Sjees man... lekker moeilijke keuze......
Hieronder een overzicht met dingen die ik +punten of -punten vind ten opzichte van de andere 2.
Verder:
Canon PowerShot G1
dat roteerbare scherpje is errug handig... een keer boven je hoofd schieten en het schermpje gewoon omlaag richten.
Foto van jezelf maken? Schermpje naar voren richten, afstandsbediening erbij.... errug handig.
Schieten op ISO 50..... lekker weinig ruis.
Nikon Coolpix 995
ik heb het niet zo op die draai-gevallen... misschien gewoon een gevoelskwestie.
De 4x optische zoom is iets wat geen overbodige luxe is.. hoeveel zoom je ook hebt, je zal het absoluut gebruiken....; absoluut een pré voor deze camera. Komt daar nog bij dat je misschien niet wil klooien met externe flitsers? Deze camera heeft zo te zien een flink kanonnetje, vergeleken met de andere 2.
of Sony DSC-S85
Nadeel: duurdere memorysticks... maar daar tegenover een veel lagere aanschafprijs dan bv. de canon. Mogelijk dat je met de Canon en de Sony even duur uit bent als je bij allebei 128MB erbij koopt....
Nog een voordeel: die 3:2 verhouding... als je foto's wilt laten afdrukken, worden altijd randen weggesneden, omdat de meeste camera's 4:3 zijn. Gevolg is dat de foto's soms net niet zo terug komen als jij had gewild. Standaard schieten in 3:2 zou ik in dat geval zeker doen. Heb je nooit problemen van weggevallen toupetjes
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk gaan voor de Canon.
Ik heb er geen uitgebreide speurtocht van gemaakt, maar voor mij zou de 995 afvallen, en zou ik kiezen tussen de sony en de canon. Maar daarvoor zou ik eerst de hele reviews van beide camera's moeten vergelijken.
Ik heb hierboven dus een aantal punten genoteerd die voor mij van belang zijn als ik die camera's met elkaar vergelijk. Er zijn meer punten die belangrijk zijn (zoals USB), maar die hebben ze allemaal hetzelfde.