Adobe premiere en geschikte videokaarten voor een laptop

Pagina: 1
Acties:

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ben me aan het orienteren op een laptop die geschikt is voor video-editten met Adobe Premiere. Ik heb een HP Pavilion 15 van anderhalf jaar oud die het okee doet met 1080p basismateriaal maar wil gaan overstappen naar een Gopro Hero6.

De nieuwe Gopro gebruikt h.265 compressie en filmt (uiteraard ) in 4k. Ik ben bang dat mijn huidige laptop dat niet goed trekt. Het h.265 formaat schijnt native bijvoorbeeld al niet ondersteund te worden wegens een iets te oude (skylake) CPU.

Anyway, ik ben nu dus aan het checken wat ik nodig heb in een nieuwe laptop en maar begonnen de benodigdheden voor Premiere zoals op de Adobe site beschreven door te nemen.

OS/CPU/RAM benodigdheden kom ik nog wel uit maar qua videokaart begrijp ik het niet helemaal. Adobe zegt GPU acceleratie te kunnen gebruiken van een aantal specifieke videokaarten. Iets dat meer dan welkom lijkt als ik zie hoe intensief de CPU in mijn huidige laptop al wordt belast bij een paar simpele bewerkingen in 1080p.
Er staat een flinke lijst CUDA videokaarten onder de aanbevelingen maar geen enkele van die kaarten kan ik vinden als ik bij moderne laptops in de pricewatch hier zoek. Zijn al die videokaarten door Adobe genoemd voor desktops? En zijn er dan geen CUDA of andersoortige kaarten voor laptops die GPU acceleratie bieden waar Adobe Premiere mee uit de voeten kan?

Of iets algemenre gesteld: Welke kaarten zijn het best geschikt voor Adobe Premiere in een moderne redelijk geprijsde (+/-1200e) laptop?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@nodog

Pr Pro doet sinds een tijdje optioneel h264 decoding (geen encoding) op intel hardware, maar ik weet niet of er al HEVC decoding op hardware in zit, volgens mij niet, en met h264 waren ze ook laat, plus ik heb gelezen over bugs.

In princiepe doet Premiere Pro altijd de & encode op de cpu; daarom is HEVC ook zo pittig, vooral met encoden maar ook met decode, en dat is waarschijnlijk wat jouw hoge belasting veroorzaakt.

Nieuwe intel 6 core laptops lijken me bijv interessant hiervoor, maar die zijn er nog niet.

Qua gpu's, die doen vooral het realtime renderen en uiteindelijk renderen van effecten, al ondersteunen ze ook soms bij het decoden etc. (los van diverse plugins) Als je weinig effecten gebruikt is een zwaardere gpu minder relevant. Plak je er nog veel effecten op?

Wat zijn de specs van jouw huidige systeem?

Op dit moment is een i7 HQ quadcore en een nvidia gtx 1050 of 1060 wel te doen voor rond de 1200 euro als ik zo snel kijk. 32GB wordt waarschijnlijk lastiger in dat budget. (refurbished workstation laptop kan ook interessant zijn, al zit je daar vaak weer met een wat tragere gpu hiervoor..)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 24-12-2017 17:35 ]

specs

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Bedankt voor je antwoord.

Mijn huidige laptop is een HP Pavilion 15-bc031nd.

Ik ben inderdaad een fan van effekten dus GPU acceleratie komt mij heel goed uit. Als de uiteindelijke file ge-rendered/encode wordt mag dat van mij best lang duren maar ik wil vooral realtime zien wat er gebeurd als ik wat files door elkaar mix en er een redelijk aantal effekten op gooi. Nu stopt het een beetje bij zeg 2 beelden door elkaar waar elk 3 effekten opzitten. Ik zou graag zien dat ik wat meer ruimte daarin zou hebben maar als ik op hogere resolutie ga werken moet ik wel een heel veel beter op mijn werkwijze ge-optimaliseerde laptop hebben om dat ideaal te verwezenlijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk:
Is het echt noodzakelijk dat je dit soort zware runderwerk op een laptop doet? Als je al een 1.5j-oude laptop hebt zou het een stuk kosteneffectieve om een desktop te nemen voor het renderwerk en de laptop te houden voor onderweg (ook als je af en toe onderweg iets moet bewerken).

Oslik blyat! Oslik!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik ga mee met dion.
Doe het intensieve werk op een desktop met daarin een veel sterkere cpu.