijd een gok of Windows dan wilt opstarten of niet.

Die voeding mag gelijk de prullenbak in wat mij betreft.

[Voor 29% gewijzigd door dylan111111 op 23-12-2017 18:10]

Fuck China and the CCP! #FreeHongKong!

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Natuurlijk geeft Windows een BSOD, je hebt een installatie voor een compleet andere chipset erin zitten. Windows probeert de oude meuk aan te spreken en gaat over zijn nek omdat er heel andere hardware in zit.

Verder snap ik niet dat mensen dikke hardware kopen en dan een antieke prutsvoeding erin prikken. Echt totaal verkeerde zuinigheid...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• micbro777
Ik ga dan eens proberen op een andere manier aan Windows te komen.
Reden voor de prut hardware erom heen is dat de overige hardware er later nog bij komt. Maar de pc was dermate hard aan vervanging toe dat mijn zus nu vast de upgrade set erin wilde.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Als ik het zo lees draai je nog op Windows 7. Die kan sowieso slecht tegen compleet andere hardware, helemaal als het zo nieuw is. Als je Windows 7 draait ga dan gelijk naar Windows 10 toe.

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:23

TommieW

Numa numa.

Windows 10 kan je gewoon hier downloaden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Nou ook niet echt de beste keuze qua upgradeset. Het is een gecastreerde processor op een bord waarvan de helft uitgeschakeld is i.v.m. de Kaby X processor. Die i5 is al achterhaald helaas.

[Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 23-12-2017 19:09]

I reject your reality and substitute my own

• micbro777
De reden dat we Windows 7 willen installeren is omdat dat haar voorkeur heeft (boven Windows 10).
En de reden dat er voor dit platform is gekozen is omdat het best wel goede bang voor the Buck is. En haar eisen zijn niet zo zwaar (ze is een casual gamer) dat ze het nieuwste van het nieuwste moet hebben.

Als het goed is hebben we morgen de mogelijkheid om Windows te installeren en dan neem ik aan dat alles gaat werken zoals het hoort

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

quote:
nelizmastr schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:09:
Nou ook niet echt de beste keuze qua upgradeset. Het is een gecastreerde processor op een bord waarvan de helft uitgeschakeld is i.v.m. de Kaby X processor. Die i5 is al achterhaald helaas.
Dat is denk ik nog mild uitgedrukt...
Een X299 bordje en de Kaby lake X i5 is zo ongeveer de slechte combinatie die je kan bedenken. Ik zou dit terugsturen, en wat beters en goedkopers halen. Dit is zo pure geldverspilling.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09-2019
quote:
micbro777 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:45:
De reden dat we Windows 7 willen installeren is omdat dat haar voorkeur heeft (boven Windows 10).
En de reden dat er voor dit platform is gekozen is omdat het best wel goede bang voor the Buck is. En haar eisen zijn niet zo zwaar (ze is een casual gamer) dat ze het nieuwste van het nieuwste moet hebben.
Je nieuwe hardware is uit de Skylake-X generatie, Windows 7 zal niet werken op die hardware. En al krijg je het geïnstalleerd dan is het niet ondersteund en zal Windows niet kunnen updaten.

De laatste HEDT generatie van Intel die Windows 7 ondersteunde was Broadwell-EP. Je zal wel naar Windows 10 moeten om dit werkend te krijgen.

Zo'n fantastische bang-for-buck is deze upgrade niet echt. X299 is het HEDT platform van Intel wat al normaal prijziger is dan hun mainstream variant. Je hebt nu als CPU een i5 op een HEDT platofrm. -O- Als je X299 neemt had je beter een X7800 of beter kunnen nemen. Eigenlijk moet je voor de beter optie kiezen, anders kan je net zo goed Coffee Lake nemen. Een Core i5 8400 was goedkoper geweest, zelfs als je een duurder Z370 bordje had moeten kopen ervoor.

Iets als dit was een betere keuze geweest:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 184,50€ 184,50
1Gigabyte Z370P D3€ 90,-€ 90,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 165,50€ 165,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,-

Voor een casual gamer is dit meer dan genoeg. Helaas staat er dan niet wat er hiervoor in de PC zat van je zus, want wellicht was een upgrade van de videokaart een betere keuze. Die GTX 560 is ook niet de jongste meer. Een GTX 1050 Ti of 1060 is ook een behoorlijk stap vooruit.

[Voor 42% gewijzigd door CMD-Snake op 23-12-2017 23:24]

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
micbro777 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:07:
Ik heb gedacht aan de voeding, maar zou de pc dan niet gewoon moeten uitvallen ipv een BSOD?
De Windows-trouble Shooter werkt volledig naar behoren, maar Windows opstarten niet.
Daarom lijkt het mij dat het nu niet aan de voeding ligt, die inderdaad bagger is en binnenkort wordt vervangen.

Windows is nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat de Windows CD onvindbaar is momenteel.
Als de voeding kapot is hoeft dat niet te betekenen dat hij niks meer doet of ontploft (kan wel).
Kan zijn dat de 12v rail perfect werkt en de 3.3v ook maar de 5v ingezakt is naar 2v of dat tijdens belasting de voeding inzakt etc...
Kapotte/slechte/oude voeding kan dus echt een gigantische variatie aan problemen geven...

Overigens is dit een tweedehands systeem hoop ik? Dat je niet een 300,- moederbord hebt gekocht voor een i5 met een gratis voeding die je nog niet eens in je vuilnisbak wil hebben ;)

[Voor 4% gewijzigd door RGAT op 23-12-2017 23:27]

Fixing things to the breaking point...

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

quote:
micbro777 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:45:
Ik vermoed dat dit een onderdeel van het probleem is. Officieel is er geen support met Windows 7 op dit platform.

Iedereen heeft natuurlijk zo zijn redenen, maar puur objectief is er volgens mij geen enkel voordeel aan Windows 7 als je ook voor Windows 10 kan kiezen. Misschien moet je haar even overtuigen ;) zelf vind ik het heel bijzonder dat met name Android onderuit geschoffeld wordt omdat er niet altijd updates voor komen, terwijl aan de andere kant men niet de laatste Windows-versie wil installeren :P
quote:
En de reden dat er voor dit platform is gekozen is omdat het best wel goede bang voor the Buck is.
Dat is het echt niet. De 7640X is gewoon dezelfde chip als een 7600K. Samen met een moederbordje en 8GB RAM was je voor 50 euro minder dan die Alternate upgrade kit, makkelijk klaar geweest.
Al zou ik op dit moment sowieso niet meer voor een 7xxx processor gaan. De Ryzen 1600(X) is fors goedkoper en minstens zo snel, multithreaded fors sneller. En voor een paar tientjes meer heb je een i5 8400...

Ik snap dat het een goede aanbieding lijkt omdat het moederbord normaal 230 kost en de CPU ook zoiets, maar het punt is juist dat veel goedkopere hardware gewoon beter presteert.

Ik weet niet hoe lang je de set hebt, maar ik zou het zsm retour sturen en een goede upgrade scoren. Gewoon Windows 10 op installeren en als het even kan, een goede voeding eraan hangen.

[Voor 5% gewijzigd door Richh op 23-12-2017 23:43]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True