Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS, Webserver, Mailserver

Pagina: 1
Acties:

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals in de titel aangegeven wordt, zal dit systeem gebruikt worden als NAS, Web- en mailserver (een plex server met 1 kijker zou ook tof zijn. Ik realiseer me dat dit draadje in het desktop aankoop advies mapje staat en niet in het NAS aankoop advies mapje, maar een dergelijke map zag ik even niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit wordt geen high end server ofzo, dus 300 euro zonder drives zou wel leuk zijn. Het is een beetje onbekend terrein voor mij en het budget dus ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
NAS + drives (wat waarschijnlijk WD Reds worden)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het schijnt dat Synology met een goed software package komt voor het opzetten van server(tje)s.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mailserver, Webserver (remote desktop/VPN), eventueel plex of mediaserver in general. Laag stroomverbruik natuurlijk, maar dat zit met die Synology nasjes wel goed geloof ik

Ga je overklokken?
Een overgeclockte NAS zou me toch wat zijn ;) maar niet praktisch ivm stroomverbruik en de vaak passieve koeling

Wat verwacht je van ons?
Wat is nou eigenlijk handig? Moet ik aan zo'n Synology pakketje denken of is het inelkaardraaien van een eigen NAS met zo'n embedded pentium of atom moederbordje en een NAS-like Node behuizing van Fractal Design een idee?

Ik had deze NAS al gevonden
pricewatch: Synology DiskStation DS218play

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt Remote Desktop gebruiken, dan zit je al aan Windows vast en is Synology geen optie dus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• youridv1
Het hoeft niet per se remote desktop te zijn, dat is een voorbeeld. Externe toegang tot het thuisnetwerk en het overnemen van de desktops dan.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je een VPN server draait waar je op connect kan je als je t goed insteld gewoon ook met je lokale clients RDPen dacht ik zo :?

404 Signature not found

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom je VPN server op je NAS en niet een router/firewall waarop je je VPN termineert?
Lijkt me de betere optie.

Verder: HP Microserver Gen8 of Gen10.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:35

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan prima een VPN server opzetten op een synology en zo bij je pc's thuis komen.
Weet niet direct het verschil tussen een 218 en een 218 play.
Maar ze hebben volgens mij beide de zelfde CPU en de 218 heeft 2GB ram tov 1GB.

En is daarbij goedkoper.
De play is volgens mij eerder uitgekomen. Maar zie nog niet direct waarom deze interesanter is dan een normale 218.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:44:
Waarom je VPN server op je NAS en niet een router/firewall waarop je je VPN termineert?
Lijkt me de betere optie.

Verder: HP Microserver Gen8 of Gen10.
Als je toch een NAS wilt waarom dan nog een aparte (dure) router kopen voor een functie die de NAS gewoon aanbied?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tsurany schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:46:
[...]

Als je toch een NAS wilt waarom dan nog een aparte (dure) router kopen voor een functie die de NAS gewoon aanbied?
Je wil geen "webserver" zomaar ontsluiten, zeker niets als topicstarter dan aangeeft dat "Webserver (remote desktop/VPN)" ongeveer bij elkaar horen.

Geen idee welke router/modem je hebt maar daar configureer je je VPN op en op basis van user/permissies, kan je eventueel een interne route toevoegen zodat je vanaf buiten naar binnen kan RDP'en of PLEX kan zien/starten of files kan kopieren. Maar ja, RDP vereist weer specifieke settings dus misschien is het interessanter om iets als VNC of TeamViewer in te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 22-12-2017 18:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra

unezra

Tsurany schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:46:
[...]
Omdat je tóch een router nodig hebt en die dingen helemaal niet zo duur zijn?
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:46:
[...]

Je wil geen "webserver" zomaar ontsluiten, zeker niets als topicstarter dan aangeeft dat "Webserver (remote desktop/VPN)" ongeveer bij elkaar horen.
In een bedrijf niet. Thuis? Who cares... Enkel VPN open zetten qua poorten en je zit gewoon safe.
unezra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:47:
[...]

Waarom zou je 90 euro uitgeven als je nu al gewoon een router hebt?,

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:47:
[...]

Ik lees nergens dat TS nu geen router heeft?
Maar raadt dan gelijk een monitor, desktop, kb, muis en internetabonement aan, want die heb je tóch nodig ;)

Verder zie ik niet echt wat die Lite 3 toevoegt over bijvoorbeeld een Edgerouter X die de helft kost en meer poorten heeft?...

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 22-12-2017 18:54 ]

Fixing things to the breaking point...

• youridv1
Ik heb een redelijke router staan. pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart Geen enthusiast grade geval maar naar wat ik van het ding weet wel een oke ding.

[ Voor 20% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2017 18:54 ]

• MAX3400

MAX3400

Tsurany schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:50:
[...]

In een bedrijf niet. Thuis? Who cares... Enkel VPN open zetten qua poorten en je zit gewoon safe.
Volgens mij lees je even hard over de vraagstelling/antwoorden heen als de topicstarter. Ik gaf duidelijk aan dat je een webserver niet "zomaar" moet ontsluiten. Er zijn zo een tiental redenen te noemen waarom niet waaronder standaard poorten en het laakbare update-beleid bij de gemiddelde thuisgebruiker.

Aangezien topicstarter de termen webserver, RDP en VPN in 1 term lijkt te zien, denk ik wel dat daar een stukje informatie mist en dat topicstarter misschien even extra moet inlezen wat hij nu precies wil en welke eisen/wensen daarbij komen kijken. Want voor je het weet, is er een handig script-kiddie geweest, is "ineens" de webserver weg en staat op de NAS of een random RDP-machine ineens een crypto-locker te draaien.

• unezra

unezra

youridv1 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:54:
Ik heb een redelijke router staan. pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart Geen enthusiast grade geval maar naar wat ik van het ding weet wel een oke ding.
Die kan ook al VPN. Zelf nooit mee gespeeld, maar in de config zag ik dat 'ie het kan.
An-sich een prima router.

Ok, het haalt het qua WiFi niet bij mijn Ubiquiti's en qua router heb ik zo'n Ubiquiti Edge Router gekocht. Maar yet, jaren veel plezier van die Asus gehad.

• youridv1
Inlezen ga ik dan ook zeker doen sinds dit zeker niet mijn cup of tea is. Dat een VPN en remote desktop twee hele verschillende dingen zijn, dat weet ik. Dat komt niet zo duidelijk uit mijn opsommingen inderdaad, excuses.

Wireless connectiviteit is in dit huis voor ons geen issue. Overal hangt een signaal wat minsten 60 Mbit haalt en de pc's die meer nodig hebben liggen bekabeld.

Misschien dat ik het even wat beter kan phrasen.

Wat ik zoek is een all in one oplossing voor een aantal dingen.
1. Een thuisnetwerk NAS die ook van buitenaf bereikbaar is om bijvoorbeeld vanaf het werk bepaalde documentjes en andere files naar huis door te sturen zonder het gebruik van portable media als een usb hard of flashdrive (goh echtwaar :9 )
2. Een beveiligde poort naar het interne netwerk waardoor met behulp van VNC/Teamvier/betere oplossingen een overname van de PC's binnen het thuisnetwerk mogelijk is vanaf externe netwerken.

[ Voor 68% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2017 19:08 ]

• MAX3400

MAX3400

Zoals @unezra aangeeft, hier dan even mijn setup (toevallig ook die Asus router)

- Asus is VPN-server; gebruikt OpenVPN als client. VPN-range is 10.x.x.x, intern is 192.x.x.x
- Ik heb maar 1 VPN (mezelf) en voeg handmatig route toe naar binnen op mijn VPN-client
- RDP heb ik middels portforwards op Asus; bijvoorbeeld extern port 8639 naar intern 3389
- eventueel kan je Plex vanaf NAS naar buiten ontsluiten (lees de Plex & Syno documentatie)
- mijn Asus is wel voorzien van Merlin WRT; ik heb nog wat extra iptables-rules ingevoerd
- bepaalde ICMP-antwoorden drop ik

Resultaat, voor mij persoonlijk:
- NAS is niet van buiten te bereiken voor niemand
- het interne netwerk en externe netwerk zijn niet "direct" bereikbaar
- portscans falen aan de buitenkant al

/edit: spul wat je naar buiten wil kopieren op je NAS; zet dat (tijdelijk) in een aparte share. Synology kan dan een soort custom-link genereren waarmee je bij je spullen kan. Direct je NAS naar buiten ontsluiten is (vaak) geen goed idee.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 22-12-2017 19:07 ]

• youridv1
Het idee is inderdaad om data van buiten naar huis te kopiëren zodat het gebruik van bepaalde documentatie of software vanaf waar dan ook mogelijk is. Een aparte share of file daarvoor aanmaken is prima als dat veel voordeel boekt mbt veiligheid en dergelijke.

Is zo'n DS218play voldoende voor mijn usecase (niet qua drivebays, 2 is zat) met betrekking tot processorkracht en dergelijke of is het draaien van een DIY nasje met XPenology aan te raden/rendabel?

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2017 19:11 ]

• unezra

unezra

youridv1 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:56:
Wat ik zoek is een all in one oplossing voor een aantal dingen.
1. Een thuisnetwerk NAS die ook van buitenaf bereikbaar is om bijvoorbeeld vanaf het werk bepaalde documentjes en andere files naar huis door te sturen zonder het gebruik van portable media als een usb hard of flashdrive (goh echtwaar :9 )
Check even met je systeembeheerders of dat wel mag.
Bij ons mag het expliciet niet, geen kantoordocumenten buiten kantoor. (Daarentegen is wel onze omgeving voor thuisgebruikers toegankelijk, dus er is ook geen noodzaak voor.)

Aan dat soort dingen kunnen vrij strenge policies hangen. (USB stick mag dus bij ons ook niet.)
2. Een beveiligde poort naar het interne netwerk waardoor met behulp van VNC/Teamvier/betere oplossingen een overname van de PC's binnen het thuisnetwerk mogelijk is vanaf externe netwerken.
Dat kan die Asus prima. Het is geen slecht ding. Ik denk dat er betere oplossingen zijn, maar dan ben je zo €400 verder. :) (Router + AP's.) Vooralsnog zie ik daar geen noodzaak toe in jouw setup.

• youridv1
Policies en dergelijke is geen probleem. Collega's hebben een zelfde soort set up. Dat ik het hier vraag in plaats van daar is gewoon vanwege de toegankelijkheid van het forum en ik weet dat hier een aantal mensen zitten die hier helemaal in thuis zijn.

De boodschap is dus: de VNC/TeamViewer functionaliteit kan ik prima via mijn router doen en dan gewoon een leuk nasje eraan die de basic nas taakjes uitvoert. (even checken)

• unezra

unezra

@youridv1 Ok. Het verrast me wel trouwens. Maar goed, wij zijn relatief streng daarin. :)

Verwijderd

Met een budget van EUR300,- zonder disks: HP Microserver. Gen 8 of 10 en je hebt alles wat je nodig hebt.
Dan heb je zelf de keus wat voor OS je er op zet. Van Xpenology (Synology op x86) tot een SBS distributie zoals NethServer waar je al die services eenvoudig op kan installeren.

• youridv1
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:33:
Met een budget van EUR300,- zonder disks: HP Microserver. Gen 8 of 10 en je hebt alles wat je nodig hebt.
Dan heb je zelf de keus wat voor OS je er op zet. Van Xpenology (Synology op x86) tot een SBS distributie zoals NethServer waar je al die services eenvoudig op kan installeren.
HP microservers beginnen in de pricewatch bij 380?

@unezra mij ook, maar het mag blijkbaar. Het gaat ook niet om sensitive spul hoor. Eigen gemaakte documenten en daar vergaarde problem solution manuals en een paar eigen stukjes software om thuis zelf aan te werken. (Ik had even kunnen vermelden dat ik de zoon van ben :S Spreek namens mijn vader die werkt bij SSC-I)

[ Voor 52% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2017 20:36 ]

• unezra

unezra

youridv1 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:34:
[...]
HP microservers beginnen in de pricewatch bij 380?
€290
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)
@unezra mij ook, maar het mag blijkbaar. Het gaat ook niet om sensitive spul hoor. Eigen gemaakte documenten en daar vergaarde problem solution manuals en een paar eigen stukjes software om thuis zelf aan te werken. (Ik had even kunnen vermelden dat ik de zoon van ben :S Spreek namens mijn vader die werkt bij SSC-I)
Dan nog. Maar goed, wij werken over het algemeen met spul dat wel redelijk privacy gevoelig is en dat levert andere policies op. :-) (Ik bedenk zelf die policies goeddeels. Alround ICTer / Sysadmin in een kleine organisatie van ~50 FTE.)

Verwijderd

De HP microserver G8 is bij amazon.de nog voor EUR255,- te koop. Lijkt dat dit SoHo werkpaard nu echt uitgefaseerd gaat worden. De prijs was toch lange tijd rond de EUR200,-
Naar de spexs kijkend lijkt de G10 een betere deal met standaard 8GB geheugen en Opteron X3216.

/edit: ter vergelijking. Ik heb wel iets meer uitgegeven dan jouw EUR300, maar ik heb een DIY server gebouwd op basis van een Intel Xeon D-1521 en als ik die 2 procs bij passmark vergelijk kom ik op een groot verschil:
https://www.cpubenchmark....php?cmp[]=3069&cmp[]=2712

Natuurlijk hangt alles af wat je er mee wil doen. Ik draai vooral een paar VM's en verder een fileserver. Alles is bij mij gevirtualiseerd via ProxMox. En het mooie van de Intel D1521 is dat hij relatief weinig stroom verbruikt. Met 16GB geheugen en 4 disks aan heb ik een gemiddled verbruik van net door de 50W.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 11:12 ]

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
1) om remote je systemen te bereiken via teamviewer heb je geen speciale software/router nodig. Teamviewer werkt gewoon zo goed dat het los door alles gaat.
2) om bestanden naar "huis" te sturen en weer terug, gebruik een cloud-storage-provider. wij hebben bij ons op het werk een cloud-provider die we mogen gebruiken om confidentiele informatie te delen (box.com). Vaak kan je een gratis account opzetten met reeds enkele GB inbegrepen, goed genoeg.
3) gebruik je zo een cloud-provider, dan ondersteunt die ook meestal "synced folders". Dat is dus een mapje op je pc die in de achtergrond de wijzigingen synced naar de cloud. Er komt dus geen web-page aan te pas. Eens het het is opgezet, is het gewoon een folder in je Windows Explorer / Mac Finder die toevallig automagisch op elke computer dezelfde bestanden toont.
4) je kan je synology NAS (en nog enkele andere ook vermoed ik) ook laten syncen. Zo hoef je bij thuiskomst niet eerst te wachten op de sync van je laptop, maar kan je de synced-folder van de synology-drive gebruiken.
5) check wel welke cloud-storage-providers synology ondersteunt (als je het nodig vindt om (4) te doen).

mijn advies: koop geen microserver, heel leuk speelgoed, maar je gaat er teveel onderhoud aanhebben om het goed in te richten, en je kan er ook veel aan prutsen. Koop gewoon een NASje om het file-sharen thuis makkelijk te houden. Als je wil plexen, overweeg de DS718+ (2-bay, intel processor). Hoef je geen transcoder (i.e. je clients kunnen transcoden omdat je bijv. Kodi draait of VLC), dan kan je gewoon de DS218(j) kopen.

• youridv1
@wibra voor de prijs van zo'n 718+ is dit ook te DIY'en. 440 euro, wat ik daar al niet mee kan doen met simpele consumenten hardware. Het kunnen transcoden is lachen, maar die "intel processor" is ook maar een very low power J celeron die met 4 kernen tegelijk nog steeds minder performance levert dan 1 intel coffee lake kern. Stroomverbruik is wel wat lager, dat is het enige dan

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier ligt er nog altijd een Intel C2750 octocore in de NAS / router / webserver / etc

singlecore performance is om te janken... maar hek zodra je software maar nuttig alle 8 de cores kan in zetten is het ineens best een vlotte handel..

en ach... als er dan eens een single core taak wat langer duurt. boeit t me weinig... omdat je andere taken gewoon op de andere cores wel afgehandeld kunnen worden.. :-)

404 Signature not found

Pagina: 1