Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Games zijn te duur.

Pagina: 1
Acties:

• Gebruiker420
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22-12-2017
Dit probleem geldt meer voor console games want op steam heb ik er niks van gemerkt.

Als je op de playstation store kijkt dan zie je bij de meeste AAA games een prijs van 70 euro. Omgerekent naar usd is dat 82.97771 USD. Terwijl de meeste AAA games bij release in de VS 60 usd kosten. 60 usd is 50.616 EUR dus we betalen ongeveer 20 euro te veel voor games wat natuurlijk veel te veel is.

Ik zie deze prijzen natuurlijk bijvoorbeeld in de Bart Smit en dan snap ik het een beetje want het is een fysieke disc en mensen moeten krijgen loon en het neemt ruimte op in een winkel, maar we hebben het over een site (store.playstation.com) waar deze dingen geen effect op hebben.

Het is dus makkelijker om via paypal je euro naar usd te veranderen en uit de vs te kopen. En wat doet de EU hieraan? Niks natuurlijk want dit is als sinds 2013. Ik vind dat er hier verandering in moet komen en ik hoop jullie ook want 20 eu is gewoon te veel verschil.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vroeger betaalde je 180 gulden voor een SNES game, dat is omgerekend naar nu nogal wat meer..

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:59
vergeet bij die 50 euro ook niet even 21% btw mee terekenen, daarmee wordt het verschil al minder dan 10 euro. Daarmee zijn het twee verschillende markten en zie je bijvoorbeeld dat games in india nog weer een stuk goedkoper is.

Iets met vraag en aanbod denk ik dan zo.

overigens vind ik te duur ook een subjectief verhaal. Fantasy life voor de 3DS waar ik me 200 uur mee vermaakt heb vond ik allerminst duur, ook 60 euro had ik geen enkel probleem gevonden ( heb volgens mij toen 40 euro betaald)

[Voor 29% gewijzigd door s0ulmaster op 22-12-2017 12:02]

Without magic smoke, it ain't broken!

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik verbaasede me hier ook al over, omdat ik voor de kerstvak op zoek was naar nieuwe games.

Voorbeeld: in steam kost Project Cars 2 €59,99, maar als je rond zoekt kan je het zelfde vinden voor € 28,- (dreamgame).

Maw, ik weet ook niet precies wat nu de prijzen bepaald, en deze grote verschillen geven me ook niet echt een lekker gevoel.

Moraal: eerst goed shoppen of je ergens anders nog een betere deal kan vinden want prijzen lijken niet echt vast.

• Nieuwevolger
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Jij vind dat games die na 2 maanden van release 20 euro kosten te duur?

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Ik ben het helemaal met je eens dat 70 euro echt belachelijk veel is. Ik snap nooit dat mensen dat uitgeven aan games. En dan nog de nodige DLC te moeten kopen om eindelijk de game te krijgen zoals ze hem bedoeld hadden :o

Maar de oplossing is heel simpel: Niet kopen. Zeg het met je portemonee. Wacht gewoon tot ie goedkoper wordt of zoek zelfs wat anders uit. Er zijn zat spellen die wel goedkoper zijn. 'Tripple A' is sowieso de mafia in de industrie, met alle loot boxes, etc. Boycotten die zooi! :P

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Er zijn genoeg sites zoals Budgetgaming of verschillende CD key stores. Daar kan je games een stuk goedkoper kopen t.o.v. bijv Steam.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

quote:
Raznov schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:05:
Er zijn genoeg sites zoals Budgetgaming of verschillende CD key stores. Daar kan je games een stuk goedkoper kopen t.o.v. bijv Steam.
Alleen niet allemaal even zuiver, helaas. Check de reputatie van de shop even voordat je je geld overmaakt.

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
Als de psn store dezelfde prijs gaat vragen als in de winkel, legt geen een winkel meer spellen in het rek natuurlijk. Noem maar een voorbeeld: philips, lg's webshop zijn ook duurder dan de winkels. (adviesprijs)

[Voor 3% gewijzigd door Hamazaki op 22-12-2017 12:09]

• Nieuwevolger
  • Nu online
quote:
Evanescent schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:04:
Ik ben het helemaal met je eens dat 70 euro echt belachelijk veel is. Ik snap nooit dat mensen dat uitgeven aan games. En dan nog de nodige DLC te moeten kopen om eindelijk de game te krijgen zoals ze hem bedoeld hadden :o

Maar de oplossing is heel simpel: Niet kopen. Zeg het met je portemonee. Wacht gewoon tot ie goedkoper wordt of zoek zelfs wat anders uit. Er zijn zat spellen die wel goedkoper zijn. 'Tripple A' is sowieso de mafia in de industrie, met alle loot boxes, etc. Boycotten die zooi! :P
Maffia? Het is al die f2p troep die de industrie kapot maakt hoor.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

quote:
Nieuwevolger schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:09:
[...]

Maffia? Het is al die f2p troep die de industrie kapot maakt hoor.
Beide segmenten proberen je net zo lang te slaan tot de laatste cent uit je zak gevallen is.

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 05-04 11:18
Voor zo lang ik kan herinneren zijn games al 60-70€. Als duurder maken kan betekenen dat er gestopt wordt met de Pay-2-Win praktijken kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik betaal graag 10€ om daar vanaf te zijn.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-04 00:33
Vergeleken met vroeger zijn games veel goedkoper, zoals hierboven ook al is aangegeven. Het prijsverschil met games in de VS is jammer, maar daar doe je weinig aan.

Maar je topictitelstelling klopt iig niet.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02-04 10:38
quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:56:
Dit probleem geldt meer voor console games want op steam heb ik er niks van gemerkt.

Als je op de playstation store kijkt dan zie je bij de meeste AAA games een prijs van 70 euro. Omgerekent naar usd is dat 82.97771 USD. Terwijl de meeste AAA games bij release in de VS 60 usd kosten. 60 usd is 50.616 EUR dus we betalen ongeveer 20 euro te veel voor games wat natuurlijk veel te veel is.

Ik zie deze prijzen natuurlijk bijvoorbeeld in de Bart Smit en dan snap ik het een beetje want het is een fysieke disc en mensen moeten krijgen loon en het neemt ruimte op in een winkel, maar we hebben het over een site (store.playstation.com) waar deze dingen geen effect op hebben.

Het is dus makkelijker om via paypal je euro naar usd te veranderen en uit de vs te kopen. En wat doet de EU hieraan? Niks natuurlijk want dit is als sinds 2013. Ik vind dat er hier verandering in moet komen en ik hoop jullie ook want 20 eu is gewoon te veel verschil.
1) Indien je in een US online store afrekend als EU klant komt er vanzelf de BTW weer bij, dus kom je ongeveer weer op dezelfde prijs uit.
2) Online platform/publisher specifieke stores zijn vaak duurder dan steam/brick and mortar winkels omdat de "grote" jongens (Best buy / game stop ed.) afgedwongen hebben dat de online platforms niet voor minder mogen verkopen dan hun doen. Doen ze dat wel, dreigen ze alle games van die publisher uit de winkel te halen en kennelijk is die markt/exposure toch nog van zo veel belang dat de online stores daar aan voldoen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Rob SOS
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:05
Ik heb net:

Ratchet & Clank
Wipeout collection
Gravity Rush 2 gekocht bij Bart Smit voor 47,- totaal. wat zeur je nou? :)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01-04 22:18

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
Dus je hebt zowel een PC als minstens 1 console; dan neem ik toch aan dat er voor grofweg 1000 Euro aan apparatuur staat die je specifiek hebt gekocht om op te gamen. Dan moet je inderdaad geld extra uitgeven voor games.
quote:
US$ telt niet. In bijna alle gevallen is dat exclusief lokale belasting. Hier zijn al tientallen, zo niet honderden topics over geweest. En zoals anderen zeggen; in NL heb je ook BTW. Ook veel andere produkten uit Amerika worden in principe 1 op 1 naar NL vertaald waardoor de prijs hier hoger (lijkt) te liggen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hamazaki
  • Niet online
quote:
Rob SOS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:17:
Ik heb net:

Ratchet & Clank
Wipeout collection
Gravity Rush 2 gekocht bij Bart Smit voor 47,- totaal. wat zeur je nou? :)
we hebben het over recente AAA spellen...

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
60-70 euro?? Nog nooit heb ik meer dan 55 betaald voor een nieuwe release.
Games zijn goedkoper dan ooit. En ik geef bv Sony niet zomaar een soort van monoplie op hun games verkoop waarbij je ook nog veel te veel betaald.
Zou de PS store even goedkoop of goedkoper zijn dan de fysieke winkel dan stoppen die met games verkoop en mag iedereen de hoofdprijs gaan betalen. Men schiet zichzelf er mee in de voet.

• Rob SOS
  • Laatst online: 11:05
quote:
lennox-06 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:19:
[...]

we hebben het over recente AAA spellen...
Je moet gewoon niet met alle spellen haantje de eerste willen wezen. Dat gaat trouwens op voor alle producten. Moet je eens het prijs niveau van TVs bekijken van release tot aan een jaar later. Zo gaat het ook met spellen...

• Gebruiker420
Wat bedoelen jullie met btw eigenlijk? Je gaat toch via paypal je geld omzetten naar dollar en dan kopen op een Americaanse account waardoor je goedkoper uitkomt

• Hamazaki
  • Niet online
quote:
Rob SOS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:21:
[...]

Je moet gewoon niet met alle spellen haantje de eerste willen wezen. Dat gaat trouwens op voor alle producten. Moet je eens het prijs niveau van TVs bekijken van release tot aan een jaar later. Zo gaat het ook met spellen...
oke dit is een dooddoener, het onderwerp gaat niet over dit. sowieso zinnen als 'je moet' neem ik al niet serieus. jouw statement is een persoonlijke keuze die iedereen zelf moet weten.

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:24:
Wat bedoelen jullie met btw eigenlijk? Je gaat toch via paypal je geld omzetten naar dollar en dan kopen op een Americaanse account waardoor je goedkoper uitkomt
In Europa is het gebruikelijk dat de belasting (BTW) bij de prijs inbegrepen is. In de VS komt dat er pas bovenop bij het afrekenen. Het is maar wat je gewend bent, maar mensen vergissen zich dus vaak in het vergelijken van prijzen tussen de twee gebieden.

I got a bad feeling about this.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
quote:
Als je spullen uit het buitenland importeert, wordt daar bij de grens ook nog BTW over geïncasseerd. Die rekening krijg je dan later binnen via de douane.

Zoals hierboven al genoemd worden in de VS prijzen niet incl. BTW weergegeven. Dat is omdat verschillende Staten in de VS verschillende BTW-percentages hebben. Maar daar komt er ook nog gewoon extra bovenop.

• 2dope
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-04 14:52
Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden om goedkoop te gamen. Zelfs nieuwe titels zijn regelmatig luttele dagen/weken na de release al flink afgeprijsd. Gamen kan gewoon heel goedkoop, derhalve onderschrijf ik de TT ook geenszins :) De reden voor het grote verschil tussen digitale en fysieke games is enkele posts hiervoor al uiteengezet.

Om wat dingen te noemen, PS Plus, Xbox Live Gold, EA Access, EA Origin, de tig Steam sales, humble bundles, Xbox Game Pass, Uplay-acties, GOG-acties. En dan inderdaad nog toko's als cdkeys.com, en vergeet uiteraard budgetgaming niet te checken voor lokale prijzen in lokale (web)shops.

• Nieuwevolger
  • Nu online
In het console budget topic komen ook meestal de beste deals voorbij.

• Gebruiker420
quote:
2dope schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:38:
Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden om goedkoop te gamen. Zelfs nieuwe titels zijn regelmatig luttele dagen/weken na de release al flink afgeprijsd. Gamen kan gewoon heel goedkoop, derhalve onderschrijf ik de TT ook geenszins :) De reden voor het grote verschil tussen digitale en fysieke games is enkele posts hiervoor al uiteengezet.

Om wat dingen te noemen, PS Plus, Xbox Live Gold, EA Access, EA Origin, de tig Steam sales, humble bundles, Xbox Game Pass, Uplay-acties, GOG-acties. En dan inderdaad nog toko's als cdkeys.com, en vergeet uiteraard budgetgaming niet te checken voor lokale prijzen in lokale (web)shops.
Ps plus en xbox live zijn geforceerd he. Als je het niet koopt kan je niet online spelen. De games die erbij komen zijn meestal indie games die eigenlijk niemand zou kopen. Alleen pc heeft goeie key sites want humble enzo zijn alleen voor pc

• AntraXxX
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:13
Voor het kopen van fysieke games ga ik in 95% van de gevallen naar Media Markt toe, deze zijn steevast goedkoper dan winkels zoals Game Mania, Bart Smit en Intertoys. Bij de MM zie ik op de releasedate vaak genoeg prijzen van 50/55 en maximaal 60 euro. Terwijl ik bij GM, BS en Intertoys geregeld prijzen / adviesprijzen zie van 65 euro...

En daarnaast zijn de prijzen van het X360/PS3 tijdperk t/m nu toch altijd al rond de prijs van 60 euro geweest? Tel daar de opkomst van digitale mogelijkheden om games te kopen, en game delen bij op en er zijn genoeg (goedkope) mogelijkheden imo.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

• Gebruiker420
Ik heb gekeken naar hoe btw werkt en het blijkt dat bij producten onder de 45 euro er geen btw word bij gedaan. Het is dus nogsteeds goedkoper om games uit de vs te kopen.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:50
quote:

Online stores van Sony en MS zullen nooit veel goedkoper gaan dan fysieke winkels omdat de fysieke winkels nog nodig zijn voor het verkopen van de consoles zelf.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gebruiker420
quote:
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:58:
Vroeger betaalde je 180 gulden voor een SNES game, dat is omgerekend naar nu nogal wat meer..
Vroeger was zoveel duurder dan nu wat heeft dat er mee te maken?

• Nieuwevolger
  • Nu online
Kon me herrineren dat ps3 games in de eerste periode van de ps3 ook meer dan 60 euro kostte (door de blu ray disc denk ik), op het eind van de generatie waren games nieuw 50 euro zoals fifa 13 toen en gta 5 was zelfs 47 euro op release bij de media markt.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:13
quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:46:
[...]

Ps plus en xbox live zijn geforceerd he. Als je het niet koopt kan je niet online spelen. De games die erbij komen zijn meestal indie games die eigenlijk niemand zou kopen. Alleen pc heeft goeie key sites want humble enzo zijn alleen voor pc
in alle jaren dat ik op mn playstation game heb ik nog NOOIT psplus betaald, ik speel alleen singleplayer games, dus het kan mij een worst wezen wat pslus moet kosten.

Niks verplicht jij denkt dat iedereen is zoals jij, maar ik zal je wereldje even op de kop gooien, DIT IS NIET ZO.

Dure games? gewoon naar de mediamarkt gaan, kosten nieuwe releases op zn hoogst 58 euro, maar vaker wel dan niet is 53 euro de norm daar.

Ga niet zo zeuren, er is meer dan alleen digital..

Bovendien, als jij geld heb voor een ps4 en een game PC, dan heb je ook wel geld om een game te kopen die 70 euro is.

[Voor 0% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 22-12-2017 16:27. Reden: typo]

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 24-03 09:12
quote:
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:58:
Goldeneye N64: 219gulden. stickertje zit nog op de doos.

Heb vanalles liggen: Rift met Project Cars2 bijvoorbeeld, maar het meeste ben ik de laaste maanden bezig met gratis World of Warschips :)

[Voor 21% gewijzigd door Sniffels op 22-12-2017 13:31]

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 10:51
Games zijn niet duur of te duur ... ook nooit geweest ook, in de NES dagen ook niet.

Mensen bepalen of iets duur is, aan de hand van de aankoop prijs, terwijl je het eigenlijk in context moet zien. Wat krijg ik ervoor, hoeveel uur haal ik eruit etc. Voor de meeste games is dit echt dikke prima.

Een pintje op het terras in Amsterdam, das pas duur ;)

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• Hamazaki
  • Niet online
betaalde je vroeger ook geen fortuin aan de 1e tv's ? alles was net opkomt, kost gewoon veel geld. daarom vind ik die vergelijking met oude dure games een beetje krom.

[Voor 3% gewijzigd door Hamazaki op 22-12-2017 13:33]

• anandus
  • Niet online
quote:
Sniffels schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:29:
[...]

Goldeneye N64: 219gulden. stickertje zit nog op de doos
Als ik ervanuit ga dat je het gekocht hebt in het jaar van release, met inflatiecorrectie en omrekening naar euro, zou dat neerkomen op €141,79 in 2016

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Games zijn helemaal niet duur (sowieso is dat relatief en subjectief maar OK). Een spel nu kost nauwelijks meer dan een spel in de NES/SNES tijd en alhoewel je minder krijgt (een cartridge was duur om te maken, boekjes zitten nergens meer bij) zijn de ontwikkelkosten vele malen hoger.

Sowieso, games in (bijv.) de PSN store zijn wél te hoog geprijsd; voor veel minder haal je vaak het fysieke exemplaar en dan heb je evt. ook nog iets om door te verkopen. Even (een paar maanden) wachten en de meeste spellen zakken al aardig in de prijs. Duur? Nee.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05-04 18:05

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Sniffels schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:29:
[...]

Goldeneye N64: 219gulden. stickertje zit nog op de doos.

Heb vanalles liggen: Rift met Project Cars2 bijvoorbeeld, maar het meeste ben ik de laaste maanden bezig met gratis World of Warschips :)
fl 249,- voor Streetfighter II... :X

Tegenwoordig heb ik zo'n backlog dat ik spellen toch niet bij release koop, maar bij een $insert season sale. Ook krijg je bij Humble Bundle, Steam, Origin, Uplay en GoG geregeld gratis spellen. Dus in ieder geval voor de PC kan je je lol op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Als je games te duur vindt dan zou ik niet tijdens de releasedatum kopen maar rustig afwachten. Genoeg gamers die in enkele dagen de nieuwe games hebben uitgespeeld en deze tweedehands weer door verkopen voor minder. En inderdaad Mediamarkt wil nog weleens games op de dag van release voor 49 euro verkopen. Of zoals je bij Bart Smit en Intertoys de nieuwe CoD voor 30 euro bij kon bestellen en zelfs even gratis kreeg.

Persoonlijk koop ik liever 2/3 games tweedehands voor 20 euro de stuk dan 1 nieuwe game voor 40 tot 60 euro. Het heeft een voordeel als je niet perse direct op de releasedatum een game moet spelen.

• anandus
  • Niet online
Afwachten heeft sowieso voordelen, er is dan vaak een goede bugfix overheen gegaan, etc.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:48:
Ik heb gekeken naar hoe btw werkt en het blijkt dat bij producten onder de 45 euro er geen btw word bij gedaan. Het is dus nogsteeds goedkoper om games uit de vs te kopen.
Ja, het is goedkoper om games uit de VS te halen. Dat ontkent ook niemand :)

Het punt is dat je voor in Nederland aangeschafte producten, of dat nou een fysieke of digitale game is, je BTW moet afdragen. Ookal kost het €0,10. Daar gaat ook gewoon 21% overheen en dat gaat allemaal naar de belastingdienst, zodat we wegen kunnen aanleggen, het zorgsysteem kunnen financieren, uitkeringen kunnen betalen, enzovoort. Zo werkt onze economie.

In de US werkt het anders. Daar komt een deel van het prijsverschil inderdaad vandaan, want daar hoef je minder BTW af te dragen. De US kent dan ook een ander zorgsysteem en andere uitkeringen bijvoorbeeld. Of beter gezegd: dat kennen ze eigenlijk niet :+

Je kan ook heel goed allerlei andere producten 'goedkoper' in de US kopen en die naar Nederland laten verschepen. Klein probleempje: de douane controleert dat en rekent importheffingen en vaak alsnog de BTW over je product heen.
De catch in dit hele verhaal is dat het hier om een digitaal goed gaat. De douane of belastingdienst heeft daar geen grip op. Eigenlijk houden ze er geen rekening mee.

Wat je eigenlijk doet, als je games koopt in de VS, is belastingontwijking.

Anyhow, dat is de kern van het verschil. Daar komt nog een ander verschil bij: het prijsverschil in de PSN store en de fysieke winkel. Het punt hier is dat Sony de winkels nodig heeft om consoles te kunnen verkopen. Als Sony vervolgens digitale games goedkoper in de store zet dan dat ze in de winkels liggen, dan verkoopt de winkel minder games. Hierom zal een adviesprijs in de winkel eigenlijk altijd lager liggen dan dat de downloadcode is.

De PSP Go is een mooi voorbeeld waarom dit zo is gekomen:
http://www.vgchartz.com/a...e-refuse-to-stock-psp-go/
https://www.kotaku.com.au...using-to-stock-the-pspgo/

Een laatste verschil zit 'm in het 'gevoel' van het getal 60. Games zijn al jaar en dag 60 dollar en 60 euro, prijzen zijn daarop genormaliseerd. Onafhankelijk van land.
Dat heeft als gevolg dat de verschillen ook afhangen van de wisselkoersen. Als de wisselkoers USD/EUR de ene kant uit valt zal 60 dollar nóg goedkoper zijn. Mocht de koers de andere kant weer opzwaaien (stel dat ze bij de ECB eens stoppen met gigantisch veel euro's drukken om Zuid-Europa uit de shit te helpen) dan kruipt dat ook weer terug.

Anyhow TLDR:
  • De developer en uitgever houden, waar je je game ook koopt, een gelijkwaardig bedrag over aan je aankoop.
  • In het geval van een digitale aankoop in de NL PSN store is Sony zelf spekkoper, omdat zij vaak een hoge marge hanteren om fysieke shops niet in de weg te zitten. Ook krijgt de belastingdienst een stukje.
  • In het geval van een digitale aankoop in de US PSN store is Sony ook de winnaar, omdat zij alsnog een goede marge hanteren daar. Je ontwijkt hier de belastingdienst en maakt gebruik van de gunstige dollar/euro koers.
  • In het geval van een fysieke aankoop gaat er een redelijk percentage van je aankoopbedrag naar de belastingdienst en naar de distributieketen.
Games zijn niet te duur. Dit is een gevolg van hoe de wereldeconomie in elkaar steekt.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:48:
Goh, ik ga toch eens met de lokale supermarktondernemer praten denk ik. Hij doet BTW over alle producten, maar er is niks duurder dan 45 euro! Dit gaat me jaaaaaaaaaaaren aan onterecht betaalde BTW opleveren!

Maar even serieus: hier staat hoe het werkt:
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
Rechtstreeks bij de belastingdienst, dus een betere bron kan ik niet vinden.

Kort gezegd:
vanuit de VS (=niet-eu land) onder de € 22,- betaal je geen invoerrechten en ook geen BTW
Tussen € 22,- en € 150,- betaal je geen invoerrechten maar wél BTW
Daarboven betaal je invoerrechten én BTW

Hoe ze dit gaan controleren bij een digitale aankoop, is een ander verhaal maar je bent en blijft verplicht om hier aangifte van te doen. Doe je het niet, pleeg je belastingfraude.

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 11:42
Mss moet je geen games kopen in de eerste wave van release. Laat de FOMO gaan...
Na de eerste week zie je al een legio games 2de hands (V&A, MP) voor een fractie van de prijs bij release gaan. Je kan ook wachten op aanbiedingen,
Bij de lokale MM kan je vaak nieuwe games al voor 10-15 euro goedkoper krijgen dan bij sommige webshops.

• bram1984
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11:35
@TS: Het is toch geen rocket science om te bedenken waarom digitale console games bij release doorgaans duurder zijn dan in de winkel?

Digitale releases goedkoper maken betekent minder omzet voor de winkels. Minder omzet voor de winkels kan ertoe leiden dat ze je console niet meer willen verkopen want daar verdienen ze sowieso niks op.

Als je echt op de centen zit, houd je budgetgaming in de gaten. De meeste releasegames kun je daar fysiek rond de 50 euro vinden.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
quote:
Icephase schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:51:
[...]

Goh, ik ga toch eens met de lokale supermarktondernemer praten denk ik. Hij doet BTW over alle producten, maar er is niks duurder dan 45 euro! Dit gaat me jaaaaaaaaaaaren aan onterecht betaalde BTW opleveren!

Maar even serieus: hier staat hoe het werkt:
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
Rechtstreeks bij de belastingdienst, dus een betere bron kan ik niet vinden.

Kort gezegd:
vanuit de VS (=niet-eu land) onder de € 22,- betaal je geen invoerrechten en ook geen BTW
Tussen € 22,- en € 150,- betaal je geen invoerrechten maar wél BTW
Daarboven betaal je invoerrechten én BTW

Hoe ze dit gaan controleren bij een digitale aankoop, is een ander verhaal maar je bent en blijft verplicht om hier aangifte van te doen. Doe je het niet, pleeg je belastingfraude.
Toch bij de supermarkt gaan praten dan maar :P Daar zullen ze ook weinig producten boven de €22 verkopen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Rob SOS schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:21:
[...]

Met betrekking tot single player games gaat zit zeker op, bij multiplayer games is dat vaak veel lastiger. Als je laat instapt is de grote populatie al weer weg en blijven enkel de die-hards over die elke map en elk wapen tot op het kleinste detail kennen en je keihard afmaken.

Scheelt dat ik games voor de pc koop, nooit meer dan 40 euro betaald voor games, zelfs als ze nog niet uitgekomen zijn :)

• dragoncry
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:20
quote:
In tegenstelling tot hier in Europa werkt de VS met een ander belasting systeem:

Er zijn er 3 : Federal tax, Sales tax en Local tax.

De Federal tax is is het grootste deel van de VS gelijk (toen ik daar was +/- 8%)

De Sales tax verschilt per staat van 1% tot 10% (ik was in NY, +/- 4%)

De Local tax kan verschillen per stad (opnieuw in NY , +/-4.5%)

Dan kijk je in de winkel naar een product van $10, en denk je : das goeiekoop!. Dat werkt tot aan de kassa, daar wordt er 8% + 4% + 4.5% = 16.5% belasting toegevoegd, en betaal je dus uit eindelijk $11.65.

Nu valt dat voor een tientje wel mee, maar voor grotere aankopen gaat het wel tellen, er zijn staten die 0% local tax rekenen, en ook zijn er (per staat verschillend) producten die zijn uitgesloten van belasting, of waarvoor je pas vanaf een bepaald aankoopbedrag belasting betaald (vaak voedsel en kleding bijvoorbeeld)

Dus $=€ werkt dus niet zonder her en der wat na te berekenen ;)

• Mooyal
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 05-04 18:15

Mooyal

Project Cars

games zijn niet te duur, het ligt helemaal aan jezelf.
Games die ik koop liggen tussen de 15 en 35 euro.... ik koop nooit nieuwe games ik wacht liever tot het afgeprijsd is....

PSN ID: Mooyini http://psnprofiles.com/Mooyini

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
60 euro voor een game die je zo 1000 uur speelt (handig die Steam tellers), als dat te duur is kan je altijd nog met pen en papier een dambord zelf maken :+

Fixing things to the breaking point...

• Kadardar
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:42

Kadardar

Energy starving

Ik begrijp waar je heen wilt met dit topic maar als we dan toch consoles met pc's gaan vergelijken laten we het dan aub eerlijk houden.

Bij een console zit je vast aan de store die je krijgt en dat is de officiële (fabrikant) store. Laten we eens microsofts eigen windows store daar naast leggen... zie jij het verschil? Nope, alles komt bijna wel overeen met elkaar. Ja je hebt steam en andere websites (maar hey, dat is geen eerlijkke vergelijking want dat is geen officiële store die je bij je OS krijgt, die moet je eerst downloaden ;) dus moeite!) waar je een game of key kan kopen voor 35 euro bij release maar dat zelfde kan je ook doen voor je console he, wellicht dat die prijzen iets duurder blijven (waarom geen idee, denk dat de serials van steam toch iets makkelijker te verkrijgen zijn door hacks/gestolen credit cards heen ofzo). Maar als ik dan vergelijk is het een paar euro.

Zoals hier ook al een paar keer aangegeven, vind je het te duur dan zou je hoe spijtig het ook klinkt moeten wachten op een leuke aanbieding die je wel de voldoening geeft voor die game. Er zijn genoeg web winkels die fysieke medium aanbied bij release voor rond de 40 euro (op nintendo games daar gelaten, want blijken max tot 55 euro te dalen bij release). Daarbij, zijn er veel grote ketens die zeggen als je de games goedkoper maakt dan ze hier in de rekken liggen dan kan ik net zo goed me tent sluiten, wellicht een mooie actie voor Sony maar ik denk dat er ene heel stuk minder games worden gekocht via online only.

Conclussie: Games zijn zo duur als jij het wilt maken, wil je alleen maar originele stores dan zou je bereid moeten zijn je knip te trekken en je langzaam kaal geplukt te laten worden of je kijkt iets verder je doet iets meer moeite en wachten tot je game in je e-mail box/brievenbus zit/ligt of je moet hem ophalen bij een winkel die een leuke prijs heeft.

[WoW - Kadardar - Draenor (H) / Silvermoon (A)] [www.twitch.tv/kadardar] [XBL - Kadardar] [PSN - Uchihaice] [Systeem: Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 | Ryzen 7 1700X | 16GB G.Skill 3000MHZ RAM | Gigabyte GTX 980]

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-04 19:06
Games zijn te duur is relatief.

Ik heb games gekocht van €5,- die ik welgetelt 10 minuten gespeelt heb of zelfs nooit opgestart heb.
Daarintegen heb ik ook games gekocht van €100,- waar ik 500+ uren in heb zitten.
Dus als ik dat bekijk was juist de game van €5,- te duur.

Wat vind je zelf de grens? Gaat het puur om het aanschaf bedrag? >€xx,- ? of reken je om naar €/uur ? of gaat het je simpel weg om de ervaring? dus spel van €50,- en 10uur lang maar wel een super gave ervaring is ook oké?

Het enige wat ik hier lees is: In bepaalde landen is de game goedkoper dan in nederland! Verassing, in andere landen kan de prijs Excl btw zijn (amerika) en daar komt bij dat in andere landen de lonen\dagelijkse kosten heel anders liggen.
€50,- voor ons is heel wat anders dan €50,- in indië

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Draecko
  • Laatst online: 09:50
Games van 60-70 euro zijn al een redelijke lange tijd de richtprijs van AAA titels (adviesprijs), maar als ik zo de originele post lees had het topic "De BTW van Nederland is te hoog" moeten heten.

Intel Core i7 4930K | Sabertooth X79 | Inno3D GTX1080Ti iChill x4 | 32GB 2133mhz

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 21:23
quote:
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:27:
[...]

in alle jaren dat ik op mn playstation game heb ik nog NOOIT psplus betaald, ik speel alleen singleplayer games, dus het kan mij een worst wezen wat pslus moet kosten.

Niks verplicht jij denkt dat iedereen is zoals jij, maar ik zal je wereldje even op de kop gooien, DIT IS NIET ZO.

Dure games? gewoon naar de mediamarkt gaan, kosten nieuwe releases op zn hoogst 58 euro, maar vaker wel dan niet is 53 euro de norm daar.

Ga niet zo zeuren, er is meer dan alleen digital..

Bovendien, als jij geld heb voor een ps4 en een game PC, dan heb je ook wel geld om een game te kopen die 70 euro is.
Wij hebben een PS4 maar PS+ puur vanwege 2 games, maar zelfs dan ik klaag weinig.

Dure games op PS4 is eigenlijk best wel onzin, ja als je een game in de launch periode koopt kost het inderdaad rond de 60 euro, maar even afwachten en dan daalt de prijs aanzienlijk.

Nou ben ik vooral een PC gamer, en zelfs zonder vage websites zoals Kinguin of G2A (ben er fel tegen) zijn games spotgoedkoop met Humble Bundle (bundels of de monthly), Fanatical (vroeger Bundle Stars) of tijdens de Steam sales, en dan tel ik niet eens buitenlandse ketens die legale keys verkopen of de lokale Media Markt of Intertoys die PC games in de budgetbak dumpen, hetzelfde in mindere mate ook met consoles.

Waar ik mij alleen zo over verbaas is als mensen het met "vroeger" vergelijken, "vroeger" was je makkelijk tussen de 100 a 200 gulden kwijt voor een spel, om maar over te zwijgen dat die 100 a 200 gulden veel meer waard was destijds dan de 45 a 90 euro nu.

Ben het inderdaad verder met je eens, als je een goedkopere prijs wil betalen is het naar mijn mening kwestie van geduld hebben of goed zoeken, heb nog van de week paar PC titels gezien bij bijvoorbeeld paar aziatische winkels die global Steam keys verkopen, ben je zelfs met een pre-order soms al 20 euro goedkoper uit met sommige AAA games.

• Aenea
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 04-04 00:59
quote:
Evanescent schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:07:
[...]

Alleen niet allemaal even zuiver, helaas. Check de reputatie van de shop even voordat je je geld overmaakt.
De websites die op budgetgaming vermeld staan zijn te vertrouwen hoor. Que keys websites durf ik dat inderdaad niet zo te zeggen...

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:44
Ik vind games ongelooflijk cheap. 60€ voor meer dan 10 uur plezier vind ik een dikke prima.

• ScrooLoose
  • Niet online
Games zijn over het algemeen spot goedkoop als je het vergelijkt met "vroeger"
Als je eens kijkt wat die spellen uit de jaren 90 nu zouden kosten en ook de inflatie mee rekent dan schrik je je waarschijnlijk een hoedje.

En als je dan ook nog bedenkt dat de meeste spellen tegenwoordig veel meer kosten om te ontwikkelen, dan is die standaard prijs van om en nabij de €60 echt zo slecht niet.

Het ging verbazend goed vooruit!

• Leoon.
  • Laatst online: 09:17

Leoon.

waka waka hey hey

quote:

Allemaal leuk en aardig maar de reden is dat Sony geen concurrent van zijn klanten worden wil. Als Sony lager gaat, stoppen winkels daar met kopen of moeten zei nog meer marge inleveren (van wat ik gehoord heb al niet denderend is)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
ScrooLoose schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:33:
Games zijn over het algemeen spot goedkoop als je het vergelijkt met "vroeger"
Als je eens kijkt wat die spellen uit de jaren 90 nu zouden kosten en ook de inflatie mee rekent dan schrik je je waarschijnlijk een hoedje.

En als je dan ook nog bedenkt dat de meeste spellen tegenwoordig veel meer kosten om te ontwikkelen, dan is die standaard prijs van om en nabij de €60 echt zo slecht niet.
Mee eens. Spellen voor de nes waren rond 1990 129 gulden.

http://statline.cbs.nl/St...A=71905NED&D1=a&D2=a&VW=T
Als ik hier kijk zijn prijzen tussen 1990 en 2016 van 1600 naar 2800 gegaan. Dat is een factor 1,75.

Dan zou dat spel nu 225 gulden kosten. Dat is zo'n 100 euro.

Als je dan kijkt wat je nu voor 60 euro krijgt t.o.v. een nes spel uit 1990, dan vallen die prijzen voor spellen nog wel mee imho.

• --_--
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05-04 16:38
Als games te duur zijn dan koop je toch wat oudere titels? Op de PS4 en Xbox zijn zoveel toptitels te krijgen voor een prikkie. Die krijg ik nooit meer allemaal uitgespeeld in de levensduur van deze console. 20 euro is net zo veel als een film waar je 2 uur plezier van hebt. Of een boek dat je één keer leest. Zelfs de consoles kosten geen drol meer, gamen is nog nooit zo goedkoop geweest.

• Geteisem
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 20:40

Geteisem

Forty-six and two ahead of me

Totaal mee oneens er zijn een aantal titels waar ik zelfs > 100 uur in heb zitten en nooit voor meer dan € 40,00 of €50,00 heb aangeschaft. Daarbij blijft het een hobby en dat mag best wat kosten.
Kan zat dingen opnoemen die ik veel te duur vind in verhouding; horeca of parkeren bijv. maar Gaming zeker niet.

www.gevoeligeplaten.nl

• Daniel_Elessar
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10-09-2019
quote:
Gebruiker420 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:56:
[...]

Vroeger was zoveel duurder dan nu wat heeft dat er mee te maken?
Dat als je het omrekent, de spellen nu veel goedkoper zijn. Ook de “aaa”

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waar ik vooral een probleem mee heb is dat als je er snel bij bent en de hoofdprijs betaalt, je ook nog een bak bugs voor je kiezen krijgt. Bijvoorbeeld project cars 2, begon rond de 60 euro, maar is nu na een paar maanden nog buggy. Degenen die over een half jaar voor 15 euro het spel kopen, hebben nog minder bugs ook!

• Avioto
  • Laatst online: 28-03 08:28
Liever een dure goede game dan een "goedkope" goede game die verpest word door microtransacties die de progressie verpesten, of pay-to-win elementen omdat de uitgever wat extra centen moet verdienen.

Ik verbaas me soms zelfs over hoe goedkoop sommige games zijn. Ik heb 130 uur in Stardew Valley zitten, 14 euro voor betaald. 70 uur in Soundboxing, 8 euro voor betaald.

En op PC heb je zat opties om waanzinnig goede games voor minder dan 5 euro te kopen, je moet alleen wat geduld hebben.

PSN/Steam/Origin/uPlay/Nintendo ID/XBL: Avioto

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Axewi schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:30:

Wat vind je zelf de grens? Gaat het puur om het aanschaf bedrag? >€xx,- ? of reken je om naar €/uur ? of gaat het je simpel weg om de ervaring? dus spel van €50,- en 10uur lang maar wel een super gave ervaring is ook oké?
Inderdaad, precies dit. Ik heb ook wel eens games gekocht die tegenvielen. Dan is zelfs 20 euro te duur. Maar dat weet je vooraf niet altijd. Speel nu al een tijdje Ghost Recon Wildlands. Die kreeg best tegenvallende recensies. Gekocht voor 30 euro maar ik al heel wat uren plezier ervan.
Sowieso is gamen qua hobby erg goedkoop. Elke andere hobby is al snel duurder.

Voor de rest moet je gewoon slim kopen en verkopen, dan kun je veel besparen. Koop games tweedehands, speel ze snel uit en zet ze daarna weer te koop: de afschrijving is hooguit een paar euro.

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• Rossi46
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 04:35
quote:

Je redenatie gaat op meerdere vlakken mank.

Allereerst zijn de in de US geadverteerde prijzen zonder BTW, dit omdat deze per staat verschilt. Er zijn een aantal staten waar geen BTW wordt gevoerd, maar dat is een uitzondering. Gemiddeld gezien is het prijsverschil dus kleiner dan waar jij nu mee schermt.

Verder liggende prijzen in de Xbox en PS stores bewust zo hoog. Dit wordt afgedwongen door de retail. Deze heeft namelijk nog steeds veel macht (al brokkelt dit wel af). Als de prijzen in de store werden gespiegeld aan de lagere kostprijs, dan zou niemand meer bij de retail kopen.

Overigens is 60 euro voor een moderne game - waar je zomaar 50 tot 100 uur in kunt stoppen - natuurlijk peanuts. Geef mij een voorbeeld van entertainment dat minder kost per uur.

Daarbij, als je toch zo op de centen bent, dan kun je je game op disc ook gewoon weer verkopen. Het enige dat je dan kwijt bent is de afschrijving van de game, welke (als het goed is) een stuk lager ligt dan het aankoopbedrag.

XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• anandus
  • Niet online
quote:
MikeyMan schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:07:
Waar ik vooral een probleem mee heb is dat als je er snel bij bent en de hoofdprijs betaalt, je ook nog een bak bugs voor je kiezen krijgt. Bijvoorbeeld project cars 2, begon rond de 60 euro, maar is nu na een paar maanden nog buggy. Degenen die over een half jaar voor 15 euro het spel kopen, hebben nog minder bugs ook!
Ik weet niet of je dat een 'probleem' zou moeten noemen, het is namelijk een bewuste keuze die je maakt waarvan je al weet wat de nadelen zijn (prijs en bugs).

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:54
Games moeten voor mij aan het volgende voldoen:
A: Kleine leercurve om direct te kunnen spelen. (Gedurende de game leer je vanzelf bij.)
B: Interessant genoeg om deze regelmatig op te starten om verder te spelen of een nieuw spel te starten. (Bijvoorbeeld 8x starten in een maand.)
C: Er moet minimaal 50% van de tijd een gebruikersactie nodig zijn. Een klik-game waarna je 2 minuten moet wachten voordat je het volgende kunt doen is niks aan en daar ben je snel op uitgekeken.
D: Weinig bugs bevatten, en dat hinderlijke bugs op korte termijn worden opgelost in patches.
E: De performance moet acceptabel zijn. Als de game regelmatig 5 seconden stopt zonder dat je dat als gebruiker verwacht, dan is het niet lekker spelen.
F: Er moet geen continue internetverbinding nodig zijn om een single player game te spelen.

Bij elke game waarvoor ik moet betalen, ook al kost het maar € 0,99 in de Play-store, vind ik deze al te duur als deze grote bugs bevat of niet lekker te spelen zijn.
Voor games die regelmatig start en speel, heb ik wel 100 euro voor over. Het maakt dan mij niet uit hoe het grafisch er uit ziet. (Helaas weet je pas na een aankoop hoe goed een spel is, dus recensies van de afgelopen 2 maanden zijn zeer belangrijk. :) )

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
anandus schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:48:
[...]

Ik weet niet of je dat een 'probleem' zou moeten noemen, het is namelijk een bewuste keuze die je maakt waarvan je al weet wat de nadelen zijn (prijs en bugs).
Hoe is dat geen probleem? Gaat mij erom dat er tegenwoordig gewoon teveel bugs in nieuwe releases zitten om de hoge prijs te rechtvaardigen. Uiteindelijk kan ik voor veel spellen ook niet wachten om ermee aan de slag te gaan, maar daarmee wordt je in sommige gevallen dubbel gepakt.

• anandus
  • Niet online
quote:
MikeyMan schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:25:
[...]

Hoe is dat geen probleem? Gaat mij erom dat er tegenwoordig gewoon teveel bugs in nieuwe releases zitten om de hoge prijs te rechtvaardigen.
Waarom niet? Je betaalt omdat je eerder kan spelen met als gevolg dat de kans groter is dat er bugs in zitten.

Je ziet het ook bij veel kickstarter-spellen, of bepaalde pre-orders, dat je als je extra betaalt eerder kan spelen en een spel al kan spelen als het een beta is.

Nu is het bij release natuurlijk geen beta meer, maar het is vaak ook nog geen 'af' product. Nu is software en games nooit helemaal af, maar er gaan vaak nog wel wat patches overheen om het meer 'af' te maken.
quote:
Uiteindelijk kan ik voor veel spellen ook niet wachten om ermee aan de slag te gaan, maar daarmee wordt je in sommige gevallen dubbel gepakt.
Je wordt niet dubbel gepakt, je krijgt juist waar je -extra- voor betaalt. Je betaalt om een spel zo snel mogelijk te spelen en hebt daarbij het risico op extra bugs.

Uiteraard, je betaalt natuurlijk ook voor een 'af'-product, maar dat krijg je uiteindelijk ook wel, je moet er alleen even op wachten.

Althans, dat is hoe ik het zie.

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:38
Ik vind het wel meevallen. Op een enkele uitzondering na laat ik DLC links liggen.

Zojuist Shovel Knight op de Switch gekocht. Die game zou ik de (S)NES dagen 150+ gulden gekost hebben. Nu 17€ voor betaald.. dus zeg even 40 gulden...

Daartegenover lijken de games door de grote hoeveelheid smartphone spellen meuk de normale spellen “duur”. Ik heb menig spel voor 1-5€ gekocht welke relatief duurder zijn uitgevallen dan spellen van 60-70€..

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
quote:

Natuurlijk klopt de titel van deze draad niet, dat geef jij zelf al aan bij de start van jouw reactie. :P
Misschien ligt dat ook aan Tweakers die niet voldoende lange titels toetaat?

Dit probleem geldt veel meer voor console games want op steam heb ik er niks van gemerkt. [/quote]
En GOG/Uplay/Origin.
Hier zit het probleem voor de consolegamers.
1. Jullie hebben geen concurrentie doordat die consoles walled gardens zijn, er is maar 1 shop op een console om spellen te kopen en daar moet je het mee doen. Het gaat allemaal via Sony in jouw geval.
2. MS en Sony nemen een cut van 25%, op het PC platform is die cut typisch 10%. Als een retailer €40 rekent dan betaal je bij GOG/Steam...€44 en bij de PlayStation €50 voor enkel deze reden. Het gebrek aan concurrentie zorgt verder voor de verhoging.

Ik roep het al enkele jaren, budgetgaming - voor zo ver zoiets bestaat, hoewel het in vergelijking met veel andere hobbies nog wel meevalt hoe duur het is - vindt tegenwoordig bij de PC plaats, niet bij de consoles. Zo'n console lijkt minder te kosten in vergelijking met een nieuwe PC die gelijkwaardige specs heeft maar als je kijkt naar wat de werkelijke kosten zijn dan valt het vies tegen. Laten we zeggen dat je zo'n €500 aan opstartkosten hebt, op zich al niet mis. Dan krijg je het computertje, een controller en volgens mij vaak 1 exclusief spel. Maar dan begint het: €60 per jaar om online te kunnen gamen, gemiddeld €10-15 meer aan kosten (toevallig was hier recent een onderzoek naar gedaan) en bij dat gemiddelde moet je er rekening mee houden dat lang niet alle PC gamers wachten op de aanbiedingen en dat dit ook verschilt tussen single player en multiplayer.
Ik moest me vandaag beheersen om nog te wachten met Cuphead, veel mensen zullen dat niet hebben gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ik gun die mensen elke cent die ze krijgen voor dit spel, alleen moet ik een beetje op mijn uitgaven letten en het spel is relatief kort dus ik wacht nog eventjes. ;)

Hoeveel games koop jij per jaar? Laten we voor het gemak 4 nemen: €40-60 extra aan games per jaar en €60 om online te mogen gamen van Sony/MS. Let wel, dat online gamen vindt plaats op de servers van de developers, Sony rekent slechts die kosten om je door te laten, ongeveer hetzelfde pirncipes ISP's bij Netflix zouden doen als er geen netneutraliteit zou zijn. :)
Hoe lang doe jij met die consolde? Laten we voor het gemak 5 jaar nemen. 5*€100-120 extra per jaar, dus bij de gebruiksduur €500-600 extra kosten bovenop de €500 startkosten. Nu kunnen we discussiëren over details (1 spel meer of minder per jaar, 1 jaar langer of korter de console gebruiken, €100 meer of minder bij de aanschaf) maar dat verandert niets aan het plaatje, je kan een volwaardige PC met gelijkwaardige specs volledig nieuw kopen/bouwen voor dat geld. Nu is er op dit moment iets geks aan de hand waardoor hardware tijdelijk duurder is maar normaal gesproken zou je dit ongeveer betalen voor een systeem wat beter is dan de PS4 Pro.
- CPU + koeler: Ryzen 1300X voor €120
- moederbord: pak hem beet €50 (net iets erboven misschien, een A320-moederbord)
- voeding + kast: maximaal €60, dat is bepaald niet highend maar vergelijkbaar en goed genoeg
- RAM: 8 GB DDR4 €80
- grafische kaart, dan kom je ongeveer op een 570 of 1060 3 GB uit. Normaal gesproken zo'n €170-180 voor de RX 570 maar met die 'mining'-gekte ben je nu meer kwijt, laten we zeggen rond de €210-250
- harde schijf: in theorie €20-30 maar het valt niet mee om nu nog een 1 TB interne harde schijf te kopen in Nederland. :') , in Nederland zou je iets meer dan €40 betalen (in de USA vanaf €20) maar ik zou dan 2 TB of 3 TB aanraden.

Totale kosten: €560-600
Eventueel nog een toetsenbord en muis voor €25 en een controller. Laten we zeggen dat je op maximaal €650 uitkomt, dan heb je een betere grafische kaart, meer RAM-geheugen en een betere CPU. Die €150 extra heb je snel terugverdiend.
Nu zal niemand die een beetje de hardware kent dit systeem aanraden, ik zelf ook niet, maar als het gaat om het samenstellen van een gelijkwaardig systeem, dit is de prijs op dit ongunstige moment, normaal gesproken zou het minder kosten.
Je kan echter ook een tweedehands PC kopen en hier een grafische kaart in stoppen. Er zijn slechts 2 redenen om nog met een console te spelen: exclusieve spellen en als je vrienden met een console gamen. Anders kan je beter een PC gebruiken.

De monitor is een aparte discussie, net als een console kan je ook een PC aansluiten op de televisie in de huiskamer dus in principe is het niet nodig om een extra monitor te kopen, bovendien is het prima mogelijk dat de consolegamer ook al een aparte monitor had en is een doorsnee monitor veel geschikter dan bijna alle televisies die een gigantische extra inputlag veroorzaken met allerlei software die in de weg zit.

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True