Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitschakelen server vanaf mijn eigen pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-11 09:54
Situatie is als volgt. Ik heb op mijn netwerk een servercase met daarin een normaal moederbord en een simpele dual core 2 ghz processor. Deze 'pc' is mijn "ServerNAS". Zo noem ik em althans en er draait gewoon Windows 10 pro op. Hier bewaar ik al mijn series, films, anime's, backups, muziek en een hoop ander spul.

Op dit moment werk ik altijd via Remote Desktop Connection. Waar ik achter ben gekomen is dat je via Remote Desktop Connection niet via het Start menu de ServerNas op afstand kunt uitschakelen. Je kunt wel uitloggen, maar niet het apparaat uitschakelen. Dit heb ik tijdelijk verholpen, door een batch file aan te maken en op het bureaublad te plaatsen met de volgende code:
shutdown.exe /s /t 00

Allemaal leuk en aardig, maar als ik achter mijn eigen pc zit en ik wil de ServerNAS uitschakelen moet ik wel eerst Remote Desktop Connection activeren, inloggen (dat gebeurt automagisch) en dan pas als het bureaublad er voor staat kan ik op die batch file klikken waardoor de ServerNAS uitgaat. Dat inloggen met RDC en het tevoorschijn komen van het bureaublad duurt al met al zo'n 10 a 15 seconden.

Bestaat er ook een methode waarbij ik rechtstreeks vanaf mijn pc, zonder RDC, de ServerNAS kan uitschakelen? Het apparaat heeft een vast ip nummer op het interne netwerk.

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 24-12-2017 17:21)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ie toch binnen handbereik staat, waarom dan niet gewoon instellen dat bij indrukken van de powerknop Windows afsluit?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Euh? Waarom zou dat niet kunnen?
Ik beheer iets van 35 Windows machines (via RDP) en die kunnen we gewoon afsluiten, rebooten, etc.

Kortom, het kan. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Snowwie
Het klopt dat het kan via RDP, maar ik wil het liever zonder RDP doen, dan hoef ik RDP niet steeds apart te starten.

Wat ik nodig heb is een programma of batch file dat (met administrator rechten) de computer op 192.168.178.40 kan uitschakelen, zonder RDP.

Dat van @RGAT zal ik sowieso even bekijken, het lijkt er wel op dat op die manier mogelijk is, maar het staat niet bijster duidelijk uitgelegd van hoe of wat.

Mijn YouTube Channel

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Er zijn genoeg kleine programma's voor die dit kunnen doen.
https://www.raymond.cc/bl...computer-from-lan-or-wan/

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:05
Dat kan toch gewoon via CMD?

"SHUTDOWN /m \\192.168.1.100 /s /t 30 /c "Time to go to bed""

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 08:37:

Dit dus :)

En shutdown /? kan ook best leerzaam zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 10:39
En anders remote powershell?

• Snowwie
GioStyle schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 08:37:

Dat werkt dus niet omdat de ServerNAS feitelijk niet ingelogd is. Zodra ik RDC start logged deze ook in, en hetzelfde geldt voor de directe link (via explorer) die ook de inloggegevens heeft opgeslagen.

Kan deze commando ook voorzien worden van een inlognaam en wachtwoord?

Het programma Advanced IP Scanner werkt ook niet, die zegt constant "Access Denied" ondanks dat ik de juiste inloggegevens invoer. Terwijl Remote Access wel enabled staat op de ServerNAS. Maar ook al zou het wel werken, het opstarten van dit programma en het scannen van het netwerk kost nog meer tijd dan het opstarten van RDC en het dubbelklikken van het shutdown.bat icoontje.

[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 23-12-2017 22:15 ]

Mijn YouTube Channel

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05

Felyrion

goodgoan!

Je kunt dit makkelijk met Powershell afvangen. Al geef je niet aan welk OS je draait.

Zie bijvoorbeeld:
https://blogs.technet.mic...t-down-a-remote-computer/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Snowwie
Felyrion schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:00:
Je kunt dit makkelijk met Powershell afvangen. Al geef je niet aan welk OS je draait.

Zie bijvoorbeeld:
https://blogs.technet.mic...t-down-a-remote-computer/
Windows 10 x64 Home op mijn eigen pc
Windows 10 x64 Pro op de ServerNas pc (maar dat stat wel in de TS overigens).

Ik zal jouw optie even checken.

Hmm...ik weet niet wat ik hier van moet maken:
Stop-Computer –computer DC1 –Credential nwtraders\administrator

Hoe zou dit er uit zien als bv de betreffende computer : 192.168.178.40 is en username : Pietje en wachtwoord : Puk < als voorbeeld

[ Voor 22% gewijzigd door Snowwie op 23-12-2017 22:19 ]

Mijn YouTube Channel

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Als je via remote desktop bent ingelogd kun je toch gewoon Win+R “shutdown -s -t 0”?

• Snowwie
jeroen3 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:26:
Als je via remote desktop bent ingelogd kun je toch gewoon Win+R “shutdown -s -t 0”?
Het is juist het idee dat ik niet meer apart hoef in te loggen via RDP en dan een aparte batch file moet aanklikken om de ServerNAS uit te schakelen.

Mijn YouTube Channel

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
Snowwie schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:10:
[...]

Windows 10 x64 Home op mijn eigen pc
Windows 10 x64 Pro op de ServerNas pc (maar dat stat wel in de TS overigens).

Ik zal jouw optie even checken.

Hmm...ik weet niet wat ik hier van moet maken:
Stop-Computer –computer DC1 –Credential nwtraders\administrator

Hoe zou dit er uit zien als bv de betreffende computer : 192.168.178.40 is en username : Pietje en wachtwoord : Puk < als voorbeeld
Dat zou zoiets worden:
Eerst eenmalig:
PowerShell:
1
2
3
4
$password = "puk"
$securePassword = $password | ConvertTo-SecureString -AsPlainText -Force 
$secureString = $securePassword | ConvertFrom-SecureString 
Set-Content "C:\your\path\woozieString.txt" $secureString

Daarna;
PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
8
$username = "pietje"
$password = Get-Content "C:\your\path\ woozieString.txt"
$securePassword = $password | ConvertTo-SecureString 
$creds = New-Object System.Management.Automation.PSCredential -ArgumentList $username, $securePassword

$ip=192.168.178.40

Stop-Computer -Computer $ip -Credential $creds

Dit is allemaal geheel theoretisch (niet getest o.i.d.) - dus je zal het ongetwijfeld aan moeten passen (+geen idee of dit de beste methode is), maar het idee is hopelijk duidelijk. Je zal even moeten kijken wat "Stop-Computer" allemaal voor argumenten nodig heeft etc. Tevens zal je ervoor moeten zorgen dat 192.168.178.40 dus Remote Powershell commands accepteert.

Verwijderd

Snowwie schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:46:
[...]

Het is juist het idee dat ik niet meer apart hoef in te loggen via RDP en dan een aparte batch file moet aanklikken om de ServerNAS uit te schakelen.
Want dat doe je 10 keer per dag?

Neem toch aan dat je "servernas" 24/7 aan staat, of anders alleen in de nacht uit is. In dat geval kost het je nu dus 1 keer 15sec op het einde van de dag. :/

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:05
Als je hem alleen savonds wil uitzetten kan je dit toch ook via taakplanner doen. Gaat die netjes uit op een bepaalde tijd. Wil je hem automatich weer aan dan kan je dat vaak instellen in de bios

Cloud ☁️

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Eerste hit op google.. lijkt mij toch niet zo moeilijk.

remote shutdown windows 10

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dit kan met psexec/psshutdown;
https://ss64.com/nt/psshutdown.html

• Snowwie
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:48:
Want dat doe je 10 keer per dag?

Neem toch aan dat je "servernas" 24/7 aan staat, of anders alleen in de nacht uit is. In dat geval kost het je nu dus 1 keer 15sec op het einde van de dag. :/
HKLM_ schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:55:
Als je hem alleen savonds wil uitzetten kan je dit toch ook via taakplanner doen. Gaat die netjes uit op een bepaalde tijd. Wil je hem automatich weer aan dan kan je dat vaak instellen in de bios
Zoals ik al zei, is het meer een gewone pc in een servercase behuizing, check foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hCCJ10FkoNcUfiXdLsrk6Yvp/full.jpg
En die staat niet 24/7 per dag aan. Alleen maar als ik em nodig ben om bestanden toe te voegen, mappen te updaten of als ik iets ga bekijken. Dus ik zet em gemiddeld per dag wel 10x aan en uit. Ik kan er ook zo bij, ik hoef niet eens van m'n stoel af. Dit ding staat rechtsboven mij. Net linksonderin dat witte strooje is mijn monitor. :)
Aapie schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:02:
Eerste hit op google.. lijkt mij toch niet zo moeilijk.

remote shutdown windows 10
Dat werkt niet omdat de shutdowm commando het inloggen op de ServerNAS niet ondersteund. Zodra ik em aanklik, blijft ie feitelijk gewoon op het inlogscherm staan. Ga ik er met RDC naar toe, dan logt ie automatisch in (dat heb ik zo ingesteld). Ga ik er met explorer naar toe, dan heb ik ook zo ingesteld. Maar de shutdown commando geeft geen mogelijkheid om inloggegevens toe te passen.
Ziet er complex uit, maar zie in de syntax wel username + pw staan dus dit zal ik eens proberen.. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • Beste antwoord

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ie toch binnen handbereik staat, waarom dan niet gewoon instellen dat bij indrukken van de powerknop Windows afsluit?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snowwie
Orion84 schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:15:
Dat doe ik soms ook als ik vergeten ben de ServerNAS uit te schakel van RDC, want ik kijk dan wel eens een serie vanaf mijn HTPC vanuit de woonkamer, doe de HTPC en tv uit en denk dan, shit ben ik de ServerNAS vergeten uit te doen. Doe ik dat alsnog via de powerknop, even 5 sec. vasthouden en hij gaat ook uit. Maar ik dacht altijd dat dat niet goed was voor een computer.

Maar idd wat jij zegt, even eenmalig die knop indrukken (het is meer een switch ipv een knop, zie foto hierboven) zodat Windows uitschakelt. Ik ga dat gelijk instellen. Kortste klap. Dank u, daar had ik nog niet aan gedacht. :)

Mijn YouTube Channel

• unezra

unezra

ssh deamon op je PC installeren, remote ssh aanroepen en het shutdown commando geven.
(Ik begreep dat op W10 binnenkort een ssh daemon komt maar via Cygwin kun je ook nu al een sshd installeren.)

Remote aanroepen kan dan via je router of je PC.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 12:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Snowwie schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:21:
[...]
Doe ik dat alsnog via de powerknop, even 5 sec. vasthouden en hij gaat ook uit. Maar ik dacht altijd dat dat niet goed was voor een computer.
Nee, dat is het ook niet. Er is een verschil tussen hard uitzetten door inderdaad een paar seconden ingedrukt te houden (wat niet goed is) en bij je energie-instellingen configureren dat je powerknop indrukken (als in: gewoon, 1x kort, zoals je 'm ook in zou schakelen) Windows en je server op de juiste manier afsluit.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
gewoon niet

[ Voor 86% gewijzigd door Koffie op 25-12-2017 12:49 ]

• Snowwie
Bastiaan schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:56:
[...]

Nee, dat is het ook niet. Er is een verschil tussen hard uitzetten door inderdaad een paar seconden ingedrukt te houden (wat niet goed is) en bij je energie-instellingen configureren dat je powerknop indrukken (als in: gewoon, 1x kort, zoals je 'm ook in zou schakelen) Windows en je server op de juiste manier afsluit.
Klopt, zo heb ik nu ingesteld. 1x de knop indrukken, even wachten en de ServerNAS schakelt zichzelf uit. Prima oplossing zo. :)

Mijn YouTube Channel

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

FreakNL

Well do ya punk?

En nu stoppen met die onzin van 10 keer per dag in en uitschakelen ;)

• Snowwie
FreakNL schreef op maandag 25 december 2017 @ 08:03:
En nu stoppen met die onzin van 10 keer per dag in en uitschakelen ;)
Feitelijk is het maar een gewone pc, met al een wat ouder moederbord en een dual coretje van 2 Ghz.
Maar met 4GB ram en een ssd-tje draait ie prima Windows 10, en als je em volstampt met hdd's dan werkt dat net zo goed als een echte server. Mijn neef heeft van die HP Proliant dingen, dat zijn echt van die platte grote servers, die gigantisch veel kabaal maken. Nou voor mij hoeft dat niet hoor. Maar ja, zijn gezin is ook wat groter en hij laat het ook gewoon draaien zodat zijn kinderen en vrouwen (teken)films kunnen kijken.

En ik zet em ook echt niet elke dag 10x aan en uit. Misschien hooguit 3 of 4x. :) :+

Mijn YouTube Channel

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:34
En toch zou ik persoonlijk toch eens kijken naar een nette NAS oplossing. Grote kans dat je die binnen het jaar terugverdiend hebt qua stroomverbruik ;)

Daarnaast ook een stukje praktischer, kleiner en stiller.

Niet het antwoord op je vraag, maar wel een (goedbedoeld) advies.

Via RDP zou je evt. nog een andere user aan kunnen maken die als task bij aanmelden heeft om de pc af te sluiten. Dan log je in met die user en hij sluit af. #omslachtig

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Andere optie Linux installeren

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• unezra

unezra

Snowwie schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:11:
[...]
Feitelijk is het maar een gewone pc, met al een wat ouder moederbord en een dual coretje van 2 Ghz.
Maar met 4GB ram en een ssd-tje draait ie prima Windows 10, en als je em volstampt met hdd's dan werkt dat net zo goed als een echte server. Mijn neef heeft van die HP Proliant dingen, dat zijn echt van die platte grote servers, die gigantisch veel kabaal maken. Nou voor mij hoeft dat niet hoor. Maar ja, zijn gezin is ook wat groter en hij laat het ook gewoon draaien zodat zijn kinderen en vrouwen (teken)films kunnen kijken.

En ik zet em ook echt niet elke dag 10x aan en uit. Misschien hooguit 3 of 4x. :) :+
Die Proliants zijn overkill voor zo goed als welke thuissituatie dan ook. Als je neef je heeft wijsgemaakt dat hij dat nodig heeft als NAS ben je er mooi ingetuind. :)

Ik heb die dingen ook, maar die zet ik alleen aan als ik wat werk en hobbydingen wil uittesten. Ze vreten rond de 200W per stuk als ze in bedrijf zijn en maken een belachelijke hoeveelheid herrie. Met mijn Microservers heb ik ook alles wat ik nodig heb en maken heel wat minder herrie. (In fact, die 3 Microservers zijn overkill, ik zou het in principe met 1 af kunnen maar dat vind ik geen mooie oplossing.)

• Snowwie
Paultje3181 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:19:
En toch zou ik persoonlijk toch eens kijken naar een nette NAS oplossing. Grote kans dat je die binnen het jaar terugverdiend hebt qua stroomverbruik ;)
Een NAS is een relatief duur apparaat, zeker als je er meer dan 4 schijven in kwijt wilt. Nu kan ik gewoon in Windows ook makkelijker bij de bestanden komen en alles mooi zo indelen zoals ik dat wil.
Daarnaast ook een stukje praktischer, kleiner en stiller.
Praktischer, ik merk geen verschil in gebruik als ik in de woonkamer zit, of ik nu via mijn HTPC de ServerNAS aanklik of een echte NAS, is lood om oud ijzer.
Kleiner = True, maar eerlijk gezegd boeit me dat niet zo
Stiller = Mwah, zoveel herrie maakt dit ding helemaal niet. Met een paar fatsoenlijke A-merk fans en een goede voeding is deze 'pc' ServerNAS misschien nog wel stiller.
Niet het antwoord op je vraag, maar wel een (goedbedoeld) advies.
Dat maakt niet uit :) Altijd goed bedoeld advies is altijd welkom. Of ik er wat mee doe is een heel ander verhaal. :P :P
Via RDP zou je evt. nog een andere user aan kunnen maken die als task bij aanmelden heeft om de pc af te sluiten. Dan log je in met die user en hij sluit af. #omslachtig
Je brengt me op zich wel op een ander idee, en dat is een andere gebruiker aan maken die ook admin rechten heeft en enkel die toegang heeft tot de backup bestanden en de prive bestanden. En dat de huidige admin gebruiker omzetten naar een user met beperkte rechten en gewoon direct toegang heeft tot het systeem, tot alle media bestanden, de films, series, muziek etc, zonder dat deze apart hoeft in te loggen.
Op die manier hou ik mijn prive bestanden ook nog eens uit het zicht van anderen. Niet dat ze er wat mee kunnen want alle prive bestanden zitten in truecrypt volumes.

Ja, ik weet Truecrypt wordt al een poosje niet meer aanbevolen, maar de gemiddelde Jopie hier in Nederland weet niet hoe hij of zij een TC volume moet kraken. Als het al waar is dat Truecrypt niet meer veilig is.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1