Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 657315

Topicstarter
Ik nu een Honeywell Chromotherm 4 kamer thermostaat (type aan/uit). Echter ik wil op de achtergrond met behulp van Domoticz de kamer temperatuur regelen. Omdat ik deels vloerverwarming heb, wil ik de kamer temperatuur langzaam laten stijgen (met 0.1 graad per uur), zodat zoveel mogelijk van de warmte van de vloerverwarming gebruik wordt zonder dat de vloer extreem warm wordt. Tevens houd ik de retour temperatuur van de CV-water zo laag mogelijk (normaal gesproken wordt dit door de opentherm regeling geregeld?). Het in/uit schakelen van de CV met behulp van een relais wil ik parallel doen aan de bestaande Honeywell. Hierdoor is de computer regeling gemakkelijk uit te schakelen en de bediening wordt dan weer overgenomen door de Honeywell. Met behulp van een draadloze Oregon temperatuur meter meet ik de stijging/daling van kamertemperatuur op 0.1 graad.
Kan ik met behulp van een 230V relais deze parallel schakelen op de Honeywell? Met behulp van een klikaan/klikuit kan ik aan de 230V zijde kan ik het relais met behulp van Domoticz in/uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Als je een extra wisselrelais hebt, kan je deze zo aansluiten dat deze kiest tussen jouw thermostaat (je relais) en de originele thermostaat. Het wisselcontact komt dan van de ketel, en beide thermostaten op de NO en NC verbinding. Met de spoel kan je dan kiezen tussen beide thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Hi. Ik heb iets als dit onlangs gebouwd.

Ik heb een remeha met Isense en Ibase bij de ketel. De Ibase heeft een Digi ingang; welke je kunt schakelen.

Op ebay kun je een '' 5V 2 Channel Relay Module With Optocoupler Support High and Low Level Trigger' kopen.
Deze voed je met een simpele adapter en de adapter kan je aan uit schakelen met klikaan/uit .

In gebruik met Domoticz. Als ik het huisalarm aanzet, gaat de ketel in de nachstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51
Nou een digi ingang is hier geen sprake van volgens mij. Chronotherm IV met batt. is gewoon 24V sturing uit mijn hoofd. Je kunt het simpel testen, trek die Chronotherm van zijn onderplaat af. Verbind R en W met elkaar (2 draads als het goed is) zet de ketel weer aan en kijk of die volle kracht gaat branden. Zoja dan moet een relais met NO en COM parallel eroverheen gewoon gaan werken lijkt mij. Een versie met 230VAC spoelspanning kun je een stekker aanzetten en aansluiten op een klikaanklikuit plug.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 23-12-2017 17:58 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen, Alvast hartelijk dank voor de snelle reactie. Jim423 ik begrijp het niet helemaal. Was is een relais met NO en COM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Anoniem: 657315 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:05:
Allen, Alvast hartelijk dank voor de snelle reactie. Jim423 ik begrijp het niet helemaal. Was is een relais met NO en COM?
NO is het 'normally open' contact, COM de wisselaar. Als je spanning op de spoel zet, zal NO-COM een verbinding worden en NC-COM zal verbreken.

Het verschil met zijn voorstel en mijn voorstel is dat de thermostaat nog de ketel aan mag zetten. Omdat je ze parallel zet kan zowel de thermostaat als de computer de ketel aanzetten, ze kunnen elkaar niet tegenhouden. Met mijn voorstel kan je 1 van beiden kiezen met een extra relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok duidelijk. Ik heb ook andere KaKu schakelingen mbv Domoticz (Raspberry-PI met rfxcom), echter de aansturing is niet altijd betrouwbaar (er is geen terug koppeling). Ik wil dan ook het relais in/uit schakelen door 3 maal het signaal te sturen met tussenpozen van 10 seconde. Daarnaast overweeg ik om hiervoor een andere oplossing te zoeken, ik dacht hierbij een twee weg communicatie over WiFi, zodat ook een terug koppeling plaats vindt. Zijn hiervoor nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:44
Opgelet, moderne gasketels trachten aan de hand van het thermostaatsignaal het vermogen te moduleren. Meestal wordt er ook een "modulerende" thermostaat (open therm / e-bus) gebruikt, maar zelfs bij een aan/uit signaal tracht de ketel toch te moduleren aan de hand van de aan/uit verhouding. Het minimale modulatievermogen ligt meestal rond de 20% van het max. vermogen. Vb een 24 kW ketel zal maar tot ca 5 kW kunnen moduleren. Als de ketel aanslaat, zal hij eerst korte tijd op hoog vermogen gaan werken, daarna regelt hij omlaag. Je vloerverwarming echt langzaam laten opwarmen zal dus alleen kunnen met "pendelen" van de ketel. Dit wil je echter ook niet te vaak, niet zo goed voor de ketel. Kortom, een eigen regeling zal niet dadelijk doen wat je verwacht.
Om het signaal betrouwbaar te sturen zal je toch een terugkoppeling moeten voorzien. Dit kan eenvoudig een dubbelpolig relais zijn, een kontakt voor de ketel, het andere kontakt om een ingang terug te sturen naar je Pi. Alleen op die manier kan je zeker stellen dat het relais schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Anoniem: 657315 schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:47:
Ok duidelijk. Ik heb ook andere KaKu schakelingen mbv Domoticz (Raspberry-PI met rfxcom), echter de aansturing is niet altijd betrouwbaar (er is geen terug koppeling). Ik wil dan ook het relais in/uit schakelen door 3 maal het signaal te sturen met tussenpozen van 10 seconde. Daarnaast overweeg ik om hiervoor een andere oplossing te zoeken, ik dacht hierbij een twee weg communicatie over WiFi, zodat ook een terug koppeling plaats vindt. Zijn hiervoor nog andere ideeën?
Je kan een extra NO poort op je relais zetten en die aansluiten op een ingang van de Pi.
Maar wat je hierboven beschrijft gaat wat verder dan een relais.
Een relais schakelt als er een hoog signaal op de ingang staat. Maar hij valt weer af zodra dat signaal wegvalt. Je kan niet "3 keer met tussenpozen van 10s" een signaal sturen. Dan gaat je CV namelijk 3 keer heel kort aan.
Je moet een constant signaal sturen om het relais gesloten te houden. Of een puls-relais gebruiken (klik aan / klik uit idee). Of een latching relais (1 ingang voor inschakelen. 1 ingang voor uitschakelen).

Als je ketel opentherm ondersteunt is het overigens een stuk beter om een goedkope modulerende thermostaat te kopen. En die dan dmv een opentherm-gateway met je pi te verbinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Tav het 3x signaal sturen naar het relais is vanwege dat niet altijd het signaal ontvangen wordt om het relais in/uit te schakelen. Het relais zal dan niet drie keer schakelen, echter schakelen waar bij een van drie signalen de KaKu in of uit geschakeld wordt.
Tav van het effect van de opentherm modulatie (thermostaat) heb ik in mijn geval mijn twijfels. Inderdaad zal de thermostaat bij grote warmte vraag (koude kamer) hoger vermogen inschakelen en dit regelen op basis van de maximale uitlaat temperatuur. Echter in tegenstelling tot deze thermostaten wil ik de stijging van de kamer temperatuur op 0.1 graad per uur regelen gedurende de dag. Meeste thermostaten regelen alleen per 0.5 graad. Dus ik wil min of meer een zo laag mogelijke CV uitlaat temperatuur (handmatig ingesteld op de ketel), echter nog voldoende om de woonkamer met vloerverwarming gedurende dag op te warmen. Daarnaast zorgt het ervoor dat ik andere ruimtes ook regelmatig warmte heb om de ruimte op te warmen (zone verwarming met handmatige thermostaat knoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

Yucon

*broem*

Even iets praktisch, let er op dat je een vertraging in het schakelen inbouwt. Ik heb iets dergelijks gemaakt en ingesteld op 19 graden. Toen het achtereenvolgens 18,95, 19,02, 18,98 enz gemeten werd bleeft het ding als een gek schakelen. Achteraf logisch, maar vooraf had ik er niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 657315 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:08:

Tav van het effect van de opentherm modulatie (thermostaat) heb ik in mijn geval mijn twijfels. Inderdaad zal de thermostaat bij grote warmte vraag (koude kamer) hoger vermogen inschakelen en dit regelen op basis van de maximale uitlaat temperatuur. Echter in tegenstelling tot deze thermostaten wil ik de stijging van de kamer temperatuur op 0.1 graad per uur regelen gedurende de dag. Meeste thermostaten regelen alleen per 0.5 graad. Dus ik wil min of meer een zo laag mogelijke CV uitlaat temperatuur (handmatig ingesteld op de ketel), echter nog voldoende om de woonkamer met vloerverwarming gedurende dag op te warmen. Daarnaast zorgt het ervoor dat ik andere ruimtes ook regelmatig warmte heb om de ruimte op te warmen (zone verwarming met handmatige thermostaat knoppen).
De reden dat veel thermostaten op 0,5 graad regelen, is dat het bijna ondoenbaar is om met kleinere stappen te regelen. Op het moment dat jij 0,1 graad stijging meet bijvoorbeeld, dan ben je al te laat. Door de bufferwerking in je leiding en vloer zal er een kwartier later de temperatuur in je kamer 0,2 graad gestegen zijn. Zonder dat je aan het stoken bent geweest. Daarnaast is temperatuur meten op 0,1 graad nauwkeurig niet zo makkelijk als je misschien denkt (en nee, dat een temperatuursensor tot op 0.1 graad aanduidt zegt niet zoveel)

Nu snap ik verder niet 100% wat je wilt bewerkstelligen, maar temperatuur regelen op 0,1 graad nauwkeurig zal, zeker met alleen aan/uit, vrijwel onmogelijk worden.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 24-12-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yucon, bedankt voor de tip voor het instellen van een tijd vertraging.
Met de regeling op 0,1 graag wil ik bewerkstelligen dat overdag langzaam de kamertemperatuur naar 21 graden wordt geregeld om 18:00. Dit met een stijging van 0.1 graag per uur door elk uur de instelwaarde van Domoticz (setpoint) te verhogen met 0.1. Met als voordelen:
1) De ketel kan ingesteld worden met een lage CV retour temperatuur (handmatig ingesteld) en dus een laag vermogen (hoogste rendement van de ketel).
2) Ook andere ruimtes, waar nodig worden regelmatig verwarmd door middel van een gewone thermostaat kraan. In plaats van dan de ketel 1 keer aangaat om gelijk de kamer met 0.5 te verhogen.
3) De vloer hoeft minder warm gestook te worden omdat de CV installatie rustig te kamertemperatuur kan bereiken. Hierdoor wordt het warmte verlies naar de kruipruimte minder..
4) Minder circulatie (tocht) van de (warme/koude) lucht, (is hogere gevoelstemperatuur?), omdat de verwarming "elementen en vloer" minder heet worden.
5) Nog steeds kan de "parallel geschakelde" kamerthermostaat gebruikt worden om eventueel handmatig "sneller" te regelen.
6) CV water voor de vloer mag niet hoger zijn dan 50 graden, door hoger stoken zal niet veel helpen voor de woonkamer.
Nadelen?
1) Doordat de CV retour temperatuur handmatig ingesteld wordt (=laag vermogen), kan niet heel snel de kamer (en andere ruimtes) op temperatuur gebracht worden. Echter dit was voor de woonkamer toch al niet mogelijk met vloerverwarming.

Natuurlijk meet de Oregon temperatuur meter in absolute zin niet exact op 0.1 graad nauwkeurig (dus 21 graden kan 21 graden zijn +/- 0.3 graad). Echter als trend (stijging/daling) is de meting wel nauwkeurig goed.

Regelt de Honeywell Zone regeling ook niet gewoon met aan/uit regeling van de ketel en wordt er niet meer gebruik gemaakt van de opentherm bij zone-regeling?

Ik wil dan later ook de regeling uitbreiden met metingen van de buitenlucht (gevoels) temperatuur via WeatherUnderground en dus de afkoeling van de woning. In tegenstelling tot de standaard thermostaten, welke dit baseren op de "geschiedenis" kan deze regeling ook gebruik maken van de actuele temperatuur/wind zodat deze beter kan reageren op veranderingen. Dit kan dan zonder extra kosten. Het kopen van een aparte buitentemperatuur regeling voor een standaard thermostaat vind ik nogal duur.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 657315 op 27-12-2017 12:31 ]

Pagina: 1