Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk naar mantelzorgwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:12
Hoi,

Mijn vader gaat bij ons in de tuin in een mantelzorgwoning wonen. We hebben een kpn internet/tv/telefoon abonnement, en dat wil ik graag ook naar hem doortrekken. Vaste telefoon gebruik ik niet echt, het is (voor nu) voldoende als hij de telefoonaansluiting heeft. Daarnaast dus internet en TV.

TV en internet lijkt me geen probleem. Ik trek een UTP en sluit een router aan. Ik twijfel hoe ik de telefoonaansluiting moet maken. Ik kan natuurlijk een extra telefoonkabel leggen en deze bij ons in huis aansluiten. Kan de telefoonaansluiting niet ook via dezelfde UTP kabel?

De afstand tussen ons huis en de mantelzorgwoning is zo'n 40m, wat voor kabel kan ik het beste gebruiken om in te graven, moet dit met een aparte mantelbuis? Ik zie ook kabels met 5x2 aders, dat zou 4x2 voor data en 1x2 voor telefoon kunnen zijn. Is dat praktisch?

Beste antwoord (via Dr_Frickin_Evil op 14-01-2018 13:22)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

De makkelijkste oplossing is om gewoon twee UTP-kabels te trekken: één voor internet en televisie, één voor analoge telefonie.

Mocht er in de toekomst iets veranderen dan kun je de tweede UTP-kabel altijd nog inzetten als netwerkkabel.

/dev/null

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien is wel de meest simpele en goedkoopste oplossing een seperaat VOIP abbonement afsluiten of een mobiele telefoon met abbo.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Garyu

WW

KPN internet/tv/telefoon abo is neem ik aan toch sowieso een soort VoIP service, en wordt het telefoonverkeer over een aparte VLAN naar je huis gestuurd, waar het dan weer omgezet wordt in een analoog telefoonsignaal. Of komen er daadwerkelijk twee kabeltjes uit de muur?
Je kan met een switch met VLAN mogelijkheid en de juiste configuratie de telefoonverbinding van KPN dan via de Ethernetkabel sturen. Vervolgens in de mantelzorgwoning er een telefoon aan hangen.

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 22-12-2017 12:46 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Frogmen
  • Niet online
Helaas gaat dat niet want je krijgt van KPN geen voip gegevens en je bent dus aangewezen op de experiabox voor telefonie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:34:
Hoi,
Kan de telefoonaansluiting niet ook via dezelfde UTP kabel?
Ja, dat kan. 100 Mbps ethernet loopt over ader 1,2,3 en 6. Dus tenzij je vader persé gigabit wil (vermoed van niet), kun je een aderpaar gebruiken voor telefonie.

Ander alternatief kan zijn om een ATA / router met voip-mogelijkheden bij hem in de mantelzorgwoning te zetten, en bijvoorbeeld een prepaid nummer bij Cheapconnect te nemen voor 8,95 per maand. Dat kan gunstiger zijn als hij weinig belt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

Eboman

Ondertitel

als je toch al een UTP gaat trekken, leg er gewoon een 2e naast (gooi er 2x een female keystone op) en sluit hier de telefoon op.

Mocht er reeds een buis liggen, dan kun je een UTP splitter gebuiken op 1 kabel of zelf 4 aders splitsen met diezelfde female keystones.

Let op dan heb je geen gigabit mogelijkheden meer (heeft 8 aders nodig)

https://cdn.instructables...30DO1NEP27ZK4R.MEDIUM.jpg

Signature

Acties:
  • Beste antwoord

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

De makkelijkste oplossing is om gewoon twee UTP-kabels te trekken: één voor internet en televisie, één voor analoge telefonie.

Mocht er in de toekomst iets veranderen dan kun je de tweede UTP-kabel altijd nog inzetten als netwerkkabel.

/dev/null

• Dr_Frickin_Evil
Wat zijn de ervaringen met VOIP? Ik wil mijn vader niet opzadelen met een systeem wat niet (goed) werkt, daarnaast wil ik ook dat hij zijn oude nummer houdt. Nog een detail; de vriendin van mijn vader komt er ook bij wonen, zij heeft familie in Portugal waar ze graag en veel mee belt.

2x UTP is inderdaad wel interessant. Waar leg je zo'n kabels in als je ze in wil graven? Een mantelbuis oid?

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

Eboman

Ondertitel

Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:00:
Wat zijn de ervaringen met VOIP? Ik wil mijn vader niet opzadelen met een systeem wat niet (goed) werkt, daarnaast wil ik ook dat hij zijn oude nummer houdt. Nog een detail; de vriendin van mijn vader komt er ook bij wonen, zij heeft familie in Portugal waar ze graag en veel mee belt.

2x UTP is inderdaad wel interessant. Waar leg je zo'n kabels in als je ze in wil graven? Een mantelbuis oid?
voor mijn electra in de tuin ga ik deze nemen :
https://www.wildkamp.nl/Kabelbeschermbuizen_c_2010380-7

Signature

• Oekiejoekie
Oh, dan kan voip heel gunstig zijn, afhankelijk van hoe handig bent om het in te stellen...

Ik weet niet hoe handig je er mee bent, maar bijvoorbeeld een Fritz-box is qua voip goed in te stellen door een gebruiker. Bij cheapconnect kost bellen naar Portugal 3ct/min of 10 ct/min mobiel). Als je uitgaand naar Portugal instelt via een Betamax-voip-kloon, kan je zelfs na het storten van wat beltegoed gratis bellen naar Portugese vaste nummers, en voor minder naar mobiel. Met Voip zou je ook intern kunnen bellen van jouw huis naar mantelzorgwoning.

Voor je vader/zijn vriendin verandert er niks. Die sluit gewoon zijn vertrouwde telefoontoestel aan.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
donny007 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:58:

En dit is het enige goede antwoord !!!

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb alleen bedrijfsmatig ervaring met VoIP. (Hoewel, we hebben thuis ook nog een analoge telefoon via Ziggo, maar da's onder water natuurlijk ook gewoon VoIP.)

Ervaring: Werkt prima. Echt analoge telefonie doet bijna niemand meer. Ergens in de keten word het sowieso digitaal. VoIP is niet iets waar je bang voor hoeft te zijn dus. Werkt meer dan prima.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Oekiejoekie
unezra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:24:
[...]
Ervaring: Werkt prima. Echt analoge telefonie doet bijna niemand meer.
Sterker nog: Vanaf 1 september 2019 stopt KPN zelfs met het leveren van de oude analoge telefoonlijn (en ISDN2).

• Dr_Frickin_Evil
unezra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:24:
[...]

Ik heb alleen bedrijfsmatig ervaring met VoIP. (Hoewel, we hebben thuis ook nog een analoge telefoon via Ziggo, maar da's onder water natuurlijk ook gewoon VoIP.)

Ervaring: Werkt prima. Echt analoge telefonie doet bijna niemand meer. Ergens in de keten word het sowieso digitaal. VoIP is niet iets waar je bang voor hoeft te zijn dus. Werkt meer dan prima.
Als ik google op VOIP aanbieders, dan word ik daar niet vrolijk van. Voor wat het waard is, ziet het er niet erg betrouwbaar uit. Prepaid zit ik ook niet echt op te wachten. Iemand suggesties voor een betrouwbare aanbieder?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:43
Als je de mogelijkheid hebt, trek dan meteen 3 UTP kabels. 1 reserve....

Enige nadeel van UTP.... Blikseminslag.... Een eventuele betere optie is glas neer leggen. Zeker als je al alles over IP gaat draaien.

• unezra

unezra

Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:15:
Als je de mogelijkheid hebt, trek dan meteen 3 UTP kabels. 1 reserve....

Enige nadeel van UTP.... Blikseminslag.... Een eventuele betere optie is glas neer leggen. Zeker als je al alles over IP gaat draaien.
UTP kan prima onder de grond door een buis heen. Zou ik niet al te bang zijn voor blikseminslag. Goede kwaliteit CAT6A of beter en you're golden.

Glas klinkt heel mooi, maar je kunt het zelf niet lassen dus je *moet* vaste lengtes met connectoren kopen en het is veel gevoeliger met trekken van kabels. Koper kan wel wat hebben, glas trek je kapot.

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Glas is mooier, en op dergelijke lengtes wel te trekken als prefab. Maar wel een stuk prijziger, doordat je toch aan mediaconverters of switches met SFP zit.

Koper is gewoon het goedkoopste en op die afstand ook prima te doen. Blikseminslag op 40m kan natuurlijk, maar die kans is een stuk kleiner dan wanneer je 200m wilt overbruggen :)

Zoals gezegd, gewoon 2 goede kabels in een buis en gaan. Als je toch gaat graven, leg eventueel 2 mantelbuizen oid neer, dan kun je later zo wat bijtrekken. Goede UTP gebruiken (100% koper dus) en je bent klaar..

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
50 of 40mm matelbuis ingraven en direct 3 utp cat 6 of 5e ftp kabels er doorheen jassen.

Bij je provider vraag je 2e nummer aan welke op de 2e poort van je modem wordt geprogameerd.

1 utp voor tv / en internet
1 utp voor de telefoon
Eventueel 1 utp voor internet of als reserve.

Gewoon in 1 x goed doen en niet achteraf nog proberen wat te fixen.

• unezra

unezra

Als je dan toch 3 UTP gaat zitten trekken, doe er dan 4. :)
Wall outlets zijn bijna altijd per 2 (ik weet dat Gira enkele outlets heeft) en je wil zoiets niet als draad met stekker daar uit de muur laten komen. ALTIJD aan 2 kanten een wall outlet of patchpaneel plaatsen en de bende met stugge kabel verbinden.

• Frogmen
  • Niet online
Zakelijk zitten we bij budgetphone.nl prima connecties en goede dienstverlening/ lees snel contact met iemand. En ze kunnen er ook voor zorgen dat je vader zijn nummer behoud. Hoef je theoretisch nog maar een kabel te trekken. Maar ik zou altijd twee doen als je toch bezig bent.

[ Voor 43% gewijzigd door Frogmen op 23-12-2017 14:35 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ATA in router/switch en nummer bij Cheapconnect. Afhankelijk van of er nog aardig gebeld wordt, kan er nog een voipbusterkloon aan gekoppeld worden.

Verwijderd

Vergeet niet, dat analoge telefonie niet over glas kan. Wel als je met VoIP gaat werken.

En dat verhaal over "blikseminslag"... is zo oud, dat er niemand meer in gelooft.

Denk je nou echt dat er iets heel blijft bij jou als bij de buurman de bliksem inslaat? Echt niet. Ook IN je huis fikt alles af (intern dan). Er gaan ettelijk DUIZENDEN ampere's door de kabels van de buurman. Pak je natuurkunde boek maar en berken als je 10.000A door een kabel / ader laat lopen. Hoeveel magnetisch veld wek je op? Zal wel xxxx zijn. Nu zijn jouw kabel (in de muur) een soort antenne, die ook dat veld opvangen. En IN jouw kabels gaan dus stromen lopen. Zal wel niet 10.000A zijn, maar ettelijke honderden kan wel.

Kan jouw apparatuur tegen een spanningspiek van een paar honderd volt (bv. 5000V)?

Dat was wel even off topic.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh. Het maakt wel uit: je verlengt je kabels met enkele tientallen meter. Net zoals alle andere signalen dempt de veldsterkte van bliksem kwadratisch met afstand. Er is voor je apparatuur een veilige afstand van iedere inslag (die verschilt afhankelijk van hoe hard die klap is). Die afstand is van de orde van tientallen meters. Door een mooie inductie-antenne tientallen meter uit te steken, vergroot je fors de kans op schadelijke inslag.

De vraag is natuurlijk hoe hoog die kans is. Twee keer niks is nog steeds niks, maar als je weet dat je bliksemgevoelig woont is dit wel degelijk iets om mee te nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• Dr_Frickin_Evil
Bedankt nog voor de reacties. Het is me duidelijk.

Aansluitend hierop nog een vraag. We hebben op dit moment een KPN modem. Ik denk eraan om voor ons huis wat extra access points op het KPN modem aan te sluiten om goed WIFI bereik te hebben. Op dit moment hebben we een netgear router die ik gebruik om het wifi bereik te verbeteren. Mijn bedoeling is dat de netgear router naar de mantelzorgwoning gaat, en dat wij een nieuwe set kopen (ik denk aan tp-link deco M5 of ubiquiti amplifi). Samenvattend komt er 1 access point aan het KPN modem voor de mantelzorgwoning (de netgear) en een aparte set access points aan het KPN modem voor de ubiquiti set. Kan dit?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een beetje oude experia box kun je gewoon voip mee verbinden zet ej eem voip app op de telefoon en gaan

maar ja al je toch gaat trekken .. trek een bundel meerdere netwerkkabels (ook als tel kabel te gebruiken en coax)

Iperf

Pagina: 1