Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zelfbouw HTPC

Pagina: 1
Acties:

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-11 08:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de pc gebruiken als HTPC. Hij zal enkel gebruikt worden om tv mee te kijken, tv signaal op te nemen en apps te gebruiken. Er zal niet/nauwelijks op gegamed worden. Hij zal op Kodi + Windows 10 gaan draaien.

Ik wil wel graag de pc met een afstandsbediening kunnen gebruiken. Dat mag mijn huidige Humax ab zijn, maar ook eventueel een nieuw te kopen afstandsbediening. Ik wil wel graag de pc uit shutdown (s5) kunnen aanzetten met de afstandsbediening.

Wat betreft tv signaal, ik ben abonnee bij Caiway zonder extra betaalde pakketten. Dat betekent volgens mij dat ik gewoon ongecodeerd DVB-T signaal van de kabel kan afhalen (heb wel enkel Coax aansluiting hier in IJsselstein).

Kleine handicap is dat de case er netjes uit moet zijn (toch de WAF :) ) en dat de hoogte in mijn tv kast 10,5 cm is. Helaas moet de kast door een opening van maar 9,5 cm naar binnen. Dat sluit veel cases uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet direct een maximum budget, maar ik gebruik wel liever standaard componenten (bijv regulier ipv slimline blu ray brander) zodat de componenten nu en bij een upgrade in de toekomst betaalbaar blijven.

Ik bouw al heel vaak reguliere pc's, dus ben niet vies van zelfbouw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb voor nu de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Tray€ 66,01€ 66,01
1Asus H110M-A/M.2€ 55,50€ 55,50
1LC-Power LC-1401MI€ 41,40€ 41,40
1Streacom Internal Flirc SE Universal IR Receiver€ 31,-€ 31,-
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Kingston 8GB DDR4 2666MHz€ 79,-€ 79,-
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 50,-€ 50,-
1Corsair SF450€ 80,50€ 80,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 530,12

Hier ontbreekt volgens mij enkel nog een tv kaart. Ik twijfel momenteel heel erg tussen:Ik heb aan twee tuners genoeg (1 programma kijken en tegelijk een ander opnemen). Belangrijk is dat het goed werkt in Windows 10 en met Kodi. Ik heb met Kodi en bijbehorende programma's namelijk nog 0 ervaring, maar schat mezelf als handig genoeg in om het allemaal aan de praat te krijgen.

Daarnaast heb ik een Skylake 1151 cpu om het moederbord van een biosupdate te voorzien, mocht deze de kaby lake niet direct herkennen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Over het algemeen een voorkeur voor Asus mobo vanwege goede ervaringen. In algemeen pak ik het liefst gewoon degelijke hardware. Hoeven niet veel toeter en bellen aan te zitten, maar ik betaal wel liever iets meer voor een kwalitatief goed merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoogte van kast is hierboven al genoemd. Verder wil ik het systeem graag zo stil en energiezuinig mogelijk maken.

Ga je overklokken?
Beslist niet

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen:
  • Advies welke tv tuner kaart ik het beste kan pakken. Kan een van mijn huidige opties zijn, maar mag ook een andere. Compatibiliteit met Windows 10 en Kodi is daarbij heel belangrijk.
  • Ik zie dat deze twee tv tuner kaarten ook een afstandsbediening hebben. Hebben jullie ervaringen met hoe goed die voor Kodi te gebruiken zijn?
  • Ik begreep uit onderzoek dat flirc de beste optie was om ab goed werkend te krijgen, zeker als ik vanuit shutdown (s5) wil kunnen booten. Klopt dat?
  • Ervan uitgaande dat flirc de beste optie is, zal ik een gaatje in het gaasgedeelte van de kast moeten maken. Of denken jullie dat IR door het gaas heen gaat?
  • Tenslotte graag een sanitycheck of ik niets gemist heb, of ergens een suboptimale keuze heb gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, en bovenal al bij voorbaat erg dankbaar voor de feedback!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
Ik lees even mee, want moet ook een en ander ombouwrn en inbouwen.

Overweeg.je niet een fanless of semi fanless. Voedong?

mixing a drink and music

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

LordPierre schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:18:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Tenslotte graag een sanitycheck of ik niets gemist heb, of ergens een suboptimale keuze heb gemaakt.
Ik zie dat er van die LC-Power behuizing twee varianten in de pricewatch staan: eentje met power supply en eentje zonder. Als ik doorklik naar de leverancier zijn ze echter allemaal met power supply. Nu staan die LC-Power voedingen niet zo best aangeschreven, dus kan het geen kwaad om er een beter exemplaar in te zetten. Aan de andere kant is 450 watt voor een systeem zonder videokaart wel behoorlijke overkill. Qua vermogen zou een pricewatch: Seasonic SSP-300SFG beter passen, hoewel ik verder niet echt veel kan vinden over die voeding.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• LordPierre
Klopt, ik vond 450 watt ook behoorlijke overkill. Ik vind efficientie ook wel heel belangrijk, aangezien deze htpc waarschijnlijk plusminus 10 jaar zal meegaan (wat interne componenten zullen uiteraard gewisseld worden). Ze lang doe ik met de meeste pc's.

Daarom zocht ik naar 80 Plus Gold, en daar leek dit een betere keuze. Of is het verschil met 1 energietrap minder zo klein, dat ik dat beter kan doen?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:50
Je hebt het over DVB-T in de topicstart, maar dat is volgens mij niet correct. DVB-T wordt door digitenne gebruikt en zit dus niet op de kabel.

Op de kabel zit DVB-C. De eerste tv-kaart die je noemt is DVB-S, dat is ook niet goed, die gebruik je voor satelliet schotels . De tweede kaart is wel DVB-C, dat is dus een optie. Haupauge is ook een bekend merk voor tv-kaarten. Een alternatief zijn de hdhomerun apparaten. Deze tunerkastjes zetten coax signaal om naar ip-tv. Dat is ook compatibel met kodi.

Edit: ik zou ook even goed nadenken of je Windows met kodi wilt gebruiken. Je kan ookeen kant en klare Linux variant voor htpc gebruiken. Kijk eens op libreelec.tv.

Edit 2: 250 GB opslag is weinig als je tv gaat opnemen. Reken op een paar GB per uur.

[ Voor 20% gewijzigd door upje op 23-12-2017 19:24 ]

• LordPierre
Bedankt upje! Alle DVB-x standaarden begonnen mij inderdaad een beetje te duizelen, ik moet dus op DVB-C letten.

Die HDHomeRun apparaten zien er ook goed uit. Ik heb echter maar 1 televisie in huis, zijn er dan voordelen van de HDHomeRun boven een Hauppauge kaart?

Verder had ik eigenlijk in mijn hoofd om Kodi op Ubuntu te zetten, maar toen kwam ik erachter dat bluray afspelen onder Linux in het algemeen een drama is. Aangezien ik echt alle apparaten rondom mijn tv door deze htpc wil vervangen, kwam ik bij Windows uit. Mocht je een betrouwbare manier hebben om bluray onder Linux af te spelen, dan ben ik een en al oor :).

De opslagtip is een goede. Al ruim ik waarschijnlijk opnames snel op, ik hoor inderdaad een volle schijf in the making. Thanks, dan ga ik voor iig het dubbele.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LordPierre schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:47:
Bedankt upje! Alle DVB-x standaarden begonnen mij inderdaad een beetje te duizelen, ik moet dus op DVB-C letten.

Die HDHomeRun apparaten zien er ook goed uit. Ik heb echter maar 1 televisie in huis, zijn er dan voordelen van de HDHomeRun boven een Hauppauge kaart?

Verder had ik eigenlijk in mijn hoofd om Kodi op Ubuntu te zetten, maar toen kwam ik erachter dat bluray afspelen onder Linux in het algemeen een drama is. Aangezien ik echt alle apparaten rondom mijn tv door deze htpc wil vervangen, kwam ik bij Windows uit. Mocht je een betrouwbare manier hebben om bluray onder Linux af te spelen, dan ben ik een en al oor :).

De opslagtip is een goede. Al ruim ik waarschijnlijk opnames snel op, ik hoor inderdaad een volle schijf in the making. Thanks, dan ga ik voor iig het dubbele.
M.b.t. de HDHomerun. Omdat je TV signaal via je interne netwerk wordt gedeeld kan daarmee het TV-signaal op veel meer apparaten beschikbaar komen dan enkel je HTPC. Voor veel apparaten (mobiel/tablet/enz.) is er wel een oplossing beschikbaar in de vorm van een app en anders kan het ook simpel via DLNA/UPnP.

Testing, one, two ...

• LordPierre
Thanks hardware-lover! Maar aangezien ik maar op 1 plek in huis tv (wil) kijken, denk ik dat het voordeel van tv kijken op meerdere apparaten een voordeel is. Daar lijkt tegenover te staan dat er een apparaat altijd aanstaat, ook wanneer er geen tv wordt gekeken/opgenomen. Dan lijkt de Hauppauge kaart voor nu de beste optie.

@upje ik weet niet of het slim is, maar zou ik niet beter een SSD plus HDD kunnen plaatsen, zodat ik meer (goedkopere) schijfruimte heb? Maakt natuurlijk wel ietsje lawaai, maar dan heb ik tenminste geen schijfconstraints. Geluid kan weer omlaag worden gebracht door een 5400 RPM disk te nemen denk ik, maar de belangrijkste vraag wordt dan: kan een HDD 3-4 opnamestreams tegelijk verwerken denk je (en maakt 5400 of 7200 rpm dan uit)?

Daarnaast ben ik nog wat onzeker op afstandsbediening en IR ontvangst. Hebben hier mensen ervaring mee die daar hun licht over kunnen laten schijnen?

EDIT: Toch nog een vraagje over tuners (ben er inmiddels over uit dat ik graag een interne tuner wil). Ik zag inmiddels ook deze interne tuner van Digital Devices: https://www.mediacenterwo...l-devices-cine-ct-v7.html. Nu ken ik dat merk niet, maar die webwinkel lijkt veel af te weten van ondersteunde providers, daarnaast lijkt deze kaart direct in DVB-C2 (h.264) te kunnen opnemen. Dat lijkt de Hauppauge kaart niet te kunnen, maar die heeft voor minder geld dan wel 4 tuners. Echter: ik heb liever 2 tuners die nog een behoorlijke tijd meekunnen, dan 4 tuners die nu qua techniek al op hun laatste benen lopen (beetje overdreven, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).

Nu is mijn vraag: zijn Digital Devices kaartjes inderdaad goede dingen met ook ruime support?

[ Voor 30% gewijzigd door LordPierre op 25-12-2017 15:22 ]

• LordPierre
Inmiddels met de eigenaar van MediaCenterWorld contact gehad en een hoop wijzer geworden. De Hauppauge kaart had volgens hem (hij heeft de specificaties bij Hauppauge zelf nagekeken) geen ondersteuning voor DVB-C. De link naar Conrad gaf aan van wel, maar het klonk mij te onzeker. Omdat mijn handen inmiddels jeuken, heb ik inmiddels onderstaande besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Tray€ 66,01€ 66,01
1Asus H110M-A/M.2€ 55,95€ 55,95
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 97,50€ 97,50
1LC-Power LC-1402MI€ 44,25€ 44,25
1Digital Devices Cine C/C2/T/T2 V7€ 169,-€ 169,-
1Streacom Internal Flirc SE Universal IR Receiver€ 31,-€ 31,-
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Kingston 8GB DDR4 2666MHz€ 79,-€ 79,-
1LG BH16NS55 Zwart€ 59,90€ 59,90
1Seasonic SSP-300SFG€ 54,50€ 54,50
1Intel 600p 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,77

Dit nog even aangevuld met een stukje zwart plexiglas dat IR doorlaat. Ik wil een stukje uit de kast snijden om dit te plaatsen, zodat daarachter de Flirc SE geplaatst wordt. Ik wilde eigenlijk ook een VFD/OLED scherm plaatsen, maar dat ziet eruit als teveel gedoe voor mij.

Bedankt voor alle hulp tot zover!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LordPierre schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:27:
Inmiddels met de eigenaar van MediaCenterWorld contact gehad en een hoop wijzer geworden. De Hauppauge kaart had volgens hem (hij heeft de specificaties bij Hauppauge zelf nagekeken) geen ondersteuning voor DVB-C. De link naar Conrad gaf aan van wel, maar het klonk mij te onzeker. Omdat mijn handen inmiddels jeuken, heb ik inmiddels onderstaande besteld:
[knip]
Vreemd? Bij de specificaties van desbetreffende kaart is wel degelijk DVB-C opgenomen. User ervaringen bevestigen dat ook op locaties waar de kaart te koop staat aangeboden.

Clear QAM DVB-C digital cable TV features:
Quad clear QAM digital cable TV receivers. Watch and record up to four clear QAM digital cable TV channels at the same time

DVB-C - Digitales Kabel-Fernsehen:
WinTV quadHD hat vier gleichzeitig nutzbare DVB-C Tuner integriert. Diese können gleichzeitig zum Livefernsehen, Aufnehmen oder Pausieren der Sender verwendet werden.
Alle integrierten DVB-C Tuner sind über den einen vorhandenen Antennenanschluss nutzbar. Große Kabelanbieter in Deutschland wie Kabel Deutschland oder Unitymedia speisen viele unverschlüsselte DVB-C Fernsehsender ein. SD-Sender werden hier im MPEG-2 Format und HD-Sender im H.264 Format eingespeist.

Testing, one, two ...

• LordPierre
Je hebt gelijk! In de Engelstalige versie van de specs staat het er wat vreemd bij, maar dat is niet het geval bij de Duitstalige versie. Helaas, de Digital Devices tuner is reeds verzonden..

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mijn gevoel gaf aan niet blindelings te vertrouwen in een uitspraak van MediaCenterWorld, en dit is helaas nogmaals maar weer eens bevestigd. 😉

Testing, one, two ...

• LordPierre
Klopt... nu even kijken of ik hem alsnog terugstuur of het hierbij laat. 4 tuners voor minder geld dan de digital devices twin tuner is wel fijn.

Wat zou jouw advies zijn, Hauppauge of Digital Devices?

[ Voor 49% gewijzigd door LordPierre op 30-12-2017 22:29 ]

Pagina: 1