Linux partitie formaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:50
Tot voor kort gebruikte ik het volgende partitieschema voor linux

Swap 2x intern geheugen pc
/boot 100 mb
/ root

Heeft altijd gewerkt, maar krijg nu problemen met onvoldoende /boot ruimte

Nu kom ik er achter dat /boot te klein is en swap worden wel erg veel GB's

Vraag 1 Wat is het ideale partitie schema?
Vraag 2 draai 2 Linux distro's naast elkaar. Kan swap of eventueel iets anders over beide distro's worden gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Heb je al eens gezocht naar mogelijke oorzaken van een te kleine /boot. Bijv. dit topic vorige week:
Hero of Time in "Linux Mint: boot partitie vol"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die 100MB kan op zich prima maar vaak moet je even de oude kernels opruimen. Als ie nu 100% vol zit, lukt dat waarschijnlijk niet meer met de package manager. Check met `uname -r` even de huidige kernelversie en verwijder de oudere relevante bestanden uit /boot, zodat je wat ruimte hebt. Voer daarna een upgrade uit met je package manager.

Ubuntu en andere distro's gebruiken tegenwoordig Swap files, die hebben dus geen losse partitie meer nodig.

Over de ideale partitionering zijn miljarden adviezen te vinden via Google ;) Wat had je al gevonden en waarom bleef je alsnog met de vraag zitten?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:27
juist

sudo apt autoremove --purge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:50
Room42 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 00:22:
Die 100MB kan op zich prima maar vaak moet je even de oude kernels opruimen. Als ie nu 100% vol zit, lukt dat waarschijnlijk niet meer met de package manager. Check met `uname -r` even de huidige kernelversie en verwijder de oudere relevante bestanden uit /boot, zodat je wat ruimte hebt. Voer daarna een upgrade uit met je package manager.

Ubuntu en andere distro's gebruiken tegenwoordig Swap files, die hebben dus geen losse partitie meer nodig.

Over de ideale partitionering zijn miljarden adviezen te vinden via Google ;) Wat had je al gevonden en waarom bleef je alsnog met de vraag zitten?
Ik ben eruit. Goede nieuws is dat het probleem is opgelost. kernel 4.13 is verwijderd. Slechte nieuws is dat kernel 4.14 blijft staan en het probleem terug zal keren bij een volgende kernel upgrade. 100MB is gewoon krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Welke distro gebruik je?

Ik zie dat Ubuntu/Linux Mint standaard 472MB gebruikt, inderdaad. Je kunt de partitie vergroten via een LiveUSB met Gparted.

[ Voor 72% gewijzigd door Room42 op 23-12-2017 08:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou 100 MB te weinig zijn?
$ du -sh /boot
25M	/boot

$ ls /boot/
config-4.14.0-1-amd64  grub/  initrd.img-4.14.0-1-amd64  System.map-4.14.0-1-amd64  vmlinuz-4.14.0-1-amd64

Ik heb 1 kernel erop staan en dat neemt een hele whopping 25 MB in gebruik in /boot. Welke overigens onderdeel is van / bij mij. Die is ~10 GB (met ~2 GB vrij), de rest van de schijf heb ik aan /home gegeven (nou ja, niet echt op deze computer nu, daar is home 14 GB, de rest is voor VMs).

Op mijn systeem met UEFI heb ik 100 MB voor /boot/EFI en /boot zelf is ook maar zoiets. Je moet gewoon goed je systeem in de gaten houden met wat voor troep er allemaal nog achter blijft.

Voor best practises van je partitie indeling op Linux zijn legio discussies te vinden. De een zet elk los onderdeel van / op een aparte partitie, de ander dondert alles bij elkaar. Persoonlijk doe ik /home altijd apart, zodat als er iets met m'n OS gebeurt, ik m'n gebruikersinstellingen nog heb.

Twee distro's naast elkaar draaien kan prima werken, zelfs met een gedeelde swap. Maar let dan wel op dat je niet je systeem op hibernate zet en dan wisselt naar je andere distro, dat gaat fout. Ook je Grub config (en met name /boot) is niet zo 1-2-3 te combineren. Ik heb 't geprobeerd, maar dat verliep niet als gewenst. Ik kreeg met een combi van Debian en Fedora boot entries met de initrd van Fedora voor Debian en andersom er bij. Ook de eventuele boot parameters verschillen per distro. Zoek het goed uit wat je moet doen hiervoor. Er zijn een paar valkuilen zoals je merkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Bij laatste versies van ubuntu is dit ook gewijzigd naar 400-500 MB.

Gebruik geen encryptie indien mogelijk, dan heb je geen aparte boot nodig.

Swap 2x geheugen hoeft volgens mij ook niet, even groot als geheugen, of een beetje groter is al genoeg.
Bij nieuwere versies van ubuntu is men over gegaan naar een swap file op de root partitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jan99999 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 09:56:
[...]
Gebruik geen encryptie indien mogelijk, dan heb je geen aparte boot nodig.
[...]
Full disk encryption bedoel je. Je home kun je zonder problemen encrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je, met UEFI heb je geen aparte /boot nodig bij FDE. Er wordt al om een passphrase gevraagd om Grub te unlocken, daarna, indien geen extra config aangepast, wordt er voor het opstarten van je OS nog eens gevraagd. Maar geen aparte /boot. Alleen /boot/EFI, wat je toch al zou hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1