Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken. Nu heb ik onderstaande pc en zit ik me af te vragen of een processor upgrade slim is. Zie de onderstaande info.

Ik zoek een?
Processor socket 1150 voor een bestaand systeem.

Wat is je budget?
Ik kan een bedrag tot € 200,= besteden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur gaat uit naar Intel en een I5.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,-€ 112,-
1ASRock H81M-HDS€ 46,72€ 46,72
1Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 30,25€ 30,25
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Crucial Ballistix Sport S2CP4G3D1609DS1S00€ 0,-€ 0,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,68€ 12,68
1Antec VPF Series 450W€ 55,50€ 55,50

Nu zou ik de processor wel willen vervangen door deze, maar is dat een slimme keus? Ik game wel, maar niet dat alle settings op max moeten staan. Bij de bouw in 2015 trok hij het nog wel, maar je merkt na ruim twee jaar dat hij zwaarder belast wordt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 175,50€ 175,50

Edit: volgende vraag die er bij komt kijken, moet ik de voeding ook vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
Persoonlijk zou ik zelf kijken voor een 2e hands 4670.
Rond de 100 euro te krijgen

V&A aangeboden: Intel Core i5-4670K Boxed

En misschien extra 8gb geheugen halen?
Je voeding moet wel genoeg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Aggressor op 22-12-2017 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artsnjiw
Is deze keuze vanwege de snelheid?

8gb is misschien ook een goed idee inderdaad.

[ Voor 41% gewijzigd door artsnjiw op 22-12-2017 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis eigenlijk totaal waarom je je cpu wil upgraden. Wat bedoel je met "in 2015 trok hij het nog wel, maar hij wordt nu zwaarder belast"?

Wanneer wordt die zwaarder belast? Wat is precies zwaarder belast? Zie je in taakbeheer constant 100% belasting terwijl je niets aan het doen bent of gaat iets anders traag? Ik zou persoonlijk namelijk eerst eens beginnen met een SSD toevoegen en daar een clean installatie op doen. Dan gaat je systeem weer als een speer.

Ik ga er hierbij vanuit dat je geen tripple A games speelt, want daar is je AMD 270 natuurlijk ook geen geschikte GPU voor.

Daarna kan je altijd nog een andere cpu overwegen (tweedehands!), maar voor officewerk e.d. is een celeron al prima, dus je huidige i3 al helemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 22-12-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
@br00ky
De CPU komt qua temp op 60 graden, de fan draait op bijna 3000 rpm. De GPU fan draait bijna 2500 rpm. Dat was een jaartje of twee geleden allemaal wat lager, ook zo laag dat je ze niet hoorde. Ik dacht, met een kleine upgrade, kan ie het wat rustiger doen misschien?

Games die tegenwoordig gespeeld worden hierop zijn oa Black Desert Online, World of Tanks, GTA V en City Skylines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
artsnjiw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:20:
@br00ky
De CPU komt qua temp op 60 graden, de fan draait op bijna 3000 rpm. De GPU fan draait bijna 2500 rpm. Dat was een jaartje of twee geleden allemaal wat lager, ook zo laag dat je ze niet hoorde.
De cpu belasting meten aan de hand van het fangeluid is niet heel accuraat 😀 Als lawaai het enige probleem is kan stofvrij maken misschien ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 11:16
Een duurdere cpu is niet in alle opzichte beter dan een goedkopere. Over het algemeen zal een betere cpu ook meer stroom verbruiken, daarmee meer hitte afgeven en daardoor zal je cpu fan nóg harder gaan draaien bij een betere cpu. Je zult dus waarschijnlijk je pc moeten schoonmaken en koelpasta moeten vervangen om je probleem op te lossen. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat een oudere cpu niet meer hitte en daarmee lawaai veroorzaakt dan een nieuwe cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad. Zonder naar daadwerkelijke belasting te kijken zegt dit niets, behalve dat je processorkoeler 2-3 jaar stof heeft gehapt en daardoor minder efficiënt is.

Schoonmaken en belasting meten en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
En gezien de games die gespeeld worden is meer niet nodig denken jullie? Of om nog es op de GPU van @br00ky in te haken, denk aan een upgrade naar de gtx 1050 (om maar iets te noemen als voorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wellicht, maar schoonmaken is gratis. Als je daarna weer tevreden bent, waarom geld er tegenaan gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 01:11
City of skylines en ook GTA hebben zeker wel baat bij een snellere cpu, maar als je vooral merkt dat deze te veel lawaai maakt, dan moet dat toch makkelijk op te lossen zijn.

Fan en koeler schoonmaken, als dat niet genoeg werkt, nieuwe koel pasta en of een andere stillere koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Schoonmaken, eventueel andere fan en dan investeren in een SSD in plaats van CPU's of GPU's dus.

Houden we het daar eerst bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:40:
City of skylines en ook GTA hebben zeker wel baat bij een snellere cpu, maar als je vooral merkt dat deze te veel lawaai maakt, dan moet dat toch makkelijk op te lossen zijn.

Fan en koeler schoonmaken, als dat niet genoeg werkt, nieuwe koel pasta en of een andere stillere koeler
City Skylines zou vooral baat hebben van optimalisaties. Die game draait gewoon matig tot slecht ongeacht de CPU en GPU die je hebt. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:18:
[...]

City Skylines zou vooral baat hebben van optimalisaties. Die game draait gewoon matig tot slecht ongeacht de CPU en GPU die je hebt. ;)
En wat zou je advies dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:18:
[...]

Zeker,maar zie je dat heel snel gebeuren?🙂

Zie bv bf1 ook, is al een jaar lang dat cpu verbruik te hoog is, maar word weinig aan gedaan.

Ik geef je helemaal gelijk, maar ik zie het niet snel gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2017 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

artsnjiw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:49:
[...]

En wat zou je advies dan zijn?
Eerst de GPU maar upgraden want daar heb je meer aan. Daar beginnen de problemen helaas...
De GPU markt is volledig op hol geslagen het afgelopen halfjaar, en een zinvolle upgrade voor €200 is er eigenlijk niet. Je kan een GTX1050Ti overwegen. Geen slechte kaart, maar ook weer niet de beste ooit. Als je €240 uit kan geven dan zou ik deze pakken. pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04) Daar zou je weer even vooruit moeten kunnen. Nog steeds €30 te duur, maar het kan veel erger. :/

CPU zou ik niet doen voor games zoals GTA V of WoT. Zijn nu niet bepaald geoptimaliseerde titels op CPU vlak. Iets echt zwaars zoals BF1 kan je helemaal vergeten, ook met een Haswell i5. Die game vraagt gewoon om een hexacore om goed speelbaar te zijn. Dat bekent dus nieuwe CPU, nieuw moederbord en nieuw werkgeheugen. Nu is werkgeheugen ook nog eens hartstikke duur. Ik zou die i3 nu laten zitten, en een grotere upgrade gaan plannen. :)

Verder maak je koeler eens schoon. Je gebruikt hoogstwaarschijnlijk de stock koeler van Intel, die gewoon bagger is. Stof eruit zal al helpen. Het echt oplossen vraagt om een nieuwe koeler kopen. Dat kan voor minder dan €30, en dan stijgt je kast niet meer op. Deze bijvoorbeeld.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:54:
[...]

Zeker,maar zie je dat heel snel gebeuren?🙂

Zie bv bf1 ook, is al een jaar lang dat cpu verbruik te hoog is, maar word weinig aan gedaan.

Ik geef je helemaal gelijk, maar ik zie het niet snel gebeuren.
BF1 CPU loads zijn helemaal niet te hoog. Die game maakt gewoon uitstekend gebruik van een moderne CPU. Een hexacore CPU is geen overbodige luxe voor die game, en BF1 is er ook niet alleen meer in. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:56:
[...]

CPU zou ik niet doen voor games zoals GTA V of WoT. Zijn nu niet bepaald geoptimaliseerde titels op CPU vlak. Iets echt zwaars zoals BF1 kan je helemaal vergeten, ook met een Haswell i5. Die game vraagt gewoon om een hexacore om goed speelbaar te zijn. Dat bekent dus nieuwe CPU, nieuw moederbord en nieuw werkgeheugen. Nu is werkgeheugen ook nog eens hartstikke duur. Ik zou die i3 nu laten zitten, en een grotere upgrade gaan plannen. :)
Laten we aub niet overdrijven hé 8)7 Ik speel al sedert launch BF1 op Ultra met Steady 60 FPS(zonder V-sync makkelijk 80 FPS) en dit met een I5 6500/GTX 1060, ok is een generatie nieuwer als Haswell, maar het betekent niet dat die CPU ineens totaal niet kan voor BF1. De I5 uiteraard, de I3 die er nu in zit in de pc van TS zal idd niet werken.

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 22-12-2017 21:05 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
[...]

Eerst de GPU maar upgraden want daar heb je meer aan. Daar beginnen de problemen helaas...
De GPU markt is volledig op hol geslagen het afgelopen halfjaar, en een zinvolle upgrade voor €200 is er eigenlijk niet. Je kan een GTX1050Ti overwegen. Geen slechte kaart, maar ook weer niet de beste ooit. Als je €240 uit kan geven dan zou ik deze pakken. pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04) Daar zou je weer even vooruit moeten kunnen. Nog steeds €30 te duur, maar het kan veel erger. :/

Verder maak je koeler eens schoon. Je gebruikt hoogstwaarschijnlijk de stock koeler van Intel, die gewoon bagger is. Stof eruit zal al helpen. Het echt oplossen vraagt om een nieuwe koeler kopen. Dat kan voor minder dan €30, en dan stijgt je kast niet meer op. Deze bijvoorbeeld.

[...]

BF1 CPU loads zijn helemaal niet te hoog. Die game maakt gewoon uitstekend gebruik van een moderne CPU. Een hexacore CPU is geen overbodige luxe voor die game, en BF1 is er ook niet alleen meer in. ;)
Cpu gebruik gebruik is erg hoog in bf1

Zeker in combinatie met high refresh schermen, daarmee is de cpu load echt belachelijk hoog

Zelfs mijn 8700k&4,9ghz heeft er echt een hele kluif aan op 1440p 144hz. Met de map Amiens gewoon nog steeds pieken van 90%.

Maar goed dat is of topic, ik denk zeker wel dat de TS er ook op vooruit gaat met een beter cpu.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
[...]

[...]

Dan begin ik met de koeler en een SSD. Een BF1 zal ik toch niet gaan spelen. En ja, het is de stockkoeler.

Als je dan toch een geschikte processor nodig bent, kun je het geld beter bewaren en investeren in nieuwbouw later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

artsnjiw schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:18:
[...]

Dan begin ik met de koeler en een SSD. Een BF1 zal ik toch niet gaan spelen. En ja, het is de stockkoeler.

Als je dan toch een geschikte processor nodig bent, kun je het geld beter bewaren en investeren in nieuwbouw later.
Dat lijkt me hier het meest zinnigs. Een Haswell quadcore is nog voldoende voor de meeste games, maar ik zou niet meer in investeren in het platform. Het gaat niet lang meer duren voordat een quadcore te weinig is om goed mee te kunnen gamen. Koop je nu een quadcore en koeler, en dan kan je over een jaar, misschien twee de boel alsnog vervangen. Zou je een quadcore kopen, dan in ieder geval tweedehands. Voor CPU's maakt het echt niks uit of ze nieuw zijn of tweedehands. Ze gaan in principe toch pas kapot nadat de rest van de PC allang kapot is. :)
categorie: Processors

Maar qua SSD moet je kijken naar de Crucial MX300 en Samsung 850 EVO lijnen. Bij die laatste loopt nog een actie bij Alternate dat je AC Origins krijgt. Het probleem is dat die game te zwaar is voor je PC.

Pagina: 1