Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
(Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen, ik kon geen relevante topic categorieën vinden)

Mijn vraag:

Ik heb een nieuwe PC gebouwd uit nieuwe onderdelen, maar toen alles eenmaal aangesloten was, volgens de handleiding en na 3 keer controleren, drukte ik hem aan. Maar de voeding deed niks, moederbord deed niks. Kortom: Er gebeurde niks. Ik heb veel geprobeerd maar ik krijg hem niet aan.
Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Moederbord: AsRock Z370M Pro4"
CPU: Intel Core i3-8100 (Coffee Lake)
RAM: Corsair 3000Mhz 2x4GB DDR4
Schijf: Kingston SSDNOW UV400 120GB
PSU: BeQuiet Pure Power 10 400W
Case: Aerocool CS-102
GPU: MSI GeForce GTX 1050 2GT LP
Casefan: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alles loshalen en enkel de CPU en PSU op moederbord gelaten en de Power shorten. Resultaat: Niks
- Processor opnieuw plaatsen om te kijken of hij scheef zat. Resultaat: Niks
- Voeding testen op andere PC en vice versa. Resultaat: Andere PC kan aan door beide voedingen, maar andersom niet.
- Stekkers opnieuw pluggen. Resultaat: Niks

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 15:14
Test eens met je moedererbord buiten de kast door hen op de doos te leggen met enkel cpu en memory erin.
Misschien dat je een raiser verkeerd hebt gezet in je kast die sluiting maakt aan de achterkant.
Alle kabels zitten ook juist aangesloten dus 24 PINS de 4 of 8 PINS bij de cpu?(niet per ongeluk die van de videokaart erin geduwd)
En heb je wel de juiste pinnetjes voor de aan/uit knop niet per ongeluk die van de les of reset?

[ Voor 12% gewijzigd door franssnarf op 23-12-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Je hebt de voedingen al verwisseld. Dus dat kan het niet zijn. Ik zou inderdaad is kijken of je de power knop draadjes goed hebt zitten.

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
Alle kabels nalopen, checken of ze goed zitten; niet 1 vergeten bent, zeker ook inderdaad van de powerknop/

op het moederbord ,staat wat de polariteit is, voor de powerknop en reset knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
freaky35 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:02:
.. op het moederbord ,staat wat de polariteit is, voor de powerknop en reset knop.
Het zijn schakelaars, die hebben iit LED's geen polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
franssnarf schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:11:
Test eens met je moedererbord buiten de kast door hen op de doos te leggen met enkel cpu en memory erin.
Misschien dat je een raiser verkeerd hebt gezet in je kast die sluiting maakt aan de achterkant.
Alle kabels zitten ook juist aangesloten dus 24 PINS de 4 of 8 PINS bij de cpu?(niet per ongeluk die van de videokaart erin geduwd)
En heb je wel de juiste pinnetjes voor de aan/uit knop niet per ongeluk die van de les of reset?

- Zojuist gedaan, gebeurt niks, raisers ook netjes op de juiste plek.
- Ik verwacht dat de stekker met CPU1+CPU2 in de 8 pins bij de CPU moet ;-) En de 24 pins zit ook aangesloten.
- Geprobeerd zoals in de handleiding, vervolgens op wat andere manieren. Ook nog geprobeerd met schroevendraaier voor het geval van een kapotte schakelaar.

Ik zag dat sommige mensen het wel eens over een CMOS of BIOS reset hadden. Maar zie daar niet zoveel over in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
Derekboy2000 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:41:
Je hebt de voedingen al verwisseld. Dus dat kan het niet zijn. Ik zou inderdaad is kijken of je de power knop draadjes goed hebt zitten.
Powerknop op verschillende manieren geprobeerd, zoals op de handleiding, uiteindelijk met een schroevendraaien gebrobeerd om te ze verbinden. Voor het geval de schakelaar niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
freaky35 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:02:
Alle kabels nalopen, checken of ze goed zitten; niet 1 vergeten bent, zeker ook inderdaad van de powerknop/

op het moederbord ,staat wat de polariteit is, voor de powerknop en reset knop.
Zoals de berichten hierboven: alles geprobeerd.

Enkel geen CMOS of BIOS reset dingen.

Er stond wel iets bij Alternate in de beschrijving:

Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk.

Vind ik nogal een vreemd verhaal, aangezien dit moederbord enkel de Coffeelake processors ondersteund..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Gaat er op het moederbord wel een lampje branden?of beweegt de cpu fan even bij indrukken powerbutton.
Anders is het een doa moederbord terug sturen voor garantie lijkt me dan beste.
Je moederbord ondersteunt uit of the box jou cpu dat kan het niet zijn.

Edit: geef even je complete type nummer van het geheugen of check of hij voorkomt op de qvl lijst.
Edit 2: en in welke bankjes zit je geheugen bij 2 stuks moeten ze in bank a2 en b2 zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door franssnarf op 24-12-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
franssnarf schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:04:
Gaat er op het moederbord wel een lampje draaien? anders is het een doa moederbord terug sturen voor garantie lijkt me dan beste.
Je moederbord ondersteunt uit of the box jou cpu dat kan het niet zijn.

Edit: geef even je complete type nummer van het geheugen of check of hij voorkomt op de qvl lijst.
Gaat er op het moederbord wel een lampje draaien?
Niet voor zover ik kan zien...

anders is het een doa moederbord terug sturen voor garantie lijkt me dan beste.
- Dan zit er denk ik niet veel anders op ja...

- Deze heb ik besteld:
https://www.sicomputers.n...-c15-corsair-ven-kit.html

Volgens mij zou die gewoon compatible moeten zijn, wel moet hij wat trager worden ingesteld, maar dat gaat lastig als hij niet aangaat ;-)

Edit2
- Deze had ik inderdaad in die slots gedaan, nu getest met 1 stick, maar geen verschil

[ Voor 4% gewijzigd door ArjanOskam97 op 24-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Jou geheugen komt niet op de qvl voorbij misschien dat het daar aan ligt, heb je toevallig niet iemand in de buurt die wel qvl geheugen heeft dan kan je dat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
franssnarf schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:26:
Jou geheugen komt niet op de qvl voorbij misschien dat het daar aan ligt, heb je toevallig niet iemand in de buurt die wel qvl geheugen heeft dan kan je dat testen.
Toevallig helaas niet, maar zou het moederbord ook niet zonder RAM aan moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
@ArjanOskam97 Zonder supported RAM probeert hij op te starten maar haalt ie POST niet. Je pc zou op zn minst reactie moeten geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
youridv1 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:44:
@ArjanOskam97 Zonder supported RAM probeert hij op te starten maar haalt ie POST niet. Je pc zou op zn minst reactie moeten geven
Maar ik krijg momenteel 0 response, dus dan is waarschijnlijk het moederbord kaput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Als er echt helemaal niks gebeurt als je de pins short dan is er inderdaad wat stuk. Stomme vraag maar: Zit je pc in de case en heb je de stand offs gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Geheugen in ander slot testen zou nog kunnen (test uiterst rechts, daarna uiterst linker slot). Heb je de moederbord lga pinnen goed bekeken of er iets opvallends te zien is (mbv goede zaklamp/zonlicht voor zekerheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
youridv1 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:55:
Als er echt helemaal niks gebeurt als je de pins short dan is er inderdaad wat stuk. Stomme vraag maar: Zit je pc in de case en heb je de stand offs gebruikt?
Hij zat in de case, met alle raisers op hun plek. Dus hij zat niet tegen de case zelf aan. Nu test ik hem terwijl hij niet in de case zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Controleer even je moederbord (achterzijde, voorzijde) op eventuele shorts. Het kan zijn dat er iets van een metaal schilfer of splintertje ergens twee traces of pinnetjes verbindt die een short maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ArjanOskam97 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:53:
[...]

Maar ik krijg momenteel 0 response, dus dan is waarschijnlijk het moederbord kaput?
Klinkt echt als moederbord DOA.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
steff85 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:55:
Geheugen in ander slot testen zou nog kunnen (test uiterst rechts, daarna uiterst linker slot). Heb je de moederbord lga pinnen goed bekeken of er iets opvallends te zien is (mbv goede zaklamp/zonlicht voor zekerheid)?
Zojuist alle slots geprobeerd: Niks
LGA bekeken met zaklamp: Alles netjes hetzelfde, geen afwijkende of rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
youridv1 schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:59:
Controleer even je moederbord (achterzijde, voorzijde) op eventuele shorts. Het kan zijn dat er iets van een metaal schilfer of splintertje ergens twee traces of pinnetjes verbindt die een short maken
Geen splinters te bekennen, zowel aan de voorkant als aan de achterkant.
Ook nergens verbrandde plekken of iets dergelijks.
Ziet er allemaal uit zoals het er uit hoort te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

er is aardig wat te vinden over je mobo..

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
ArjanOskam97 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:06:
(Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen, ik kon geen relevante topic categorieën vinden)
Hier in ieder geval niet, want dit is aankoopadvies. In plaats van een disclaimer dan liever even nadenken :). Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 00:38
Edit: niet goed gelezen.
Moederbord defect?

[ Voor 152% gewijzigd door ViperTim op 24-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjanOskam97
Ik hoop dat jullie dit allemaal lezen!

Ik heb het werkend gekregen! RAM in a1 en b1, Processor op zijn plek.

Wat heb ik gedaan: De CMOS/BIOS reset jumpers geshort.

Daarna ging hij opeens aan! En nu heb ik inmiddels al Windows 10 geïnstalleerd! Met alle dingen van de case/setup erin! Alleen de GTX1050 heb ik er nog niet in gezet, zo konden er minder problemen ontstaan.

Dus uiteindelijk bleek niks kapot en moest enkel de BIOS/CMOS gereset worden.

Bedankt allemaal voor het meedenken en helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn om te horen!!

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ArjanOskam97 schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:52:
Ik hoop dat jullie dit allemaal lezen!

Ik heb het werkend gekregen! RAM in a1 en b1, Processor op zijn plek.

Wat heb ik gedaan: De CMOS/BIOS reset jumpers geshort.

Daarna ging hij opeens aan! En nu heb ik inmiddels al Windows 10 geïnstalleerd! Met alle dingen van de case/setup erin! Alleen de GTX1050 heb ik er nog niet in gezet, zo konden er minder problemen ontstaan.

Dus uiteindelijk bleek niks kapot en moest enkel de BIOS/CMOS gereset worden.

Bedankt allemaal voor het meedenken en helpen!
Fijn, maar wel erg vreemd. Ik heb nog nooit een bord waarvan de fans niet draaien zien starten na een CMOS reset.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:02
Ik haak hier even aan; ik hoor het graag als iemand hier een uitleg voor heeft. Ik kan het namelijk niet helemaal plaatsen, dat een reset nodig is om zelfs maar lampjes aan te laten gaan die het niet deden. Ja, ik kan het ergens wel plaatsen (is niet voor niets een reset natuurlijk), maar snappen doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dit is dus 1 van die dingen die je aanneemt en niet uitlegt. De kortste uitleg is: Het zou kunnen zijn dat de bioschip door elektriciteit of magnetisme toevallig in zo'n stand is geschoten dat de boel niet wil. Short je de reset dan kan je dat oplossen.
Is dat werkelijk het geval? Geen flauw idee. Heb ik er vrede mee? :Y

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 30-12-2017 13:34 ]

Pagina: 1