Welke ventilator moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe ventilator omdat één van mijn huidige ventilatoren een probleem veroorzaakt. Als ik mijn computer opstart hoor ik een geluid vanwege mijn ventilator. Het klinkt alsof hij ergens tegenaan komt en het geluid lijkt een beetje op het geluid wat een popcorn machine maakt als je er popcorn in maakt. Een tijdje hoorde ik alleen wat getik, maar sinds kort hoor ik ook dat "popcornmachine geluid".

Mijn vader zei dat het aan mijn ventilator ligt en dat ik een nieuwe moet bestellen. Ik heb 2 stock ventilatoren die al in mijn behuizing zaten, maar één daarvan is dus niet goed meer. Mijn computer wordt niet warm en presteert nog goed, maar de ventilator geeft problemen tijdens het opstarten van mijn computer.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik een losse geluidskaart (Asus Xonar DSX) gebruik die in een pci-E slot geinstalleerd is en mijn videokaart neemt 2 pci-E slots in beslag. Dus beide kaarten zitten heel dicht op elkaar en de ventilatoren van mijn videokaart zitten dicht op de geluidskaart. Dit zou ook het probleem kunnen veroorzaken.

Wat is je budget?
De kwaliteit moet wel goed zijn, maar de ventilator moet niet te duur zijn. Ik denk dat ik niet meer dan 15 euro uit hoef te geven, maar ik heb al ventilatoren van 4 euro gezien. Als ik voor die prijs eentje kan krijgen dan kan ik waarschijnlijk beter niet meer dan 6 - 7 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zoek wel een ventilator van een goed en betrouwbaar merk. Ik koop liever geen producten van no-name brands, want je weet maar nooit of die wel betrouwbaar is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Behuizing: pricewatch: Cooler Master N200 Closed
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
RAM geheugen: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
Videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
SSD: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
HDD: pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Voeding: pricewatch: Cooler Master GM G550M
Geluidskaart: pricewatch: Asus Xonar DSX
CPU: pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
Besturingssysteem: Windows 10 Home 64 bit
Omgeving: Mijn slaapkamer

(En ja, ik weet dat mijn voeding een beetje overkill is aangezien ik ook de g450m versie met 450 watt had kunnen nemen, maar ik kon hem in de winkel afhalen zonder verzendkosten te hoeven betalen en hij is meer future proof.)

Opties die ik zelf heb gezien:
pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm (roteert sneller)
pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm (is heel stil)

Ik heb weinig verstand van ventilatoren, maar ik hoop dat jullie me wel kunnen helpen. Ik denk dat een hogere rpm betekend dat de ventilator je computer beter koelt ofzo en ik weet niet of 20db geluid echt hoorbaar is. Ik heb vaak muziek op staan of ik ben aan 't gamen of een video aan het kijken. Momenteel erger ik me niet aan de hoeveelheid geluidsproductie van mijn PC en ik denk dat 20DB al zo zacht is dat ik me er moeilijk aan kan storen. Nu heb ik geen muziek op staan terwijl ik dit aan het typen ben, maar vaak is dat wel het geval.

Ik weet ook niet hoeveel verschil er nou daadwerkelijk is tussen een goedkope fan en een dure fan. Wel heb ik in een video gehoord dat een slechte fan vibraties in je PC kan veroorzaken. Als een duurdere fan echt beter is dan wil ik die wel kopen. Voor een paar tientjes ga ik niet riskeren dat mijn hele computer kapot gaat of dat onderdelen beschadigd raken.

Nog een vraag
Ik heb nog een vraag over welke ventilator in welke behuizing past. Als de maximale ondersteunde fan hoogte van mijn behuizing 160mm is, past een fan met een diameter van 160mm er dan op en een fan met een diameter van 180mm niet, of heb ik dit verkeerd begrepen? Moet ik verder ook nog letten op hoeveel pins de fan heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Tech_SSD op 26-12-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 17:58
Het verschil in goedkope en dure fans zit hem in het type lager waar hij op draait. De duurdere zullen stiller zijn en langer meegaan...
Ga gewoon voor de cooler master fan, met 20db zal de rest van je systeem toch veel luider zijn dan dat.

Ik neem aan dat je op de specs van je case hebt staan kijken voor dat 160mm fan gedoe in je laatste vraag, dat is de maximale hoogte voor je processorkoeler, dat doelt niet op de afmetingen voor de ondersteunde fans... 160mm fans bestaan niet naar mijn weten (voor consumeten). Een 120mm fan is 120mm breed en 120mm hoog, zo kan je 'meten' wat er zou moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 11:26
Als je de desbetreffende ventilator loskoppelt weet je of het aan de ventilator ligt. Ik zou daarna de goedkoopste erin rammen...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
DenHond schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:31:
Het verschil in goedkope en dure fans zit hem in het type lager waar hij op draait. De duurdere zullen stiller zijn en langer meegaan...
Ga gewoon voor de cooler master fan, met 20db zal de rest van je systeem toch veel luider zijn dan dat.

Ik neem aan dat je op de specs van je case hebt staan kijken voor dat 160mm fan gedoe in je laatste vraag, dat is de maximale hoogte voor je processorkoeler, dat doelt niet op de afmetingen voor de ondersteunde fans... 160mm fans bestaan niet naar mijn weten (voor consumeten). Een 120mm fan is 120mm breed en 120mm hoog, zo kan je 'meten' wat er zou moeten passen.
En kan ik dan in de specificaties aflezen welke fans erin passen of moet ik in de binnenkant van mijn computer gaan meten hoe groot de fan maximaal mag zijn?

Ik wil zeker weten of de Cooler Master fan van €4,- wel in mijn behuizing past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

DiedX schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:38:
Als je de desbetreffende ventilator loskoppelt weet je of het aan de ventilator ligt. Ik zou daarna de goedkoopste erin rammen...
Even los van RGB dat een fan duur maakt, zit er ook verschil in kwaliteit.
Ik zou zeker niet "gewoon de goedkoopste er in rammen", maar serieus kijken naar een fan van een beetje kwaliteit en daar wat meer geld aan uit geven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 16:17
Info Coolermaster website over je behuizing:
Top: 120mm x 15mm fan x 1 (optional)
Front: 120mm black fan x 2 (one XtraFlo is pre-installed)
Rear:120mm black fan x 1 (XtraFlo pre-installed)
*The bundled XtraFlo fans: 3-pin
Side: 120mm fan x 1 (optional)

Een 120mm fan zal dus passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
unezra schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:56:
[...]

Even los van RGB dat een fan duur maakt, zit er ook verschil in kwaliteit.
Ik zou zeker niet "gewoon de goedkoopste er in rammen", maar serieus kijken naar een fan van een beetje kwaliteit en daar wat meer geld aan uit geven.
En welke fan zou je mij aanraden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar we weten helemaal niet welke fan nu zoveel geluid maakt?

De mogelijkheden zijn een van de 2 ( ?) case fans, de fan van de voeding, de fan van de cpu en de fans van de grafische kaart.

Dus welke is niet lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tech_SSD schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:27:
[...]

En welke fan zou je mij aanraden dan?
Ik ben zelf heel blij met deze:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

Heb 'm zowel in 120 als in 140mm.
6x140 in mijn kast, 2x120 op mijn CPU cooler.

(Heb wel een groot window waardoor ze goed zichtbaar zijn en ik vond RGB belangrijk.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Het probleem werd veroorzaakt doordat mijn videokaart te dicht op mijn geluidskaart zat. Mijn videokaart neemt 2 pci-E slots in beslag en mijn geluidskaart zit daarnaast, alle drie de pci-E slots worden dus in beslag genomen. Het probleem wordt dus eigenlijk veroorzaakt doordat de twee fans van mijn videokaart tegen mijn geluidskaart aan komen. Het probleem heeft verder eigenlijk niks te maken met één van mijn case fans, dus ik heb geen nieuwe fan nodig.

Ik hoor toch wel duidelijk het verschil tussen mijn losse geluidskaart en mijn ingebouwde en ik wil eigenlijk niet meer terug naar mijn ingebouwde. Is er nog een oplossing te vinden waardoor ik mijn losse geluidskaart alsnog kan gebruiken, of moet ik dan echt mijn losse geluidskaart verkopen en dan maar een USB DAC aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:20
Tech_SSD schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:37:
Het probleem werd veroorzaakt doordat mijn videokaart te dicht op mijn geluidskaart zat. Mijn videokaart neemt 2 pci-E slots in beslag en mijn geluidskaart zit daarnaast, alle drie de pci-E slots worden dus in beslag genomen. Het probleem wordt dus eigenlijk veroorzaakt doordat de twee fans van mijn videokaart tegen mijn geluidskaart aan komen. Het probleem heeft verder eigenlijk niks te maken met één van mijn case fans, dus ik heb geen nieuwe fan nodig.

Ik hoor toch wel duidelijk het verschil tussen mijn losse geluidskaart en mijn ingebouwde en ik wil eigenlijk niet meer terug naar mijn ingebouwde. Is er nog een oplossing te vinden waardoor ik mijn losse geluidskaart alsnog kan gebruiken, of moet ik dan echt mijn losse geluidskaart verkopen en dan maar een USB DAC aanschaffen?
Ik zou voor dat laatste kiezen als je echt het verschil hoort en het je geld waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 17:58
Ik zou dan toch eerst proberen van de videokaart wat omhoog te duwen, 9 kansen op de 10 hangt ze gewoon teveel naar beneden... Vijsjes lossen aan de slots (binnen)achteraan, kaart wat omhoogduwen en vijsjes weer aanspannen. Idem met de geluidskaart, maar dan naar beneden.
Pagina: 1