Welke sneeuwkettingen moet ik aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:07
In januari ga ik voor het eerst op wintersport en ga met mijn eigen auto. Hier heb ik al winterbanden op zitten, maar in Oostenrijk zijn sneeuwkettingen ook verplicht dus die wil ik aanschaffen. Echter zit er zoveel verschil in prijs dat ik geen idee heb wat nu wel of niet goed is, dus vraag jullie even om advies!

Ik heb bij heuts deze gevonden: https://www.heuts.nl/taurean-pc1-68-sneeuwketting

Die zien er prima uit en zijn ook niet te duur, maar mijn vraag is dus: is goedkoop, duurkoop bij sneeuwkettingen? Zo ja, wat zou een beter alternatief zijn? Zijn er daarnaast nog dingen waar ik op moet letten?

Mijn bandenmaat is 195/55R16, mochten jullie linkjes willen delen voor kettingen.

Alvast bedankt voor jullie advies, zodat ik veilig richting de wintersport kan gaan! :)

// TODO: Schrijf een signature

Beste antwoord (via guysp op 22-12-2017 14:36)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Mijn ervaring: voor een weekje wintersport zijn die kettingen prima. Als ik er zou wonen, zou ik ongetwijfeld betere/makkelijkere kopen. En daarnaast, weet je de bandenmaat al van je volgende (lease)auto ?

Wel twee tips... Oefen thuis vast even met het omleggen. Zodat je het niet in de koude natte zooi voor het eerst doet :D En koop ook een paar werkhandschoenen bij de bouwmarkt :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Oekiejoekie
Mijn ervaring: voor een weekje wintersport zijn die kettingen prima. Als ik er zou wonen, zou ik ongetwijfeld betere/makkelijkere kopen. En daarnaast, weet je de bandenmaat al van je volgende (lease)auto ?

Wel twee tips... Oefen thuis vast even met het omleggen. Zodat je het niet in de koude natte zooi voor het eerst doet :D En koop ook een paar werkhandschoenen bij de bouwmarkt :D

• guysp
Oekiejoekie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:25:

Deze leaseauto heb ik nu een kleine 3 maanden en ik moet er nog 4-5 jaar mee doen, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden ;p

Thuis oefenen zal ik zeker doen! Dat advies lees ik overal, en ik zou sowieso willen weten hoe het gaat zodat dat niet in de kou hoeft uit te zoeken. Die tip van handschoenen neem ik mee, niet aan gedacht.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sinds wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht? Laatste info op ANWB staat toch echt: Bij winterse omstandigheden is het verplicht sneeuwkettingen te gebruiken als de auto geen winterbanden heeft.

https://www.anwb.nl/auto/...interbanden-in-oostenrijk

Geen idee waar je naartoe gaat in Oostenrijk maar ik heb zo ongeveer heel Oostenrijk al gezien en in principe zijn alle snelwegen en (onze) N-wegen goed begaanbaar met winterbanden. Het moet wel bizar hard sneeuwen 's nachts wil de weg rond 10:00 niet weer netjes opgeruimd zijn in de Alpen-landen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05
Er zijn wegen in Oostenrijk waar het verplicht is met sneeuwkettingen te rijden (te herkennen aan het blauwe rechthoekige bord met een wiel met kettingen eromheen), als de omstandigheden dat vereisen. Dat heeft verder niet zoveel met winterbanden te maken (die overigens ook verplicht zijn).

• guysp
MAX3400 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:30:
Sinds wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht? Laatste info op ANWB staat toch echt: Bij winterse omstandigheden is het verplicht sneeuwkettingen te gebruiken als de auto geen winterbanden heeft.

https://www.anwb.nl/auto/...interbanden-in-oostenrijk

Geen idee waar je naartoe gaat in Oostenrijk maar ik heb zo ongeveer heel Oostenrijk al gezien en in principe zijn alle snelwegen en (onze) N-wegen goed begaanbaar met winterbanden. Het moet wel bizar hard sneeuwen 's nachts wil de weg rond 10:00 niet weer netjes opgeruimd zijn in de Alpen-landen.
Je hebt gelijk dat ze niet verplicht zijn, maar op deze pagina van de ANWB staat het volgende: "Het wordt dringend aangeraden om in Oostenrijk in de winterperiode sneeuwkettingen mee te nemen in de auto."

Ik heb liever die kettingen in de auto liggen, dan dat ik ze niet heb als ik ze nodig heb.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Als je een auto hebt met weinig ruimte in de wielkast (gezien je bandenmaat waarschijnlijk niet) moet je een ketting kopen met kleinere schakels. Verder maakt het allemaal niet zoveel uit. Duurdere kettingen zijn vaak wat makkelijker om te leggen door zaken als automatische spanners. Als je 1 keer per jaar naar de Alpen gaat zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan die je kan vinden. Op marktplaats kan je vaak ook ongebruikte vinden die weg worden gedaan door mensen die een andere auto hebben gekocht.

• Oekiejoekie
guysp schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:34:
[...]

Je hebt gelijk dat ze niet verplicht zijn, maar op deze pagina van de ANWB staat het volgende: "Het wordt dringend aangeraden om in Oostenrijk in de winterperiode sneeuwkettingen mee te nemen in de auto."

Ik heb liever die kettingen in de auto liggen, dan dat ik ze niet heb als ik ze nodig heb.
Ja, voor die 30 euro, neem ze altijd mee. Sneeuw wordt meestal goed en snel geruimd in Oostenrijk, maar je kunt ook in die ene lange sneeuwbui terecht komen. Of je hebt een hotel iets hoger op de berg, waar de sneeuw niet weggeschoven wordt. Ik heb ze er al meerdere keren moeten gebruiken.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11 14:29

cdoens

Peugeot-gek

Ik heb ze in Oostenrijk ook al 2 of 3 keer nodig gehad (Elke keer Königsleiten).
Naast de handschoenen, neem ook een klein schepje en een stuk karton mee. Graaft beter dan je handen en geen koude knietjes... ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
En vervolgens dat stuk karton zeiknat hebben, maak daar een houten plankje van ;)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben je lid van de ANWB? Anders kan je ze daar ook kopen, heb je ze niet hoeven gebruiken kan je inleveren en krijg je een deel van het geld terug.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 10:04
cdoens schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 00:56:
Ik heb ze in Oostenrijk ook al 2 of 3 keer nodig gehad (Elke keer Königsleiten).
Naast de handschoenen, neem ook een klein schepje en een stuk karton mee. Graaft beter dan je handen en geen koude knietjes... ;)
Idem hier, Königsleiten kan je hem echt wel nodig hebben. Ik dacht ook een keer slim te zijn om de kettingen er al vanaf te halen en toch nog even snel met de auto wat op te gaan halen bij de supermarkt. Ik kwam wel bij de supermarkt, maar terug bij het huisje niet meer. Kon ik ze er weer onder gaan leggen. :F

• guysp
WaSteiL schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:43:
[...]

Idem hier, Königsleiten kan je hem echt wel nodig hebben. Ik dacht ook een keer slim te zijn om de kettingen er al vanaf te halen en toch nog even snel met de auto wat op te gaan halen bij de supermarkt. Ik kwam wel bij de supermarkt, maar terug bij het huisje niet meer. Kon ik ze er weer onder gaan leggen. :F
Ik zit in Kappl (dichtbij Ischgl), het hotel is volgens mij een bergje omhoog. Dus daar kan het misschien wel handig zijn! Ik heb ze in ieder geval besteld en ga ze proberen als ze binnen zijn.

Pagina: 1