Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Beste forum leden,
Ten eerste wil ik zeggen dat ik net nieuw ben op dit forum, dus als ik dingen zeg of doe die niet gebruikelijk zijn op dit forum, wijs me er maar op, daar kan ik van leren ;) . Ik heb een witte macbook (unibody) uit 2009. Hier heb ik een SSD voor gekocht met de volgende gegevens:

Naam: ADATA Ultimate SU650, 120 GB SSD
Capiciteit: 120GB
2,5 inch, 1x SATA/600

Deze heb ik ingebouwd en dat ging allemaal prima, uiteraard ESD veilig. Ik startte de mac op en kreeg een mapje met een vraagteken in het scherm, wat natuurlijk logisch is, de SSD is leeg. Nu had ik verwacht dat ik het software systeem zo van internet kon plukken en kon downloaden, dit hebben ze mij in de winkel verteld. Nu heb ik dus op installeer mac os X dan geeft hij een foutmelding. Wat moet ik nu doen? heb ik iets verkeerds ingesteld. Heb verschillende foto's gemaakt van de instellingen en de schijfspecs. Ik heb al op internet gekeken maar ik kom er gewoon niet uit... Hebben jullie enig idee?
Alvast bedankt,
Gr sten

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook unibody 2009

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
software van het internet proberen te downloaden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
En hoe start je hem op?
cmd ⌘ + R ingedrukt gehouden?

[ Voor 44% gewijzigd door carpebios op 22-12-2017 21:24 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:28
Deze installatie wordt beschreven op http://www.idownloadblog....n-internet-recovery-mode/

Iets verder op die pagina staat een alternatieve methode met een USB stick of externe harddisk mocht jouw machine de internet methode (nog) niet ondersteunen.

[ Voor 52% gewijzigd door Leader98 op 22-12-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt een tweede mac nodig of je oude schijf om macOS te downloaden en een opstartbare USB te maken. Daarna kan je pas installeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Command-R heeft geen zin, zoals je kan lezen heeft TS een kale unformatted SSD geïnstalleerd, dus de recovery partitie is niet aanwezig. Moet idd via de oude HDD (evt. Via een sata-dockje als je die hebt/kunt scoren of lenen, anders die opnieuw inbouwen) of via een tweede mac waarmee je een bootable SSD maakt.
Of je hebt misschien een externe schijf liggen met een behuizing die niet gegoten is, maar geschroefd waarin je tiijdelijk je oude schijf zet, zodat ervan kunt booten. Als je je HDD kunt vervangen kan je dit ook.

Je kunt evt. ook je oude HDD clonen naar de SSD als je zou willen met een sata-dockje of de genoemde externe schijf methode (voorwaarde is dat je die installatie acceptabel vindt en dat de oude inhoud van de HDD even groot is of kleiner in GB dan de SSD met nog voldoende vrije ruimte daarna). Een goed programma daarvoor is SuperDuper. Dit is voor het basale gebruik gratis, echter is het een hartstikke waardevol programma met meerdere opties die nabetaling beschikbaar zijn, en waar je eindeloze ondersteuning krijgt in zowel point-updates als major updates zonder opnieuw te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
Momenteel is het vrij lastig om op oudere modellen MacOs te installeren. Ik ben overgestapt op cleaninstalls en deze te klonen. Veel oude macs moet je via een hele omweg installeren wat dan vervolgens weer niet goed werk. Zoals bijvoorbeeld yosimite uit de App store die vervolgens dan niet werkt.
Pagina: 1