Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:56:
Dit probleem geldt meer voor console games want op steam heb ik er niks van gemerkt.
Als je op de playstation store kijkt dan zie je bij de meeste AAA games een prijs van 70 euro. Omgerekent naar usd is dat 82.97771 USD. Terwijl de meeste AAA games bij release in de VS 60 usd kosten. 60 usd is 50.616 EUR dus we betalen ongeveer 20 euro te veel voor games wat natuurlijk veel te veel is.
Ik zie deze prijzen natuurlijk bijvoorbeeld in de Bart Smit en dan snap ik het een beetje want het is een fysieke disc en mensen moeten krijgen loon en het neemt ruimte op in een winkel, maar we hebben het over een site (store.playstation.com) waar deze dingen geen effect op hebben.
Het is dus makkelijker om via paypal je euro naar usd te veranderen en uit de vs te kopen. En wat doet de EU hieraan? Niks natuurlijk want dit is als sinds 2013. Ik vind dat er hier verandering in moet komen en ik hoop jullie ook want 20 eu is gewoon te veel verschil.
Natuurlijk klopt de titel van deze draad niet, dat geef jij zelf al aan bij de start van jouw reactie.
Misschien ligt dat ook aan Tweakers die niet voldoende lange titels toetaat?
Dit probleem geldt veel meer voor console games want op steam heb ik er niks van gemerkt. [/quote]
En GOG/Uplay/Origin.
Hier zit het probleem voor de consolegamers.
1. Jullie hebben geen concurrentie doordat die consoles walled gardens zijn, er is maar 1 shop op een console om spellen te kopen en daar moet je het mee doen. Het gaat allemaal via Sony in jouw geval.
2. MS en Sony nemen een cut van 25%, op het PC platform is die cut typisch 10%. Als een retailer €40 rekent dan betaal je bij GOG/Steam...€44 en bij de PlayStation €50 voor enkel deze reden. Het gebrek aan concurrentie zorgt verder voor de verhoging.
Ik roep het al enkele jaren, budgetgaming - voor zo ver zoiets bestaat, hoewel het in vergelijking met veel andere hobbies nog wel meevalt hoe duur het is - vindt tegenwoordig bij de PC plaats, niet bij de consoles. Zo'n console lijkt minder te kosten in vergelijking met een
nieuwe PC die gelijkwaardige specs heeft maar als je kijkt naar wat de werkelijke kosten zijn dan valt het vies tegen. Laten we zeggen dat je zo'n €500 aan opstartkosten hebt, op zich al niet mis. Dan krijg je het computertje, een controller en volgens mij vaak 1 exclusief spel. Maar dan begint het: €60 per jaar om online te kunnen gamen, gemiddeld €10-15 meer aan kosten (toevallig was hier recent een onderzoek naar gedaan) en bij dat gemiddelde moet je er rekening mee houden dat lang niet alle PC gamers wachten op de aanbiedingen en dat dit ook verschilt tussen single player en multiplayer.
Ik moest me vandaag beheersen om nog te wachten met Cuphead, veel mensen zullen dat niet hebben gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ik gun die mensen elke cent die ze krijgen voor dit spel, alleen moet ik een beetje op mijn uitgaven letten en het spel is relatief kort dus ik wacht nog eventjes.
Hoeveel games koop jij per jaar? Laten we voor het gemak 4 nemen: €40-60 extra aan games per jaar en €60 om online te mogen gamen van Sony/MS. Let wel, dat online gamen vindt plaats op de servers van de developers, Sony rekent slechts die kosten om je door te laten, ongeveer hetzelfde pirncipes ISP's bij Netflix zouden doen als er geen netneutraliteit zou zijn.
Hoe lang doe jij met die consolde? Laten we voor het gemak 5 jaar nemen. 5*€100-120 extra per jaar, dus bij de gebruiksduur €500-600 extra kosten bovenop de €500 startkosten. Nu kunnen we discussiëren over details (1 spel meer of minder per jaar, 1 jaar langer of korter de console gebruiken, €100 meer of minder bij de aanschaf) maar dat verandert niets aan het plaatje, je kan een volwaardige PC met gelijkwaardige specs volledig nieuw kopen/bouwen voor dat geld. Nu is er op dit moment iets geks aan de hand waardoor hardware tijdelijk duurder is maar normaal gesproken zou je dit ongeveer betalen voor een systeem wat beter is dan de PS4 Pro.
- CPU + koeler: Ryzen 1300X voor €120
- moederbord: pak hem beet €50 (net iets erboven misschien, een A320-moederbord)
- voeding + kast: maximaal €60, dat is bepaald niet highend maar vergelijkbaar en goed genoeg
- RAM: 8 GB DDR4 €80
- grafische kaart, dan kom je ongeveer op een 570 of 1060 3 GB uit. Normaal gesproken zo'n €170-180 voor de RX 570 maar met die 'mining'-gekte ben je nu meer kwijt, laten we zeggen rond de €210-250
- harde schijf: in theorie €20-30 maar het valt niet mee om nu nog een 1 TB interne harde schijf te kopen in Nederland.

, in Nederland zou je iets meer dan €40 betalen (in de USA vanaf €20) maar ik zou dan 2 TB of 3 TB aanraden.
Totale kosten: €560-600
Eventueel nog een toetsenbord en muis voor €25 en een controller. Laten we zeggen dat je op maximaal €650 uitkomt, dan heb je een betere grafische kaart, meer RAM-geheugen en een betere CPU. Die €150 extra heb je snel terugverdiend.
Nu zal niemand die een beetje de hardware kent dit systeem aanraden, ik zelf ook niet, maar als het gaat om het samenstellen van een gelijkwaardig systeem, dit is de prijs op dit ongunstige moment, normaal gesproken zou het minder kosten.
Je kan echter ook een tweedehands PC kopen en hier een grafische kaart in stoppen. Er zijn slechts 2 redenen om nog met een console te spelen: exclusieve spellen en als je vrienden met een console gamen. Anders kan je beter een PC gebruiken.
De monitor is een aparte discussie, net als een console kan je ook een PC aansluiten op de televisie in de huiskamer dus in principe is het niet nodig om een extra monitor te kopen, bovendien is het prima mogelijk dat de consolegamer ook al een aparte monitor had en is een doorsnee monitor veel geschikter dan bijna alle televisies die een gigantische extra inputlag veroorzaken met allerlei software die in de weg zit.