Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KPN in het EU-buitenland standaard 3G i.p.v. 4G

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• flwfrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21-11 13:25
Ik heb ontdekt dat KPN de kosten voor dataroaming laag probeert te houden door abonnees niet toe te laten op het 4G netwerk van de buitenlandse providers, maar slechts 3G met de lagere snelheden. Dit heb ik geconstateerd in zowel Duitsland, regio Leipzig, en Spanje, regio Andalusië. Een vriend van met met een Vodafone abonnement had 4G en ik slechts 3G. Ik heb een iPhone SE. Heeft iemand anders dezelfde ervaringen?

Beste antwoord (via flwfrank op 22-01-2018 09:54)

• Gaston
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 10:18
Mijn ervaring is juist dat KPN bij heel veel buitenlandse providers 4G-dekking heeft. Sterker nog, in veel meer mate dan T-Mobile of Vodafone. Ik heb de afgelopen tijd een lijstje bijgehouden van providers in verschillende Europese landen (eigen ervaring) waar ik "4G" in beeld heb gezien:

België: Proximus, Orange B, BASE
Duitsland: 02, Telekom.de, E-Plus (sinds kort, maakt waarschijnlijk gebruik van netwerk O2)
Luxemburg: TANGO
Oostenrijk: 3 AT, A1, T-Mobile AT
Zwitserland: Swisscom
Italië: I WIND, I TIM
Frankrijk: Bouygues, F SFR, Orange F
Spanje: Movistar, Orange, Yoigo
Denemarken: TELIA, Telenor
Zweden: Telenor SE, Tele2
Noorwegen: N Telenor, N Telia

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:31

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het zou natuurlijk kunnen dat KPN (bewust?) geen roamingovereenkomst heeft voor 4G. Als dat bewust is dan lijkt me jouw reden wel erg aannemelijk.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06:31
Telfort heeft dat ook. Over de grenzen 3G, in NL 4G bij mijn privé-sim.

Mijn zakelijk abonnement van KPN blijft wel op 4G.

[Voor 41% gewijzigd door HerZon op 23-12-2017 11:55]

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:14
flwfrank schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:41:
Ik heb ontdekt dat KPN de kosten voor dataroaming laag probeert te houden door abonnees niet toe te laten op het 4G netwerk van de buitenlandse providers, maar slechts 3G met de lagere snelheden. Dit heb ik geconstateerd in zowel Duitsland, regio Leipzig, en Spanje, regio Andalusië. Een vriend van met met een Vodafone abonnement had 4G en ik slechts 3G. Ik heb een iPhone SE. Heeft iemand anders dezelfde ervaringen?
Maar had je in heel Duitsland geen toegang tot 4g of alleen Leipzig? Dacht dat kpn (ervaring van anderen) juist wel 4g aanbood in eu landen.

• Sirhc_95
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-11 21:57
flwfrank schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:41:
Het ligt in ieder geval niet aan je iPhone SE, mijn zus had deze week prima 4G bereik op Lanzarote met haar iPhone SE en Hollandsnieuwe (dus Vodafone) sim.

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:03
Ik woon bij de Belgische grens. In België altijd 4g bij KPN privé en zakelijk.

SR+ midnight grey, black / 18"

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:14
Probeer eens Telekom in Duitsland, dan heb je overal 4G. O2 is bagger aldaar.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:17
Handmatig switches van netwerk schijnt wel te helpen inderdaad. Ik word ook snel op een netwerk zonder 4G gedrukt, handmatig aanpassen werkt en kom ik op 4G.

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:14
KPN heeft veel 4g roaming partners in het buitenland maar gek genoeg wordt je door hun vaak niet op het beste netwerk gezet. O2 is gewoon waardeloos in Duitsland. Als je Telekom pakt is er niks aan de hand en heb je beter bereik als je vriend met Vodafone.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Willy84
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 27-11 20:50
Interessante vraag. De crux is natuurlijk dat KPN bewust minder service levert in het buitenland om de kosten te drukken. De vraag is of dat waar is?

• rclahsen
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:28
Willy84 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:03:
Interessante vraag. De crux is natuurlijk dat KPN bewust minder service levert in het buitenland om de kosten te drukken. De vraag is of dat waar is?
Nee. KPN was eerder in de Duitse markt actief met een eigen netwerk, e-plus. Als je als bedrijf in een ander land zelf een netwerk exploiteert, dan heb je natuurlijk het liefste dat je eigen klanten ook in Duitsland op je eigen netwerk bellen of internetten. Daarmee houd je de volledige omzet in eigen zak in plaats van dat je een deel daarvan moet afstaan aan je concurrenten (Telekom, Vodafone of Telefonica). Het netwerk van e-plus was in Duitsland echter minder goed dan dat van Telekom (of Vodafone).

Inmiddels heeft KPN onder de dreiging van een overname door America Movil in 2013 besloten om de buitenlandse mobiele netwerken af te stoten. Het Duitse e-plus is gekocht door Telefonica (die de activiteiten heeft onderbracht bij haar eigen merk O2), het Belgische BASE is overgenomen door Telenet. Maar omdat e-plus en BASE vroeger onderdeel uitmaakten van KPN, zijn ze nog wel het voorkeursnetwerk in Duitsland en België.

E-plus had echter nog geen 4G, dus heb je in Duitsland op dat netwerk geen 4G. Oplossing is dus om handmatig te zoeken naar Telekom.de. In België heeft BASE wel 4G uitgerold en zul je met KPN vaak ook 4G hebben in België.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:54
Heel vreemd. In Duitsland via O2 alleen Edge of 3G. Overschakelen naar Telekom levert wel 4G op.

Je bewering durf ik niet te bevestigen. In Roemenië heb ik de hele tijd op het netwerk van Orange gezeten. Zowel in Boekarest, Constanta als Ovidiu had ik gewoon volle bak 4G. Pas als je in de kleinere gebieden komt (Fetesti, Mangalia) zak je naar 3G.

Wellicht heeft het ook met het land te maken. Spanje en Duitsland zijn beide geen hoogvliegers met (mobiele) datasnelheden. Roemenië is dat wel. Wellicht zit daar het verschil.

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:08
Ik durf te stellen dat KPN gewoon overal 4G bied aan KPN directe klanten. MVNO klanten is natuurlijk afhankelijk van afspraken die zij maken elders.
Wat wel speelt nu prijzen vast liggen dat sommige providers hun eigen klanten voorrang geven boven de toeristen op hun netwerk omdat ze te weinig capaciteit hebben nu iedereen wel durft te roemen doordat ze niet meer uitgebuit worden op reis binnen de EU (Ja er komen goede dingen uit Brussel).

• flwfrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21-11 13:25
Het weekend van 5-7 januari waren we in Berlijn. Ook daar kreeg ik op mijn telefoon te zien dat de buitenlandse partner van KPN Vodafone is en ook kreeg ik te zien dat ik slechts 3G heb. Een vriend van me heeft in Nederland een Vodafone abonnement en hij had gewoon 4G, terwijl hij naast mij stond!!
Op een gegeven moment zag ik dat ik opeens O2 als provider had en dat ik WEL 4G had. Helaas kan ik mij niet herinneren op welke plek en tijdstip dit was. Hetzelfde had ik in Spanje: op een gegeven moment had ik Movistar als provider met 4G! Na Berlijn contact opgenomen met KPN en de call-agent vertelde dat ik voortaan handmatig een andere provider kan kiezen wanneer de standaard provider mij slechts 3G geeft.
We zullen zien!!

• dutchnltweaker
flwfrank schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:06:
Het weekend van 5-7 januari waren we in Berlijn. Ook daar kreeg ik op mijn telefoon te zien dat de buitenlandse partner van KPN Vodafone is en ook kreeg ik te zien dat ik slechts 3G heb. Een vriend van me heeft in Nederland een Vodafone abonnement en hij had gewoon 4G, terwijl hij naast mij stond!!
Op een gegeven moment zag ik dat ik opeens O2 als provider had en dat ik WEL 4G had. Helaas kan ik mij niet herinneren op welke plek en tijdstip dit was. Hetzelfde had ik in Spanje: op een gegeven moment had ik Movistar als provider met 4G! Na Berlijn contact opgenomen met KPN en de call-agent vertelde dat ik voortaan handmatig een andere provider kan kiezen wanneer de standaard provider mij slechts 3G geeft.
We zullen zien!!
Zoals @Jassy dus al zei is het verstandig om je roaming partner handmatig voortaan aan te geven, helaas is bij kpn niet bekent welke roaming partners bij haar 4G aanbieden en welke niet, dit is bij T-Mobile wel het geval.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 10:18
Mijn ervaring is juist dat KPN bij heel veel buitenlandse providers 4G-dekking heeft. Sterker nog, in veel meer mate dan T-Mobile of Vodafone. Ik heb de afgelopen tijd een lijstje bijgehouden van providers in verschillende Europese landen (eigen ervaring) waar ik "4G" in beeld heb gezien:

Duitsland: 02, Telekom.de, E-Plus (sinds kort, maakt waarschijnlijk gebruik van netwerk O2)

• dutchnltweaker
Gaston schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 00:03:

E-plus bestaat überhaupt niet meer, dit valt onder telefonica waar o2 ook onder valt en zijn dus samengevoegd, is nu verder gegaan als o2.

• Michel242186
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:31
ik heb deze zomer in de dordogne(frankrijk) gewoon een formule 1 race zitten kijken op mijn tablet verbonden via 4G KPN(Orange F)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True