Toon posts:

2 Netwerken en Win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik heb weer eens jullie hulp nodig (ik ben ook lastig he :D ) dit is de situatie bij mij thuis:

Afbeeldingslocatie: http://www.ppmirror.f2s.com/02.jpg
(sorry voor de rand)

het netwerk is raar maar werk perfect, alle pctjes hebbe internet. wat mijn vader en broertje nu willen is (hun pctjes zijn aangegeve als Client1 en Client2) dat ze elkaars schijven kunnen Delen, alleen zitten ze dus beide op een apparte NIC op de server en dus in een appart netwerk (toch?)

hoe krijg ik win2k (professional) zover dat mijn broerder \\client2\hdd1 intyped en op de HDD van mijn PA teregt komt (ja hoe ik schijve moet delen weet ik wel) want nu vind ie die dus niet uiteraard, de schijven van de server zijn ook gedeeld en zijn natuurlijk wel toegankelijk op de clients

Mijn netwerk (aangegeven in het plaatje) kunnen jullie helmaal buiten beschouwing houden want wat op mijn schijven staat gaat mijn familie niets aan

in de search vond ik geen antwoord op mijn vraag, ik heb wel zo'n vaag id dat ik dan ff naar mijn netwerk locaties moet gaan op de server en dan verbinden met alle hdd's in het netwerk en daar dan shares van maken, ik weet dit echter niet zeker en aangezien het nu 1:40 is kan ik niet ff naar benede lopen om dit in te stellen op hun server want dan worden ze wakker en heb ik ruzie.

kan iemand me nog voor morgen middag (vandaag vanmiddag eigenlijk al) een antwoord op mijn vraag geven in geval ik me vergis (zolas altijd)?

alvast bedankt en wel terusten

edit:

PS ik ben niet van plan om een FTP te maken van de HDD's van de Clients :D

Verwijderd

Ik zit hier achter een Win2K-AdvServer, en ik denk dat het op de Pro-versie niet gaat lukken.
Wat je volgens mij moet doen, is de routing-functies aanzetten:
Start>Programs>AdministrativeTools>RoutingAndRemoteAccess
Klik rechts op de naam van je server (in het linker venster) en kies in het snelmenu voor 'Configure and Enable Routing and Remote Access'. Er verschijnt dan een wizzard, waarbij je kunt kiezen voor 'Network Router' in plaats van de (standaard) 'Internet Connection Server'.

Maar of je internetverbinding het dan nog overal doet, is een ander verhaal.

Alsjeblieft en inderdaad: truste.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 02:04 schreef de_GeBo het volgende:
Ik zit hier achter een Win2K-AdvServer, en ik denk dat het op de Pro-versie niet gaat lukken.
Wat je volgens mij moet doen, is de routing-functies aanzetten:
Start>Programs>AdministrativeTools>RoutingAndRemoteAccess
Klik rechts op de naam van je server (in het linker venster) en kies in het snelmenu voor 'Configure and Enable Routing and Remote Access'. Er verschijnt dan een wizzard, waarbij je kunt kiezen voor 'Network Router' in plaats van de (standaard) 'Internet Connection Server'.

Maar of je internetverbinding het dan nog overal doet, is een ander verhaal.

Alsjeblieft en inderdaad: truste.
Ik heb ooit gewerkt met Win2k server, maar dat kan ik zelf niet betalen en Routing services zitten niet in Win2k prof (Win2k prof op al die pcs heeft me al een fortuin gekost man)

Toch thnxs

* DJ PP heeft goed getrust

Verwijderd

Het zijn dus twee aparte netwerken met ieder hun eigen ip-range.
Wat je zou kunnen doen is op de "Server" waar beide pc's een koppeling naar hebben een statische routes invoeren middels de cmd tool route (type route add ? voor meer info of ms knbase, vergeet de persistent optie niet) met als ip in range x dan via kaart 2 en net andersom als ip in range y dan via kaart 1. Op de pc s moet je dan wel een standaard gateway instellen (maar dat heb je hw ivm internetten via de "server" pc).
Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 08:28 schreef Akko het volgende:
Het zijn dus twee aparte netwerken met ieder hun eigen ip-range.
Wat je zou kunnen doen is op de "Server" waar beide pc's een koppeling naar hebben een statische routes invoeren middels de cmd tool route (type route add ? voor meer info of ms knbase, vergeet de persistent optie niet) met als ip in range x dan via kaart 2 en net andersom als ip in range y dan via kaart 1. Op de pc s moet je dan wel een standaard gateway instellen (maar dat heb je hw ivm internetten via de "server" pc).
Succes
alles is DHCP

Verwijderd

DHCP? Dan heb je 2 scopes met een aparate ip range? Anders gaat het niet werken. Als het nu werkt, is het wazige combinatie. Gewoon vaste ip adressen instellen op de "server" kaar (aparte range bv 192.168.1 255.255.255.0 en 192.168.2.0 255.255.255.0)
Hetzelfde op de twee clients en middels route add de routes aanmaken.
Anders gewoon een HUB aanschaffen en alle 3 de pc's zo aan elkaar knopen (is eigenlijk het simpelst).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 13:31 schreef Akko het volgende:
DHCP? Dan heb je 2 scopes met een aparate ip range? Anders gaat het niet werken. Als het nu werkt, is het wazige combinatie. Gewoon vaste ip adressen instellen op de "server" kaar (aparte range bv 192.168.1 255.255.255.0 en 192.168.2.0 255.255.255.0)
Hetzelfde op de twee clients en middels route add de routes aanmaken.
Anders gewoon een HUB aanschaffen en alle 3 de pc's zo aan elkaar knopen (is eigenlijk het simpelst).
Kost me geld :D, ik zou graag een Software solution hebben als dat kan,

alvast bedankt, ICQ staat meestal uit maar op MSN ben k 24u per dag online:
anoniem_ventje@hotmail.com

als je het weet kun je het daar kome uitleggen das wat simpler voor mij

Verwijderd

Ik zit nooit op MSN. Zoals al eerder gezegd..maak er 2 aparte ip ranges (met vaste ip adressen) van
en voeg daarna middels de cmd tool
route statische routes in.
Meer info over statische routes:
www.microsoft.com/kb
zoeken op de volgende artikel:
Q140859
Q141383

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Je kan ook gewoon 2 netwerkkaarten verkopen :) 1 hub kopen. Stel dan 2 ip adressen in voor die ene nic in de server (dat kan gewoon bij TCP/IP settings) dan zet je je broer + pa op het ene subnet en jij met je netwerkje op het andere subnet en klaar is klara! een hubje kost nix.. misschien is het volgende keer slimmer om eerst na te denken voordat je je spullen gaat halen :) 3 nics in een thuisservertje? hoe verzin je het :) (no offence :P)

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 15:59 schreef collin het volgende:
Je kan ook gewoon 2 netwerkkaarten verkopen :) 1 hub kopen. Stel dan 2 ip adressen in voor die ene nic in de server (dat kan gewoon bij TCP/IP settings) dan zet je je broer + pa op het ene subnet en jij met je netwerkje op het andere subnet en klaar is klara! een hubje kost nix.. misschien is het volgende keer slimmer om eerst na te denken voordat je je spullen gaat halen :) 3 nics in een thuisservertje? hoe verzin je het :) (no offence :P)
Ik heb de 3 100mbit netwerk kaartjes GRATIS gekregen! en een 100Mbit HUB is niet zooo goedkoop

edit:

PS ben ik ook niet dom en heb ik wel rekening gehouden met eeen eventuele HUB door alle kabels te leggen en vlak voor de NIC een klein stukje crosscable (bij de clients) te leggen zodat ik die kan weghalen en een hub gebruiken zonder nieuwe kabels te leggen zoals dat zou moeten als alles crosscable was (toch?)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 15:36 schreef Akko het volgende:
Ik zit nooit op MSN. Zoals al eerder gezegd..maak er 2 aparte ip ranges (met vaste ip adressen) van
en voeg daarna middels de cmd tool
route statische routes in.
Meer info over statische routes:
www.microsoft.com/kb
zoeken op de volgende artikel:
Q140859
Q141383
thnxs ik ga het nu proberen

Verwijderd

Topicstarter
lukt niet, is hier geen programma voor ofzo?

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 16:23 schreef DJ_PP het volgende:

Ik heb de 3 100mbit netwerk kaartjes GRATIS gekregen! en een 100Mbit HUB is niet zooo goedkoop
Wat is niet zo goedkoop. Als je ervan uitgaat dat je voor 35gld een NIC hebt is toch ook 70 piek. Leg er een beetje bij en je hebt een 100Mbit hub. Dus dat lijkt mij toch niet de kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 18:52 schreef ketjap het volgende:

[..]

Wat is niet zo goedkoop. Als je ervan uitgaat dat je voor 35gld een NIC hebt is toch ook 70 piek. Leg er een beetje bij en je hebt een 100Mbit hub. Dus dat lijkt mij toch niet de kosten.
maar ik heb de NIC gratis gekrege!!

Verwijderd

jaja met route add moet het lukken. wel juiste ip addresen gebruiken en subnetmask en zo

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 00:04 schreef normal888 het volgende:
jaja met route add moet het lukken. wel juiste ip addresen gebruiken en subnetmask en zo
route add?

Verwijderd

Oke, ik zal het proberen uit te leggen.
Client 1 geef je
ipadres 192.168.1.1
subnetmask 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.2

Client 2 geef je
ipaders: 192.168.2.1
subnetmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.2.2

"server"
kaart die verbonden is met client1
ip adres: 192.168.1.2
kaart die verbonden is met client2
ip adres: 192.168.2.2
subnetmaks: 255.255.255.0

Dan op de server het volgende commando's geven:
Route Add -p 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.2
Route Add -p 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.2

Deze twee gegevens zijn dan ingevoerd in de route tabel en nu weet de server waar hij de pc's kan vinden. Om het helememaal compleet te maken plaats je in de lmhost files (in de windows dir, afhankelijk van winversie direct of een subdir) en vul deze aan met het volgende
pcnaam ipadres (in bovenstaand gedeelte dus)
Op server PC:
client1 192.168.1.1
client2 192.168.2.1
Op Client1:
Servernaam 192.168.1.2
client2 192.168.2.1
Op client2:
Servernaam 192.168.2.2
client1 192.168.1.1

Zo zou het moeten werken succes ermee.
:9~

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 08:19 schreef Akko het volgende:
Oke, ik zal het proberen uit te leggen.
Client 1 geef je
ipadres 192.168.1.1
subnetmask 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.2

Client 2 geef je
ipaders: 192.168.2.1
default gateway: 192.168.2.2

"server"
kaart die verbonden is met client1
ip adres: 192.168.1.2
kaart die verbonden is met client2
ip adres: 192.168.2.2
subnetmaks: 255.255.255.0

Dan op de server het volgende commando's geven:
Route Add -p 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.2
Route Add -p 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.2

Deze twee gegevens zijn dan ingevoerd in de route tabel en nu weet de server waar hij de pc's kan vinden. Om het helememaal compleet te maken plaats je in de lmhost files (in de windows dir, afhankelijk van winversie direct of een subdir) en vul deze aan met het volgende
pcnaam ipadres (in bovenstaand gedeelte dus)
Op server PC:
client1 192.168.1.1
client2 192.168.2.1
Op Client1:
Servernaam 192.168.1.2
client2 192.168.2.1
Op client2:
Servernaam 192.168.2.2
client1 192.168.1.1

Zo zou het moeten werken succes ermee.
:9~
Thnxs!! ga k uitproberen

Verwijderd

Of je moet Windows XP prof gaan gebruiken kan je in "inbelverbindingen" je twee nicjes doorsluisen.

>:)

ps. heb WinXP prof. 2486 stabiel in netwerk met win2k

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 14 juli 2001 16:43 schreef jopie2 het volgende:
Of je moet Windows XP prof gaan gebruiken kan je in "inbelverbindingen" je twee nicjes doorsluisen.

>:)

ps. heb WinXP prof. 2486 stabiel in netwerk met win2k
k Illegaale versies zijn illegaal he :D tis maar dat je het weet :D

Verwijderd

Is het nog gelukt?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 08:29 schreef Akko het volgende:
Is het nog gelukt?
jip, thnxs
Pagina: 1