Dolby-Atmos upward firing speakers 5.1.2 icm Marantz NR1608

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
Mede hobbyisten,

In het verleden ( afgelopen 15 jaar ) altijd Onkyo receivers gehad, maar wil Marantz nu ook eens een kans geven. Mijn doel is een nieuw 5.1.2 Dolby Atmos upward firing speaker systeem neer te gaan zetten in een ruimte van 6x5 m2 en plafond pak 'm beet 2m20 - laten we zeggen een doorsnee woonkamer op een flat.

Nu viel mijn oog in 1e instantie dus op de Marantz NR1608 met o.a. volgende specs qua uitgangsvermogen:
- (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) - 50 W
- (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) - 70 W
- (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) - 90 W

Het vermogen van de versterker mag veel hoger zijn dan wat de luidspreker volgens de specificaties aankan (RMS), " houd de vuistregel x2 aan" heb ik ooit geleerd.

Dus w.b.t. 6 ohm speakers zou ik aan 35-40 watt genoeg moeten hebben, het is immers een doorsnee woonkamer en volgens de FAQ zou ik al met een versterker van zo'n 20 Watt per kanaal een eind moeten kunnen komen toch? Ook als ik de boel wat harder wil zetten voor een goed in het gehoor klinkende top-40 plaat, minder van belang is een heus stukje klassiek ( edoch komt sporadisch voor, bijv. 1 januari ;-) ).

Naast de gewone stereo ( al dan niet over 4 speakers gemixed ) dan mag voor netflix-achtige zaken een stukje dolby geweld niet ontbreken en als je dan toch iets nieuws wil neerzetten, dan meteen maar atmos. Hoewel het mij net te ver gaat om in het plafond een tweetal speakers te plaatsen - dus daarom " upward firing speakers ".

Nu heb ik even zitten google-n maar ik kom weinig speakers tegen met 6 ohm, meestal zie ik 8 ohm compatible voorbij komen en staat er verder niet veel in de specs ( wat dan op 6 ohm denk ik dan ), daarnaast als ik naar de hvh wattages kijk die de speakers kunnen uitblazen lijk ik qua wattage op de NR1608 veels te laag te zitten ( is het het dan wel waard zo'n NR1608 neer te zetten ?), of toch dan iets zwaarders? Ik zal vast verkeerd kijken ...

De vraag is dus als ik naast de genoemde Marantz een budget heb van pak 'm beet EUR1500 voor een center (50watt), subwoofer (50watt), tweetal "floor stand" atmos front speakers en de 2 surround speakers als backs ( front/back 40 watt ) welke speakers zou ik dan kunnen overwegen? Idee is dat ik een beetje voorbereid naar een winkel kan stappen om uiteindelijk een keuze te maken onder het motto " horen is weten ".

bedankt alvast voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:13
Het advies wat ik je wil geven is: Ga naar een hifi winkel en laat je voorlichten wat er zoal te krijgen is voor het budget en ga vooral veel luisteren. Er zijn erg veel mogelijkheden kwa speakers en nog meer verschillende smaken en voorkeuren kwa geluidsbeleving.

De Marantz NR1608 is geen powerhouse dus kijk naar wat meer gevoelige luidsprekers; dan komt daar best een bak geluid uit!
Die 6 ohm om 8 ohm maakt niet zoveel uit. De versterker zal bij 8 ohm iets minder vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

Deels eens met de post boven mij. Het klopt dat een receiver met 50 Watt (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) minder is dan andere receivers op de markt. Maar al zouden ie receivers dubbel zo veel vermogen uitspugen dan is het verschil niet zo groot als je zou denken. Neem daarin mee dat je met normaal gebruik nog geen Watt per kanaal gebruikt waardoor de Marantz opeens weer een goede kandidaat is. "Meer gevoelige luidsprekers" klinkt leuk, maar je moet in het huidige aanbod echt moeite doen wil je speakers vinden die lastig aan zijn te sturen. Het gros heeft een gevoeligheid van rond de 85 - 90 dB. Weerstand hoef je helemaal niet op te letten. Een versterker heeft geen weerstand. Nou ja, die is er wel m aar zeer gering. Een speaker fluctueert over het gehele frequentiebereik in weerstand van enkele Ohm in het laag tot mogelijk tientallen in het hoog. De versterker past zich hier op aan. Het is niet zo dat Marantz per se speakers van 6 of 8 Ohm moet hebben omdat het in de specs staat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Een subwoofer van 50 watt laat je beter in de winkel staan, sublaag heeft wel veel stroom nodig daarom hebben ze bijna altijd een eigen versterker.
Goede subs kosten al snel 500 euro maar zal een betere film beleving geven dan een paar atmos speakers met een slechte subwoofer erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:13
FeaR schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:20:
Deels eens met de post boven mij. Het klopt dat een receiver met 50 Watt (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) minder is dan andere receivers op de markt. Maar al zouden ie receivers dubbel zo veel vermogen uitspugen dan is het verschil niet zo groot als je zou denken. Neem daarin mee dat je met normaal gebruik nog geen Watt per kanaal gebruikt waardoor de Marantz opeens weer een goede kandidaat is. "Meer gevoelige luidsprekers" klinkt leuk, maar je moet in het huidige aanbod echt moeite doen wil je speakers vinden die lastig aan zijn te sturen. Het gros heeft een gevoeligheid van rond de 85 - 90 dB. Weerstand hoef je helemaal niet op te letten. Een versterker heeft geen weerstand. Nou ja, die is er wel m aar zeer gering. Een speaker fluctueert over het gehele frequentiebereik in weerstand van enkele Ohm in het laag tot mogelijk tientallen in het hoog. De versterker past zich hier op aan. Het is niet zo dat Marantz per se speakers van 6 of 8 Ohm moet hebben omdat het in de specs staat.
Klopt dat je met 1W al kamervullend kan spelen maar als je kleine instap receivers als deze in multikanaal gaat inzetten (all channel driven) gaat die voeding in dat ding het al snel benauwd krijgen als je ff fanatiek een film kijkt en gaat de amp vervormen. Daarom het advies om juist zo'n gevoelig mogelijke speaker in te zetten (of een dikkere amp :P ).

In het huidige aanbod zijn echt wel speakers te vinden die lastiger aan te sturen zijn (B&W CM serie bv) maar de meeste (in het beschikbare budget) zullen inderdaad geen probleem geven.

[ Voor 0% gewijzigd door EricDH op 22-12-2017 15:35 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
bedankt voor de reacties zover ik ga mij verder beraden.
Op eerste gezicht lijkt de NR-1608 een goede keuze, maar die ohms en wattages zitten mij niet lekker.
Ben meer en meer "bang" dat deze receiver leuk is voor een combo 5-1-2 set en wat minder geschikt voor zelf keuze, maar zoals het advies al paar keer is gegeven " ga naar een audioboer en laat je voorlichten ", wou dus andersom alvast wat kanonnenvoer hebben en dat heb ik enigszins - dus na de kerstdagen ga ik kijken waar de Marantz is tentoongesteld. dank allen zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

EricDH schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:34:
[...]
In het huidige aanbod zijn echt wel speakers te vinden die lastiger aan te sturen zijn (B&W CM serie bv) maar de meeste (in het beschikbare budget) zullen inderdaad geen probleem geven.
Dat B&W lastig aan te sturen zou zijn blijft ook een hardnekkig in stand gehouden gerucht. Die speakers zitten ook rond de 85 dB en geen gekke of extreem lage weerstand waardoor het lastig zou worden. Puur naar de cijfers kijkende is een speaker met 85 dB gevoeligheid lastiger aan te sturen dan eentje van 90 dB gevoeligheid maar het is allemaal te verwaarlozen. Als een auto gemiddeld 100 PK heeft en ik heb er eentje van 110 PK wordt het ook niet meteen een sportwagen, daar zijn meer factoren voor nodig. Door termen als "lastig" gaan mensen - ook weer in dit geval - twijfelen. Dan nemen we in plaats van de Marantz NR reeks een SR met twee keer zo veel vermogen, wat brengt dat meer in de huiskamer? Niets.
DolphS schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 09:04:
Op eerste gezicht lijkt de NR-1608 een goede keuze, maar die ohms en wattages zitten mij niet lekker.
Omdat je te veel op de getallen let. In de praktijk loopt het allemaal wel los. In praktijk kan je 99,99% van de apparatuur aan elkaar knopen.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 23-12-2017 11:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1