Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• marritgs
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-01 13:31
Ik zoek een?
Hallo tweakers, ik ben nu al enige tijd op zoek naar een nieuwe telefoon voor mijn Huawei G6-L11. Het is inmiddels een behoorlijk verouderd type, iets wat ik toen niet zo snel had zien aankomen (zoals geen updates krijgen). Om dit te voorkomen wil ik dan ook graag jullie meningen en tips horen en me wat meer verdiepen in android-versies etc (al dacht ik dat de vorige keer ook goed gedaan te hebben, maar helaas).

Ik ben op zoek naar een telefoon die 'lang' meegaat en ben ondertussen een beetje afgeknapt op Huawei. Ik hoef geen topper, want daar is mijn budget ook niet naar. Ik wil wél een telefoon die minstens twee jaar meegaat, waar geeft voor zijn geld en het hopelijk langer goed blijft doen. Ik loop nu vooral tegen het werkgeheugen en intern geheugen van mijn telefoon aan. Hij sluit nu soms zelf apps uit het niets of wanneer ik aan het browsen ben en apps updaten gaat lastig omdat hij aangeeft dat er niet genoeg geheugen is; ookal heb ik genoeg ruimte vrij op mijn SD-kaart. De meeste apps kan ik echter niet daar naartoe verhuizen. Deze problemen wil ik dan ook voorkomen.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de grootte van mijn telefoon. Een slag groter, zo rond de 5" vind ik nog niet zo'n probleem, maar 5,5" vind ik toch echt aan de grote kant. Ik hou er namelijk van om de telefoon in mijn broekzak te stoppen zodat ik geen tasje of iets dergelijks mee hoef te nemen wanneer ik de deur uit ga :9

Tenslotte wil ik een batterij/accu die bij 'normaal'/gemiddeld gebruik een dag mee gaat. Nu verwacht ik dat het merendeel van alle telefoons op de markt dit wel halen en dit geen probleem zou zijn.

Wat is je budget?
Ik ben bereid om ongeveer 200 tot 250 euro uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn telefoon nu vooral voor Whatsapp, af en toe bellen, Facebook, Instagram, af en toe Spotify, radio etc. Ik wil mijn aankomende telefoon meer gaan gebruiken voor nieuwsapps zoals Nu.nl, maar door mijn hierboven genoemde geheugenprobleem heb ik deze app moeten verwijderen. Dit is dus iets waar ik niet opnieuw tegenaan wil lopen. Ik schat zelf in dat ik met 32 GB wel uit moet komen, maar de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden wil ik wel graag behouden.

Daarnaast gebruik ik ook regelmatig mijn camera. De camera die ik nu heb was voor die tijd redelijk te noemen voor een budget telefoon. Nu merk ik wel duidelijk het verschil met andere telefoons uit mijn omgeving, met name de kleuren worden vaak vertekend op de foto. Dit vind ik jammer. Ik zou mijn gebruik van de camera gemiddeld noemen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al een drietal telefoons gevonden, maar sta ook open voor andere types.

Als één van de eerste telefoons stond mij de Xiaomi Mi A1 erg aan, voornamelijk door de Android Stock/One, wat mij het idee geeft dat deze telefoon lang mee zal gaan doordat regelmatig updates worden gegarandeerd (dit weegt het zwaarst), maar ook omdat er minder 'troep' aan standaard apps op je telefoon staat dat geheugen slurpt. Nu begrijp ik wel dat dit een project is en dat dit zich nog waar moet maken, iets wat onzekerheid voor mij meebrengt. Daarbij vind ik het formaat toch echt wel een groot nadeel (zoals ik al vaker voorbij heb zien komen). Ik zou er wel voor kiezen om de telefoon te laten importeren, waardoor ik goedkoper uit ben dan als ik hem in Nederland koop zelfs wanneer ik de 64GB versie zou kopen.

Als tweede staat mij de Motorola Moto G5 Plus aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat Motorola tegenwoordig ook 'goede' telefoons maakt, doordat ik het vooral ken als een merk met wat oudere types. Ik was dus ook positief verrast bij het zien van de specs, die in mijn ogen op papier nagenoeg gelijk zijn aan die van de A1. Ik las er echter ook wat negatieve reviews van, dus weet niet zo goed of deze telefoon ook zijn specs daadwerkelijk waar maakt. De telefoon is kleiner dan de A1, wat zeker een pluspunt is.

Tenslotte raadde iemand mij ook nog aan om naar de Galaxy J-lijn te kijken van Samsung. Omdat ik een telefoon wil die langer meegaat, leek het mij de beste één van de recentste versies te nemen. Toen kwam mijn oog op Samsung Galaxy J5 (2017). Met name de frontcamera lijkt veel beter dan de andere twee en het scherm veel helderder en gedetailleerder. Dat voor een kleinere prijs dan de Motorola (en een vergelijkbare formaat).

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me nu vooral af of mijn informatie die ik heb staan en ideeën over de telefoons juist zijn en wat jullie denken dat een verstandige keuze is in mijn geval. Ik ben dus vooral op zoek naar een telefoon die een mooi (helder) scherm heeft en een redelijke camera, voor niet al te veel geld. Zo kwam ik met name op de keuze van hierboven, maar het kan zijn dat ik types helemaal over het hoofd heb gezien en sta dus ook open voor andere voorstellen/merken. Daarbij vraag ik mij af wat jullie ervaringen zijn met deze telefoons voor gemiddeld gebruik, met name Motorola? Ik weet niet waarom, maar op één of andere manier heb ik daar negatieve associaties mee. Misschien omdat ik het niet echt in mijn omgeving zie.

Alle reacties

• kootje70
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06:41
Mijn dochter heeft de J7 (2017), mijn zoon heeft de G5S plus en ik heb de Mi A1.
Alledrie prachttoestellen.
De J7 maakt de mooiste foto's, maar voelt net iets minder degelijk dan de andere 2.
Qua updates is de Mi A1 het beste; Android one, de updates komen met regelmaat binnen. De andere 2 is nog maar de vraag hoe lang ze updates krijgen.
Ik kwam van de Huawei G700 af en doe dus ook lang met een toestel.
Ik heb dan ook gekeken naar goed updatebeleid en genoeg geheugen. Het gaat vooral om waar je je het prettigst bij voelt.
Samsung viel bij mij af, omdat die het minste geheugen had maar wel veel bloatware.

• marritgs
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-01 13:31
Fijn om te horen dat het in ieder geval allemaal mooie toestellen zijn! Ik neig toch steeds meer naar de Mi A1, wegens het update beleid. Ik vraag me zelf alleen wel af of Android One ook nog nadelen heeft... ik weet niet of die zijn ervaren? Ik kan er namelijk weinig over vinden, behalve een enkele opmerking dat de desbetreffende persoon er achter kwam dat er toch al wel veel werd toegevoegd door fabrikanten wat als 'normaal' werd beschouwd (en dit dus ontbrak in de Android One).

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Nokia 5 bekeken?
Snelle update, stock android.
Samsung zou ik in deze afraden, updatebeleid voor zulke midrangers is niet al te best namelijk en dat zoek je wel. Xiaomi Mi A1 is zeer degelijk apparaat, qua specs, qua software en qua updates, daarna volgt Motorola. Nokia 5 die hjs noemt is ook leuk, maar ik zou dan opteren voor de Nokia 6, iets groter scherm, meer memory.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ja sorry, Nokia 6 past wel in budget.
(Wist dat de 5 rond de 199 zat, had 6 duurder verwacht)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True